Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Treadmill

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Treadmill

Ongelezen bericht door Gimmick »

Nanna schreef:
Marjoleine schreef: Overigens heb ik inmiddels begrepen dat er zat sporthonden op zo'n ding lopen. Het is dan dus gewoon training.
Kijk, voor een herstellende hond snap ik het best.
Maar het gaat dus (in veel gevallen) om training voor shows en sport en dan met het idee die hond naar een hoger niveau te brengen.
Het gaat dus om winnen.

Het ligt vast aan mij maar die context maakt dat ik daar een rare smaak van in mijn mond krijg.
Nou, dan gaat het om winnen. En wat dan nog? Je gaat ook met je hond naar de trimsalon, en naar ringtraining, om hem zo voordelig mogelijk te showen. Een prima conditie helpt heel erg mee in de ring hoor.
En ik heb nou al een paar filmpjes geplaatst van honden die haast vechten om op dat ding te mogen hollen. Waarom zou dat dan meteen bijna mishandeling zijn en vloeit er als een welhaast vaststaand gegeven uit voort dat die honden DUS nooit in het bos komen?
:19:
Overigens lijdt een Sheltievacht helemaal niks van een boswandeling. Het zijn de rassen met haar tot op de grond waar nogal eens hysterisch gedaan wordt.
Ik verwacht omdat de mills nog steeds gelinkt worden aan dingen als hondengevechten. Omdat ze daar vaak aangetroffen worden in de schuur
Erg jammer....
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Wij hebben op het asiel een loopband voor bepaalde honden.
Honden die na operatie rustig aan moeten beginnen maar bijv ook gebruikt bij een zwaar gefrustreerde jack. Daarna werd er ook gewoon met hem gewandeld maar moest eerst even stoom afblazen.
Alle honden krijgen gewoon hun beweging en wandelingen maar sommige gaan ook af en toe op de loopband
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Iedereen die wel eens flink aan hardlopen heeft gedaan, of een andere duursport kent vast wel dat lekkere gevoel als de endorfinen vrijkomen. Een soort natuurlijke high, niet voor niks runners high genoemd. Een soort euforisch gevoel dat maakt dat je de volgende keer weer wilt lopen.
Zouden honden dat nou ook hebben? Denk het wel. Die zijn gewoon verslaafd aan de loopband :lol1: :LOL:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Nanna schreef:
Marjoleine schreef: Overigens heb ik inmiddels begrepen dat er zat sporthonden op zo'n ding lopen. Het is dan dus gewoon training.
Kijk, voor een herstellende hond snap ik het best.
Maar het gaat dus (in veel gevallen) om training voor shows en sport en dan met het idee die hond naar een hoger niveau te brengen.
Het gaat dus om winnen.

Het ligt vast aan mij maar die context maakt dat ik daar een rare smaak van in mijn mond krijg.
Nou, dan gaat het om winnen. En wat dan nog? Je gaat ook met je hond naar de trimsalon, en naar ringtraining, om hem zo voordelig mogelijk te showen. Een prima conditie helpt heel erg mee in de ring hoor.
:ok:
Ik heb niet zo'n ding. Komt er ook niet. Maar ik weet wel zeker dat Csiva en Dumas het geweldig zouden vinden. Dat zijn kilometervreters. Honden die niks liever willen dan rennen rennen en nog meer rennen. Luca zou ik er geen plezier mee doen. Die doet alles liever relax.
En ja, mensen doen zulke dingen om te kunnen winnen. Net zoals ze hun vacht van hun poedel zo knippen dat foutjes in bouw te zijn verdoezelen. Of mensen die ringtraining volgen om de hond perfect te laten staan. Mensen gaan nu eenmaal ver om te winnen.
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Tara schreef:
Tiny schreef:het gaat puur om de conditie en het lichamelijk en geestelijk bezig zijn.
En dat laatste begrijp ik dus echt niet. Want hoe is een hond in vredesnaam geestelijk bezig op een loopband?
Denkt hij dan na over de ondergang van V&D en Blokker? Ik geloof je echt hoor, als je zegt dat jouw hond het leuk vindt, maar geestelijk moe wil er bij mij eigenlijk gewoon niet in. Sorry. :U:
Ze is heel intensief bezig met lopen, alle concentratie gaat daar heen. Ik heb nog geen band maar ze zou er maar tien tot een kwartier op mogen, de rest van de tijd gaat ze gewoon uit. Ik wil hem gewoon voor de zomer, dan wil ze niet naar buiten, maar ik wil haar wel in conditie houden dus ga ik dat op de band doen.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Tiny
Zeer actief

Nanna schreef: En ik heb nou al een paar filmpjes geplaatst van honden die haast vechten om op dat ding te mogen hollen. Waarom zou dat dan meteen bijna mishandeling zijn en vloeit er als een welhaast vaststaand gegeven uit voort dat die honden DUS nooit in het bos komen?
Het is inderdaad géén vervanging maar een aanvulling :ok: Als Kier het niet leuk zou vinden loopt ze niet maar ze vindt het dus wel leuk en loopt gewoon in haar eigen tempo een stukje. Zelfs een andere hond naast haar, die wel een flink tempo had omdat hij het gewend is, interesseerde haar niet. Het was gewoon haar lolletje.
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
Tiny
Zeer actief

Gimmick schreef: Ik verwacht omdat de mills nog steeds gelinkt worden aan dingen als hondengevechten. Omdat ze daar vaak aangetroffen worden in de schuur
Erg jammer....
Dat is ook zo, daarom was deze dag ook voor andere rassen dan pittjes of staffs.
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:Nou, dan gaat het om winnen. En wat dan nog? Je gaat ook met je hond naar de trimsalon, en naar ringtraining, om hem zo voordelig mogelijk te showen. Een prima conditie helpt heel erg mee in de ring hoor.
En ik heb nou al een paar filmpjes geplaatst van honden die haast vechten om op dat ding te mogen hollen. Waarom zou dat dan meteen bijna mishandeling zijn en vloeit er als een welhaast vaststaand gegeven uit voort dat die honden DUS nooit in het bos komen?
Overigens lijdt een Sheltievacht helemaal niks van een boswandeling. Het zijn de rassen met haar tot op de grond waar nogal eens hysterisch gedaan wordt.
Nee, het gaat om het welzijn.

Van mij mag iedereen van alles doen om te winnen.
Maar als mensen hun hond geen hond laten zijn vanwege de vacht, uit de zon houden vanwege het verkleuren, dan heb ik daar óók moeite mee.
Want dat gaat ten koste van welzijn. Net als overmatig trainen of honden op een treadmill zetten omdat ze er teveel hebben om fatsoenlijk mee te lopen.
Hoeveel honden denk je dat er zijn in Nederland die nooit van het terrein komen? Zát. Maar prima conditie hoor, gewoon op zo'n ding.
Dáár heb ik moeite mee.

Overigens zeg ik helemaal nergens dat het voor allemaal geldt. :19:
Ik vroeg of honden daar nou echt lol in hebben, en ik vroeg wat een doorsnee hond, die prima uren het veld in kan, wat zó'n hond op een treadmill moet.
En ik had het dus over een treadmill. Waar ze op gaan en niet hun eigen tempo bepalen.
Ik heb althans begrepen (en iemand hier bevestigde die gedachte) dat een treadmill een ding is met een instelbare snelheid.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Sommige mensen zijn zelfs heel vindingrijk wat je allemaal met een loopband en je hond kan doen. Op de een of andere manier gaat het me dan toch net te ver.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Oh, ik bedoelde zo'n band die ze zelf in beweging moeten brengen en geen automatische. :schrik: Dus weer eens met Nanna.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Nanna schreef:
Marjoleine schreef: Hoeveel honden denk je dat er zijn in Nederland die nooit van het terrein komen? Zát. Maar prima conditie hoor, gewoon op zo'n ding.
Conditie wel. Maar bespiering? Die krijg je niet van een treadmill. Die krijg je van springen, galopperen, in het rond vliegen.
En ik ben het met je eens dat je nooit een loopband ter vervanging van mag gebruiken. En dan moet het idd een loopband zijn waar de hond het tempo en de duur bepaalt.
Dus ik heb wel zo mijn voorwaarden :mrgreen: Maar mordicus tegen ben ik gewoon niet. Vanwege de, jawel, nuance ;-)
Gewoon dat dus :ok:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:
Marjoleine schreef:Hoeveel honden denk je dat er zijn in Nederland die nooit van het terrein komen? Zát. Maar prima conditie hoor, gewoon op zo'n ding.
Conditie wel. Maar bespiering? Die krijg je niet van een treadmill.
Natuurlijk wel. Als een hond elke dag op zo'n ding loopt krijgt ie prachtige dijen hoor. En de rest uiteraard.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Angelique. schreef:
Elmo/maureen schreef:Oh elmo zou ik zo op de treadmill zetten, zoals die van Angelique :ok:

Mag die tegen Sissy rennen :cheer:
Je bent welkom maar dat weet je :wink:
:ok: Dat zal die zeker leuk vinden :LOL:
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

lieveheersbeestje83 schreef:Sommige mensen zijn zelfs heel vindingrijk wat je allemaal met een loopband en je hond kan doen. Op de een of andere manier gaat het me dan toch net te ver.
Zelfs voor de hond in dit filmpje vind ik het niet erg, die hond is lekker samen bezig met zijn baas.

Ik vind die dingen een beetje te duur, maar denk dat het ook wel wat voor mijn honden zou zijn.
Ze komen twee keer op een dag in het bos maar ondanks dat denk ik dat ze dit ook wel leuk zouden vinden.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Xavi zou t geweldig vinden. Zomers, voorjaar en najaar fietsen we bijna elke dag alleen swinters gaat t niet, sneeuw/ijs en te vroeg donker. Je doet aan kamikaze als je hier in t donker gaat fietsen en ik wil mn honden graag wat langer hebben dus zeker in de winter zou t een uitkomst zijn. T is dat ze mij te prijzig zijn!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Marjoleine schreef:
Nanna schreef:Nou, dan gaat het om winnen. En wat dan nog? Je gaat ook met je hond naar de trimsalon, en naar ringtraining, om hem zo voordelig mogelijk te showen. Een prima conditie helpt heel erg mee in de ring hoor.
Nee, het gaat om het welzijn.

Van mij mag iedereen van alles doen om te winnen.
Maar als mensen hun hond geen hond laten zijn vanwege de vacht, uit de zon houden vanwege het verkleuren, dan heb ik daar óók moeite mee.
Want dat gaat ten koste van welzijn. Net als overmatig trainen of honden op een treadmill zetten omdat ze er teveel hebben om fatsoenlijk mee te lopen.
Hoeveel honden denk je dat er zijn in Nederland die nooit van het terrein komen? Zát. Maar prima conditie hoor, gewoon op zo'n ding.
Dáár heb ik moeite mee.

Overigens zeg ik helemaal nergens dat het voor allemaal geldt. :19:
Ik vroeg of honden daar nou echt lol in hebben, en ik vroeg wat een doorsnee hond, die prima uren het veld in kan, wat zó'n hond op een treadmill moet.
En ik had het dus over een treadmill. Waar ze op gaan en niet hun eigen tempo bepalen.
Ik heb althans begrepen (en iemand hier bevestigde die gedachte) dat een treadmill een ding is met een instelbare snelheid.
lekker op flink tempo op een parkeerplaats, las ik vdweek :ugh: veel leuker dan op een loopband
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Een bevriende fokker heeft er 1 en als de honden er langs lopen, weten sommigen niet hoe snel ze erop moeten komen en gaan daar dan ook nog even op lopen. Niks mis mee.

Ga je hem gebruiken ipv buiten bewegen, dan ben je verkeerd bezig. Maar om honden extra beweging te geven, te laten herstellen oid vind ik het een prima ding!
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

lieveheersbeestje83 schreef:Sommige mensen zijn zelfs heel vindingrijk wat je allemaal met een loopband en je hond kan doen. Op de een of andere manier gaat het me dan toch net te ver.
Ik vind dit nou juist een manier waarop een hond gewoon lol kan hebben en mogelijk ook baat kan hebben bij zo'n band :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Tiny schreef:
Tara schreef:
Tiny schreef:het gaat puur om de conditie en het lichamelijk en geestelijk bezig zijn.
En dat laatste begrijp ik dus echt niet. Want hoe is een hond in vredesnaam geestelijk bezig op een loopband?
Denkt hij dan na over de ondergang van V&D en Blokker? Ik geloof je echt hoor, als je zegt dat jouw hond het leuk vindt, maar geestelijk moe wil er bij mij eigenlijk gewoon niet in. Sorry. :U:
Ze is heel intensief bezig met lopen, alle concentratie gaat daar heen. Ik heb nog geen band maar ze zou er maar tien tot een kwartier op mogen, de rest van de tijd gaat ze gewoon uit. Ik wil hem gewoon voor de zomer, dan wil ze niet naar buiten, maar ik wil haar wel in conditie houden dus ga ik dat op de band doen.
Ik heb een mensen loopband gehad voor Bunker maar die vond het vreselijk en oude Tankie vond het super leuk om ff op de staan :mrgreen:

Ik zou ook heel graag een HF mill willen voor Sjon die zou ik ook iets meer willen geven dan nu en ik denk dat een mill daarbij prima kan helpen.
Tiny
Zeer actief

Brigitte schreef: Ik heb een mensen loopband gehad voor Bunker maar die vond het vreselijk en oude Tankie vond het super leuk om ff op de staan :mrgreen:

Ik zou ook heel graag een HF mill willen voor Sjon die zou ik ook iets meer willen geven dan nu en ik denk dat een mill daarbij prima kan helpen.
Ik denk inderdaad dat het voor Sjon ook wel wat is, lekker even het ergste eraf lopen. Ik weet niet of er nog een keer zo'n dag komt, weet Lieke mischien wel, dan geef ik je het ruim van te voren aan. Kan ik die Turk weer eens lekker knuffelen :I: :lief:
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
Angelique.

Als alles meezit en werkt organiseren we er binnenkort 1 :wink:
Tiny
Zeer actief

Angelique. schreef:Als alles meezit en werkt organiseren we er binnenkort 1 :wink:
:cheer: :cheer: Leuk!
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Nanna schreef:
Conditie wel. Maar bespiering? Die krijg je niet van een treadmill.
Oh jawel, je traint tenslotte je spieren.En daar kan ik over meepraten :cheer: Die regelmatige beweging is juist perfect voor spieropbouw. Ik ben er dan ook wat gelukkig mee.
Maar ik denk dat iedereen het wel over eens is dat het enkel een goede aanvulling is en nooit een vervanging.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Ik heb het hele topic eens doorgelezen.

Ik zie er -mits goed gebruikt- weinig problemen in, zélfs voor Shelties...

Indien het als extra dient, en dus de normale fatsoenlijke dagelijkse dingen niet in de weg staat, én de hond het leuk vindt: prima.

En dan maakt zelf aangedreven of automatisch niet zo veel uit wat mij betreft. Ook met zo'n automatisch ding kun je volgens mij fatsoenlijk omgaan. De filmpjes die ik zag, lieten zien dat honden het leuk vinden, en zelf de keus hadden om eraf te springen.
Prima dan toch?

Het gevaar zit wat mij betreft in overtrainen, dwang, macho-gedoe, en mishandeling. Maar dat zit vast aan de eigenaar, niet aan het apparaat....
Afbeelding
danifa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder

Ongelezen bericht door danifa »

wij hebben een loopband van hf mills, zo'n 1 die ze zelf in beweging moeten zetten. Hier wordt hij voornamelijk in de winter gebruikt.
In het voorjaar, zomer en herfst fiets ik 3 x per week maar in de winter met sneeuw en ijzel + het feit dat ik met kou last heb van mijn gewrichten. Hier dus voornamelijk als vervanging van het fietsen. Ze komen gewoon in het bos en worden uitgelaten, wordt 2 x per week op de hondenschool getraind.
1 vind het leuk om er even op te sprinten ongeveer 4/5 minuten.
de ander vind het helemaal geweldig en die haal ik er naar 10 tot 15 minuten vanaf.
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Angelique. schreef:Nee joh dat is niet zo je hond word er niet moe van en vind er ook niets aan ! :roll:
En vooral ook ALLE honden zijn het zelfde, 1 vind het niet leuk dus alle honden niet.

Ongelooflijk dat mensen die zo'n ding nog nooit geprobeerd hebben zo standvastig kunnen zijn in hun mening :19: ik dacht ook dat mijn honden het 3x niks zouden vinden maar he niet geprobeerd weet je het gewoon simpelweg niet dus probeerde we het en moest ik mijn gedachte bij stellen :19:
Ze krijsen de hele tent bij elkaar zodra ze door hebben wat we gaan doen, maar dat doen ze vast omdat het VRE-SE-LIJK is :lol1:
Het zal ook wel aan het ras liggen, ik heb een mastin,nog een pup maar die zou daar echt te lui voor zijn, wandelen is nu al een beperkte hobbie van haar
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Cindy52 schreef:
Angelique. schreef:Nee joh dat is niet zo je hond word er niet moe van en vind er ook niets aan ! :roll:
En vooral ook ALLE honden zijn het zelfde, 1 vind het niet leuk dus alle honden niet.

Ongelooflijk dat mensen die zo'n ding nog nooit geprobeerd hebben zo standvastig kunnen zijn in hun mening :19: ik dacht ook dat mijn honden het 3x niks zouden vinden maar he niet geprobeerd weet je het gewoon simpelweg niet dus probeerde we het en moest ik mijn gedachte bij stellen :19:
Ze krijsen de hele tent bij elkaar zodra ze door hebben wat we gaan doen, maar dat doen ze vast omdat het VRE-SE-LIJK is :lol1:
Het zal ook wel aan het ras liggen, ik heb een mastin,nog een pup maar die zou daar echt te lui voor zijn, wandelen is nu al een beperkte hobbie van haar
Dat zal zeker... kan hem niet zo snel meer vinden maar tijdje geleden ging er een filmpje rond op fb over de energie van de gemiddelde mechelpup... dat spuit er bijna uit.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Angelique.

Cindy52 schreef:

Zeker :ok: Lola (American Akita) ziet er HE-LE-MAAL niets in, en dat is ook prima, het hoeft niet, bij ons is het gewoon een extraatje waar ze lol uit halen :wink:
*Ellen*

Ongelezen bericht door *Ellen* »

Een hond op een lopende band zetten is niet normaal in mijn ogen.
Als je de hond wil trainen voor wedstrijden dan zoek je maar andere manieren.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

*Ellen* schreef:Een hond op een lopende band zetten is niet normaal in mijn ogen.
Als je de hond wil trainen voor wedstrijden dan zoek je maar andere manieren.
En waarom is dat niet normaal?
Jij kunt je er met jouw hondenwaarschijnlijk weinig bij voorstellen dat er honden zijn die ietsjepietsje heel veel meer energie hebben....
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”