Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Advies gevraagd

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Advies gevraagd

Ongelezen bericht door DesireeB »

Hoi allemaal,

Graag zou ik wat advies willen wat ik het beste kan doen.

Mijn puppe kind Maylo loopt daar waar het kan heerlijk los en gaat goed met alle honden vreemde honden lijn ik hem even aan want weet niet of alle honden met hem kunnen zodra dit duidelijk is mag hij los of lopen we door.

Maylo is is nu 1,5 jaar oud en bij de vorige eigenaar weg gegaan omdat het toch niet bleek te gaan met hun cane corso teef welke er al was en ze hadden hem erbij genomen omdat ze buiten zo sociaal was.
Hij is super onderdanig gaat voor elke kon liggen en wacht tot hij benaderd word, heeft inmiddels wel al een paar vrienden gemaakt welke hij soms wel enthousiast wil begroeten en soms wordt hij dan weer netjes op zijn nummer gezet en is het daarna goed. Enige waar hij nog wel tegen in durft te gaan zijn staffords vraag me niet waarom maar als deze stoer komen doen doet hij stoer terug.

Maakt voor de rest niet uit wat voor hond hij tegen komt van dwergpincher tot kangal hij laat over zich heen lopen.

Nu is het zo dat hier ook een familie bearded collies loopt(vader,moeder en zoon) zoon is van ongeveer de zelfde leeftijd dus ook over enthousiast maar probeert duidelijk erg te domineren 1ste ontmoeting ging al mis hij pakte Maylo 2de keer weer en heb ik hem van me hond afgetrokken want die ging weer liggen en deed niks terug, vandaag weer maar minder heftig op gegrom maar geen bijten maar wel vast willen pakken en rijden heb dat ettertje(in mijn ogen op dat moment) dus weer in zijn nek vel gepakt en van mijn hond afgetild. Beestjes lopen altijd los en bij de 2de keer was ik al boos want ook de kinderen lopen met de honden 3 stuks tegelijkertijd en los maar ze luisteren dan niet. Bij de tweede keer heb ik tegen de zoon des huizes al gezegd dat ik niet steeds maar ga laten gebeuren en dat hij dat ook maar aan zijn ouders moest vertellen vandaag kwam ik dus de dochter tegen welke wel iets meer overwicht op de honden had maar vond het dit keer niet de moeite waard.

Vraag me dus af wat kan ik hieraan doen zonder dat Maylo er ooit maar over na gaat denken om zelf in de aanval te gaan(dan heb ik straks de agressieve hond :hmmm: ).

Als iemand tips heeft graag, alles is welkom!!
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Aantal honden: 1

Re: Advies gevraagd

Ongelezen bericht door cornelia »

Om te beginnen zou ik de familie bearded collie gewoon gaan vermijden (als je die keus hebt) dan heb je er ook geen last van. Zie je ze aankomen dan ga je gewoon een zijstraatje in. Misschien word er niet gebeten (zowel niet door die van jou als door die BC's) maar ik ging er ook niet op lopen wachten. Kan me niet voorstellen dat die van jou dit bij iedere wandeling laat gebeuren, kan me voorstellen dat hij het een keer zat is. Jij in ieder geval wel. Ik zou die bazen van die honden (de volwassenen) toch eens aanspreken.
Je hoeft ook niet stil te blijven staan he'. Gewoon blijven doorlopen met jouw hond, zeg maar tegen die BC's dat ze op moeten hoepelen.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

en zorgen dat die collies de kans niet krijgen, - punt, dat is jou taak, wees creatief
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

S@ndr@ schreef:en zorgen dat die collies de kans niet krijgen, - punt, dat is jou taak, wees creatief
Ik ben best creatief, maar hoe doe je dat met drie niet luisterende BC's?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

zoals ik dat ook doe met drie niet luisterende X maal` s, die achter mijn hond aankomen - hond achter me een flink brullen, je groot maken en desnoods een slaande beweging maken, honden zijn honden, maar ze zijn echt niet dom hoor.
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt voor de tips!!

Gister ben ik ze opnieuw tegen gekomen nadat ik de vraag hier gesteld had.

Ik denk dat de 3de keer de laatste keer is geweest dat de collie zo dominant deed, zal er van mee te maken hebben gehad dat ik heb bij de 3de keer flink in z'n nek vel te pakken had en niet zomaar los liet tot hij gekalmeerd was. Gisteren iets van dominantie maar denk dat Maylo ook wat meer vetrouwen kreeg dat ik niet zomaar alles met hem laat gebeuren dus was wat minder onderdanig en wilde eigenlijk gewoon doorlopen en daarna was het goed en was het spelen geblazen. Moet wel zeggen zoonlief die met de honden liep was zo'n 50 meter verder op dus misschien heeft dit ook nog meegespeeld.

Vanmiddag is Maylo ook voor zich zelf opgekomen tegen een kruising dalmatier dat vanuit het niets aan kwam rennen( van achteren en we liepen met 3 andere honden) eerste ontmoeting was geen succes kruising was niet heel erg van hem gecharmeerd en zette zonder reden de aanval in maar deed hem echt pijn heeft 2 krasjes op zijn wang nu en denk dat dit de druppel bij hem was want hij ging er nu tegen in dus heb hem even aangelijnd tot baasje er was en verder liep. Was een beetje dubbel dat hij vandaag wel van zich afbeet want gister lag ie nog voor een vreemde reu op zijn rug, valt me wel op dat het allemaal intacte ruitjes zijn in de zelfde leeftijd categorie welke hem niet mogen terwijl hij zich erg onderdanig opsteld.

Maar goed we houden het in de gaten en blijven wandelen.

Is er misschien ook iemand met ervaringen met trainen/cursussen voor een herplaatser? Enige dat Maylo ken is zit, kom en koekje. Kom en koekje is er inmiddels wel redelijk in omdat hij buiten op honden uitlaatplek los loopt maar soms kan je roepen tot je een ons weegt of doorlopen maar luisteren ho maar. En klaar ben ik hem ook aan het leren voor als hij te ver gaat bijv. met spelen of blaffen bij de deur etc. Maar voor de rest, hij pikt t allemaal niet echt snel op, als ik wat met hem wil oefenen zoals af en blijf is het net een ongeleid projectiel en maakt er opzettelijk een potje van doet het 1 x goed om vervolgens de clown uit te gaan hangen als je door wilt gaan, en dan heb ik het over 5 min iets oefenen.
Afbeelding
Biothane
WashBar
ranetje
Zeer actief

Dees en Maylo schreef:Bedankt voor de tips!!

Ik denk dat de 3de keer de laatste keer is geweest dat de collie zo dominant deed, zal er van mee te maken hebben gehad dat ik heb bij de 3de keer flink in z'n nek vel te pakken had en niet zomaar los liet tot hij gekalmeerd was. Gisteren iets van dominantie maar denk dat Maylo ook wat meer vetrouwen kreeg dat ik niet zomaar alles met hem laat gebeuren dus was wat minder onderdanig en wilde eigenlijk gewoon doorlopen en daarna was het goed en was het spelen geblazen. Moet wel zeggen zoonlief die met de honden liep was zo'n 50 meter verder op dus misschien heeft dit ook nog meegespeeld.

Vanmiddag is Maylo ook voor zich zelf opgekomen tegen een kruising dalmatier dat vanuit het niets aan kwam rennen( van achteren en we liepen met 3 andere honden) eerste ontmoeting was geen succes kruising was niet heel erg van hem gecharmeerd en zette zonder reden de aanval in maar deed hem echt pijn heeft 2 krasjes op zijn wang nu en denk dat dit de druppel bij hem was want hij ging er nu tegen in dus heb hem even aangelijnd tot baasje er was en verder liep. Was een beetje dubbel dat hij vandaag wel van zich afbeet want gister lag ie nog voor een vreemde reu op zijn rug, valt me wel op dat het allemaal intacte ruitjes zijn in de zelfde leeftijd categorie welke hem niet mogen terwijl hij zich erg onderdanig opsteld.

De ene hond is de andere niet, dat geldt ook voor vreemde reuen.
Ik denk dat Maylo in ieder geval door heeft waar hij een grote bek op kan zetten en waar niet.
Is er misschien ook iemand met ervaringen met trainen/cursussen voor een herplaatser? Enige dat Maylo ken is zit, kom en koekje. Kom en koekje is er inmiddels wel redelijk in omdat hij buiten op honden uitlaatplek los loopt maar soms kan je roepen tot je een ons weegt of doorlopen maar luisteren ho maar. En klaar ben ik hem ook aan het leren voor als hij te ver gaat bijv. met spelen of blaffen bij de deur etc. Maar voor de rest, hij pikt t allemaal niet echt snel op, als ik wat met hem wil oefenen zoals af en blijf is het net een ongeleid projectiel en maakt er opzettelijk een potje van doet het 1 x goed om vervolgens de clown uit te gaan hangen als je door wilt gaan, en dan heb ik het over 5 min iets oefenen.
Nooit blijven roepen tot je een ons weegt.
Een keer roepen en anders ophalen en niet meer van de lijn tot je meer hebt getraind in komen.
En als hij komt zorg dan dat hij daarna weer even kan spelen, los, maar ook samen met jou aangelijnd.
Aan de lijn doen en einde spel is geen motivatie om de volgende keer ook te komen als hij wordt geroepen.

Een hond maakt er zelden of nooit "opzettelijk" een potje van.
Ik denk eerder dat jij niet duidelijk bent.
Bovendien als hij iets bij oefenen goed doet moet je stoppen met die oefening.
Nog een keer oefenen is eerder om het af te leren dan dat hij het beter gaat doen.
Goed is goed, belonen en klaar.

Ook met een herplaatser kan je prima op een hondenschool terecht in de groep basisgehoorzaamheid.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Dees en Maylo schreef:Bedankt voor de tips!!

De ene hond is de andere niet, dat geldt ook voor vreemde reuen.
Ik denk dat Maylo in ieder geval door heeft waar hij een grote bek op kan zetten en waar niet.
Nooit blijven roepen tot je een ons weegt.
Een keer roepen en anders ophalen en niet meer van de lijn tot je meer hebt getraind in komen.
En als hij komt zorg dan dat hij daarna weer even kan spelen, los, maar ook samen met jou aangelijnd.
Aan de lijn doen en einde spel is geen motivatie om de volgende keer ook te komen als hij wordt geroepen.

Een hond maakt er zelden of nooit "opzettelijk" een potje van.
Ik denk eerder dat jij niet duidelijk bent.
Bovendien als hij iets bij oefenen goed doet moet je stoppen met die oefening.
Nog een keer oefenen is eerder om het af te leren dan dat hij het beter gaat doen.
Goed is goed, belonen en klaar.

Ook met een herplaatser kan je prima op een hondenschool terecht in de groep basisgehoorzaamheid.
Dus als ik het goed begrijp is het gewoon commando geven en als hij het enigszins goed doet belonen en klaar, eventueel wat spelen en misschien later nog een keer oefenen? Kan ik dit dan ook bijvoorbeeld bij het uitlaten doen commando, koekje en weer verder en dat misschien een paar keer verdeeld over de wandeling, zodat ook dan zijn aandacht bij mij blijft.
Afbeelding
Biothane
WashBar
cornelia
Zeer actief

Die van mij doet niks anders. We wandelen waarbij hij niks liever doet dan achter een bal aanrennen en hem weer terug brengen voor de volgende ronde. Soms verdwijnt de bal in mijn zak en moet hij opeens een paar oefeningen doen. Dat kan van alles zijn; stukje los volgen aan de voet, dirigeer oefeningen op afstand, 4 minuten uit zicht blijven liggen, wat zoekwerk of echt apporteren (zijn bal terug brengen valt niet onder het "echte" apporteren zoals op school geleerd word). Doet hij dit goed dan lopen we weer lekker ballend verder. En of hij dat ook weet, zijn oefeningen doet hij vlot, met veel aandacht en netjes afgewerkt. Hoe beter hij het doet, hoe sneller we weer overgaan tot zijn favoriete bezigheid. Ik neem soms een rugzak mee met dingen waarmee we op school mee bezig zijn; sorteerstokjes of pylonen voor vak oefening. Maar door de week worden alle vaardigheden wel een keer geoefend. Maar het moet leuk blijven en dat word het voor hem doordat hij dus steeds beloond word met zijn bal.

Als hij een oefening goed doet moet je belonen en wat anders gaan doen. De laatste oefening voor je stopt moet n.l. een succesvolle zijn. Maakt hij iets half af, dan kun je eigenlijk niet zeggen "morgen beter" (tenzij iets echt niet meer gaat op dat moment, soms hebben ze gewoon hun dag niet b.v.) Daarom moet je de oefeningen ook klein beginnen, in stukjes hakken, als hij een klein stukje van de oefening dan goed doet is het prima en kun je zeggen "morgen proberen we een stapje meer". Doelen dus van klein naar groter opbouwen.

Ik zou als ik jou was eens gaan informeren naar een school. Echt leuk om te doen hoor.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Dees en Maylo schreef:Dus als ik het goed begrijp is het gewoon commando geven en als hij het enigszins goed doet belonen en klaar, eventueel wat spelen en misschien later nog een keer oefenen? Kan ik dit dan ook bijvoorbeeld bij het uitlaten doen commando, koekje en weer verder en dat misschien een paar keer verdeeld over de wandeling, zodat ook dan zijn aandacht bij mij blijft.
:ok:
Liefst als hij het helemaal goed doet en niet "een beetje goed".
Maar daarvoor kan je beter eerst kijken naar hoe je dat commando geeft en of dat zo wel te snappen is voor je hond.

Naar een hondenschool gaan kan je daarbij goed helpen.

Gewoon wat oefeningetjes tijdens de wandeling kan uitstekend :ok:
Zitten bij het oversteken van de straat
Even netjes wachten terwijl je een steen uit je schoen haalt.
Klein stukje heel netjes naast je lopen met aandacht voor jou.
enz.
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Inmiddels hebben we al 2 lessen gehad op KCWF Hoorn en gaat het naar mijn mening wel goed.

Er zijn honden bij die het minder goed doen in mijn ogen en ook ongeleide projectielen maar Maylo doet het allemaal netjes, inmiddels kan hij zich ook wat beter op mijn focussen dus de commando's aanleren gaat ook wat soepeler.

Alleen moeten we op school ook oefenen met speelgoed en dan weer loslaten als ik dat wil. Dit is nog wel lastig al hoewel thuis en buiten op straat het beter gaat, hij steelt ook wel eens een bal van een andere hond en soms maakt ie een spelletje er van en loopt ie steeds weg maar eenmaal bij me is speeltje makkelijk van hem te krijgen.

Opdrachten tijdens de lessen doet hij voor de rest netjes voor de eerste 2 lessen alleen tussendoor wanneer de baasjes en vrouwtjes uitleg krijgen over de nieuwe opdracht vind hij het soms erg belangrijk om lang uit te gaan liggen of lekker te gaan rollen :piew: maar voor nu vind ik dit nog geen probleem als hij de oefeningen maar goed.
Afbeelding
Biothane
WashBar
ranetje
Zeer actief

Als hij tijdens een uitleg gaat liggen lijkt me dat alleen maar makkelijk.
Dat rollen is wat minder :engel:

Ga niet in op de uitdaging als hij met een bal in zijn bek van je weg loopt.
Dat verlies je toch en het spelletje kan zo heel lang gaan duren :wink:

Fijn dat het oefenen in loslaten al beter gaat :ok:
Let op wanneer je "los" zegt.
Zo lang hij nog niet op dat commando loslaat geef je het commando pas op het moment dat hij loslaat en niet eerder.
Dat is (volgens mij) de beste manier om te leren wat "los" betekent.
Namelijk loslaten van wat hij in zijn bek heeft.
Afbeelding
cornelia
Zeer actief

Wat leuk dat je inmiddels als op school zit. En fijn dat hij het al goed doet (maar er komt mogelijk ook wel eens een moment dat alle anderen het geweldig doen en die van jou de idioot gaat lopen uithangen, maar dat is helemaal niet erg. Je moet er vooral van genieten)

:E:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”