Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De hond wassen

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: De hond wassen

Ongelezen bericht door Pemba »

Geweldig :LOL: Hij gebruikt wel erg veel shampoo :80: Dat wordt lang uitspoelen.
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Ha, kijk die hond genieten.. lekker bij de masseur :mrgreen:

Ik heb er bij het douchen een spelletje van gemaakt. Het leukste in de wereld is nu "douchen", hij rent naar boven en gaat onder de douche staan wachten. Als de douche aan is gaat hij gewoon onder de straal staan gek doen :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Haha, geweldig! Het is net een spa behandeling.
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Kost hem wel een fles shampoo per hond geloof ik, hihi. Wel geweldig om te zien hoe relaxed dat beest er bij ligt! Ik was ze ook buiten in een grote bak maar dan blijven ze gewoon staan .... (misschien moet ik ze dit filmpje laten zien :wink: )
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Mijn volpino ligt er ook zo bij, die geniet echt. En als ik daarna ga föhnen, valt ie vaak in slaap.
Wel een genot hoor, onze teckel is niet druk onder de douche oid maar hij ziet er dan zo geslagen uit.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik geloof dat ik Lotje dit filmpje nog maar even laat ziet deze week. Die vindt er echt 2x niks aan, al is ze tegenwoordig wel stil en gilt niet meer als een speenvarken. Föhnen is nog steeds een ellende. Ze vindt die apparaten maar enge dingen.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik was mijn honden zelden tot nooit, Tapas is nog nooit gewassen, Nozem alleen 1x na een bevalling.
Gelukkig rollen ze ook nooit in vieze dingen, dat zou wel een reden voor mij zijn om de hond even flink te wassen, om die geur weg te krijgen. Verder zie ik de noodzaak tot het wassen van mijn honden niet zo.
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Geweldig! Handig hoor, zo'n hond. Die van mij laten het toe maar dat was het ook, ze vinden het echt niet leuk.
Maar ik hou wel van fris ruikende hondjes dus ze hebben toch af en toe pech.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik was de honden (inmiddels hond) ook haast nooit. ja als ze enorm stinken, maar over het algemeen voldoet het zomergezwem en gepoedel helemaal
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Ik was mn hond ook nooit. Teveel gedoe en ik vind het te weinig opleveren :P Haar vacht ruikt gewoon fris dus vind het niet nodig..
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik was Pasha alleen als ze in de rui is. Dan is ze er zo doorheen. Ushi is laatst voor het eerst in bad geweest, gewoon omdat Pasha dus nodig was en Chuck door koeienmest had gerent. Ze had niet echt een mening erover geloof ik, maar voor haar hoeft het kn het vervolg niet meer.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik was ze nooit. Ze zwemmen vaak dus dat is ruim voldoende
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gittje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gittje »

Tja, hier wordt er de laatste weken noodgedwongen een wasbeurt gegeven met een shampoo tegen de jeuk. Anders hoeft het voor ons niet.

Moet zeggen dat Igor er niet zo graag bij is, zelfs al is hij een zot van water :scratch:
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Haha, die ligt er heerlijk bij, lachen!
Percy
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): chinese naakthond

Ongelezen bericht door Percy »

Die hond is zen ! Ik weet niet of ik het echt handig zou vinden als Percy met zijn lange haar zo in bad zou gaan liggen als ik hem was... Ik was hem trouwens 1x in de maand tot 1x per week als hij show heeft, hij is er heel makkelijk en fohnen is ook geen probleem .
iesje73
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Siberische Husky
Contacteer:

Ongelezen bericht door iesje73 »

Nou ik wil onze pup even gaan wassen voor het eerst.
Na een paar wandelingen op de hei, gecombineerd met een duik in
een heerlijk vies vijvertje is ze inmiddels meer grijs als wit.
Ze is 3 maanden nu dus kan wel.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Bij de meeste honden hoef je helemaal niet te wassen. Gewoon goed uitborstelen/-kammen, eventueel met een lotiondoekje eroverheen en klaar. Bij het wassen haal je ook de natuurlijke vetten uit de vacht. Elco is nu bijna 11 maanden en nog nooit gewassen. Wel heeft hij al heel wat gezwommen en in de modder gespeeld.
Mijn advies: kijk eerst wat je kunt met schoon water en borstelen (wel alleen borstelen als de vacht droog is!) en gebruik zo min mogelijk shampoo (liefst geen ;) )
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

iesje73 schreef:Nou ik wil onze pup even gaan wassen voor het eerst.
Na een paar wandelingen op de hei, gecombineerd met een duik in
een heerlijk vies vijvertje is ze inmiddels meer grijs als wit.
Ze is 3 maanden nu dus kan wel.
Ik zou gewoon een schone sloot uitzoeken of lekker naar zee rijden (mits je natuurlijk een beetje in de buurt zit)
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
iesje73
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Siberische Husky
Contacteer:

Ongelezen bericht door iesje73 »

Euh Zuid Limburg weinig zee in de buurt hahahahahaha.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Neeltje schreef:Ik geloof dat ik Lotje dit filmpje nog maar even laat ziet deze week. Die vindt er echt 2x niks aan, al is ze tegenwoordig wel stil en gilt niet meer als een speenvarken. Föhnen is nog steeds een ellende. Ze vindt die apparaten maar enge dingen.

Van de week is de kat in een grote bak gevallen waar was in de biotex lag te weken.
Die moest met shampoo gewassen en geföhnd, hij was ijskoud en zat vol wasmiddel.

:engel: : Voortaan voel ik me gezegend met het milde gestribbel of lijdzame ondergaan van mijn honden.

Bij Charlie heeft het geholpen er een spelletje van te maken. Baasje heeft haar als pup per ongeluk onder een hete douche gezet. Daarna is het een hele tijd drama geweest.
Ze wacht nu heel braaf tot ze klaar is, geeft keurig pootjes aan en na afloop vallen we samen de douchestraal aan :mrgreen:
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Dan nog , wassen is echt niet nodig
Op laten drogen en even door borstelen en klaar . Dan is hij/zij weer schoon .
Je verknoeit er meer mee dan dat het goed voor ze is

Zeker jou soort hond hoef je niet te wassen
Fenneke en Baloe
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

fenneke schreef:Dan nog , wassen is echt niet nodig

Wat zou je verknoeien?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Je verknoeit er de zelfreinigende werking van de vacht mee
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Jij hebt duidelijk geen retriever. :mrgreen:

Hier was ik ze ongeveer om de maand. Het zijn notoire rollers en zwemmers. In de zomer hebben ze, na meerdere keren per dag te zwemmen, ook vaak echt wat meer last van jeuk. Ik gebruik medicinale shampoos zoals allercalm en allerderm, die bevallen mij het beste omdat het de huid wat meer tot rust brengt. Overigens onzin dat je met af en toe wassen de huid schade toebrengt.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik was Rowan toch echt wel paar keer per jaar. Door al dat gezwem en gerol in zand, gras etc. wordt zijn vacht best wel vettig en dat gaat ruiken. En in de zomer door het broeien bij het opdrogen ruikt het ook niet zo fris, dus dan gaat hij lekker in de shampoo. Maar zo relaxed als deze hond is hij niet.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Mijn collies was ik twee keer per jaar en dan komt er echt bruin water van af. Tot zover de zelfreinigende werking van de vacht. :mrgreen:

Abby was ik trouwens nu twee keer in de week met speciale medicinale shampoo omdat ze vreselijke jeuk heeft en zich tot bloedens toe de vacht uittrekt (ze heeft nu ook prednison :ugh: ). Leuk vindt ze het niet maar ze ondergaat het gelaten. Ik hoop ooit zo ver te komen dat ze er ook zo bij ligt. :mrgreen:
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Anne&Taar schreef:

Jij hebt duidelijk geen retriever. :mrgreen:

Hier was ik ze ongeveer om de maand. Het zijn notoire rollers en zwemmers. In de zomer hebben ze, na meerdere keren per dag te zwemmen, ook vaak echt wat meer last van jeuk. Ik gebruik medicinale shampoos zoals allercalm en allerderm, die bevallen mij het beste omdat het de huid wat meer tot rust brengt. Overigens onzin dat je met af en toe wassen de huid schade toebrengt.

Nee ik heb een WITTE herder die driekwart van het jaar zwart is :mrgreen:

Als honden een huidprobleem hebben en dan moet je wassen is logisch maar ik vind het bij een normale vacht niet echt nodig

Om een keer de rui te versnellen kan ik mij ook voorstellen maar dan houdt het op voor mij .
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik heb trouwens ook de ervaring dat retrievers meer een vettiger huidtype hebben dan bv herders. Dat zal met het vachttype ofzo te maken hebben; maar het maakt dat ik retrievers over het algemeen meer vind ruiken dan herders. Als ik mijn retrievers nooit zou wassen, ruik je ze behoorlijk. Dat geldt bijvoorbeeld niet voor onze cairn of onze schapedoes.
dagmar88
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Je verknoeit er de zelfreinigende werking van de vacht mee

Nee, de huid herstelt zich binnen een paar uur na het wassen.

Broeiende oren, puspiemels, huidschilfers, prutsloot, vet en pies worden niet vanzelf schoon.
Als ik Niko niet was krijgt hij puisten waar hij aan gaat krabben en vervolgens dus vieze ontstoken plekken worden.
Sowieso worden ze hier gewassen om ze door het verharen te helpen. Lekker in de shampoo en cremespoeling, handen door de vacht raggen en ze zijn 80% van de haren en vooral jeuk door het verharen kwijt.
Zou ik bij een husky wel zo handig vinden. Bij de trimsalon worden ze ook gewassen, uitgeblazen en van ondervacht ontdaan.
:wink: M'n kruisinkje van krap 14 kilo verhaart al meer dan de rest bij elkaar. Met van die lekkere dikke vlokken die tegelijk los gaan hangen.

Afbeelding

Het verschilt gewoon per hond en of je er zelf zin in hebt. Als je wetenschappelijk bewijs hebt voor verknoeierij (geen geroep zonder onderbouwing) lees ik dat graag :ok:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Hahah heerlijk zo. Waarom zou je je hond er geen plezier mee kunnen doen?

Broodje aap over de zelfreinigende functie van de vacht. Alle huishonden kunnen geen natuurlijke vacht kweken, vanwege kunstlicht en centrale verwarming. Dan hebben we het nog niet eens over wat voeding en castreren voor effect heeft op de natuurlijk vacht. Alles wat natuurlijk is kan je een huishond niet meer toeschrijven. Daarnaast shampoo is nou ook weer niet zo agressief dat het een heel systeem om zeep helpt. Binnen 24 tot 48 uur is de normale functie van de vacht weer hersteld.

Ik heb Kay in begin wel eens gewassen. Met de toenmalige voeding rook hij ook meer, maar hij was ook met regelmatig heel erg smerig (teer, olie, weet ik veel waar die hond allemaal in gezeten heeft). Nou die is braaf, maar heeft het liever niet. Gelukkig kan ik veel gewoon afspuiten met de tuinslang buiten (ook dan komt er met regelmaat bruin water vanaf, maar als je hem met shampoo wast dan is het water gewoon pikzwart hoor, dus inderdaad tot zo ver reinigende werkingen vachten) Nu is het hooguit 1 a 2 keer per jaar als de rui te erg word, maar het is nu denk ik al een jaar geleden dat ik de honden gewassen heb. Ik red mij verder met anti-klitspray voor de geur en de dekens heel veel wassen (en de tuigen, blegh dat gaat ook stinken). Maar ik zie wel dat her en der zijn wit niet zo wit is, tja dat zie je met een zwarte hond niet zo snel en tja ik loop 2 tot 4 keer per dag in het modderige bos dus gaat ook wat sneller dan gemiddeld (alhoewel bij training in de paardenbak of in het weiland wordt hij me toch ook een partij vies, daar blijven we altijd kleine restje van hangen)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”