Zoals ik al schreef in het voorstel mailtje heb ik een kruising tussen een mechelse herder en een alaska malamute. Ik heb met hem cursussen gevolgd (jonge honden, EEG en VEG).
Bij 1 van die cursussen moest Nairobi los, ik moest hem dan op zijn "plaats" leggen en daarna moest ik hem "voor roepen" (sorry, het is een tijd geleden dat ik deze cursussen gedaan heb, dus ik weet het niet geheel meer).
Op het terrein waar ik de cursus volgde (gras..veel konijnen, struiken)kon ik oefenen wat ik wilde, maar zodra ik de riem van de ketting los"koppelde" zag ik aan Nairbobi dat ie me in de maling zou nemen. Hoe streng ik hier ook op reageerde, of hoe goed ik hem beloonde als hij terug kwam, die oefening lukte niet.
Dit was dus ook zo op het examen...meneer lag op zijn plaats...en rende weg.....de bosjes in...om terug te komen met een jong konijn in de bek, deze keurig netjes voor mijn neus neerleggen en gaan zitten. Natuurlijk was het konijntje inmiddels dood, ik voelde me ellendig en ja....ik was gezakt!
Ik ben toen ergens anders cursussen gaan volgen (deze werden gegeven op een industrieterrein en dit ging stukken beter; niet de geuren van "wild") en kwam toen een stuk verder.
Mijn ouders wonen heel vrij, dus regelmatig ging ik in de omgeving (waar veel wild leeft) oefenen, wat uiteindelijk uitdraaide op het vangen van konijnen, ratten en muizen, maar op z'n plaats blijven was er niet bij!
Ik laat hem dus altijd mét de lijn uit, hij gaat niet meer los bij mij, daar ben ik inmiddels te onzeker voor geworden. Bij mijn vader kan hij korte stukken los, maar mijn vader moet goed in de gaten houden of er geen vogel opvliegt ofzo, want dan heeft Nairobi nog steeds de neiging om z'n neus achterna te lopen.
Ik wil dolgraag weer die cursussen oppakken, maar wat heeft het voor nut als dit de aard van het dier is? Degene die ons les gaf, zei heel duidelijk dat het voor een groot deel zijn jachtinstinct is en dat veel poolhonden dit probleem hebben en dat hij dit dus van de malamute kant heeft. Mijn vraag is of poolhonden eigenaren dit probleem bekend voorkomt?
Wat jullie hier aan doen (valt er wel iets aan te doen?)
Daarnaast, mijn hond heeft de waakzaamheid van de mechelaar. Ik zou daar best iets mee willen doen, denk b.v. aan pakwerk, of iets dergelijks. Dit zou alleen gaan als de ruimte waar de trainingen plaatsvinden, afgesloten is (hekwerk). Maar mag je wel aan dit soort trainingen meedoen als hij niet goed luistert naar die ene commando....? Welke opleidingen moet je gevolgd hebben om deel te kunnen nemen aan zo'n sport?
Hopelijk hebben jullie interessante tips

Iris