Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Los lopen gaat niet!> sportvragen

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Iris
nieuw lid

Los lopen gaat niet!> sportvragen

Ongelezen bericht door Iris »

Hallo, :zwaai:

Zoals ik al schreef in het voorstel mailtje heb ik een kruising tussen een mechelse herder en een alaska malamute. Ik heb met hem cursussen gevolgd (jonge honden, EEG en VEG).

Bij 1 van die cursussen moest Nairobi los, ik moest hem dan op zijn "plaats" leggen en daarna moest ik hem "voor roepen" (sorry, het is een tijd geleden dat ik deze cursussen gedaan heb, dus ik weet het niet geheel meer).

Op het terrein waar ik de cursus volgde (gras..veel konijnen, struiken)kon ik oefenen wat ik wilde, maar zodra ik de riem van de ketting los"koppelde" zag ik aan Nairbobi dat ie me in de maling zou nemen. Hoe streng ik hier ook op reageerde, of hoe goed ik hem beloonde als hij terug kwam, die oefening lukte niet.
Dit was dus ook zo op het examen...meneer lag op zijn plaats...en rende weg.....de bosjes in...om terug te komen met een jong konijn in de bek, deze keurig netjes voor mijn neus neerleggen en gaan zitten. Natuurlijk was het konijntje inmiddels dood, ik voelde me ellendig en ja....ik was gezakt!

Ik ben toen ergens anders cursussen gaan volgen (deze werden gegeven op een industrieterrein en dit ging stukken beter; niet de geuren van "wild") en kwam toen een stuk verder.

Mijn ouders wonen heel vrij, dus regelmatig ging ik in de omgeving (waar veel wild leeft) oefenen, wat uiteindelijk uitdraaide op het vangen van konijnen, ratten en muizen, maar op z'n plaats blijven was er niet bij!

Ik laat hem dus altijd mét de lijn uit, hij gaat niet meer los bij mij, daar ben ik inmiddels te onzeker voor geworden. Bij mijn vader kan hij korte stukken los, maar mijn vader moet goed in de gaten houden of er geen vogel opvliegt ofzo, want dan heeft Nairobi nog steeds de neiging om z'n neus achterna te lopen.

Ik wil dolgraag weer die cursussen oppakken, maar wat heeft het voor nut als dit de aard van het dier is? Degene die ons les gaf, zei heel duidelijk dat het voor een groot deel zijn jachtinstinct is en dat veel poolhonden dit probleem hebben en dat hij dit dus van de malamute kant heeft. Mijn vraag is of poolhonden eigenaren dit probleem bekend voorkomt?
Wat jullie hier aan doen (valt er wel iets aan te doen?)

Daarnaast, mijn hond heeft de waakzaamheid van de mechelaar. Ik zou daar best iets mee willen doen, denk b.v. aan pakwerk, of iets dergelijks. Dit zou alleen gaan als de ruimte waar de trainingen plaatsvinden, afgesloten is (hekwerk). Maar mag je wel aan dit soort trainingen meedoen als hij niet goed luistert naar die ene commando....? Welke opleidingen moet je gevolgd hebben om deel te kunnen nemen aan zo'n sport?

Hopelijk hebben jullie interessante tips :-D

Iris
henny
Actief

Ongelezen bericht door henny »

Mijn bastaard kan ik ook niet loslaten gaat ook achter wild aan.. mijn mechel luister gewoon veel beter :p:

Je kunt ook ipo gaan doen... zoek gewoon een vereniging met een hek om het terrein!!! :p:

b.v. de Ysselstroom zitten in Capelle a.d. Yssel.... ;)
Roma
Actief

Ongelezen bericht door Roma »

ik herken het probleem: mijn beide honden jagen ook(helaas) en ze kunnen net als de jouwe niet los. :cry: Ik woon in een buitengebied met veel jachtmogelijkheden,zelfs in de tuin wordt er nog steeds wel 'ns iets gevangen zoals mollen,muizen,mereltjes....ik heb ooit een gedragstherapeut ingeschakeld en die heeft me verduidelijkt dat dit sterk ontwikkelde jachtinstinct niet uit de hond te krijgen is,hoe graag ik dat ook zou willen.Elke keer als ze nl.iets gevangen hebben-wat dus nog geregeld gebeurd-verankert zich dat instinct dieper en dieper in hun karakter.Uiteindelijk heb ik me daarin geschikt,omdat ze in hun voorgeschiedenis zichzelf van voedsel hebben moeten voorzien(het zijn spaanse zwerfhonden)en dan accepteer je dit gedrag misschien eerder,maar bij jouw hond verwacht je het misschien niet zo gauw.Toch is elke hond van nature een jager en als de mogelijkheden ér zijn,maakt dat ook de jager.Als je met hem wilt trainen,zie ik daarin geen belemmering,mits je een goed omheind terrein uitzoekt.Want als de mogelijkheden er niet zijn,is het jagen er ook niet.
Afbeelding
flappie

Re: Los lopen gaat niet!> sportvragen

Ongelezen bericht door flappie »

Iris schreef:Hallo, :zwaai:

Zoals ik al schreef in het voorstel mailtje heb ik een kruising tussen een mechelse herder en een alaska malamute. Ik heb met hem cursussen gevolgd (jonge honden, EEG en VEG).

Bij 1 van die cursussen moest Nairobi los, ik moest hem dan op zijn "plaats" leggen en daarna moest ik hem "voor roepen" (sorry, het is een tijd geleden dat ik deze cursussen gedaan heb, dus ik weet het niet geheel meer).

Op het terrein waar ik de cursus volgde (gras..veel konijnen, struiken)kon ik oefenen wat ik wilde, maar zodra ik de riem van de ketting los"koppelde" zag ik aan Nairbobi dat ie me in de maling zou nemen. Hoe streng ik hier ook op reageerde, of hoe goed ik hem beloonde als hij terug kwam, die oefening lukte niet.
Dit was dus ook zo op het examen...meneer lag op zijn plaats...en rende weg.....de bosjes in...om terug te komen met een jong konijn in de bek, deze keurig netjes voor mijn neus neerleggen en gaan zitten. Natuurlijk was het konijntje inmiddels dood, ik voelde me ellendig en ja....ik was gezakt!

Ik ben toen ergens anders cursussen gaan volgen (deze werden gegeven op een industrieterrein en dit ging stukken beter; niet de geuren van "wild") en kwam toen een stuk verder.

Mijn ouders wonen heel vrij, dus regelmatig ging ik in de omgeving (waar veel wild leeft) oefenen, wat uiteindelijk uitdraaide op het vangen van konijnen, ratten en muizen, maar op z'n plaats blijven was er niet bij!

Ik laat hem dus altijd mét de lijn uit, hij gaat niet meer los bij mij, daar ben ik inmiddels te onzeker voor geworden. Bij mijn vader kan hij korte stukken los, maar mijn vader moet goed in de gaten houden of er geen vogel opvliegt ofzo, want dan heeft Nairobi nog steeds de neiging om z'n neus achterna te lopen.

Ik wil dolgraag weer die cursussen oppakken, maar wat heeft het voor nut als dit de aard van het dier is? Degene die ons les gaf, zei heel duidelijk dat het voor een groot deel zijn jachtinstinct is en dat veel poolhonden dit probleem hebben en dat hij dit dus van de malamute kant heeft. Mijn vraag is of poolhonden eigenaren dit probleem bekend voorkomt?
Wat jullie hier aan doen (valt er wel iets aan te doen?)

Daarnaast, mijn hond heeft de waakzaamheid van de mechelaar. Ik zou daar best iets mee willen doen, denk b.v. aan pakwerk, of iets dergelijks. Dit zou alleen gaan als de ruimte waar de trainingen plaatsvinden, afgesloten is (hekwerk). Maar mag je wel aan dit soort trainingen meedoen als hij niet goed luistert naar die ene commando....? Welke opleidingen moet je gevolgd hebben om deel te kunnen nemen aan zo'n sport?

Hopelijk hebben jullie interessante tips :-D

Iris

Als je EEG en VEG cursus hebt gedaan hoe kan het dan dat de hond nog niet luisterd? :? Je kan toch net zolang doorgaan totdat hij het wel goed doet...Ik weet niet wat voor een ras je in je hondenboekje hebt staan maar als er alleen X-Mechelse herder op staat mag je wel IPO doen. Als er X-Alaskan Malamute op staat mag je wel IPO trainen maar geen wedstrijden, examens etc. omdat de Alaskan Malamute niet op de lijst staat van Honden die mee mogen doen. Als je hem als X-Mechelaar er op hebt staan zou ik eens naar een IPO vereniging gaan. Als je daar een paar keer mag trainen met een instructeur die je begeleiding geeft met wat je goed en fout doet, moet het wel beter gaan. Meestal staat er wel een hek om het veld heen, dus dan kan je hond ook niet van het terrein af... En misschien had je beter eerst kunnen lezen over de Alaska Malamute, dat ze een jachtinstinct hebben, voordat je de hond aanschafte... Maar daar is het nu te laat voor, kijk eens bij een IPO vereniging en als hun zeggen dat je eerst nog een cursus moet volgen e.d. voordat je pakwerk e.d. mag doen dan zeggen ze het wel hoor ;)

En als je nog steeds zo'n probleem hebt dat je hond wegschiet, dan die je er een heel kort lijntje aan...een lijntje waar je hond geen last van heeft( dus niet te lang, op de grond hangen, of met een handvat daar kan de hond met z'n poot in vast blijven zitten) en die gebruik je net zolang totdat hij niet meer wegschiet, want als je weet dat hij weg schiet, waarom zou je dan toch de lijn eraf halen...
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Als ik jou was zou ik de training opnieuw oppakken maar voorlopig alle oefeningen aan de lange lijn doen. Op die manier kun je op grotere afstand van je hond gaan werken terwijl je toch controle op hem houdt. Pas als je merkt dat je appèl echt toeneemt kun je langzaamaan het gebruik van de lange lijn gaan afbouwen. Eerst bij de gemakkelijke oefeningen en op plaatsen waar de verleidingen niet al te groot zijn en later ook bij moeilijkere oefeningen en op plaatsen met grotere verleidingen.
Een jachtinstinct is idd heel moeilijk uit een hond te krijgen, maar je kunt wel degelijk meer appèl opbouwen.

Het is voor mij overigens volledig nieuw dat de Malamute bekend staat om zijn sterk ontwikkelde jachtinstinct :? . Maar goed, ik kan natuurlijk ergens iets gemist hebben.

Wat je eventueel nog zou kunnen overwegen is het volgen van jachttraining. Je maakt daarbij gebruik van zijn natuurlijke jachtinstinct maar gaat dit in de door jou gewenste banen leiden en de instincten als het ware onder appèl zetten.

Ik zou zeker niet zeggen dat het voor jou onmogelijk is om nog met je hond te trainen. Sterker nog, er zijn legio mogelijkheden. Zoek een hondenschool die bereid is om te investeren in jou en je hond. Dat hoeft niet perse een hondenschool te zijn met een omheind terrein. Wat ik veel belangrijker vind is dat het een hondenschool is die bereid is zich te verdiepen in de unieke combinatie die jij met je hond vormt en die daar de adviezen bij de training op wil aanpassen. Welke tak van sport je dan wilt gaan beoefenen met je hond maakt volgens mij niet zo veel uit, kies datgene wat jou aanspreekt en wat volgens jou bij je hond past :ok:
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
Iris
nieuw lid

Ongelezen bericht door Iris »

Hallo allen,

Leuk om de berichtjes door te lezen, ik kan daar weer tips en adviezen uithalen die ik kan gebruiken.

Even terugkomend op het stuk van Flappie. Je vraagt daarin hoe het kan dat mijn hond toch wegrent, ondanks dat wij EEG en VEG hebben gedaan. Mijn hond luistert goed, zolang hij geen wild ruikt. Ik heb deze cursussen gevolgd op een industrieterrein, waar dus weinig wild te bekennen was. Daarom ging dat goed. Doe ik de cursus over, maar dan op een terrein waar veel gras b.v. is, dan ben ik er bijna zeker van dat hij niet luistert naar de commando's, hij gaat dan letterlijk zijn neus achterna.

Ten tweede geef je aan dat ik me misschien beter had kunnen oriënteren in het ras, voordat ik de keuze van aanschaf zou maken. Daar geef ik je volkomen gelijk in, maar er zijn ook situaties waarin je (bijna?) geen keuze kunt maken. Dit is bij mij het geval geweest. Ik heb, samen met mijn vader, nl. in een noodsituatie voor 2 volwassen honden en hun 7 pups moeten zorgen (terwijl ik nog nooit voor een hond gezorgd had). Na een paar weken, raakte ik zeer gehecht aan 1 van de honden en was ik dus al verkocht, er was geen terugdraaien meer aan, hem wilde ik houden :roll: :p: .
Achteraf ook nog eens de juiste keuze, want hij pas perfect in onze thuissituatie :p: .

Het is me in ieder geval duidelijker geworden dat er meerdere mensen met hetzelfde "probleem" zitten met hun hond en dat er waarschijnlijk ook nie 1,2,3, een oplossing voor te bedenken is. Ik denk dat ik VEG of zelfs EEG overnieuw ga doen (het is een hele tijd geleden en leuk om te doen!) en vanuit daar weer verder ga kijken wat er bij mij en Nairobi voor sport past.

In ieder geval bedankt voor de tips!
Groet,

Iris
Hugo
Actief

Ongelezen bericht door Hugo »

Het maakt niet uit welke hond je hebt, of welke kruising daartussen. Eén ding moet duidelijk zijn, je moet het niet accepteren. Ik heb het zelf ook gehad met mijn mechelaar. Toen ik hem kreeg was hij 2,5 jaar jong. Het eerste de beste konijn wat hij zag wegrennen was zijn doel, met als gevolg dat ik mijn hond "kwijt" was, ik kon roepen wat ik wou. Na enkele minuten kwam hij wel weer bij mij terug. Hem even "gecorrigeerd" en dit elke keer herhaald nadat hij weer in een volle sprint achter een konijn/haas aanging. Als er nu een haas/konijn voor hem wegspringt dan probeert hij het wel en als ik hem roep komt hij nu gelijk bij mij terug. Uiteraard klop ik hem dan helemaal op en je ziet zijn staart dan "groeien". Hij loopt er dan bij als een koning.
Dus geduld is een schone zaak, ik mag wel zeggen een hele schone zaak.....succes

Grtz,
Hugo
Afbeelding
U wilt werkruimte.....geen probleem, vast!
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Hugo schreef:Het maakt niet uit welke hond je hebt, of welke kruising daartussen. Eén ding moet duidelijk zijn, je moet het niet accepteren. Ik heb het zelf ook gehad met mijn mechelaar. Toen ik hem kreeg was hij 2,5 jaar jong. Het eerste de beste konijn wat hij zag wegrennen was zijn doel, met als gevolg dat ik mijn hond "kwijt" was, ik kon roepen wat ik wou. Na enkele minuten kwam hij wel weer bij mij terug. Hem even "gecorrigeerd" en dit elke keer herhaald nadat hij weer in een volle sprint achter een konijn/haas aanging. Als er nu een haas/konijn voor hem wegspringt dan probeert hij het wel en als ik hem roep komt hij nu gelijk bij mij terug. Uiteraard klop ik hem dan helemaal op en je ziet zijn staart dan "groeien". Hij loopt er dan bij als een koning.
Dus geduld is een schone zaak, ik mag wel zeggen een hele schone zaak.....succes

Grtz,
Hugo
Beetje late reactie, maar ik vind dus dat je niet zomaar alle rassen en kruisingen daarvan over 1 kam kan scheren. Honden die eeuwenlang zijn gefokt op jachtinstinct en zelfstandigheid kan je corrigeren totdat ze bij wijze van spreken piesend voor je op hun rug liggen, maar da's toch echt geen fatsoenlijke manier van opvoeden.

Bij sommige honden krijg je het er nooit ooit. Klaar. Da's geen reden om het op te geven, tuurlijk moet je gewoon lekker blijven oefenen en bezig zijn met je hond, maar er zijn gewoon honden die je ondanks al je inspanningen alleen los kan laten op een omheind veld. En dat heeft dan vaak niks te maken met de opvoedingskwaliteiten of de ervaring van de baas.

Zo heb ik dus een podenco die toevallig los kan lopen en heel aardig luistert, maar dat is dus echt niet mijn verdienste, dat is voor een heel groot deel gewoon gigantische mazzel hebben. Ik ken mensen die er heel wat meer tijd en energie in hebben gestoken dan ik, en die lopen nog steeds met hun hond aan de lange lijn.

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”