Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

onrust in roedel 6 mnd na bijkomst nieuwe hond, advies!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

ruudstofferboa
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador, teckel
Aantal honden: 2

onrust in roedel 6 mnd na bijkomst nieuwe hond, advies!

Ongelezen bericht door ruudstofferboa »

Hoi,
Ik zal het zo kort mogelijk proberen uit te leggen.
Wij hebben een labrador teef 2jaar, een jack russel reu gecastreed 13jaar, cairn terrier teef 14 jaar.
Hierbij hebben wij een mopshond reu van 3 jaar uit een verwaarlozing gehaald, hondje kon de straat niet uit of viel om, heeft 2jaar opgesloten in kooi in schuur gezeten....

Inmiddels is deze mops kern gezond, superfit, loopt met gemak 1,5 uur mee, en hebben deze ivm met de teven laten castreren.
Nu het probleem, deze zielige mops in nu een behoorlijk dominant ventje met een erg kort lontje :L:

Onze roedel had altijd veel rust nooit een ongetogen grom speelgoed kon blijven liggen en samen kluiven en eten geen probleem....maar nu heb ik al het speelgoed moeten wegdoen.....kluifjes eten moet apart, zo ook het gewone eten.....

En als er wat spanning ontstaat bv als ze zien dat we gaan wandelen, dan zijn de honden blij, en dan springt de vlam in de pan!! en knokken...
Het is altijd bij opwinding(eten spelen wandelen , of als de kinderen in huis rennen) dan is het bal en wordt er door de mops geknokt....altijd met de andere reu, ook al durft hij ook tegen te teven de grommen , maar daar blijft het bij..

We hebben zoals ik al zei al het speelgoed opgeruimd , eten apart ,uitlaten apart, kids uitgelegd wat niet kan.....maar toch voelt dit niet fijn.
Mops daarin tegen , is voor mensen en de kids super lief, nooit 1 grom gedaan, en ze liggen ook vaak in elkaar gekruld te slapen, de twee reuen....dus het is niet altijd ruzie .

Ik weet niet goed hoe ik weer leuk kan maken voor de andere honden, want die kluiven graag en spelen graag met hun knuffels.....en kan niet steeds de mops gaan wegstoppen, dat was niet mijn idee van een hondje erbij.

Ik hoop dat jullie tips op advies hebben hoe ik de rust weer terug kan krijgen, en de mops kan aanpakken, om dat vechten te stoppen.
Er is trouwens nog geen bloed gevloeid omdat ik gelukkig altijd thuis was als het gebeurde, en ik ze wel uit elkaar moest halen, anders was het wel zo ver gekomen denk ik...
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: onrust in roedel 6 mnd na bijkomst nieuwe hond, advies!

Ongelezen bericht door ranetje »

ruudstofferboa schreef:Hoi,
Ik zal het zo kort mogelijk proberen uit te leggen.
Wij hebben een labrador teef 2jaar, een jack russel reu gecastreed 13jaar, cairn terrier teef 14 jaar.
Hierbij hebben wij een mopshond reu van 3 jaar uit een verwaarlozing gehaald, hondje kon de straat niet uit of viel om, heeft 2jaar opgesloten in kooi in schuur gezeten....

Inmiddels is deze mops kern gezond, superfit, loopt met gemak 1,5 uur mee, en hebben deze ivm met de teven laten castreren.
Nu het probleem, deze zielige mops in nu een behoorlijk dominant ventje met een erg kort lontje :L:

Onze roedel had altijd veel rust nooit een ongetogen grom speelgoed kon blijven liggen en samen kluiven en eten geen probleem....maar nu heb ik al het speelgoed moeten wegdoen.....kluifjes eten moet apart, zo ook het gewone eten.....

En als er wat spanning ontstaat bv als ze zien dat we gaan wandelen, dan zijn de honden blij, en dan springt de vlam in de pan!! en knokken...
Het is altijd bij opwinding(eten spelen wandelen , of als de kinderen in huis rennen) dan is het bal en wordt er door de mops geknokt....altijd met de andere reu, ook al durft hij ook tegen te teven de grommen , maar daar blijft het bij..

We hebben zoals ik al zei al het speelgoed opgeruimd , eten apart ,uitlaten apart, kids uitgelegd wat niet kan.....maar toch voelt dit niet fijn.
Mops daarin tegen , is voor mensen en de kids super lief, nooit 1 grom gedaan, en ze liggen ook vaak in elkaar gekruld te slapen, de twee reuen....dus het is niet altijd ruzie .

Ik weet niet goed hoe ik weer leuk kan maken voor de andere honden, want die kluiven graag en spelen graag met hun knuffels.....en kan niet steeds de mops gaan wegstoppen, dat was niet mijn idee van een hondje erbij.

Ik hoop dat jullie tips op advies hebben hoe ik de rust weer terug kan krijgen, en de mops kan aanpakken, om dat vechten te stoppen.
Er is trouwens nog geen bloed gevloeid omdat ik gelukkig altijd thuis was als het gebeurde, en ik ze wel uit elkaar moest halen, anders was het wel zo ver gekomen denk ik...
Gebeurt er echt niets als je niet thuis bent?

In dat geval zou ik er eens iemand naar laten kijken/observeren
Misschien heb je zelf invloed op dit gedrag.

Geen verwijt hoor :wink: maar het zou wel kunnen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Meestal zal die opwinding er ook niet zijn als er niemand thuis is. Dus als dit probleem zich alleen voordoet bij opwinding, is het volgens mij logisch dat er niets gebeurt als er niets is wat opwinding veroorzaakt.

Mila heeft hier ook een handje van, bij haar is het redirectiegedrag bij opwinding. Zij vindt dat zij de enige is die uit haar dak mag gaan, andere honden moeten immer kalm zijn. Vooral in kleine ruimtes, bijvoorbeeld in de gang bij thuiskomst of voor het wandelen, wil ze die opwinding nogal eens op een andere hond afreageren als die niet heel kalm blijft en te veel in haar persoonlijke zone zit. Dat wordt geen vechten, maar ze valt dan wel even flink uit. Dat voorkom ik dus door ze aan te leren dat ze rustig moeten zitten voor het wandelen en ervoor te zorgen dat beide honden de ruimte hebben, dan is er niets aan de hand. Dus geen gefriemel in de gang dicht op elkaar met twee opgewonden honden, dat gaat met Mila echt niet goed.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Heeft de mops niet ongemerkt meer privileges gekregen dan hij aankan door zijn zielige achtergrond? Ik ben zelf ook wel eens in die valkuil getrapt :wink:
Afbeelding
ruudstofferboa
Zeer actief

als wij niet thuis zijn gebeurt er inderdaad niks, en liggen ze heerlijk samen op de bank te slapen, als dikke maatje....

ik denk niet dat hij meer mag dan de rest....maar de kinderen hebben zo wel hun voorkeur om mee te knuffelen :J: de mops dus....
verder was ik nog vergeten te zeggen dat onze jack russel ook een behoorlijk baasje is en en niet het kaas van zn brood laat eten....hij staat de mops soms echt uit zijn tent te lokken, met stijve poten al grommend om hem heen draaien, dit kap ik direct af , en dan druipt hij wel af, maar soms in een onbewaakt ogenblik ben ik dan net te laat.
het is dus niet altijd de mops die het uitlokt......

de vraag blijft hoe nu verder , zonder best wat stress en ik heb het gevoel constant op mn hoede te moeten zijn, zeker als de kinderen thuis zijn...
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Wil je de mops houden of hebben jullie hem genomen met de gedachte hem te herplaatsen als hij weer opgeknapt was?
Groetjes, Marjan
ranetje
Zeer actief

DeDiana schreef:Meestal zal die opwinding er ook niet zijn als er niemand thuis is. Dus als dit probleem zich alleen voordoet bij opwinding, is het volgens mij logisch dat er niets gebeurt als er niets is wat opwinding veroorzaakt.

Mila heeft hier ook een handje van, bij haar is het redirectiegedrag bij opwinding. Zij vindt dat zij de enige is die uit haar dak mag gaan, andere honden moeten immer kalm zijn. Vooral in kleine ruimtes, bijvoorbeeld in de gang bij thuiskomst of voor het wandelen, wil ze die opwinding nogal eens op een andere hond afreageren als die niet heel kalm blijft en te veel in haar persoonlijke zone zit. Dat wordt geen vechten, maar ze valt dan wel even flink uit. Dat voorkom ik dus door ze aan te leren dat ze rustig moeten zitten voor het wandelen en ervoor te zorgen dat beide honden de ruimte hebben, dan is er niets aan de hand. Dus geen gefriemel in de gang dicht op elkaar met twee opgewonden honden, dat gaat met Mila echt niet goed.
het gaat niet alleen om opwinding bij thuiskomen begrijp ik, maar ook veel eerder de vlam in de pan bij thuis zijn

Vandaar mijn suggestie.
Die gedachte is kennelijk ook bij Alma opgekomen
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

ranetje schreef:het gaat niet alleen om opwinding bij thuiskomen begrijp ik, maar ook veel eerder de vlam in de pan bij thuis zijn

Vandaar mijn suggestie.
Die gedachte is kennelijk ook bij Alma opgekomen
Ik begreep dat het in momenten van opwinding mis gaat:
ruudstofferboa schreef:En als er wat spanning ontstaat bv als ze zien dat we gaan wandelen, dan zijn de honden blij, en dan springt de vlam in de pan!! en knokken...
Dus vandaar mijn vergelijking. Opwinding bij thuiskomen was bedoeld als voorbeeld. Dat gedrag vertoont Mila dus ook in andere situaties met veel opwinding.
ruudstofferboa
Zeer actief

we zouden hem graag willen houden.......tenzij we hier onrust blijven houden...ik ben ook bang dat de honden gaan vechten als bv de kinderen eens alleen thuis zijn....met alle gevolgen van dien....
mijn kinderen weten hoe ze er mee om moeten gaan, maar tja het blijven kinderen, in hun speelsheid zouden ze zomaar eens te wild kunnen doen, ik moet er niet aan denken wat ik aantref als ze daarom gaan vechten en de kinderen erbij staan gillen van angst of schrik!!

en herplaatsen alleen maar als ik echt zeker weet dat hij een super goed huisje krijgt , gezien zijn geschiedenis........
moeilijk hoor het is z'n lief en dankbaar hondje, misschien zit het hm daar wel in hij volgt mij overal als hij de kans krijgt , wil mij niet uit het oog verliezen....,zou dit er iets mee te maken hebben??
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

ruudstofferboa schreef: moeilijk hoor het is z'n lief en dankbaar hondje, misschien zit het hm daar wel in hij volgt mij overal als hij de kans krijgt , wil mij niet uit het oog verliezen....,zou dit er iets mee te maken hebben??
Het eerste gedeelte van je zin zegt mij al een beetje hoe je het hondje ziet en het tweede gedeelte heeft er zeker mee te maken. Het is een privilege dat achtervolgen en ook claimgedrag. Ik heb dat gedonder hier ook gehad tussen mijn Laekense herder en dwergteckel (volle reuen en herplaatsers) en altijd op momenten van opwinding en als je thuis bent. Ik heb het opgelost door bij beiden al hun privileges af te pakken en heel duidelijk en consequent te zijn in hoe hun daginvulling en gedrag moest zijn. Ze mochten bij wijze van spreken nog geen slok water drinken of van hun plaats komen zonder mijn toestemming. Het heeft een paar weken geduurd maar nu kunnen ze prima door één deur. Een paar weken geleden is onze teef overleden wat voor de teckel weer aanleiding was om de Laekense herder aan te vallen als de deurbel ging. Weer even een paar dagen de touwtjes aantrekken en het was weer klaar.
Afbeelding
ruudstofferboa
Zeer actief

Ik ga het zeker proberen om inderdaade de touwtjes wat strakker aan te trekken :tong:
Ik denk dat ongemerkt hij wel het gevoel heeft dat hij alles mag......zeker ook door de kids wordt hij behoorlijk voorgetrokken.

alle andere tips zijn nog steeds welkom, soms zit je er zo midden in dat je niet helder kunt kijken :mrgreen:
ruudstofferboa
Zeer actief

ondanks dat we als hele gezin nu extra alert zijn op voortrekken , en all dingen die spanning /opwinding veroorzaken...wordt het gewoon erger!!!

het lijkt wel of die 2 elkaar het licht in de ogen niet meer willen gunnen.....
maar ondanks dat liggen dan wel weer samen tegen elkaar op de bank te slapen :oohja: :oohja:

gisteren toen de kinderen wat wilt in de kamer achter elkaar renden, begonnen ze weer te vechten en heb ik met 3 gillende kids ze met moeite uit elkaar gekregen...dat was voor mij eigenlijk de druppel die de emmer deed overlopen, DIT KAN ZO NIET....

mijn hart is het er niet mee eens maar mijn verstand zegt dat ik hem beter kan herplaatsen, nu hij weer is opgeknapt van zijn verwaarlozing....bij mensen zonder reu, of erg dominante hond......voor kids is hij geweldig.

Dus als jullie iemand weten die ons zwarte mops hondje van bijna 4 jaar, een gouden mandje kunnen bieden, en de juiste balans in het gezin, dan hoor ik het graag.Hij is gecastreerd, en ingeent.

heel zuur z'n beslissing maar denk voor onze Mops en de rust in onze roedel en gezin het beste voor alle partijen
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

ruudstofferboa schreef:ondanks dat we als hele gezin nu extra alert zijn op voortrekken , en all dingen die spanning /opwinding veroorzaken...wordt het gewoon erger!!!

maar ondanks dat liggen dan wel weer samen tegen elkaar op de bank te slapen :oohja: :oohja:

gisteren toen de kinderen wat wilt in de kamer achter elkaar renden, begonnen ze weer te vechten en heb ik met 3 gillende kids ze met moeite uit elkaar gekregen...dat was voor mij eigenlijk de druppel die de emmer deed overlopen, DIT KAN ZO NIET....

mijn hart is het er niet mee eens maar mijn verstand zegt dat ik hem beter kan herplaatsen, nu hij weer is opgeknapt van zijn verwaarlozing....bij mensen zonder reu, of erg dominante hond......voor kids is hij geweldig.

Dus als jullie iemand weten die ons zwarte mops hondje van bijna 4 jaar, een gouden mandje kunnen bieden, en de juiste balans in het gezin, dan hoor ik het graag.Hij is gecastreerd, en ingeent.

heel zuur z'n beslissing maar denk voor onze Mops en de rust in onze roedel en gezin het beste voor alle partijen
Als je het serieus meent kun je het beste alm@ of cloris een pb sturen om je te helpen met de herplaatsing.
ranetje
Zeer actief

ruudstofferboa schreef:ondanks dat we als hele gezin nu extra alert zijn op voortrekken , en all dingen die spanning /opwinding veroorzaken...wordt het gewoon erger!!!

Iets wat een beetje scheef getrokken is, krijg je niet even binnen een paar dagen recht.
En zeker niet binnen één dag.
Daar gaat meer tijd overheen.

Maar als je denkt dat het echt niets gaat worden heb je gelijk dat je een ander mandje voor hem gaat zoeken.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”