Wolfsblut schreef:(...)
Vanwege de politieke correctheid zul je er op internet weinig over vinden. Eind jaren dertig en gedurende WO2 werden er veel fokkerijen van Duitse herders onder staatstoezicht gesteld. Na africhting werden ze ingezet om tijdens razzia's mensen uit hun huizen te sleuren.
Bewakingseenheden waren altijd voorzien van een aantal Duitse herders. Bij aankomst in concentratiekampen werden ze ook veelvuldig ingezet om mensen te verscheuren. Ik weet het van een kennis van mijn ouders. Hij werd als hondenafrichter bij de Nederlandse politie als dwangarbeider op een Duitse fokkerij te werk gesteld.
Het is algemeen bekend dat de nazi's met DH's en Mechelse herders en dergelijke werkten om mensen op te jagen. Daar werden die honden op getraind, op afgericht dus, zoals je zelf al zegt. Ze deden het dus 1) niet uit zichzelf en 2) ze vochten niet met andere honden. In feite waren het politiehonden, getraind om pakwerk te verrichten zeg maar, maar nu niet gericht op criminelen maar op onschuldige mensen. Een getrainde politiehond is dus iets anders dan een vechthond. Waarom noem je die honden dan toch steeds "Kampfhunden"? Dat snap ik niet.
Het Duitse woord Kampf betekent "gevecht". Kamp, als in concentratiekamp, is in het Duits "Lager" - Konzentrationslager dus. Met vechthond heeft dat allemaal niks te maken, een DH is geen vechthond, al kun je hem leren om op commando iemand aan te vallen. Maar dat is iets anders.
Ben je daar soms mee in de war? Het Nederlandse woord kamp - als in concentratiekamp - en het Duitse woord Kampf, noemt men in Duits "Falsche Freunde": woorden die erg veel op elkaar lijken maar een andere betekenis hebben. Net als het Nederlandse woord "bellen", dat in het Duits "blaffen" betekent.