Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De zoektocht naar onze gezinshond !

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

RedPassion

Re: De zoektocht naar onze gezinshond !

Ongelezen bericht door RedPassion »

mirjam2112 schreef:Krijg net een mail dat ze de hond toch houden.
Fijn voor de hond en toch ook een beetje spannend, hoe lang duurt het voor ze weer een oproep zetten..
Dat is nu inderdaad jammer, maar ik hoop dat je dan vanaf nu Marktplaats achterwege gaat laten in je zoektocht. Dat bedoel ik niet vervelend naar jou toe, ik wil je juist behoeden voor een vergissing. Marktplaats is de 'makkelijkste' manier voor mensen om van hun dieren af te komen. Het is laagdrempelig, vaak wordt niet de (hele) waarheid verteld waarom het dier weg moet. Wanneer je problemen met het dier krijgt (gedrag en/of medisch) geeft er vaak niemand meer thuis. Zeker al beginner neem je een te groot risico daarmee en daar wordt de hond uiteindelijk weer de dupe van (en voor jezelf is het ook niet leuk).
Bij een goede stichting/opvang/asiel die honden herplaatst heb je een vangnet. Zij zoeken een goede match en denken dus met je mee in de keuze voor een hond. Je wordt begeleid als de hond eenmaal bij jullie is. Met vragen kun je er terecht en als het echt niet zou gaan thuis kan de hond altijd weer terug. Dat moet natuurlijk niet de insteek zijn, maar met een herplaatser via Marktplaats kan je dat wel vergeten.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

RedPassion schreef:
Fijn voor de hond en toch ook een beetje spannend, hoe lang duurt het voor ze weer een oproep zetten..
Dat is nu inderdaad jammer, maar ik hoop dat je dan vanaf nu Marktplaats achterwege gaat laten in je zoektocht. Dat bedoel ik niet vervelend naar jou toe, ik wil je juist behoeden voor een vergissing. Marktplaats is de 'makkelijkste' manier voor mensen om van hun dieren af te komen.
:U: Kwestie van opletten, of je nu bij een fokker, asiel stichting of particulier koopt.
Er zijn zat mensen die van hun dier houden en liever zelf in de hand hebben waar het terecht komt, ook zodat er nadien contact gehouden kan worden.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

dagmar88 schreef:
RedPassion schreef:
Dat is nu inderdaad jammer, maar ik hoop dat je dan vanaf nu Marktplaats achterwege gaat laten in je zoektocht. Dat bedoel ik niet vervelend naar jou toe, ik wil je juist behoeden voor een vergissing. Marktplaats is de 'makkelijkste' manier voor mensen om van hun dieren af te komen.
:U: Kwestie van opletten, of je nu bij een fokker, asiel stichting of particulier koopt.
Er zijn zat mensen die van hun dier houden en liever zelf in de hand hebben waar het terecht komt, ook zodat er nadien contact gehouden kan worden.
Inderdaad, ook een stichting of fokker kunnen niet altijd even eerlijk zijn. Ik heb twee honden van marktplaats en bij beide niet het idee gehad dat er iets achtergehouden is. Misschien dat wij iets anders geïnterpreteerd hebben, maar dat is iets heel anders. Bij Marktplaats goed googlen of het niet toevallig toch een puppyfarm is of iets anders waar je niet mee te maken wilt hebben en verder is het je gezond verstand gebruiken. En zo te lezen kan Mirjam2112 dat prima.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
RedPassion

dagmar88 schreef:
RedPassion schreef:
Tja, overal zitten wel goede mensen en rotte appels tussen. Ik heb al iets te veel Marktplaats-ellende gezien om dat aan te raden. Buiten dat is dat vangnet er dus meestal niet. Ik ken tig voorbeelden van vorige eigenaren de zogenaamd contact wilden houden, maar vaak is het 'uit het oog, uit het hart'. Een 'kwestie van goed opletten' is gewoon lastig als je een beginner bent en nog niet alle punten kent die je in de gaten moet houden. Dat is geen schande, maar ik wil TS alleen behoeden voor een fout waar zowel haar gezin als de hond onder kunnen lijden. Het was alleen maar goed bedoeld...
Sita
Zeer actief

RedPassion schreef:
dagmar88 schreef:
RedPassion schreef:
Tja, overal zitten wel goede mensen en rotte appels tussen. Ik heb al iets te veel Marktplaats-ellende gezien om dat aan te raden. Buiten dat is dat vangnet er dus meestal niet. Ik ken tig voorbeelden van vorige eigenaren de zogenaamd contact wilden houden, maar vaak is het 'uit het oog, uit het hart'. Een 'kwestie van goed opletten' is gewoon lastig als je een beginner bent en nog niet alle punten kent die je in de gaten moet houden. Dat is geen schande, maar ik wil TS alleen behoeden voor een fout waar zowel haar gezin als de hond onder kunnen lijden. Het was alleen maar goed bedoeld...
Ik vind het juist heerlijk dat 'uit het oog, uit het hart'. Ik heb geen behoefte om de oude eigenaar op de hoogte te houden. Ik koop die hond en dan is die van mij. Heb bij Taro nog een keer laten weten hoe het ging en toen was het klaar. De fokker van Taro weet waar hij zit en die heb ik op facebook, dus die ziet wat we doen. Ik heb dus weer geen enkele behoefte aan zo'n stichting, ik bepaal liever zelf waar mijn hond heen gaat als dat nodig zou zijn.

Afbeelding
RedPassion

Dat snap ik wel, ik doelde alleen op het feit dat TS een beginner is en dan kan het fijn zijn om terug te kunnen vallen op iemand. Nogmaals, gewoon goede bedoeld. Zeker omdat er op MP echt niet alleen eerlijke mensen met een eerlijk verhaal zitten. Ik zou het gewoon sneu vinden als dat mis gaat, voor zowel TS als de hond.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

RedPassion schreef: Tja, overal zitten wel goede mensen en rotte appels tussen. Ik heb al iets te veel Marktplaats-ellende gezien om dat aan te raden. Buiten dat is dat vangnet er dus meestal niet. Ik ken tig voorbeelden van vorige eigenaren de zogenaamd contact wilden houden, maar vaak is het 'uit het oog, uit het hart'. Een 'kwestie van goed opletten' is gewoon lastig als je een beginner bent en nog niet alle punten kent die je in de gaten moet houden. Dat is geen schande, maar ik wil TS alleen behoeden voor een fout waar zowel haar gezin als de hond onder kunnen lijden. Het was alleen maar goed bedoeld...
Inderdaad. Zo ken ik ook voorbeelden van "keurige" stamboomfokkers, asiels die compleet van de pot gerukte combinaties maken, stichtingen met raar gedoe etc. etc.
Waarschuwen is altijd goed, maar met compleet uitsluiten doe je ook heel veel mensen tekort en je sluit er hopen goed passende honden mee uit.
Het is niet alsof je vanuit een asiel of stichting alles maar aangedragen wordt en een hond van mij herplaats ik toch liever zelf als dat moet. Net zoals ik zelf wel zorg dat er geen pups van komen.
Fora en hondenscholen zijn een prima "vangnet" als je even wat ondersteuning/advies nodig hebt.
Sita schreef: Inderdaad, ook een stichting of fokker kunnen niet altijd even eerlijk zijn. Ik heb twee honden van marktplaats en bij beide niet het idee gehad dat er iets achtergehouden is. Misschien dat wij iets anders geïnterpreteerd hebben, maar dat is iets heel anders. Bij Marktplaats goed googlen of het niet toevallig toch een puppyfarm is of iets anders waar je niet mee te maken wilt hebben en verder is het je gezond verstand gebruiken. En zo te lezen kan Mirjam2112 dat prima.
:ok:

Niko was een puber en zich natuurlijk nog volop aan het ontwikkelen. Hij zat niet op de schopstoel, we hebben hem daar in de gezinssituatie mee kunnen maken en er is honderduit verteld.
Ze gunden hem meer dan zij konden geven en dat heeft voor iedereen goed uitgepakt. Paar keer per jaar stuur ik foto's.
Wat mij betreft alleen maar fijn als het zo kan zonder asiel/extra gesleep als tussenstap.
En intacte reuen waren daar ook nog eens niet of nauwelijks te vinden.
mirjam2112
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door mirjam2112 »

Fabian ! Wat een heerlijk koppie !! Ik ga contact met de stichting opnemen, eens kijken wat ze van onze situatie vinden.

Marktplaats kijk ik zeker mee uit hoor, maar dat doe ik sowieso waar de hond ook vandaan gaat komen :-)
mirjam2112
Vaste gebruiker

Even een zijspoor: kruising labrador / border collie.
Ik denk gelijk stuiter de stuiter.. vriendin en haar man kwamen er mee aan voor hun zelf en zeiden is dat ook niet iets voor jullie..
iemand ervaringen mee ?
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

mirjam2112 schreef:tot nu toe neigen we meer naar een Golden pup of herplaatser.
Ik denk dat ik teveel twijfels heb bij de rugzak van een hond uit het buitenland. Dat is misschien een betere optie als we al honden ervaring hebben :-)

Er zijn maar weinig herplaatsers te vinden van de Golden.. op zich een goed teken natuurlijk ;-)
Die had je wel met kinderen dan en toch genomen.
Je kunt uit zoeken naar een pup/hond zo moeilijk maken als je wilt maar af en toe krijg ik een beetje het idee of het allemaal zo uitgeplozen moet om het zo interessant te maken.
Sommige doen nog langer over een hond uitzoeken dan over een partner die de moeder of vader van je kinderen moet worden.

Gaat me kind dan niet jatten,, de hoer spelen of hoerenloper worden , kleine kindjes likken of flappie van de buren opeten omdat toekomstig pa of ma een voorouder had die dief was of hoer of pedo of stroper of ................
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

mirjam2112 schreef:Even een zijspoor: kruising labrador / border collie.
Ik denk gelijk stuiter de stuiter.. vriendin en haar man kwamen er mee aan voor hun zelf en zeiden is dat ook niet iets voor jullie..
iemand ervaringen mee ?
Wat vind je verder aantrekkelijk aan het ras border collie?
mirjam2112
Vaste gebruiker

Ik had me er nog niet in verdiept omdat ik niet beter weet dan dat ze onuitputtelijk zijn hihi
Sita
Zeer actief

iemand ervaringen mee ?
Pff, lijkt mij geen combi als je de verkeerde eigenschappen van beide hebt. Dat stuiter de stuiter zal er inderdaad wel in zitten, zeker als het nog een jonge hond is. Niet te vergelijken met een golden zou ik zeggen.

Afbeelding
billy20
Actief

Ongelezen bericht door billy20 »

Geen Golden maar wel een leuke gezinshond

http://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/ ... ers-kampen" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

billy20 schreef:Geen Golden maar wel een leuke gezinshond

http://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/ ... ers-kampen" onclick="window.open(this.href);return false;
Ziet er uit als een kruising stafford/ Labrador.
mirjam2112
Vaste gebruiker

bouvierpoedel schreef:
mirjam2112 schreef:tot nu toe neigen we meer naar een Golden pup of herplaatser.
Ik denk dat ik teveel twijfels heb bij de rugzak van een hond uit het buitenland. Dat is misschien een betere optie als we al honden ervaring hebben :-)

Er zijn maar weinig herplaatsers te vinden van de Golden.. op zich een goed teken natuurlijk ;-)
Die had je wel met kinderen dan en toch genomen.
Je kunt uit zoeken naar een pup/hond zo moeilijk maken als je wilt maar af en toe krijg ik een beetje het idee of het allemaal zo uitgeplozen moet om het zo interessant te maken.
Sommige doen nog langer over een hond uitzoeken dan over een partner die de moeder of vader van je kinderen moet worden.

Gaat me kind dan niet jatten,, de hoer spelen of hoerenloper worden , kleine kindjes likken of flappie van de buren opeten omdat toekomstig pa of ma een voorouder had die dief was of hoer of pedo of stroper of ................
Wel errug appels met peren vergelijken dit..

Een hond zal moeten passen in ons gezin. En rassen waarvan je van tevoren al weet dat het waakse, jachtige of zenuwachtige honden zijn vallen daardoor simpelweg al af.

Toen ons 1e kind onderweg was hebben we ook alles gelezen wat er te lezen viel. Advies vragen, voorbereiden.. en nu we ervaren zijn zou ik er wel 10 aandurven !
billy20
Actief

Ongelezen bericht door billy20 »

Tara schreef:
Gollum schreef:
billy20 schreef:Geen Golden maar wel een leuke gezinshond

Ziet er uit als een kruising stafford/ Labrador.
Met pech plaat voor de kop en onaangenaam naar soortgenoten.
Lekker kort door de bocht...
Nu weet ik alweer waarom ik me had voorgenomen niet meer te reageren op dit forum.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Tara schreef:
mirjam2112 schreef:
bouvierpoedel schreef: Sommige doen nog langer over een hond uitzoeken dan over een partner die de moeder of vader van je kinderen moet worden.

Een hond zal moeten passen in ons gezin. En rassen waarvan je van tevoren al weet dat het waakse, jachtige of zenuwachtige honden zijn vallen daardoor simpelweg al af.
Het zou toch verdorie eens tijd worden dat mensen kritisch zijn en de tijd nemen om een hond te kiezen die bij ze past.
Het merendeel wil die hond toch echt gisteren hebben als het besluit eenmaal genomen is, de broodfok vaart er wel bij.
Natuurlijk, maar het blijft maar een hond hoor net als wij maar mensen blijven en het er niet beter op word om alles gaan zitten uitbenen . Door een eeuwige zoektocht te starten worden ze niet perfecter en beter bij het halen van de finish 2 jaar later.
Onderweg heb je er namelijk al heel wat gemist.
Maar goed dat is net als bij je 20e partner er achter komen dat meneer net als partner 1 en de rest ook gewoon scheten laat ,smogens uit zijn muil stinkt en een bul uit zijn neus trekt als hij denkt dat niemand kijkt.
:engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

mirjam2112 schreef: Een hond zal moeten passen in ons gezin. En rassen waarvan je van tevoren al weet dat het waakse, jachtige of zenuwachtige honden zijn vallen daardoor simpelweg al af.
Dan zou ik die Lab/Border Colliepup ook maar laten voor wat het is. De kans dat 1 of misschien wel meer van de door jou genoemde eigenschappen in een dergelijke kruising zitten lijkt me behoorlijk aanwezig. :wink:
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

iemand ervaringen mee ?
Ik zou het niet aandurven. Als het een beetje tegenzit wordt het een hyperdepiepere stuiterbal.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
mirjam2112
Vaste gebruiker

LongFields schreef:
mirjam2112 schreef: Een hond zal moeten passen in ons gezin. En rassen waarvan je van tevoren al weet dat het waakse, jachtige of zenuwachtige honden zijn vallen daardoor simpelweg al af.
Dan zou ik die Lab/Border Colliepup ook maar laten voor wat het is. De kans dat 1 of misschien wel meer van de door jou genoemde eigenschappen in een dergelijke kruising zitten lijkt me behoorlijk aanwezig. :wink:
Haha ja daar was ik al bang voor ;-)
het is wel een prachtige combinatie om te zien trouwens
Hanneke2
Zeer actief

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hanneke2 schreef:
Wat een leukerd!
Zeg dat wel, lief hoofd ook! :I:
Valerie
Zeer actief

Ik zou het idee van ik neem een jonge hond omdat ik die nog kan vormen laten varen. Ik heb nu 2 honden die ik van pup af aan heb gehad. Ze verschillen als dag en nacht. Natuurlijk heb ik ze opgevoed en begrijpen ze mijn regels maar ik kan ze niet vormen hoor. Ze zijn geboren met een bepaald karakter.
Verder zijn pups en jonge honden natuurlijk hartstikke leuk maar in een huis vol kinderen hebben ze teveel nadelen. Jonge honden bijten veel, hebben een beetje schijt aan de regels en zijn druk en onstuimig. Ik heb hier een vréselijk brave hond van bijna 4 jaar. Ontzettend lief beest, blijft gewoon slapen ook al rennen kinderen gillend om hem heen, ik heb letterlijk geen hond aan hem.
Als pup beet hij zo hard dat ik littekens op mijn armen heb. Hij bleef maar bijten en gewoon keihard. Absoluut geen rem en correcties boeide hem niet. Naast dat hij buiten niet luisterde. Gewoon niet. Hoe hij nu is zou hij perfect zijn voor jullie terwijl hij een ramp zou zijn binnen jullie gezin het eerste jaar.
Honden zijn gewoon niet maakbaar.
Valerie
Zeer actief

Riley in Nederland/ter adoptie

Riley geboren 2010 komt terug van adoptie i.v.m. privé omstandigheden van de adoptanten waardoor zij Riley niet de aandacht en tijd kunnen geven die Riley nodig heeft. Riley is een Ierse Setter en sinds augustus 2012 in Nederland. Riley komt van Kreta waar hij voor de jacht gebruikt is maar niet goed genoeg was, helaas is hij toen ook mishandeld waardoor enkele tanden kapot zijn en scheef staan. Het is een lieve sociale hond die, zoals bij het ras hoort, lekker onbeholpen kan zijn. Riley wil nog wel eens aan de lijn trekken maar niet meer zo erg als in het begin. Riley kan los lopen op grote stukken veld en in omheinde parken. Hij kan prima alleen thuis blijven voor een paar uurtjes. In die twee jaar is hij opgegroeid met kinderen en een kat en kan daar goed mee overweg. Riley is een enorm leuke, blije, enthousiaste en energieke hond. Eigenlijk is het net een grote baby, want hij vindt het heerlijk om op schoot te liggen! Riley is gecastreerd.

Afbeelding

http://www.mirtos.nu/baas_gezocht_detai ... 1414433127
Hanneke2
Zeer actief

Valerie schreef:Ik zou het idee van ik neem een jonge hond omdat ik die nog kan vormen laten varen. Ik heb nu 2 honden die ik van pup af aan heb gehad. Ze verschillen als dag en nacht. Natuurlijk heb ik ze opgevoed en begrijpen ze mijn regels maar ik kan ze niet vormen hoor. Ze zijn geboren met een bepaald karakter.
Verder zijn pups en jonge honden natuurlijk hartstikke leuk maar in een huis vol kinderen hebben ze teveel nadelen. Jonge honden bijten veel, hebben een beetje schijt aan de regels en zijn druk en onstuimig. Ik heb hier een vréselijk brave hond van bijna 4 jaar. Ontzettend lief beest, blijft gewoon slapen ook al rennen kinderen gillend om hem heen, ik heb letterlijk geen hond aan hem.
Als pup beet hij zo hard dat ik littekens op mijn armen heb. Hij bleef maar bijten en gewoon keihard. Absoluut geen rem en correcties boeide hem niet. Naast dat hij buiten niet luisterde. Gewoon niet. Hoe hij nu is zou hij perfect zijn voor jullie terwijl hij een ramp zou zijn binnen jullie gezin het eerste jaar.
Honden zijn gewoon niet maakbaar.
Wat Valerie zegt. Gedrag kan je veranderen, karakter niet. En bij een volwassen herplaatser kan je een veel betere inschatting maken of het karakter bij je past (en of je eventueel probleemgedrag al dan niet zonder al te veel moeite kan bijsturen). Dat betekent niet dat je nou persé een hond moet nemen die echt al 'helemaal' volwassen is, want dan moet je toch denken aan minstens 2, 3 of soms 4 jaar oud, afhankelijk van het ras en de hond zelf. Jongvolwassen is vaak al prima duidelijk wat voor koppie erop zit.
Hanneke2
Zeer actief

Valerie schreef:Riley in Nederland/ter adoptie

Riley geboren 2010 komt terug van adoptie i.v.m. privé omstandigheden van de adoptanten waardoor zij Riley niet de aandacht en tijd kunnen geven die Riley nodig heeft. Riley is een Ierse Setter en sinds augustus 2012 in Nederland. Riley komt van Kreta waar hij voor de jacht gebruikt is maar niet goed genoeg was, helaas is hij toen ook mishandeld waardoor enkele tanden kapot zijn en scheef staan. Het is een lieve sociale hond die, zoals bij het ras hoort, lekker onbeholpen kan zijn. Riley wil nog wel eens aan de lijn trekken maar niet meer zo erg als in het begin. Riley kan los lopen op grote stukken veld en in omheinde parken. Hij kan prima alleen thuis blijven voor een paar uurtjes. In die twee jaar is hij opgegroeid met kinderen en een kat en kan daar goed mee overweg. Riley is een enorm leuke, blije, enthousiaste en energieke hond. Eigenlijk is het net een grote baby, want hij vindt het heerlijk om op schoot te liggen! Riley is gecastreerd.

Afbeelding

http://www.mirtos.nu/baas_gezocht_detai ... 1414433127
Ooh, dat lijkt me ook een heerlijke hond voor in een jong gezin! Niet goed genoeg voor de jacht is altijd fijn :mrgreen:. Ik ken een paar setters en ik vind het heel zachte vrolijke honden.
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Cindy52 »

_Inge_ schreef:De meeste weims die ik ken zijn in huis gewoon relaxt en buiten gaan ze los
Ze moeten wel elke dag flink kunnen los rennen, of lekker fietsen en balletjes gooien.
Grootste deel van de weims van mijn fokker worden gewoon geplaatst als gezinshonden... Is onmogelijk om elke keer 10 mensen te vinden die een echte jachthond willen en er fanatiek mee gaan trainen. Ik doe zelf ook behendigheid en flyball met Ivy, ze vinden alles leuk, als ze maar lekker samen met de baas bezig zijn
ja maar de vraag is of je daar tijd voor hebt met een kleine in huis
Hanneke2
Zeer actief

Tara schreef:Als TS het volgende opmerkt:
Dan lijkt Riley mij niet de hond voor hun.
Valerie schreef:Riley kan los lopen op grote stukken veld en in omheinde parken.
Want los kunnen lopen op grote stukken veld en in omheinde parken betekent waarschijnlijk dat de hond niet betrouwbaar los kan lopen omdat hij ver bij je vandaan loopt, wat voor een Britse Staande Hond niet zo vreemd is.
Het is wel jaaggedrag waar je wat mee moet kunnen, en willen. :wink:
Misschien betekent het wel dat die eerste adoptanten het nog niet hebben aangedurfd om hem los te laten in niet-omheind gebied. :wink:

Ik wil jachtinstinct niet bagatelliseren, want ik denk dat bijna iedereen met een jachthond wel een keer licht paniekerig naar dat stipje in de verte staat te kijken, maar mijn ervaring is toch echt dat je honden met een gezond jachtinstinct (en dan zijn mijn podenco's toch wel een tandje erger dan een setter), die niet fanatiek genoeg bleken voor het echte jagen, met een beetje trainen en een goeie vertrouwensband opbouwen en door ze simpelweg een fijne veilige basis te bieden, prima los kan laten.

'Ver bij je vandaan lopen' is geen probleemgedrag. Toto doet drie sprongen met die steltpoten en hij is al ver van me vandaan. Lilo mag van mij best haar allerliefste bordercollievrienden gaan begroeten als die al ongeveer thuis zijn en wij net het park in komen. Ze 'vraagt' het vaak zelfs netjes, en ja hoor, dan mag ze. Ik kan haar blijven zien, en dan sjeest ze een paar honderd meter richting die zwartwitte stipjes, en een tijdje later komt ze helemaal blij terug gerend.

Niet terug komen, dat is probleemgedrag, maar ik denk dat een stiklieve sociale hond, die met zijn neus in de boter valt bij een gezellig gezinnetje na wat oefenen en opbouwen van die band prima gemotiveerd is om niet al te ver weg te lopen en zeker om altijd terug te komen.
mirjam2112
Vaste gebruiker

Inmiddels zijn we in contact met een kleinschalige kennel hier in de buurt. We gaan in ieder geval even kennis maken en hopelijk zit er een pup voor ons bij deze zomer (dat is als alles volgens planning loopt). Het zou mooi uitkomen want ik kan vakantie opnemen wanneer ik wil aangezien we niet weg gaan :-)
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”