We leren sommige van onze honden dat wel aan, ja.
Een voordeel is, dat je, doordat de hond wat medewerking kan geven met zijn voorpoten, zelf nog één hand kan vrijhouden om iets anders te doen (deur opendoen, bv). Eens ze het goed kennen, is het voldoende om met één arm onder hun kont te ondersteunen. Mijn Janne bleef zelfs helemaal alleen hangen, als ik dat wou

.
Bovendien is het rugvriendelijker voor de eigenaar, je kan je rug rechter houden. Al helemaal ideaal is als je in de buurt een bank, opstapje, muurtje hebt van waarop je hond kan 'opstappen'.
Beginnen te leren op bv. een zetel. Bril, oorbellen,..af doen!
Je gaat zelf op je kont zitten op de grond, met je rug tegen de zetel/opstapje/... Je leert 'pootjes erop' (bij ons leren ze dat ook in andere situaties) door met je hand over je schouder een snoepje aan te bieden en dan naar voor te komen met je hand. Een tweede persoon die de hond even helpt, is wel handig. Ze moeten soms een 'drempel' over om zomaar op baasje te mogen klimmen. Eens als ze dat goed kennen, laat je hen wennen aan het laten zakken van hun voorpoten helemaal over je schouders. Dan wennen aan het feit dat je hun voorpoten vasthoudt (dit hoeft in de uiteindelijke uitvoer van de oefening niet meer, maar is een belangrijke tussenstap in het leerproces).
Dan stilaan eens naar voor leunen, soms is dit makkelijker als je gehurkt zit ipv plat op je kont

. De tweede persoon kan de hond ondersteunen.
Dan opstaan, waarbij de tweede persoon zijn aandacht wat kan verdelen: ofwel de hond helpen vasthouden, of een snoepje blijven aanbieden aan jouw voorkant, zodat de hond dit wil volgen.
En dan wandelen....
Niet evident om dat uit te schrijven, realiseer ik me nu.
Succes!