Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond over schouder dragen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Ytje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
Aantal honden: 1

Hond over schouder dragen

Ongelezen bericht door Ytje »

Ik las een poos geleden iemand die hun middel grote hond had aangeleerd achterop de rug van het baasje te springen als zij op de hurken zat en beide poten over de schouders te leggen zodat baasje met 1 hand onder de bips hem makkelijker kon dragen zonder belasting van haar rug of armen.

Weet iemand wie dat was of kent iemand die methode. We zijn aan het kijken naar een tibetaanse terrier die zo 12 kilo kan worden. We wonen in een flat 4 hoog zonder lift en dat zou denk ik een geschikte techniek zijn met traplopen?

We willen nog een paar jaar in flat wonen dus willen alles goed overdenken. Denk dat we met 3jaar een eigen koophuis hebben maar zover zijn we nog niet. :)
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
Aantal honden: 2

Re: Hond over schouder dragen

Ongelezen bericht door Nerazi »

12 kilo til je toch gewoon normaal op? ik draag mijn mechelse herder van 22 kilo ook nog elke dag naar beneden van de trap.
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Och jeetje, gewoon optillen joh. Twaalf kilo is toch niks? Ik heb Sam 1,5jaar gedragen op een trap, 22kg.
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief

Oh ja, toevoeging natuurlijk, die methode ken ik niet waar je om vroeg.

Na een jaar mag je hond ook zelf traplopen.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ytje schreef:Ik las een poos geleden iemand die hun middel grote hond had aangeleerd achterop de rug van het baasje te springen als zij op de hurken zat en beide poten over de schouders te leggen zodat baasje met 1 hand onder de bips hem makkelijker kon dragen zonder belasting van haar rug of armen.

Weet iemand wie dat was of kent iemand die methode. We zijn aan het kijken naar een tibetaanse terrier die zo 12 kilo kan worden. We wonen in een flat 4 hoog zonder lift en dat zou denk ik een geschikte techniek zijn met traplopen?

We willen nog een paar jaar in flat wonen dus willen alles goed overdenken. Denk dat we met 3jaar een eigen koophuis hebben maar zover zijn we nog niet. :)

:denken: Wat wil je dan weten? Ik til Charlie (+-20 kilo) zo op. Dan heeft ze het idee dat ze zelf controle heeft, anders gaat ze trappelen en wurmen. Maar veel bijzonders of een methode, tja :U:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

ik heb spit en last van mijn rug. Ik zou wel blij zijn dat ik een hond normaal kon dragen zonder bukken en tillen. Nu denk ik dus dat niet iedereen 12 kilo niks vind.

Ik tilde mijn hond van toen rond de 40 kilo ook de trap af. Maar dat was geen pretje. Eigenlijk levensgevaarlijk :piew: Soms wilde ze niet en ging ze even spartelen. Hmmm, dat was echt wel even minder prettig. :schrik:
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief

laeken schreef:ik heb spit en last van mijn rug. Ik zou wel blij zijn dat ik een hond normaal kon dragen zonder bukken en tillen. Nu denk ik dus dat niet iedereen 12 kilo niks vind.

Ik tilde mijn hond van toen rond de 40 kilo ook de trap af. Maar dat was geen pretje. Eigenlijk levensgevaarlijk :piew: Soms wilde ze niet en ging ze even spartelen. Hmmm, dat was echt wel even minder prettig. :schrik:
40kg of 12 kg, dat is wel een verschil zeg.

Ik weet niet de motivatie, waarom de hond getild zou moeten worden? Of dit te maken heeft met het eerste jaar, waarin traplopen niet mag voor een pup/jonge hond..........of dat het met lichamelijke klachten te maken heeft van TS zelf.
Als er lichamelijke klachten zijn, ja, dan kan 12kg wel veel/belastend zijn, dat is waar. Ik oordeel natuurlijk vanuit een fysiek gezond lijf.
Afbeelding
Perle
Zeer actief
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Perle »

We leren sommige van onze honden dat wel aan, ja.
Een voordeel is, dat je, doordat de hond wat medewerking kan geven met zijn voorpoten, zelf nog één hand kan vrijhouden om iets anders te doen (deur opendoen, bv). Eens ze het goed kennen, is het voldoende om met één arm onder hun kont te ondersteunen. Mijn Janne bleef zelfs helemaal alleen hangen, als ik dat wou :LOL: .
Bovendien is het rugvriendelijker voor de eigenaar, je kan je rug rechter houden. Al helemaal ideaal is als je in de buurt een bank, opstapje, muurtje hebt van waarop je hond kan 'opstappen'.

Beginnen te leren op bv. een zetel. Bril, oorbellen,..af doen!
Je gaat zelf op je kont zitten op de grond, met je rug tegen de zetel/opstapje/... Je leert 'pootjes erop' (bij ons leren ze dat ook in andere situaties) door met je hand over je schouder een snoepje aan te bieden en dan naar voor te komen met je hand. Een tweede persoon die de hond even helpt, is wel handig. Ze moeten soms een 'drempel' over om zomaar op baasje te mogen klimmen. Eens als ze dat goed kennen, laat je hen wennen aan het laten zakken van hun voorpoten helemaal over je schouders. Dan wennen aan het feit dat je hun voorpoten vasthoudt (dit hoeft in de uiteindelijke uitvoer van de oefening niet meer, maar is een belangrijke tussenstap in het leerproces).
Dan stilaan eens naar voor leunen, soms is dit makkelijker als je gehurkt zit ipv plat op je kont ;). De tweede persoon kan de hond ondersteunen.
Dan opstaan, waarbij de tweede persoon zijn aandacht wat kan verdelen: ofwel de hond helpen vasthouden, of een snoepje blijven aanbieden aan jouw voorkant, zodat de hond dit wil volgen.
En dan wandelen....

Niet evident om dat uit te schrijven, realiseer ik me nu. :mrgreen:
Succes!
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Voor een hond die uiteindelijk maar 12 kilo gaat wegen zou ik een draagtas of een slendang nemen.
Maar ik zou hem ook zeker leren traplopen.
Daar kan je best vroeger mee beginnen dan pas als hij een jaar oud is.
Als je hem maar leert om rustig te lopen (en houd hem aangelijnd).
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Waarom reageren meerdere hier zo raar?
Het is een manier om je hond te dragen, en methode is toch wel een synoniem voor manier? En hoe vreemd is de vraag dan over hoe je dat doet? Je hond zal niet direct maar rustig blijven hangen, dus dan is zo'n post als die van perle wel een heel goed handvat.
En als iemand om wat voor reden dan ook de hond niet 'gewoon onder de arm' kan of wil tillen, dan is het toch vreemd om te zeggen dat ze dat gewoon wel moet doen?

Perle schreef:We leren sommige van onze honden dat wel aan, ja.
Een voordeel is, dat je, doordat de hond wat medewerking kan geven met zijn voorpoten, zelf nog één hand kan vrijhouden om iets anders te doen (deur opendoen, bv). Eens ze het goed kennen, is het voldoende om met één arm onder hun kont te ondersteunen. Mijn Janne bleef zelfs helemaal alleen hangen, als ik dat wou :LOL: .
Bovendien is het rugvriendelijker voor de eigenaar, je kan je rug rechter houden. Al helemaal ideaal is als je in de buurt een bank, opstapje, muurtje hebt van waarop je hond kan 'opstappen'.

Beginnen te leren op bv. een zetel. Bril, oorbellen,..af doen!
Je gaat zelf op je kont zitten op de grond, met je rug tegen de zetel/opstapje/... Je leert 'pootjes erop' (bij ons leren ze dat ook in andere situaties) door met je hand over je schouder een snoepje aan te bieden en dan naar voor te komen met je hand. Een tweede persoon die de hond even helpt, is wel handig. Ze moeten soms een 'drempel' over om zomaar op baasje te mogen klimmen. Eens als ze dat goed kennen, laat je hen wennen aan het laten zakken van hun voorpoten helemaal over je schouders. Dan wennen aan het feit dat je hun voorpoten vasthoudt (dit hoeft in de uiteindelijke uitvoer van de oefening niet meer, maar is een belangrijke tussenstap in het leerproces).
Dan stilaan eens naar voor leunen, soms is dit makkelijker als je gehurkt zit ipv plat op je kont ;). De tweede persoon kan de hond ondersteunen.
Dan opstaan, waarbij de tweede persoon zijn aandacht wat kan verdelen: ofwel de hond helpen vasthouden, of een snoepje blijven aanbieden aan jouw voorkant, zodat de hond dit wil volgen.
En dan wandelen....

Niet evident om dat uit te schrijven, realiseer ik me nu. :mrgreen:
Succes!
Wat een fijne post perle, heel leuk om te lezen. Misschien ga ik dit mijn 32kg wegende hond ook eens aanleren :tongue: .
Perle
Zeer actief

Zamunda schreef: Wat een fijne post perle, heel leuk om te lezen. Misschien ga ik dit mijn 32kg wegende hond ook eens aanleren :tongue: .
Tuurlijk, waarom niet :tongue: . Onze honden zijn gemiddeld zo'n 30kg zwaar, dus... :lol1:
ranetje
Zeer actief

Ik vind de porst van Perle leuk en best duidelijk.
Alleen weet ik niet hoe je dat moet doen met een kleinere hond.
Want die zit dan toch hoger op de rug en ik geloof dat ik mijn arm er dan niet onder zou kunnen krijgen ter ondersteuning :oeps:

Maar misschien blijft het hondje dan wel zelf hangen :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Ytje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer

Ongelezen bericht door Ytje »

Wat veel reacties al. Nee ik heb absoluut geen klachten gelukkig. Werk zelf als chauffeur en til geregeld zware accu's of trekhaken. Omdat we 4 hoog wonen moest het wel te doen zijn elke dag tillen.

Mij lijkt 12 kilo ook niet veel maar je weet niet hoe het in het echt is. Vind het heel goed om te lezen dat 12 kilo trappen af tillen elke dag goed te doen is. Hij word zo'n schofthoogte 40cm.

Bij voorkeur zal ik hem blijven dragen omdat we toch 8 stukken trap hebben met zo 10 treden voordat we beneden zijn.
Bedankt voor jullie reacties!
Yeufke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Yeufke »

Het begint natuurlijk allemaal met een puppie. En die weegt niet zo veel.
Pas na een jaar is een tt zo'n 12 kg, bij een reu dan.
Dan zou ik gewoon heel langzaam de trap op en af lopen ermee. Dus niet naar beneden laten stormen bv.
Die draagtechniek die je beschrijft ken ik niet. Ik draag ze hier altijd vóór me, mocht het nodig zijn.
Dus met de borst naar me toe, voorpootjes om m'n nek :mrgreen: en een hand onder de kont.
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
Perle
Zeer actief

ranetje schreef:Ik vind de porst van Perle leuk en best duidelijk.
Alleen weet ik niet hoe je dat moet doen met een kleinere hond.
Want die zit dan toch hoger op de rug en ik geloof dat ik mijn arm er dan niet onder zou kunnen krijgen ter ondersteuning :oeps:

Maar misschien blijft het hondje dan wel zelf hangen :D
Inderdaad, dan kan de hond wat meer "afzakken", en net maar tot aan de polsen op je schouders rusten zodat je er toch aan kan. Ofwel hangen ze toch helemaal tot met hun borst tegen je hoofd, en dan houden ze zichzelf wel bijna op de plek. :ok:

We dragen soms ook op één schouder, maar ik vind dit minder comfortabel voor de hond (druk op hun weke delen, organen), én minder stabiel, kan er langszij afschuiven.
Zamunda
Zeer actief

Perle schreef:
Zamunda schreef: Wat een fijne post perle, heel leuk om te lezen. Misschien ga ik dit mijn 32kg wegende hond ook eens aanleren :tongue: .
Tuurlijk, waarom niet :tongue: . Onze honden zijn gemiddeld zo'n 30kg zwaar, dus... :lol1:
Nouhou, omdat het me best zwaar lijkt :mrgreen: .

Yeufke schreef:Het begint natuurlijk allemaal met een puppie. En die weegt niet zo veel.
Pas na een jaar is een tt zo'n 12 kg, bij een reu dan.
Dan zou ik gewoon heel langzaam de trap op en af lopen ermee. Dus niet naar beneden laten stormen bv.
Die draagtechniek die je beschrijft ken ik niet. Ik draag ze hier altijd vóór me, mocht het nodig zijn.
Dus met de borst naar me toe, voorpootjes om m'n nek :mrgreen: en een hand onder de kont.
Die is ook leuk :ok: . Zo leer je hier nog eens wat :F: .
Zamunda
Zeer actief

Nanna schreef:Ik ging mooi voor zoiets :ok:

Afbeelding
Nou, die kerel ga ik anders niet tillen hoor, die loopt zelf maar :pffff: .
Perle
Zeer actief

Zamunda schreef:
Perle schreef:
Nouhou, omdat het me best zwaar lijkt :mrgreen: .
Watje :pffff: .

zegt degene die wegens een hernia plat ligt :LOL:
hermelien1989
Actief
Mijn ras(sen): Bruce, engelse buldog
Lilo, cockapoo

Ongelezen bericht door hermelien1989 »

Ik til gioia regelmatig op en die gaat met haar voorpoten op mijn schouders en haar achterpoten op mijn heup. Zo heb ik 1 hand altijd vrij en ze kan tijdelijk hangen blijven zodat ik 2 handen vrij heb. Met lange stukken dragen wissel ik af en gaat ze ook wel eens helemaal onder mijn arm/op de heup of voor gdragen. Maar dat komt eigenlijk zelden voor. (Alleen laatst toen een uitgezette wandeling bijna 2 km langer bleek dan vooraf gemeld).
Groetjes hermelien1989 en gioia

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Ik heb het nog nooit gezien een grote hond op je rug.
Wel een geit en die ging ook nog mee op de fiets.
Het is dus zeker te leren.

Afbeelding
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik til mijn hond ook zo wanneer ik met haar een ladder op moet. Dan gebruikte ik 1 hand om haar te ondersteunen en 1 hand op de ladder.

Je zou denken "wanneer komt dat nou voor?" maar ik zat op een schip en moesten soms een ladder op om op de kade te komen. En als ze de kade voorbij zag komen, krabbelde ze omhoog en sprong vanaf mijn schouder dan op de kade.
Het waren soms halsbrekende toeren maar het lukte wel. Op den duur werd ze te zwaar en onhandig voor mij om onder een arm te tillen (rond de 18 kg)

Maar een gewone trap vind ik veel makkerlijk om de hond met twee armen te tillen, 1 onder de kont en 1 voor de borst langs.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Wolfsblut schreef:Ik heb het nog nooit gezien een grote hond op je rug.
Die geit zit vastgebonden.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Ik heb mijn hond geleerd dat ze op mijn rug springt als ik gebukt staat. ff je hand er onder doen en hup de trap af ;)
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Wolfsblut schreef:Ik heb het nog nooit gezien een grote hond op je rug.

Afbeelding
Ook een dagje romantiesch uit met zijn verloofde. :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Hilly45
Zeer actief

Zamunda schreef:
Nanna schreef:Ik ging mooi voor zoiets :ok:

Afbeelding
Nou, die kerel ga ik anders niet tillen hoor, die loopt zelf maar :pffff: .
Zo heb ik Sam 1,5jaar gedragen de trap af. Omdat ik geen diepte kan zien, heb ik wel de behoefte aan de trapleuning. Dus Sam met 22kg onder 1 arm en de andere hand had ik de trapleuning vast.
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief

Ytje schreef:Wat veel reacties al. Nee ik heb absoluut geen klachten gelukkig. Werk zelf als chauffeur en til geregeld zware accu's of trekhaken. Omdat we 4 hoog wonen moest het wel te doen zijn elke dag tillen.

Mij lijkt 12 kilo ook niet veel maar je weet niet hoe het in het echt is. Vind het heel goed om te lezen dat 12 kilo trappen af tillen elke dag goed te doen is. Hij word zo'n schofthoogte 40cm.

Bij voorkeur zal ik hem blijven dragen omdat we toch 8 stukken trap hebben met zo 10 treden voordat we beneden zijn.
Bedankt voor jullie reacties!
Nou, acht trappen, dan kan ook 12kg op een bepaald moment als 25kg voelen. Maar als de hond een jaar is (afijn, sommige zeggen ook dat het eerder kan, ik deed het niet) kan een hond echt wel trappen lopen. Sam gaat ook altijd bij een client vier hoog de trappen op en af. Maar ik laat hem er niet 'los' dan af, ik bepaal dan het tempo.

Sam was destijds 22kg en 48 schothoogte.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Nanna schreef:
Ytje schreef: We wonen in een flat 4 hoog zonder lift
Dan begon ik al niet eens aan 12 kilo ;-) Je wilt niet wéten hoeveel dat gaat wegen na 8 trappen ;-)
En die tilmethodes lijken me bij het traplopen ronduit gevaarlijk.
Afbeelding Afbeelding

Ik ging mooi voor zoiets :ok:

Afbeelding
In een draagzak/tas of slendang kan dat prima.
Mijn laatste teckel was ook 12 kilo (en geen grammetje vet :8): ), dus niet lichter dan het hondje van TS.
Aangezien de mijne weigerde trappen af te lopen (in huis dan, buiten deed hij dat wel) nam ik die in een draagtas.
Gaat uitstekend :ok:
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief

Het lijkt me wel 'schetig', Sam op de rug, die voorvoetjes zo over je schouders. :I: :I:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

... En die natte baard in je nek ;)
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief

Paisley schreef:... En die natte baard in je nek ;)
Geeft niks, denk dat hij die wel over de schouder legt om erop te 'rusten/hangen'. :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”