Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trainen zonder commando

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Trainen zonder commando

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik ben wel nieuwsgierig of er meer mensen zijn die dit doen.
Een tijdje geleden ben ik met Apple begonnen met het principe van 'melden'. Apple is een hond die altijd wel in de buurt blijft, weglopen doet ze zeker niet, maar ze hobbelt altijd rustig mee en is vaak druk bezig met geurtjes, daar kan ze dan soms als het erg lekker ruikt zo in opgaan dat ze achterop raakt. Ik roep haar dan bij me omdat ik haar niet te ver achter me wil hebben (als ze een mens of kind ziet denkt ze dat het haar lang verloren vriend is, dus dan moet ik haar in mijn buurt hebben om haar daar van te weerhouden :mrgreen: ) Kortom, ik wil haar graag haar gang laten gaan, maar om iedere keer achterom te moeten kijken en te moeten roepen is ook niet ideaal.
Dus ik ben begonnen met belonen op het moment dat ze rechts naast me komt lopen. Ik heb dit allemaal zonder commando's of geluid gedaan. Het commando 'naast' snapt ze namelijk prima, maar ik wilde juist bereiken dat ze uit zichzelf bij mij komt, en niet dat ik haar moet roepen en een commando moet geven.
Zodoende, na een tijdje had ze het natuurlijk al snel door. Dus nu komt ze uit zichzelf een aantal keer even bij mij lopen, ik beloon haar dan met een koekje of met de stem.

Zijn er meer mensen die dit hebben aangeleerd zonder commando? En zijn er nog meer dingen die jullie op die manier hebben aangeleerd?
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Re: Trainen zonder commando

Ongelezen bericht door Badu »

Apple schreef:Ik ben wel nieuwsgierig of er meer mensen zijn die dit doen.
Een tijdje geleden ben ik met Apple begonnen met het principe van 'melden'. Apple is een hond die altijd wel in de buurt blijft, weglopen doet ze zeker niet, maar ze hobbelt altijd rustig mee en is vaak druk bezig met geurtjes, daar kan ze dan soms als het erg lekker ruikt zo in opgaan dat ze achterop raakt. Ik roep haar dan bij me omdat ik haar niet te ver achter me wil hebben (als ze een mens of kind ziet denkt ze dat het haar lang verloren vriend is, dus dan moet ik haar in mijn buurt hebben om haar daar van te weerhouden :mrgreen: ) Kortom, ik wil haar graag haar gang laten gaan, maar om iedere keer achterom te moeten kijken en te moeten roepen is ook niet ideaal.
Dus ik ben begonnen met belonen op het moment dat ze rechts naast me komt lopen. Ik heb dit allemaal zonder commando's of geluid gedaan. Het commando 'naast' snapt ze namelijk prima, maar ik wilde juist bereiken dat ze uit zichzelf bij mij komt, en niet dat ik haar moet roepen en een commando moet geven.
Zodoende, na een tijdje had ze het natuurlijk al snel door. Dus nu komt ze uit zichzelf een aantal keer even bij mij lopen, ik beloon haar dan met een koekje of met de stem.

Zijn er meer mensen die dit hebben aangeleerd zonder commando? En zijn er nog meer dingen die jullie op die manier hebben aangeleerd?
Die manier van trainen heeft een naam toch?
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Mijn honden checken in om de zoveel tijd, daar krijgen ze altijd een snoepje voor. Zeg ik niks voor maar ben eigen initiatief gaan belonen waardoor het nog leuker werd bij mij te komen. Dus eigenlijk precies zoals jij dat doet
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Csiva doet dat sowieso. Die komt zich heel vaak melden uit zichzelf en dat heb ik altijd beloont. De mannen doen dat minder :F:
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Enzi komt uit zichzelf altijd weer even contact maken en dat heb ik altijd beloont. Nila begint het nu ook steeds meer te doen.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Ja, Beau doet dat uit zichzelf regelmatig :) Ik heb dat altijd ontzettend gestimuleerd omdat ik het een prettig dingetje vind, zeker bij een beagle.
Afbeelding
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kirra »

Heavy schreef:Jip heeft het zichzelf aangeleerd :wink:
Als we aan het einde van het losloopgebied komen lijn ik hem altijd op dezelfde plek aan .
Toen ik dat nog niet met een brokje beloonde kwam hij wel als ik riep maar niet eerder.

Later ben ik het met een brokje gaan belonen en kwam hij dus al een paar meter voor die plek kwispelend en opkijkend naar me naast me lopen :I:
Oh jeej, ik ben dommer dan mijn hond.
Vita doet dat ook, maar ik snapte niet echt waarom :roll: .
Dat het met de plaats te maken had, was wel duidelijk. Ze komt daar kwispelend naast me lopen en soms gaat ze overdreven blij doen. En ik maar niet snappen waarom het zo leuk was om aangelijnd te worden...
Ik geef maar af en toe een snoepje met aanlijnen, dus die link had IK :mrgreen: niet gelegd.

Ik doe dat trouwens ook, belonen voor eigen initiatief om te wachten of te melden.
Heeft enorm geholpen om te zorgen dat ze meer op mij lette en minder ver weg ging.
Ik ga er nog wat meer mee aan de slag.

Off-topic: 'T is ook een slim beestje. Veel commando's zijn nooit expliciet aangeleerd, maar zijn door gebruik aangeleerd.
Doordat bij bepaalde dingen aan de riem, ik vaak dezelfde woorden gebruikte, kon ze die uiteindelijk ook los.
Wachten (voor het oversteken, trap omhoog, etc.), Rustig (bijna einde riem, tempo minder a.u.b.), Deze kant (paal, kom mijn richting op (door iets meer spanning op de riem)).
Al vrij snel kon ze het ook los. Als ze los is en ik zeg Wachten dan: blijft ze staan en kijkt naar mij. Rustig: tempo minder. Deze kant: dan loopt ze schuin richting mijn kant.
Ik heb me wel verwonderd over dat ze die handelingen, simpel door de riem te gebruiken in stoppen of een bepaalde kant op lopen, heeft kunnen linken in situaties zonder riem.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hier komen ze ook regelmatig buurten en dan krijgen ze een snoepje.... zonder commandos dus.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik beloon melden of contact maken altijd. Vaak met woorden en als ze naast mij komt lopen met een brokje.
Soms heeft ze periodes dat ze minder op mij let, als ze mij dan aan kijkt beloon ik met mijn stem.
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Aan de lijn doe ik hetzelfde. Als hij netjes bij me komt lopen krijgt hij meteen iets lekkers en een "goezooo" :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Ik heb het ook wel een tijdje gedaan, maar ben ermee gestopt. Ik kreeg honden die alleen nog maar oog hadden voor handen in zakken. Vrij = vrij, een vrolijk woord kunnen ze krijgen als ze zich komen melden. Maar ik vind het ook belangrijk dat ze dan hun eigen ding doen. Samen lekker rennen, zwemmen en snuffelen. Dat deden ze dan soms maar eventjes om daarna continu om een snoepje te komen zeuren. En ook vreemde mensen die hun handen in hun zak hadden moesten soms oppassen omdat ze tegen ze op gingen springen of naar de handen happen.

Maar ik heb sowieso plakkers, ze gaan nooit ver bij me vandaan. En op bekend terrein weten ze ook precies waar er aangelijnd wordt, en dan volgt er wel (meestal) een koekje.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Brianne
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Brianne »

Ik beloon inchecken ook inderdaad, met voer maar ook wel gewoon een goed zo of even kort spelen. En zonder commando ja, initiatief moet wel van haar uitgaan. Als pup zelfs beloond voor omkijken en oogcontact maken:) Ze doet verder gewoon haar eigen ding en als ik met andere honden loop wordt er volop gespeeld maar geregeld komt ze even terug en maakt even contact.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Mojo heeft dit zichzelf aangeleerd, en doet het zeer regelmatig. Aanvankelijk heb ik het inchecken iedere keer beloond met een brokje, nu doe ik het random, dus niet meer standaard.
Naast het inchecken komt hij sinds kort ook best vaak even naast mij lopen alsof hij volgt en daan loopt hij tientallen meters naast me mij aan 1 stuk aan te kijken, waar hij dat vandaan heeft, geen idee. Het ziet er volgens mij heel grappig uit.
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Wij zeiden altijd dat Ollie mij heel goed opgevoed heeft, hij komt buurten en krijgt een snoepje :) Heeft het zichzelf aangeleerd dus en ik vind het heel gezellig haha :) Dat volgen doet ie ook soms, ook helemaal uit zichzelf :)
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix

Ongelezen bericht door Evertje »

Freek meldt zich ook vaak eventjes. Vaak is een vriendelijk woord of even spelen genoeg. Soms krijgt hij ook een snoepje, maar niet altijd. Voor Evert gelden ivm met z'n jagen wat andere regels en hij weet dat hij op het pad moet blijven en niet te ver vooruit mag. Hij is een stuk zelfstandiger dan Freek en kijkt alleen af en toe even om. Dan zwaai ik even, daar heeft hij ook genoeg aan. Stoeien of zomaar snoepjes buiten, daar heeft hij het te druk boor vindt hijzelf haha.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Gebruik hoofdzakelijk gebaren.
Hoe minder stem/fluit commando's, des te beter je hond op je gaat letten.
KarinW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door KarinW »

Levi komt zich ook af en toe even melden, krijgt hij altijd snoepje voor en dus is het zo gewoon geworden hihi zonder commando
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Dat is het eerste wat ik met pups doe, maar ook met herplaatsers. Eigen initiatief tot contact zoeken wordt flink beloond. Overigens ook op afstand, ze hoeven niet altijd terug bij mij te komen, als ze maar op mij letten, vind ik het prima. Belangrijk is inderdaad wel om klaar aan te leren en ze er verder bij op te voeden zodat ze niet bij iedereen gaan schooien, maar het is zo'n machtig middel dat ik dat het minst ergste vind (en echt als ik op dagtochten de hele dag met mijn handen in de zakken loop -> leren ze snel genoeg dat er niet altijd wat te halen valt.....

Als ze omkijken wil ik inderdaad nog wel eens visuele commando's geven om bijvoorbeeld te komen(armen wijd open en eventueel iets voorover of hurken) of dat ze juist even moeten wachten (hand omhoog).

Ze gaan er inderdaad beter van opletten. Ik ben er bewuster mee bezig gegaan na de boeken van Klaas Wijnberg -> stapcontactmethode. Ga niet zo ver als die methode, maar gebruik het zeker hier en daar.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dat doe ik al jaren en ik leer het mijn kopers ook.
Soms roep ik ze ook en meestal niet, dan melden ze zich en ik loop in hetzelfd etempo door maar er valt iets lekkers in die bekkies.
Ik leer ze ook te wachten op kruisingen en bij zijpaden, daar wachten betekent ook soms een koekje. Niet wachten betekent geheid dat ik een ander pad neem, dus dat hebben ze zo door :mrgreen:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Belonen van gewenst gedrag noem ik het en ja, dat doe ik veel.
mim
Zeer actief
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel

Ongelezen bericht door mim »

Ja ik doe het ook. Met de oude niet altijd maar met Filou wel. Werkt als een trein bij dat kleine tokkeltje!
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ja dat gaat hier vanzelf, ze komen zich regelmatig even melden :8):
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ja dat heb ik gelijk vanaf pup af aan gedaan bij Gol. Leek mij wel handig met loslopen.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ja, heb ik ook gedaan met Vera vanaf pup. En vervolgens heb ik het er weer uit moeten 'rammen' want ze liep alleen nog maar naast me "gaan we doen? gaan we doen? gaan we doen?" :mrgreen:
Nu beloon ik zelf contact zoeken even snel met stem, meer moet ik ook niet doen want dan komt ze direct weer naast me lopen plakken. Uit nood is het commando "lopen lopen!" toen geboren, dan moet ze dus ophoepelen :tongue: :wink:

Bij Saar werkt het overigens wel erg goed. Als er af en toe een snackje in dat bekkie valt blijft ze beduidend beter weg bij snackplekken in de bosjes.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Moos schreef:Ja, heb ik ook gedaan met Vera vanaf pup. En vervolgens heb ik het er weer uit moeten 'rammen' want ze liep alleen nog maar naast me "gaan we doen? gaan we doen? gaan we doen?" :mrgreen:
Nu beloon ik zelf contact zoeken even snel met stem, meer moet ik ook niet doen want dan komt ze direct weer naast me lopen plakken. Uit nood is het commando "lopen lopen!" toen geboren, dan moet ze dus ophoepelen :tongue: :wink:
:LOL: :LOL:

Orpa doet het ook, dat heb ik toen gekoppeld aan een gebaar, hand op heup, de obedience-manier zeg maar.
Ook omdat ik haar zo op afstand kon roepen zonder dat het halve bos dat merkt. En daarna heb ik een gebaar aangeleerd dat eruit ziet als "talk to the hand" en dat "ophoepelen" betekent :mrgreen:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Doe ik hier ook, niet altijd met voer.
Als ik wil dat Boomer bij me komt zonder dat ik hem roep, dan hou ik mijn hand omlaag. Daar krijg ik dan een neus tegen als hij er is :wink:

Juma komt niet altijd als je roept, als ze druk bezig met spoortjes, maar ik heb gemerkt dat ze wel komt als je hurkt en naar haar kijkt. Dat werkt bij Boomer weer niet, dus het duurde even voor ik dat door had.
Komt ook nog wel goed :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”