Een tijdje geleden ben ik met Apple begonnen met het principe van 'melden'. Apple is een hond die altijd wel in de buurt blijft, weglopen doet ze zeker niet, maar ze hobbelt altijd rustig mee en is vaak druk bezig met geurtjes, daar kan ze dan soms als het erg lekker ruikt zo in opgaan dat ze achterop raakt. Ik roep haar dan bij me omdat ik haar niet te ver achter me wil hebben (als ze een mens of kind ziet denkt ze dat het haar lang verloren vriend is, dus dan moet ik haar in mijn buurt hebben om haar daar van te weerhouden
Dus ik ben begonnen met belonen op het moment dat ze rechts naast me komt lopen. Ik heb dit allemaal zonder commando's of geluid gedaan. Het commando 'naast' snapt ze namelijk prima, maar ik wilde juist bereiken dat ze uit zichzelf bij mij komt, en niet dat ik haar moet roepen en een commando moet geven.
Zodoende, na een tijdje had ze het natuurlijk al snel door. Dus nu komt ze uit zichzelf een aantal keer even bij mij lopen, ik beloon haar dan met een koekje of met de stem.
Zijn er meer mensen die dit hebben aangeleerd zonder commando? En zijn er nog meer dingen die jullie op die manier hebben aangeleerd?