Uma is nu 5 weken bij ons.
Ze is ontzettend braaf, zit geen kwaad in. Maar omdat er nog lastig contact met haar te maken is, heb ik haar de eerste weken vooral met rust gelaten en alleen gedaan wat moest.
Dat was bijvoorbeeld het tuigje om doen, ergens weg "sturen" (dit doe ik met "nee" en lichaamstaal tot ze zélf kiest om er van weg te gaan) en allerlei kleine huisregels.
Nu merkte ik dat Manu wat laks wordt in het luisteren, dus ben ik met hem wat puntjes op de i aan het zetten. Het is ook mijn schuld natuurlijk, met een nieuwe hond erbij moet je de aandacht verdelen en Manu is eigenlijk vrij gemakkelijk dus die vergeet je gauw. Hij doet alles wel netjes maar ook met hem heb ik nauwelijks contact. Als ik hem roep komt hij pas na dik 10 tellen aan kakken waarbij hij geen seconde contact zoekt. Hij doet het omdat het moet.
Voor hem heb ik dus Frolics en stukjes kip in mijn zak en het werkt! Hij is nu dolenthousiast in het hier komen en ook wachten bij de stoep of netjes langs andere honden lopen gaat weer met contact. Nu een gewoonte van maken.
Uma is een ander verhaal.
In huis luistert ze als ik vraag of ze komt, ze luistert naar "nee" en ze zoekt vaker contact. Ze kijkt me aan als ze iets van me wil of als ik haar iets zeg.
Buiten is echter heel anders. Ik oefen sinds een paar dagen stukjes loslopen in een omheind gebied, als ik roep dat ze moet komen krijg ik totaal geen reactie. Draai ik abrupt om (met Manu aangelijnd) komt ze wel achter me aan gehuppeld. Soms komt ze zich ook zelf melden (na een paar minuten rond snuffelen) wat ik uitvoerig beloon met aaien en stem. Ze vindt dit nog steeds spannend, je ziet haar wat wegduiken en na een paar aanrakingen pas weer ontspannen.
Snoepjes pakt ze niet aan. Ik heb Frolic, kip, kaas, frikandel en leverworst geprobeerd maar niks.
Gisteravond heb ik de honden voor een extra lange ronde meegenomen met 2 zakken vol snoep en af en toe voor ze uit gestrooid. Dat had ik met Manu veel eerder moeten doen, hij vond me maar wat interessant en we konden samen snoep zoeken
Ik heb eerder al een piepspeeltje meegenomen maar ook dat vindt ze eng. Ze duikt weg en kijkt mij beschuldigend aan
Het enige wat ze heel leuk vindt is Manu. Daarom neem ik hem iedere keer mee. Zodra hij zijn oren spitst gaan haar oren ook en krult die staart omhoog. Als Manu een snoepje komt halen huppelt ze ook mee (aangelijnd dan) maar let daarin weer niet op mij.
Ik heb al bedacht om eens apart te gaan lopen met ze, dat ga ik vanavond proberen.
Heeft iemand een gouden tip?
Of wil ik toch te snel? Ik heb nog geen enkel commando aan haar geleerd omdat ik haar de tijd wil geven. Ik heb wel het idee dat ze mij nu vertrouwt.
Het enige wat ik graag zou willen is meer contact en een manier vinden om haar te belonen. De rest komt daarna wel.