Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De hond wassen

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: De hond wassen

Ongelezen bericht door lieke »

gyanty schreef:Hahah heerlijk zo. Waarom zou je je hond er geen plezier mee kunnen doen?

Broodje aap over de zelfreinigende functie van de vacht. Alle huishonden kunnen geen natuurlijke vacht kweken, vanwege kunstlicht en centrale verwarming. Dan hebben we het nog niet eens over wat voeding en castreren voor effect heeft op de natuurlijk vacht. Alles wat natuurlijk is kan je een huishond niet meer toeschrijven. Daarnaast shampoo is nou ook weer niet zo agressief dat het een heel systeem om zeep helpt. Binnen 24 tot 48 uur is de normale functie van de vacht weer hersteld.

Ik heb Kay in begin wel eens gewassen. Met de toenmalige voeding rook hij ook meer, maar hij was ook met regelmatig heel erg smerig (teer, olie, weet ik veel waar die hond allemaal in gezeten heeft). Nou die is braaf, maar heeft het liever niet. Gelukkig kan ik veel gewoon afspuiten met de tuinslang buiten (ook dan komt er met regelmaat bruin water vanaf, maar als je hem met shampoo wast dan is het water gewoon pikzwart hoor, dus inderdaad tot zo ver reinigende werkingen vachten) Nu is het hooguit 1 a 2 keer per jaar als de rui te erg word, maar het is nu denk ik al een jaar geleden dat ik de honden gewassen heb. Ik red mij verder met anti-klitspray voor de geur en de dekens heel veel wassen (en de tuigen, blegh dat gaat ook stinken). Maar ik zie wel dat her en der zijn wit niet zo wit is, tja dat zie je met een zwarte hond niet zo snel en tja ik loop 2 tot 4 keer per dag in het modderige bos dus gaat ook wat sneller dan gemiddeld (alhoewel bij training in de paardenbak of in het weiland wordt hij me toch ook een partij vies, daar blijven we altijd kleine restje van hangen)
Idd., je verbaast je echt als je een sable collie in de was gooit... er loopt echt bruin water van ze af. :mrgreen:
Trouwens, ik bedenk me net dat ik Bonnie ook elke 6-8 weken in bad gooi. Ik heb nog nooit zo'n verharend monster gehad als zij en de enige manier om het nog enigszins onder controle te houden is haar regelmatig badderen.
Leuk vindt ze het niet, maar ach, het is in een kwartiertje gepiept. En ik heb weer kilo's minder haar in huis. :cheer:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Vrogger gingen mensen ook niet in bad omdat het de huidlaag en afweer aan zou tasten en je dus ziek werd.
Honden hebben niet allemaal een mooi wolvenvachtje en de conditie's waarin hij leeft en ook geen baasje die ze kan ruiken ..
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

bouvierpoedel schreef:Vrogger gingen mensen ook niet in bad omdat het de huidlaag en afweer aan zou tasten en je dus ziek werd.
Aan de andere kant zijn we eraan gewend geraakt dat we afhankelijk zijn van shampoo. Zonder shampoo ziet mijn haar er echt niet uit, enorm vet, mijn hoofdhuid gaat jeuken etc al na drie of vier dagen.

Mijn vriend heeft dat weten te doorbreken en wast zijn haar nu nooit meer, hij spoelt het alleen uit onder de douche. Hij heeft nog nooit zulk mooi haar gehad.
Nou, dat heeft mijn hond dus ook :) Nu ik nog.
Afbeelding
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Zodra Elmo meer bruin is dan meer wit of als het verharen nog erger is als normaal, gaat hij onder de douche. Hij vind het altijd heerlijk *kuch* :engel: Is Sjaak zijn klusje altijd die rost met zo'n borstel en handschoen, al het overtollige haar eraf. :mrgreen:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hier prima zelfreinigend ;)

Afbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Tsja, zelfreinigend of niet, als ik ze was komt er gewoon zwart water vanaf. Zowel bij Luca als bij Dumas. Csiva heb ik nog nooit gewassen, die heeft amper haar ;)
Paisley
Zeer actief

Machie schreef:Tsja, zelfreinigend of niet, als ik ze was komt er gewoon zwart water vanaf. Zowel bij Luca als bij Dumas. Csiva heb ik nog nooit gewassen, die heeft amper haar ;)
Volgens mij is die vacht van die viltbalen helemaal niet zo zelfreinigend ;)
Mijn hond komt helemaal geen zwart water af als ik haar was. Ik spoel haar wel eens af omdat ze nat en vies is, maar als ik haar zou laten opdrogen en uitborstelen, is alles ook weer schoon.
Afbeelding
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Haha :LOL: die hond ligt echt te genieten van zijn wasbeurtje. Dan hebben die van mij het erg veel slechter getroffen. Ik was ze alleen als ze in de viezigheid hebben liggen rollen en een uur in de wind stinken. Dan wil ik ze echt niet in huis hebben voor ze gewassen zijn. Maar ik doe ze gewoon onder de tuinslang met koud water en shampoo. Ze stribbelen niet tegen maar echt leuk vinden ze het ook niet. Jammer dan.
Afbeelding
Anke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel

Ongelezen bericht door Anke »

lieke schreef:Mijn collies was ik twee keer per jaar en dan komt er echt bruin water van af. Tot zover de zelfreinigende werking van de vacht. :mrgreen:

Abby was ik trouwens nu twee keer in de week met speciale medicinale shampoo omdat ze vreselijke jeuk heeft en zich tot bloedens toe de vacht uittrekt (ze heeft nu ook prednison :ugh: ). Leuk vindt ze het niet maar ze ondergaat het gelaten. Ik hoop ooit zo ver te komen dat ze er ook zo bij ligt. :mrgreen:
Compleet OT, maar is ze niet allergisch voor het één of ander? Klinkt heel rot :ugh:
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Er zijn van die slootjes, die in de zomer een dikke, stroperige, blauwe modder hebben. Herman heeft een paar keer in zo'n slootje staan afkoelen. Dat is niet af te spoelen, zwemmen in schoon water helpt ook niet en het kost inderdaad een fles shampo en langdurig wassen om hem weer enigszins toonbaar te krijgen. Die blauwe drab meurt trouwens vreselijk. En dan moet hij dus zo de auto in. Eerst moet je wel naar de auto lopen. Iedereen die je tegenkomt geniet enorm van de aanblik. De eerste keer dat het gebeurde was hij nog jong en de kant van de sloot had van die zijkanten van hout. Ik moest op de knieen om hem eruit te halen en voordat ik omhoog was, schudde hij zich uit, waarna ikzelf net zo blauw was en stonk. In het half uur lopen naar de autohebben erg veel hondeuitlaters veel plezier gehad
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Amos :80: :80:
fenneke schreef:amos in de goede oude tijd :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding
Kippenmest :kotz:

En na zwemmen gewoon weer schoon
Fenneke en Baloe
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ik was Ds regelmatig. Geen stinkende honden in huis. Als Runar op logé gaat waar hij binnen komt te zitten, was ik hem ook op voorhand.

Honden hebben nu eenmaal een geur en ja, die hangt in huis en al helemaal bij mensen die hun honden niet wassen (ook al vinden ze zelf van niet uiteraard).
Ik vind het ook echt vies om hond te aaien en dan een vettig laagje op mijn handen te hebben.

Vorige week weekje dagelijks pensionhonden bekeken, van vele krijg je toch echt vettige handen (en dat zijn meestal de herders die nooit een sopje te zien krijgen)

Ik heb ze graag proper en fris en dat kan nu eenmaal enkel maar met een ander geurtje dan een honds :lol1:
De paarden was ik in de zomer ook altijd een keer. Wat een viezigheid komt daar dan van af (ja, ondanks dagelijks borstelen en gewoon buiten lopen in de regen :wink: )
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik heb werkelijk nooit een vette laag op mn handen en ik kroel wat af dagelijks met de 2 hier (die nooit gewassen worden alleen zwemmen)

En ach als mensen t hier vinden stinken dan zei dat zo, ze hoeven niet te komen...
Ik vind t niet stinken iig.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik vraag regelmatig aan mensen die bij ons thuis komen of ze de honden ruiken en daar heb ik nog nooit als antwoord ja op gehad. Ik was mijn honden zelden, ze zwemmen wel maar zijn geen modderliggers en het meeste vuil is er al weer af voor ze de auto ingaan. Ze hebben pok geen vettige huid en als ik ze kroel krijg ik ook geen vieze of vette vingers.
LouiseS92
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse Herder!
Contacteer:

Ongelezen bericht door LouiseS92 »

Hier een Duitse Herder, ik heb haar nog nooit gewassen, ze word vanzelf wel schoon :D
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Onze labrador gaf behoorlijk wat geur in huis, ondanks dat hij af en toe gewassen werd. Elco geeft juist vrijwel geen geur af (volgens vrienden van ons die zelf geen hond hebben en Boomer nog meegemaakt hebben), terwijl hij nog nooit gewassen is. Het hangt dus ook af van de hond, denk ik, hoeveel geur hij afgeeft
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Het maakt ook niet uit of je hond wel of niet stinkt, als je zin hebt om je hond te wassen, waarom niet. Lotje gaat iedere 3 weken in bad en hoe schoon haar pootjes ook weer worden na de dagelijkse wandelingen, er komt dan toch een hele berg zand uit, behalve het gedeelte dat al op de bank is beland. Ik heb ook mensen gekend met een golden retriever die 'zelfreinigend' was, nu dat beest een keer aaien en je handen waren zwart.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

iesje73 schreef:Euh Zuid Limburg weinig zee in de buurt hahahahahaha.
En ook geen schone sloten, die lijken hier viezer dan waar ook in het land. Leem en drab... :mrgreen: Tomas kwam soms in een soort duikerspak uit zo'n slootje.
Maar goed, wassen doen we hier niet aan al laten ze het wel toe.
DogDalton
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo Espagnol
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door DogDalton »

Ik was mijn honden nooit. Alleen als ze vanuit Spanje hierheen komen dan was ik ze 1 keer omdat ze dan viezer dan vies zijn maar verder nooit. Ik heb er 4, waarvan 1 ruwharig en mensen die hierbinnen komen ruiken ze niet. Er zit ook geen vettig laagje op ze. Dat zal bij een langharig ras natuurlijk wel anders zijn.
Afbeelding
Tamara, Jada, Viento, Kid, Tanja, Evita en Rosa
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

pom was laatst in zo'n roestbruine sloot gedoken, uiteraard net voor we bij de auto waren. Toen heb ik haar toch nog een paar keer het relatief schone beekje laten trotseren voor een bal :P Ze droop gewoon bruin water, dat hoeft nou ook weer niet. Dat blijft ook zo afgeven. Verder was ik haar echt nooit, ben er niet zo handig in en dan is alles nat. Heel af en toe een specifieke plek (meestal haar wang/nek) waarmee ze in de drek heeft gelegen. Maupie heeft het ooit gepresteerd om van voor naar achter onder de mensenschijt te zitten, echt, dat was smerig! daarna nog wel laten zwemmen maar ik bleef maar kokhalzen als ze in de buurt kwam, gadver. Die moest toen wel onder de tuinslang met shampoo ja, brr.. Ik vind Pom niet echt ruiken. Als ze gezwommen heeft ruik je haar wel maar haar vacht is niet muf ofzo. Charlie heeft zijn kop onder een pissende hond gestoken geloof ik want die stinkt wel een beetje :D
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik heb huishonden en ze rollen overal in :schrik: :LOL:
Die worden dus wel regelmatig gewassen. De haren komen er ook lekker los van :ok:
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Luna wordt ook zeer zelden gewassen. Is ook niet nodig.
Hazel gaat vaak in bad maar die heeft dan ook een zeer onnatuurlijke vacht.
En sinds ze 5,5 maanden is gaat ze elke 7 weken, ze weet niet beter en er is niets zieligs aan.
Lekker dagje tutten met t vrouwtje en daarna mooi in model geknipt door Rosita.
Eigenlijk is een Poedelvacht ideaal, echt geen haar in huis, altijd fris op bank, auto of bed.
Maar het kost wel tijd,moeite en geld.
En ze mag van mij ook gewoon bijna alles, daarna heb je thuis wel wat werk maar ach.
Als je geen rommel wilt in je huis moet je geen honden houden toch?
En rommel is dan in de zin van vieze badkamer en wat vieze handdoeken.
kaatjuh89
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door kaatjuh89 »

Hahaha zo cute dit! En zie die hond genieten haha héérlijk!
Whoever said that diamonds are a girl's best friend, never owned a dog.
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Oh getver, als ze in de mensenpoep hebben gerold gaan ze toch echt in bad hier hoor... Met een halve fles shampoo. Echt niet dat ze anders 's avonds weer lekker bij me op de bank komen liggen hoor. :kotz:

Verder worden ze hier nooit gewassen. Saar rolt wel eens in andere vieze dingen, dan haal ik er soms een nat washandje overheen. Maar mensenpoep gaat me te ver. :mrgreen:
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Maar dan stinken ze toch nog? Tenminste, die geur is zo hardnekkig...
Paisley
Zeer actief

RedPassion schreef:Maar dan stinken ze toch nog? Tenminste, die geur is zo hardnekkig...

Ligt eraan wat de persoon van de poep heeft gegeten denk ik :LOL:

Maar ik herken het wel, ik hoef Mayke ook nooit te wassen. Normale viezigheid hecht niet aan de vacht.
Op 1 uitzondering - rotte vis.
Rotte vis vereist hier harde maatregelen. :blauwoog: 1 keer goed wassen was lang niet genoeg :kotz: Heb die geur dagenlang in haar vacht geroken.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Tara schreef:
Anne&Taar schreef:Ik heb trouwens ook de ervaring dat retrievers meer een vettiger huidtype hebben dan bv herders. Dat zal met het vachttype ofzo te maken hebben; maar het maakt dat ik retrievers over het algemeen meer vind ruiken dan herders. Als ik mijn retrievers nooit zou wassen, ruik je ze behoorlijk. Dat geldt bijvoorbeeld niet voor onze cairn of onze schapedoes.
Toch vind ik dat wel apart, mijn honden zwemmen hartstikke veel en overal in.
Een echt vettige vacht hebben ze niet, maar ze ruiken altijd heel fris en hoeven nooit gewassen te worden.
Gisteren kwam er eentje zó uit het bos:

Afbeelding

Mensenpoep dus. Daar heb ik mul zand overheen gegooid en met mijn schoenen een beetje uit de vacht geschuurd. Vervolgens een aantal keer laten plonzen in de vijver, en eenmaal droog was het leed weer geleden.
Ik was de honden nooit. :U:
Maar jouw honden en goldens zijn niet met elkaar te vergelijken qua vacht. Ik hoef Sita en Taro ook bijna nooit te wassen en die ruik je niet. Maar Rowan moet ik echt wel wassen als hij vaak zwemt, dan gaat het echt ruiken naar zo'n muffe handdoek die je vroeger uit je gymtas haalde een week later :oeps:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Bij het idee aan mensenpoep alleen al ging ie minstens 3x in het zeepsop. Die beesten liggen hier lekker naast me op de bank, bah, het idee dat er af en toe een luchtje langskomt...
Paisley
Zeer actief

Sita schreef:zo'n muffe handdoek die je vroeger uit je gymtas haalde een week later :oeps:
Oh ja, díe geur :mrgreen: :schrik:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”