Zo, weer even bij gelezen.
Ik kan me wel voorstellen dat mensen zich met zo'n topic misschien aangesproken voelen, niet gek natuurlijk.
Maar, het is een discussie, cq gedachtegang. Niemand is verplicht om iets met een bepaald doel te doen.
Ik kies mijn rashond ook voor mijzelf, ondanks dat het een gekke dwerg is met een belachelijke lange rug en korte pootjes
Waarom ik het aanhaal is dus omdat ik het idee heb dat er veel stichtingen zijn die honden aanbieden.
Daarbij valt al snel op dat honden naar de verhalen vaak heel makkelijk zijn, en gewoon alleen op zoek zijn naar een warme plek.
Dat klinkt heel leuk en aantrekkelijk, en er zullen ook vast wel wat hondjes zijn waarbij het zo simpel is, maar er zijn er nou eenmaal genoeg waarbij het karakter niet goed bepaald kan worden, of niet in te schatten is in vreemde situaties. Beseffen mensen zich dat eigenlijk wel?
Ik zal niet zeggen dat een hond uit het asiel nemen in NL altijd betekend dat je een hond neemt waarvan je weet wat er speelt.
Ook daar neem je feitelijk een risico (zo zie ik dat dan, dat komt ook wel een beetje door de ervaring die ik er mee heb)
Maar, bij het asiel een hond nemen geeft dan nog wel net het voordeel om een hond nog een paar keer te kunnen zien, en eventueel zelfs te testen in bepaalde situaties. Bij een hondkeuze vanaf een foto heb je die mogelijkheid in ieder geval zeker niet.
Een hond kiezen uit Spanje en omstreken betekend wel vaak dat je te maken hebt met een hond waar podenco of iets anders windhondachtigs in zit, nou snap ik dat mensen die een greyhound nemen ook wel weten dat de hond waarschijnlijk nooit los kan, maar weten de mensen die een dier op basis van een plaatje kiezen dat eigenlijk wel? Zeker in combinatie met de vaak toch wel erg 'zonnige' en overdreven positieve verhalen die soms gegeven worden. Als je specifiek een raspup neemt kies je toch vaak wel een hond op basis van de rasstandaard en/of bekendheid met (voor)ouders. Als je kiest voor een mix uit het buitenland is vaak uitstraling en het bijbehorende verhaal van belang, niet zozeer wat er eventueel in zit. Dat is op zich niet erg, maar dat maakt wel dat je nog minder weet wat je zal 'krijgen', en dat ik me wel afvraag of men wel weet wat het inhoud om een dier dan hier naartoe te halen.
Bij het kopen van een hond hoef je wat mij betreft dus geen doel te hebben, als alles zo was gegaan als bedoeld had ik hier nu een al bijna senior DH lopen. Nou ben ik helemaal geen fan van hele 'kromme ruggen' , maar uiteindelijk koop ik een hond omdat het karakter bij me past, ik ga geen west-siberische laika kopen omdat die nou eenmaal nog nauwelijks doorgefokt zijn (ik noem maar even wat

) Alleen ook het karakter weet je niet bij het naar hier halen van een hond. En terugbrengen is in ieder geval zeker geen optie.
Persoonlijk vind ik het wel van belang dat een stichting ook wat doet aan de situatie daar. En dan niet alleen aan het asiel, maar ook om in de buurt te voorkomen dat er steeds maar weer honden blijven komen. Nou kan een stichting niet zo maar een heel land veranderen, dat is logisch, maar het zou wel hoge prioriteit moeten hebben wat mij betreft.
Ik ken de bestaande stichtingen niet goed genoeg om te bepalen of dit nou wel of niet gebeurd overigens.
Oh ik lees trouwens met veel plezier mee in het Spaanse opvanghondentopic, en ik had ook met alle liefde een hond hier opgevangen

Dus ik ben zeker niet anti. Puur wat kritische vragen bij de gevolgen van de grote hoeveelheid import van de laatste tijd, gevolgen voor de honden zelf, de omgeving daar en de honden hier die een plekje zoeken.
Een hype in welke vorm dan ook is nooit goed in mijn opinie, ook een hype met betrekking tot buitenlandse honden niet.