gyanty schreef:Dit voorval viel mij zelf op, vooral omdat er zoveel te doen is over het corrigeren zoals bijvoorbeeld Ceasar Milan dat doet, waarbij de hond ook op zijn zij geduwd worden. Dit zouden honden onderling nooit doen. Toch zag ik het voor mijn eigen ogen gebeuren en nu lees ik het in jou verhaal eigenlijk ook terug. Dus het is wel een manier van corrigeren die honden onderling toepassen?
Ja, Skadi doet het ook. Maar het inderdaad niet fysiek. Het is pure intimidatie.
Je ziet het niet goed, omdat het zo razendsnel gaat, maar er komt nauwelijks fysiek contact aan te pas. Het is grauwen en snauwen en wat duwen, en de andere hond laat zich vallen. En dan wordt die hond óf vastgepind bij de schouder, met een neus die daar tegenaan drukt óf - in heel zeldzame gevallen - pakt ze de neus van de hond in haar bek. Záchtjes. Als de andere hond ontspant, doet Skadi dat ook, en drie seconden later is er niks meer aan de hand. Een stel honden die zich uitschudden.
En veel trainers die dit toepassen doen het wél fysiek. Dat is onzin, dat werkt niet.
Een fysieke strijd met je hond win je nooit. De hond moet beslissen wie degene is die de beslissingen neemt.
Ik ben soms wel eens héél kwaad op Skadi (dat ik haar uitvloek, niks fysieks). Wat die dan doet?
Dan gaat ze liggen. Op haar zij. Alles stil.
En omdat ik weet wat zij dan doet in zo'n situatie doe ik precies hetzelfde. Ik zet even een hand op haar schouder. En dan kunnen we allebei ontspannen. En dan krijgen we een kus van elkaar
Zo werkt dat. Niet je hond fysiek tegen de grond werken, dat doet de vertrouwensband geen goed. Maar wel op z'n honds praten met elkaar.
Oh, en even een edit: FTR...ik vraag dat niet van haar. Dit is gedrag dat ze aan mij laat zien. Ik laat mij daarin leiden door dat witte mormel