Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Over takketeven en watjesreuen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Over takketeven en watjesreuen

Ongelezen bericht door Maeve »

Toen ik besloot om bij Nilo (een ongecastreerde reu) een teef te zetten kreeg ik regelmatig te horen dat ik moest oppassen dat Nilo zijn teef niet zou verdedigen tegen andere honden. Want dat zou hij echt gaan doen, vroeg of laat! Toen Coda er eenmaal was grapte ik altijd dat dat niet aan de orde is, want het is niet zijn teef maar hij is haar reu :mrgreen: En dat hebben ze vandaag even waargemaakt!

We liepen in het bos, beide honden los en ze snuffelden wat. Opeens komt er een Border Collie teefje naar ons toe, geen baasjes in de buurt maar de ontmoeting verliep rustig. Daarna deed Nilo me echter iets te vrolijk tegen de Border en op dat moment hoor ik in de verte "Oh, ze is loops hoor! Misschien moet je hem even aanlijnen!" :oeps: Ja, dat was inderdaad geen overbodige luxe..en terwijl ik naar Nilo toe loop om hem aan te lijnen krijgt hij een snauw van de Border in kwestie. Deze kwam duidelijk over en Nilo besloot al snel naar mij toe te komen, maar de Border was dusdanig chagrijnig dat ze al sneppend en blaffend achter hem aan bleef jagen. En nog voordat ik beide honden uit elkaar had kunnen halen besloot Coda ineens om met nog meer lawaai de Border omver te kegelen. Best netjes en resoluut overigens, het lijkt even heel wat maar ze werkte de hond tegen de grond, bleef er dreigend boven staan en toen haar punt duidelijk was, was het wat haar betreft ook meteen klaar. Ze schudt letterlijk even de stress van zich af, en verder maar weer. Gebeurde allemaal in een paar seconden en ondertussen waren de baasjes van de Border er ook bij gekomen om hun hond aan te lijnen. Nilo stond er ondertussen wat paniekerig omheen te drentelen, dat gevoelige zieltje heeft een hekel aan conflicten, ook al was hij er allang niet meer bij betrokken :mrgreen:

Maar zo kan het dus ook. Sta je dan met je watjesreu en een takketeef die hem beschermt. Kennelijk mag alleen zij boos op hem worden :19: :engel:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Over takketeven en watjesreuen

Ongelezen bericht door ranetje »

Dat was een mooi staaltje hondentaal van Coda :ok:
Zoals je het beschrijft is het keurig netjes opgelost.

Van de baas van die loopse teef overigens wel redelijk stompzinnig om zijn hond los te laten lopen en ook nog eens helemaal niet in de buurt te zijn.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Nee, heel handig was dat niet :schrik: Nu laat ik Coda de eerste week van de loopsheid ook wel loslopen hoor. Maar die loopt dan niet verder dan een meter of 5 bij me vandaan, en als we andere honden zien waarschuw ik de eigenaren altijd even vóórdat hun hond bij ons is. Dat werkt toch echt beter voor alle partijen :mrgreen:

Denk inderdaad dat Coda's reactie het meest effectief was. Mensen schrikken er nog wel eens van, want dat tegen de grond werken doet ze wel vol overgave :oeps: Maar het gevolg is dat eigenlijk alle honden die correctie wel accepteren. En vervolgens schakelt ze zo weer over naar neutraal, ze zou bij wijze van spreke een minuut later heel ontspannen kunnen spelen met diezelfde hond. Een wereld van verschil met Nilo, die ontloopt dit soort dingen 9 van de 10 keer, maar als het eenmaal tot een conflict komt blijft hij ook boos.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

Maeve schreef:Sta je dan met je watjesreu en een takketeef die hem beschermt. Kennelijk mag alleen zij boos op hem worden :19: :engel:
Herkenbaar verhaal :mrgreen:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Haha ja ik herken het. Ik heb daarom in feite ook meer met reuen dan met teven, want ik kan niet zoveel mee. Maar hier is dus hetzelfde. Kay is een grote schijtebak en ontloopt liever. En als het inmiddels die grens gepasseerd is blijft het een diep gewortelde woede.

Wat ik trouwens grappig vind aan je verhaal: is dat Coda de teef echt even naar de grond werkte. Ik sloeg laatst namelijk een zelfde tafereel waar. Echter tussen mijn eigen reu en teef. Norah hapte Kay iets te gefrustreerd in de billen toen ik een bal opruimde in mijn jaszak omdat het spel klaar was. Kay vond dit echter als een van de weinig keren echt te ver gaan en besloot Norah op haar plek te wijzen. En hij leek maar 1 doel te hebben. Norah naar de grond werken. Na enige tegenstribbeling gaf Norah zich gewonnen. Kay maakte nog even duidelijk dat het echt geen grapje was en liep toen ook weer weg.

Dit voorval viel mij zelf op, vooral omdat er zoveel te doen is over het corrigeren zoals bijvoorbeeld Ceasar Milan dat doet, waarbij de hond ook op zijn zij geduwd worden. Dit zouden honden onderling nooit doen. Toch zag ik het voor mijn eigen ogen gebeuren en nu lees ik het in jou verhaal eigenlijk ook terug. Dus het is wel een manier van corrigeren die honden onderling toepassen?
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Herkenbaar :mrgreen: hier hebben honden niets te vrezen van Kiyoshi maar een hond hoeft maar verkeerd naar hem te kijken of Jigzy grijpt in :hmmm: Dat is ook meteen de reden dat ze niet meer met andere honden om mag aan.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

gyanty schreef:Haha ja ik herken het. Ik heb daarom in feite ook meer met reuen dan met teven, want ik kan niet zoveel mee. Maar hier is dus hetzelfde. Kay is een grote schijtebak en ontloopt liever. En als het inmiddels die grens gepasseerd is blijft het een diep gewortelde woede.

Wat ik trouwens grappig vind aan je verhaal: is dat Coda de teef echt even naar de grond werkte. Ik sloeg laatst namelijk een zelfde tafereel waar. Echter tussen mijn eigen reu en teef. Norah hapte Kay iets te gefrustreerd in de billen toen ik een bal opruimde in mijn jaszak omdat het spel klaar was. Kay vond dit echter als een van de weinig keren echt te ver gaan en besloot Norah op haar plek te wijzen. En hij leek maar 1 doel te hebben. Norah naar de grond werken. Na enige tegenstribbeling gaf Norah zich gewonnen. Kay maakte nog even duidelijk dat het echt geen grapje was en liep toen ook weer weg.

Dit voorval viel mij zelf op, vooral omdat er zoveel te doen is over het corrigeren zoals bijvoorbeeld Ceasar Milan dat doet, waarbij de hond ook op zijn zij geduwd worden. Dit zouden honden onderling nooit doen. Toch zag ik het voor mijn eigen ogen gebeuren en nu lees ik het in jou verhaal eigenlijk ook terug. Dus het is wel een manier van corrigeren die honden onderling toepassen?
Ohja, dat tegen de grond werken past ze eigenlijk altijd toe. Tenminste, als een simpele grom niet voldoet :wink: En wat ze ook vaak doet in die situaties is de andere hond in z'n snuit happen. En dan niet bijten om te verwonden maar puur om vast te houden en zo haar punt te maken. Dit werkt dan hetzelfde als bij het tegen de grond werken en er overheen staan: ze houdt het vol tot de hond de correctie accepteert, dat zie je vaak ook aan de houding. En dan laat ze los, loopt weg en is het klaar :19:

Wat denk ik wel een groot verschil is met het toepassen van dit door CM is dat het niets te maken lijkt te hebben met werkelijke kracht. Coda weegt maar een kilo of 17 en toch heeft ze dit ook wel eens bij een volwassen Duitse Herder reu gedaan bijvoorbeeld. Die kan haar qua spierkracht makkelijk aan natuurlijk, maar toch haalde hij het niet in z'n hoofd om zich te verzetten. Omdat ze wel dusdanig doortastend en dominant (lelijk woord, I know :wink: ) is dat het eigenlijk voor elke hond wel duidelijk is. Terwijl CM, en veel trainers die hun methoden op hem en de dominantieregeltjes baseren, de nadruk vooral lijken te leggen op die kracht? Hulpmiddelen zoals slipkettingen of die halsband die je achter de oren plaatst en dergelijke, die honden worden op de grond gedwongen maar hebben niet dezelfde reactie als die Border Collie van vanmiddag. Dus ik kan me voorstellen dat het leerproces daarbij ook anders is, zij ervaren het heel anders.
ranetje
Zeer actief

Hoe werken jullie honden een andere hond tegen de grond?

Ita staat sporadisch ook over een op de grond liggende hond heen te grommen, maar die honden gaan in de herrie dan wel zelf liggen.
Dat tegen de grond werken doet Ita dus niet.
Laatst gewijzigd door ranetje op 05 apr 2015 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Hoe werken jullie honden een andere hond tegen de grond?

Ita staat sporadisch ook over een op de grond iggende hond heen te grommen, maar die honden gaan in de herrie dan wel zelf liggen.
Nou, ze beukt en blaft wel wat af :mrgreen: Maar het is inderdaad meer intimideren dan iets anders.
josefientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griekse herder

Ongelezen bericht door josefientje »

Het heeft helemaal niets met kracht te maken. Het is een kwestie van overtuiging. Zelfs die blafrat van mij heeft eens een jong-volwassen labradorreu op zijn rug gelegd :LOL: Het was ook geen gezicht, meneer labrador kenden we al vanaf dattie een klein puppie was, hij was met Sil aan het spelen en lette éven niet op waar hij zijn grote gele poten neerzette. hij raakte Spike niet eens, maar kwam gewoon te dichtbij en Spike viel inene uit en daar làg tie. En blijven liggen totdat hij van meneer Spike mocht opstaan. Hij kwam daarna nog netjes zijn excuus aanbieden ook. Voortaan werd Spike altijd met meneer aangesproken door hem :lol1:
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

gyanty schreef:Dit voorval viel mij zelf op, vooral omdat er zoveel te doen is over het corrigeren zoals bijvoorbeeld Ceasar Milan dat doet, waarbij de hond ook op zijn zij geduwd worden. Dit zouden honden onderling nooit doen. Toch zag ik het voor mijn eigen ogen gebeuren en nu lees ik het in jou verhaal eigenlijk ook terug. Dus het is wel een manier van corrigeren die honden onderling toepassen?
Ja, Skadi doet het ook. Maar het inderdaad niet fysiek. Het is pure intimidatie.
Je ziet het niet goed, omdat het zo razendsnel gaat, maar er komt nauwelijks fysiek contact aan te pas. Het is grauwen en snauwen en wat duwen, en de andere hond laat zich vallen. En dan wordt die hond óf vastgepind bij de schouder, met een neus die daar tegenaan drukt óf - in heel zeldzame gevallen - pakt ze de neus van de hond in haar bek. Záchtjes. Als de andere hond ontspant, doet Skadi dat ook, en drie seconden later is er niks meer aan de hand. Een stel honden die zich uitschudden.

En veel trainers die dit toepassen doen het wél fysiek. Dat is onzin, dat werkt niet.
Een fysieke strijd met je hond win je nooit. De hond moet beslissen wie degene is die de beslissingen neemt.

Ik ben soms wel eens héél kwaad op Skadi (dat ik haar uitvloek, niks fysieks). Wat die dan doet?
Dan gaat ze liggen. Op haar zij. Alles stil.
En omdat ik weet wat zij dan doet in zo'n situatie doe ik precies hetzelfde. Ik zet even een hand op haar schouder. En dan kunnen we allebei ontspannen. En dan krijgen we een kus van elkaar :tongue:
Zo werkt dat. Niet je hond fysiek tegen de grond werken, dat doet de vertrouwensband geen goed. Maar wel op z'n honds praten met elkaar.

Oh, en even een edit: FTR...ik vraag dat niet van haar. Dit is gedrag dat ze aan mij laat zien. Ik laat mij daarin leiden door dat witte mormel :tongue:
And few will ever climb
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Eigenlijk zou zoiets eens gefilmd moeten worden, het is heel duidelijke hondentaal. Maarja, vind het ook zo lullig om op zo'n moment m'n mobieltje erbij te pakken :mann: En ik hou het wel in de gaten altijd, want als een andere hond zich niet overgeeft kon het wel eens meer worden dan intimideren heb ik het idee.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Maeve schreef:Eigenlijk zou zoiets eens gefilmd moeten worden, het is heel duidelijke hondentaal. Maarja, vind het ook zo lullig om op zo'n moment m'n mobieltje erbij te pakken :mann: En ik hou het wel in de gaten altijd, want als een andere hond zich niet overgeeft kon het wel eens meer worden dan intimideren heb ik het idee.
Yup. Daarom film ik het inderdaad nooit. Ik sta wel op scherp op zo'n moment ;)
And few will ever climb
ranetje
Zeer actief

Miranda schreef:
gyanty schreef:Dit voorval viel mij zelf op, vooral omdat er zoveel te doen is over het corrigeren zoals bijvoorbeeld Ceasar Milan dat doet, waarbij de hond ook op zijn zij geduwd worden. Dit zouden honden onderling nooit doen. Toch zag ik het voor mijn eigen ogen gebeuren en nu lees ik het in jou verhaal eigenlijk ook terug. Dus het is wel een manier van corrigeren die honden onderling toepassen?
Ja, Skadi doet het ook. Maar het inderdaad niet fysiek. Het is pure intimidatie.
Je ziet het niet goed, omdat het zo razendsnel gaat, maar er komt nauwelijks fysiek contact aan te pas. Het is grauwen en snauwen en wat duwen, en de andere hond laat zich vallen. En dan wordt die hond óf vastgepind bij de schouder, met een neus die daar tegenaan drukt óf - in heel zeldzame gevallen - pakt ze de neus van de hond in haar bek. Záchtjes. Als de andere hond ontspant, doet Skadi dat ook, en drie seconden later is er niks meer aan de hand. Een stel honden die zich uitschudden.

En veel trainers die dit toepassen doen het wél fysiek. Dat is onzin, dat werkt niet.
Een fysieke strijd met je hond win je nooit. De hond moet beslissen wie degene is die de beslissingen neemt.

Ik ben soms wel eens héél kwaad op Skadi (dat ik haar uitvloek, niks fysieks). Wat die dan doet?
Dan gaat ze liggen. Op haar zij. Alles stil.
En omdat ik weet wat zij dan doet in zo'n situatie doe ik precies hetzelfde. Ik zet even een hand op haar schouder. En dan kunnen we allebei ontspannen. En dan krijgen we een kus van elkaar :tongue:
Zo werkt dat. Niet je hond fysiek tegen de grond werken, dat doet de vertrouwensband geen goed. Maar wel op z'n honds praten met elkaar.

Oh, en even een edit: FTR...ik vraag dat niet van haar. Dit is gedrag dat ze aan mij laat zien. Ik laat mij daarin leiden door dat witte mormel :tongue:
Precies, het is pure intimidatie.

Ita en Rana heb ik trouwens nog nooit op hun rug gezien in zo'n situatie.
Ook niet tegenover mij.
Ze nemen bij een boze opmerking van mij wel een hele lage houding aan, maar ze gaan en gingen nooit op de rug.

Op de rug was alleen bij kriebelen op de buik :wink:
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

ranetje schreef:Op de rug was alleen bij kriebelen op de buik :wink:
Op haar zij gaan liggen heeft ze twee of drie keer gedaan. Maar op de rug draaien voor een buikkriebel doet ze dagelijks. Dat noemen wij haar buikkriebelcommando :tongue:
And few will ever climb
ranetje
Zeer actief

Miranda schreef:
Op haar zij gaan liggen heeft ze twee of drie keer gedaan. Maar op de rug draaien voor een buikkriebel doet ze dagelijks. Dat noemen wij haar buikkriebelcommando :tongue:
:lol1:
Dat is hier ook het kriebel commando :ok:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

ranetje schreef:
Miranda schreef:
:lol1:
Dat is hier ook het kriebel commando :ok:
Ja dat heeft Kay ook hoor. Bij 'buikje?' gooit hij zich hardhandig kwispelend onderste boven en wacht tot er gekriebel wordt. Overigens ook als hij een borstel ziet: 'buikje borstelen?' :lol1:
Afbeelding
Thomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Thomas »

CM heeft het juist niet over kracht, maar over 'de mentale toestand waar je in verkeert'. 'kalm en assertief' moet je overkomen. Blabla.

Het verschil is dat een hond dat heel terecht kan doen en daar perfecte timing voor heeft. Het is dan ook eigenlijk altijd wel duidelijk. CM heeft het ook over perfecte timing, maar pakt elke kans die hij ziet om het te doen. Dan wordt het pesten.

Daar zit dan nog weer verschil in tussen een vaste roedel en een gelegenheidsroedel.
CM komt een huis binnen waar de hond hem niet kent, hij voegt zich niet bij de groep ofzo, dus in principe is hij gewoon deel van een gelegenheidsroedel.

Wanneer je een random groep honden bij elkaar zet, komt daar natuurlijk ook een rangorde. Die rangorde kan daarintegen zo maar schuiven door een bepaalde actie.
Als een hond een andere hond terecht op zijn flikker geeft, is dat meestal wel duidelijk. Dat betekent niet dat die hond zich ook anders gaat gedragen naar de rest (tenzij deze natuurlijk heel erg onder de indruk is)

CM geeft de hond op zijn flikker om de baasjes te helpen, maar dat verandert niets aan de manier hoe de hond naar de baasjes kijkt.

Om me maar even te laten gaan wat betreft CM, haha. :P
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Jura kan het ook, bijvoorbeeld bij een hond die denkt dat ie het hele veld over kan spurten in een rechte lijn op haar af. Dat wacht ze op en in een flits van een seconde schiet ze dan een paar meter naar voren met een soort 'wroefwroef' waarop de andere hond inderdaad gaat liggen. En dan is het goed en loopt ze er bij weg en kunnen ze inderdaad zelfs nog wel gaan spelen als die andere hond het daarna beter aanpakt. Het is soms wel fysiek in de zin van dat die andere hond zo snel op haar af komt rennen dat ie niet op tijd remt. Dan knalt ie dus tegen haar aan.
Als de andere hond wel op tijd omdraait en op de vlucht gaat dan wil ze ook wel even een stukje opjagen om haar punt te maken tot die hond zich dan alsnog weer overgeeft.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Als CM een hond op zijn zij zou duwen met een fikse stoot dan lijkt het op wat honden heel soms onderling doen. Maargoed, wil je dat? En CM doet dat dus niet omdat de hond te brutaal is of iets honds doet maar omdat de hond iets doet wat wij mensen niet willen. Daarmee wordt het al snel een vage en onbegrijpelijke toestand.

Je kan een hond ook gewoon slaan als je iets af wil leren. Werkt prima. Maar wil je dat? Geef de hond nl een schrikprikkel of pijnprikkel en doe dat goed getimed en je bent er al bijna. Wat je precies doet doet er niet toe. Een hond die een andere hond omver beukt geeft een schrikprikkel. Een hond die een andere hond een fikse knauw geeft geeft een pijnprikkel en/of schrikprikkel.

Dus dat in de zij prikken wat CM doet met dat sssshhhttt erbij is een schrikprikkel. Soort van kietelen maar dan pijnlijk en iets wat een hond vreselijk vindt. Daarmee kan je een hond inderdaad wel iets afleren. Ik zou dat niet willen maar dat is een ander verhaal.
Afbeelding
Rahne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tamaskan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rahne »

Hier ook een 'takketeef', ze is wel altijd heel netjes en duidelijk in haar correcties. Er komt een hele hoop kabaal uit, en ze laat de andere hond niet zomaar opstaan. Soms staat ze wel 5 minuten grommend en grauwend over een andere hond (meestal jonge teven) heen. Vaak zie je andere mensen dan wel zo :eek: kijken, maar er gebeurt verder niks. Wat ik altijd zo opvallend vind is dat een aantal van die honden het ook echt bewust uitlokken. Ze blijven dan constant om haar heen springen en aan haar bek likken. Ik heb geen filmpjes ervan maar wel tig foto's :F:

Afbeelding

Afbeelding
-Rahne-
Afbeelding
Nederlandse Tamaskan Club: http://www.tamaskan-dog.nl
runninggirl
Zeer actief

Rahne schreef:Hier ook een 'takketeef', ze is wel altijd heel netjes en duidelijk in haar correcties. Er komt een hele hoop kabaal uit, en ze laat de andere hond niet zomaar opstaan. Soms staat ze wel 5 minuten grommend en grauwend over een andere hond (meestal jonge teven) heen. Vaak zie je andere mensen dan wel zo :eek: kijken, maar er gebeurt verder niks. Wat ik altijd zo opvallend vind is dat een aantal van die honden het ook echt bewust uitlokken. Ze blijven dan constant om haar heen springen en aan haar bek likken. Ik heb geen filmpjes ervan maar wel tig foto's :F:
Dat doet Milla van Gaby ook altijd bij onze Jura. Jura blijft Milla dan inderdaad zo opzoeken. Het gaat dan een paar minuten zo vooral in het begin als ze elkaar weer ontmoeten. Het is denk ik bij hun twee ook een soort van ritueel? Het zijn beide teefjes en Milla is iets ouder. Jura doet dit echt bij geen enkele andere hond zo, ze is zelf normaal gesproken degene die met de scepter zwaait. :S:
Na die tijd is het gewoon ontspannen wandelen en spelen.
Rahne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tamaskan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rahne »

runninggirl schreef:
Rahne schreef:Hier ook een 'takketeef', ze is wel altijd heel netjes en duidelijk in haar correcties. Er komt een hele hoop kabaal uit, en ze laat de andere hond niet zomaar opstaan. Soms staat ze wel 5 minuten grommend en grauwend over een andere hond (meestal jonge teven) heen. Vaak zie je andere mensen dan wel zo :eek: kijken, maar er gebeurt verder niks. Wat ik altijd zo opvallend vind is dat een aantal van die honden het ook echt bewust uitlokken. Ze blijven dan constant om haar heen springen en aan haar bek likken. Ik heb geen filmpjes ervan maar wel tig foto's :F:
Dat doet Milla van Gaby ook altijd bij onze Jura. Jura blijft Milla dan inderdaad zo opzoeken. Het gaat dan een paar minuten zo vooral in het begin als ze elkaar weer ontmoeten. Het is denk ik bij hun twee ook een soort van ritueel? Het zijn beide teefjes en Milla is iets ouder. Jura doet dit echt bij geen enkele andere hond zo, ze is zelf normaal gesproken degene die met de scepter zwaait. :S:
Precies! Zo gaat het tussen Mila en mijn Konah dus ook iedere keer. (bovenste foto is Mila op de grond) Het lijkt idd een soort ritueel geworden tussen de dames, Konah kent Mila al vanaf pup. Ik was eerst wel wat bang dat wanneer Mila ouder zou worden het misschien wel knokken zou worden want Mila is zelf een behoorlijk pittige teef. Maar het gaat nu nog steeds zo, Mila die op Konah afrent en op de grond duikt voor haar poten en Konah die er dan snauwend en grauwend overheen gaat staan :U:
-Rahne-
Afbeelding
Nederlandse Tamaskan Club: http://www.tamaskan-dog.nl
runninggirl
Zeer actief

Rahne schreef:
runninggirl schreef:
Precies! Zo gaat het tussen Mila en mijn Konah dus ook iedere keer. (bovenste foto is Mila op de grond) Het lijkt idd een soort ritueel geworden tussen de dames, Konah kent Mila al vanaf pup. Ik was eerst wel wat bang dat wanneer Mila ouder zou worden het misschien wel knokken zou worden want Mila is zelf een behoorlijk pittige teef. Maar het gaat nu nog steeds zo, Mila die op Konah afrent en op de grond duikt voor haar poten en Konah die er dan snauwend en grauwend overheen gaat staan :U:
Mila heeft het gewoon van Konah afgekeken. :lol1:
Ik denk dat het een ritueel soort bevestigen van rangorde is. Ik denk dat het juist voorkomt dat er spanning ontstaat. Juist omdat ze beide zo pittig zijn, net als Jura en Mila dus.
gyanty
Zeer actief

Het is voor mij vooral een verwondering. Ik heb cm een tijdje gevolgd. Ik heb zelf besloten dat ik het geen fijne manier van omgaan met honden vind, omdat je snel in negatief spiraal komt, omdat je zoveel kijkt naar negatief gedrag.

Het ging mij vooral om het feit dat tegenstanders van CM en van het op de zij-gooien van honden aanvoeren dat honden onderling nooit doen. Ik heb nu twee situaties waarin honden het onderling wel doen. Hond van ts bij een onbekend hond en zelf in mijn eigen 'roedeltje'. En niks geen stress, juist honden die er door gekalmeerd worden, gedwongen gekalmeerd worden dus.

Perfecte timing honden onderling en dat mensen dat niet zouden hebben, vind ik overigens ook bullshit. Mensen reageren net zo instinctief als een hond. En ook een hond kan een slecht timing hebben. Dáár draait het echt niet om. Vreselijk ge-over-theoriseerd en in de praktijk nergens op gebaseerd.

Dus gewoon even een aha-momentje van mij. Gaat er niet over of wij het wel of niet zouden moeten toepassen (ik vind nog altijd dat wij vooral niet moete proberen om hondentaal te spreken, want dat komt echt niet over, als we maar duidelijk en fair tegen onze hond zijn en bewust zijn van het taalverschil)
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef: Dus dat in de zij prikken wat CM doet met dat sssshhhttt erbij is een schrikprikkel. Soort van kietelen maar dan pijnlijk en iets wat een hond vreselijk vindt. Daarmee kan je een hond inderdaad wel iets afleren. Ik zou dat niet willen maar dat is een ander verhaal.
En dat is ook zo natuurlijk. Het gros van de mensen dat loopt te ssshhht-en naar hun hond, hebben geen idee wat ze nou precies doen. Dat geluidje heeft heus geen magisch effect op honden, maar de timing wel als je het goed doet. Maar dat kan ook door ze even aan te raken aan hun oor, staart, rug of wat dan ook. Ik pas het wel eens toe om ze uit een fixatie te halen. Even op hun zij tikken met een "hey!" als ze een passerende hond in de smiezen hebben en zichtbaar spanning opbouwen. Dan kan het heel effectief zijn, maar het is geen correctie. Je haalt ze alleen uit een situatie zodat de aandacht weer even op jou gevestigd kan worden.

Mooie, duidelijke foto's Rahne! Ook dat over de bek pakken inderdaad :ok:

Gyanty: Nouja, honden hebben geen perfecte timing maar ze handelen wel instinctiever en logischer denk ik. Kijk maar naar al die mensen die klakkeloos overnemen wat ze CM zien doen op TV. Sommigen hebben geen idee wat ze nou precies doen hoor. Of er wordt juist te veel over nagedacht, daar heb ik mezelf in het verleden ook wel eens op betrapt. En honden denken niet na over of ze moeten corrigeren, negeren of belonen. Die handelen makkelijker en daardoor sneller denk ik.
Saskialappie
Actief
Mijn ras(sen): Een Kruising tekkel/labrador Doris en een labrador-pup Nola

Ongelezen bericht door Saskialappie »

Maeve schreef:Eigenlijk zou zoiets eens gefilmd moeten worden, het is heel duidelijke hondentaal. Maarja, vind het ook zo lullig om op zo'n moment m'n mobieltje erbij te pakken :mann: En ik hou het wel in de gaten altijd, want als een andere hond zich niet overgeeft kon het wel eens meer worden dan intimideren heb ik het idee.
Kunnen we wel filmen bij een volgende wandeling... Dan is Nola de vorige keer alweer vergeten denk ik ;-)
Groetjes Saskia en een pootje van Doris en Nola
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Saskialappie schreef:
Kunnen we wel filmen bij een volgende wandeling... Dan is Nola de vorige keer alweer vergeten denk ik ;-)
Haha dat is wel een idee :mrgreen: Toen twijfelde ik ook even of Nola zich wel zou overgeven, maar dat deed ze uiteindelijk dan toch maar.
ranetje
Zeer actief

gyanty schreef:Het is voor mij vooral een verwondering. Ik heb cm een tijdje gevolgd. Ik heb zelf besloten dat ik het geen fijne manier van omgaan met honden vind, omdat je snel in negatief spiraal komt, omdat je zoveel kijkt naar negatief gedrag.

Het ging mij vooral om het feit dat tegenstanders van CM en van het op de zij-gooien van honden aanvoeren dat honden onderling nooit doen. Ik heb nu twee situaties waarin honden het onderling wel doen. Hond van ts bij een onbekend hond en zelf in mijn eigen 'roedeltje'. En niks geen stress, juist honden die er door gekalmeerd worden, gedwongen gekalmeerd worden dus.

Perfecte timing honden onderling en dat mensen dat niet zouden hebben, vind ik overigens ook bullshit. Mensen reageren net zo instinctief als een hond. En ook een hond kan een slecht timing hebben. Dáár draait het echt niet om. Vreselijk ge-over-theoriseerd en in de praktijk nergens op gebaseerd.

Dus gewoon even een aha-momentje van mij. Gaat er niet over of wij het wel of niet zouden moeten toepassen (ik vind nog altijd dat wij vooral niet moete proberen om hondentaal te spreken, want dat komt echt niet over, als we maar duidelijk en fair tegen onze hond zijn en bewust zijn van het taalverschil)
Hoe het bij jou was @gyanty kan ik niet beoordelen.
Maar bij TS was het toch eigenlijk niet helemaal op de rug gooien en zeker niet zoals cm dat doet?
Dat begrijp ik tenminste uit de reactie van TS op mijn vraag.
Maeve schreef:
ranetje schreef:Hoe werken jullie honden een andere hond tegen de grond?

Ita staat sporadisch ook over een op de grond iggende hond heen te grommen, maar die honden gaan in de herrie dan wel zelf liggen.
Nou, ze beukt en blaft wel wat af :mrgreen: Maar het is inderdaad meer intimideren dan iets anders.
Afbeelding
Thomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Thomas »

gyanty schreef: Perfecte timing honden onderling en dat mensen dat niet zouden hebben, vind ik overigens ook bullshit. .

(ik vind nog altijd dat wij vooral niet moete proberen om hondentaal te spreken, want dat komt echt niet over,
:19:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”