KVV staat voor kant en klaar vers voer.
BARF voor bones and raw food.
Het eerste kun je bij de dierenwinkel, supermarkt of verkooppunt halen. Er zijn vele verschillende soorten en merken met daarbij behorend verschil in prijs.
BARF is zelf voeding samenstellen voor de hond. Maar om het zo samen te stellen dat een hond niets tekort komt is best lastig (vind ik)
Hier krijgen de honden KVV en af en toe brok.
Ik voer qua KVV Tamenga en smuldier.
Qua rassen.
1,5 jaar geleden is mijn flatcoated reu overleden, 11,5 jaar was hij. Nooit ziek geweest maar helaas spondylose. Ik heb hem in laten slapen toen hij niet meer mee kon op wandelingen en veelal in zijn mand bleef liggen.
Ik zou qua karakter zo weer een flatje willen. Geweldige honden, superlief karakter, mooie portie eigenwijsheid met een flinke scheut clown. Maar inderdaad, de gezondheid.....
Dat is de reden geweest dat ik naar een ander ras ben overgestapt. Een oude jeugdliefde van me namelijk...
De Ierse Setter
Ik denk dat een combinatie van deze rassen een heel leuke kruising kan zijn. Lief en zacht, maar ook stronteigenwijs en veel jachtpassie. Als dat laatste je niet al te veel deert dan zou ik, mits een goed gefokt nestje, blind voor deze kruising gaan.
De karakters tussen de flatcoated en de Ier komen op sommige punten behoorlijk overeen. Maar ik vind de Ier toch een "flatcoated+" zeg maar.
Vind je een platte jas energiek? Een Ier is 10x energieker. Een platte jas eigenwijs? Een Ier heeft een plank voor de kop die nog wat dikker is.
Maar beiden zijn het heerlijke honden om om je heen te hebben, leren snel, reageren goed op voertjes, zacht in de omgang met mens en dier.
Reden dat ik nu voor een ras Iers Ettertje ben gegaan is dat ik al vanaf de puberteit verliefd ben op het ras en omdat ze over het algemeen minder gezondheidsproblemen hebben dan de flatcoated retriever.