Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hopelijk iemand met ervaring !

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

1 maal een hond
geregistreerd lid

hopelijk iemand met ervaring !

Ongelezen bericht door 1 maal een hond »

Ik ben nieuw hier, en wil me daarom even voorstellen,

mijn naam is John...
vorige week onze hond moeten laten inslapen :( flatcoated 8 jaar..naar een 1jaar toch niet gewonnen van maagtorie :(: (1e hond die wat heeft gehad)
Heb al vele jaren honden gehad ..briad..10j...bobtail.13j...labrador/ri..13.5j .laatste flatcoad..was ook weer een heerlijke hond!
Maar wat een verdriet weer ...(ook dit meissie vergeet je weer niet) is weer zo leeg ...dus toch maar weer rustig kijken voor ,n puppy
(je kan een maand ..jaren wachten maar in je hart vergeet je ze nooit)dus lees aub ....zeker geen inpulse aanschaf ...

mijn vraag is ...Ierse etter /flatco kruising heeft iemand daar ervaring mee ?
lees zoveel kans op epilepsie ...hd...maagtorsie...enz ...( echt in onze het hart gesloten honden..(heerlijke koppen)........ alleen nu erg jammer met de laatste zoveel narigheid ) maar je bent wel banger stom he!
ja wat te doen ...

dikke hug iedereen alvast voor mee denken
Sita
Zeer actief

Re: hopelijk iemand met ervaring !

Ongelezen bericht door Sita »

Wat zoek je in een hond? Welke eigenschappen wil je zeker niet hebben in een hond. En waarom geen flatcoated meer? Een kruising ierse setter/flatcoated kan best heel leuk uitpakken, maar ik denk zelf aan een vrolijke hond met heel veel bananen in de oren en weg als er wat leuks voorbij komt lopen in de vorm van konijn, ree oid.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
1 maal een hond
geregistreerd lid

haha daar herken ik mijn meissie weer..bananen...volgens mij af en toe hele tros haha .platjas ten top ....zwarte muts noemde iedereen haar zo heerlijk ...
ga voor dat karakter hond steeds (heerlijke kop ..ik weet van niks haha) ...maar ben erg bang geworden door de verhalen zeer vatbaar voor maagtorie enz (wij toevallig meegemaakt nu) dat dit veel vaker voorkomt nu ?
weet niet of het waar is ...zeggen ook Ierse setter..enz dat je beter kruising kan nemen ivb bloedlijn ?
1 maal een hond
geregistreerd lid

sorry Sitta was vergeten te bedanken als 1ste
Sita
Zeer actief

Of maagtorsie echt meer voorkomt dan vroeger, dat durf ik niet te zeggen. Ik zou bij een flatcoat wel heel goed opletten op de lijnen ivm het veelvuldig voorkomen van kanker bij deze honden. Ik ken door de jachttraining veel flatcoatjes en ik vind ze altijd zo heerlijk vrolijk. Ik snap dat je er voor valt. Ierse setter ken ik niet goed genoeg om daar iets over te zeggen. Zit groot verschil in show en werklijnen ook qua gezondheid dacht ik. Maar daar zal iemand anders je vast meer over kunnen vertellen.

Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

1 maal een hond schreef: weet niet of het waar is ...zeggen ook Ierse setter..enz dat je beter kruising kan nemen ivb bloedlijn ?
Kruisingen kunnen een stuk beter uitpakken dan hun rashonden-voorouders, omdat er minder inteelt is, maar je moet het ook breder zien. Die kruisingen zijn vaak niet erg bewust gefokt, en de ouders hebben vaak ook geen papieren of geteste voorouders. Waar ze in rashonden nog hun best doen om erfelijke afwijkingen in te dammen, zijn mensen die kruisingen fokken daar vaak helemaal niet mee bezig en is er over de gezondheid van de voorouders niets bekend.
Ik zou daarom zeker geen hond nemen wat een kruising is van twee rassen waar beide veel problemen in voorkomen.

Er zijn natuurlijk ook mensen die bewust kruisingen fokken, omdat ze de oorspronkelijke rassen teveel inteelt vinden hebben. In dat geval zijn de ouders van de kruising vaak wel getest en zorgvuldig uitgekozen. Zo'n kruising lijkt me een hele goede keus.
Afbeelding
1 maal een hond
geregistreerd lid

dank jullie wel voor de reaktie,s ....en de genomen moeite...

vr gr John
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door flatcoat »

De kans dat een flatcoated aan kanker overlijdt zal een stuk groter zijn dan aan een maagtorsie. Waarom een kruising waarvan beide rassen zo hun problemen hebben?
Dan zou ik voor de één of de ander gaan en er bij voorbaat rekening mee houden dat ze geen 15 jaar oud worden.
Het blijft altijd een gok, de één heeft geluk en de ander niet. :ugh:
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
1 maal een hond
geregistreerd lid

onwijs lief jullie allemaal voor het reageren als 1ste.............
In mijn omgeving in de afgel 25 jaar met allerei verschillende honden nog nooit (gelukkig meegemaakt) al die evt nare dingen ...
behalve nu helaas de verd..(maagtorsie)!
is er veel over bekent kwa kanker bij flatcoated of Ierse setter ? zie alleen maar bij rashondenwijzer grafiek?
als je daar kijkt wordt je helemaal niet goed bij heeeel veel honden jemmie...
we vinden het zo moeilijk (zo leeg)... ... (ik schrijf het nu wel zo makkelijk op maar de tranen liggen tussen mijn toetsenboard) en dat als man ...(gelukkig ben ik alleen)... onze hart en gevoel ligt bij floatcoated (ze zijn zo heerlijk gestoord). en Ierse setter ....weet ik nog van vroeger bij mijn tante ...ook koekoek!
de golden en labrador ...zie je zoveel nesten van helaas ....tja wat te doen ?
gr john
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

http://www.frc-nl.com/verenigingen/kank ... bij-dieren" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.nfrv.nl/nf_index.php?menucode=604" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.peppersreflection-flatcoats. ... coat_b.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien heb je iets aan bovenstaande links.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Die rashondenwijzer zou ik niet naar kijken. Die is bepaald aan de hand van allerlei onduidelijke en oude bronnen.

Als je hart bij de flatcoat ligt zou ik er weer voor gaan. De links die hieronder staat, daar staat veel info op. Binnen de retrievers hoor ik eigenlijk nooit van een hond die gestorven is aan een maagtorsie. En ken ook veel flatjes die een respectabele leeftijd hebben gehaald. Succes met je beslissing!

Afbeelding
1 maal een hond
geregistreerd lid

Dank je wel Sita ......( De links die hieronder staat, daar staat veel info op.) ? klopt het dat deze er niet staat bij u schrijven??

Of bedoelde u van vaste gebruiker ...flatcoat? die links ? ook onwijs bedankt ...
ieder geval bedankt voor het mee denken !!
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik zou een flatcoat afraden. De gemiddelde leeftijd is 7 jaar, dat is mij veel en veel te jong.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Als je er vrede mee kan hebben dat de hond misschien geen 15 zal worden, dan zou ik gewoon weer voor de flatcoated gaan als het karakter je zo aanspreekt.
Laat je alleen niet verrassen met de bestaande problemen.
Ik heb zelf een corgi, ze staan bekend om de rugproblemen, dat weet ik. Maar ik vind het ras verder zo leuk, en het past zo goed dat ik dat risico dan maar voor lief neem.
En dat soort risico's heb je dus bij heel veel rashonden, maar net zo goed kan het ook gebeuren bij een kruising
Garanties heb je nou eenmaal nooit.
1 maal een hond
geregistreerd lid

allereerst allemaal heel hartelijk bedankt voor het mee denken ..advies.. ...enz...

we gaan weer aan een puppy dat is zeker !.........we willen gelijk alleen aan de vers vlees ....hoe staan jullie daar tegen over ?
Kan dat met z,n kleine gelijk zo Jong? of later?

vr gr john
Dutch_Dynamite
Actief
Mijn ras(sen): Mix bordercollie/alaskan malamute

Ongelezen bericht door Dutch_Dynamite »

Ik zou zeggen.. begin met kvv. Lijkt me persoonlijk beter met oog op misschien niet goed kauwen van bot.
Dat baseer ik nergens op trouwens, maar gevoelsmatig zou ik het zo doen ;)
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

1 maal een hond schreef:we willen gelijk alleen aan de vers vlees ....hoe staan jullie daar tegen over ?
Mijn hond is afgespeend op kvv ;)
En ze is er ook op opgegroeid. Kan prima. En ik heb het idee dat ze er gelijkmatiger op groeien, zodat groeipijnen minder voorkomen.

Wat bedoel je met vers vlees? KVV of BARF?
Met BARF zou ik terughoudender zijn, als je niet héél precies weet wat je doet. KVV is compleet, dat kan niet misgaan.
Al kun je naast de KVV natuurlijk ook prima wat botwerk geven. Kippennekken of -karkassen zijn prima voor beginners.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Miranda schreef:
1 maal een hond schreef:we willen gelijk alleen aan de vers vlees ....hoe staan jullie daar tegen over ?
Mijn hond is afgespeend op kvv ;)
En ze is er ook op opgegroeid. Kan prima. En ik heb het idee dat ze er gelijkmatiger op groeien, zodat groeipijnen minder voorkomen.

Wat bedoel je met vers vlees? KVV of BARF?
Met BARF zou ik terughoudender zijn, als je niet héél precies weet wat je doet. KVV is compleet, dat kan niet misgaan.
Al kun je naast de KVV natuurlijk ook prima wat botwerk geven. Kippennekken of -karkassen zijn prima voor beginners.
Zo zou ik ook beginnen als je nog geen ervaring heb met barf/nrv, zo kan je ze wel langzaam alles laten proeven, zacht botwerk, spiervlees, pens, vis, orgaan :ok:
Ik heb de 2 jongste meteen op nrv gezet, maar ik voerde het al jaren dus dan ben je er wat meer in thuis.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Klinkt mij als een leuke kruising waarvoor je gewoon kunt gaan. In ieder geval zal je niet zoveel inteelt tegenkomen in deze hond.

En wat risico betreft... tsja, het is en blijft een levend wezen. En daar ga je van houden en die kun je verliezen op de meest stomme en lullig manieren. Denk niet dat je jezelf daarvoor vrij kunt waren. Het enige dat je kunt doen is niet kopen bij zo´n smerige broodfukker maar bij iemand die de pups en de moeder daarvan goed onderhouden heeft en de nodige zorg geboden heeft, en gefokt heeft met gezonde ouders. Meer kun je niet doen. De natuur heeft uiteindelijk toch het laatste woord en er zijn nog vele dingen die je kunnen overkomen nog buiten alle rottige dingen waar je al rekening mee had gehouden.

Het hoort bij het leven.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
1 maal een hond
geregistreerd lid

Iones ....hele mooie omschrijving van u verhaal ........(tsja, het is en blijft een levend wezen. En daar ga je van houden en die kun je verliezen op de meest stomme en lullig manieren) en zo is het maar net !!! dank u wel ............(dan nog ff vraagje ) misschien een beetje dom natuurlijk maar vers vlees is voor ons de betekenis .......(echt z,n goed merk (carnis rund enz) diepvries rol vlees)

(straks als ze groter is diepvries vlees ..hert enz met botten?) misschien en vanaf wanneer ?

nu lees ik barf/nrv...KVV ??? (geen idee) ....zo dacht naar vele jaren dat ik alles wist ????
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

KVV staat voor kant en klaar vers voer.
BARF voor bones and raw food.

Het eerste kun je bij de dierenwinkel, supermarkt of verkooppunt halen. Er zijn vele verschillende soorten en merken met daarbij behorend verschil in prijs.
BARF is zelf voeding samenstellen voor de hond. Maar om het zo samen te stellen dat een hond niets tekort komt is best lastig (vind ik)

Hier krijgen de honden KVV en af en toe brok.
Ik voer qua KVV Tamenga en smuldier.

Qua rassen.

1,5 jaar geleden is mijn flatcoated reu overleden, 11,5 jaar was hij. Nooit ziek geweest maar helaas spondylose. Ik heb hem in laten slapen toen hij niet meer mee kon op wandelingen en veelal in zijn mand bleef liggen.
Ik zou qua karakter zo weer een flatje willen. Geweldige honden, superlief karakter, mooie portie eigenwijsheid met een flinke scheut clown. Maar inderdaad, de gezondheid.....

Dat is de reden geweest dat ik naar een ander ras ben overgestapt. Een oude jeugdliefde van me namelijk...

De Ierse Setter :wink:

Ik denk dat een combinatie van deze rassen een heel leuke kruising kan zijn. Lief en zacht, maar ook stronteigenwijs en veel jachtpassie. Als dat laatste je niet al te veel deert dan zou ik, mits een goed gefokt nestje, blind voor deze kruising gaan.

De karakters tussen de flatcoated en de Ier komen op sommige punten behoorlijk overeen. Maar ik vind de Ier toch een "flatcoated+" zeg maar.

Vind je een platte jas energiek? Een Ier is 10x energieker. Een platte jas eigenwijs? Een Ier heeft een plank voor de kop die nog wat dikker is.
Maar beiden zijn het heerlijke honden om om je heen te hebben, leren snel, reageren goed op voertjes, zacht in de omgang met mens en dier.

Reden dat ik nu voor een ras Iers Ettertje ben gegaan is dat ik al vanaf de puberteit verliefd ben op het ras en omdat ze over het algemeen minder gezondheidsproblemen hebben dan de flatcoated retriever.
1 maal een hond
geregistreerd lid

Dank je wel flamme....(spondylose) ook zo iets naars :roos: .......(sta je ook machteloos) ...maar kwa tekst ..ik hou nu al van u hahaha.......(ik word hier zo vrolijk van in deze moeilijke tijd )......

. :smile2: (Vind je een platte jas energiek? Een Ier is 10x energieker. Een platte jas eigenwijs? Een Ier heeft een plank voor de kop die nog wat dikker is. :lol1:

Maar beiden zijn het heerlijke honden om om je heen te hebben, leren snel, reageren goed op voertjes, zacht in de omgang met mens en dier.)

Kijk en dat is precies waar wij zo van houden !!!
Dank je wel dit was echt wel de bewuste streep... :wink: :E:

en ook nog bedankt voor de mooie uitleg vers vlees & brokken ....
Hoe doet u het kwa vers vlees ..kwa brokken verhouding ? per x en de hoeveelheid ?
vr gr John
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Haha bedankt :F:

Ik dacht toch echt dat ik al had geantwoord :denken:
Nou nog een keer dan :wink:

De honden (ik heb ook nog een Saarlooswolfhond) krijgen de meeste dagen vlees. Meestal een dag of 2 brokken per week.

Qua vlees geef ik van de smuldier beiden 2 pakjes per dag, 's morgens en 's avonds dat is 800 gram per hond per dag dus.
Van de tammenga geef ik ze 650 gram per dag verdeeld over 2 maaltijden. Van de tammenga zetten ze wat sneller aan merk ik.

Ze doen het op brokken ook goed maar eten het veel minder graag. Zowel de saarloos als de Ierse setter zijn afgespeend op KVV. De brokken zijn dan ook meer voor mijn gemak als ik eens laat thuis ben of als ik vergeet het vlees uit de vriezer te halen ofzo.
1 maal een hond
geregistreerd lid

klopt Flamme dank je wel voor deze extra uitleg :E:

lastig he :piew: zijn sommige mensen haha.......(bedankt nogmaals voor uw geduld!)

gr
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Graag gedaan hoor :ok:

Voel je vooral vrij om te vragen, daar is het HF voor :wink:
1 maal een hond
geregistreerd lid

oke dan ...wie weet uit eigen ervaring een goede puppy & honden school omgeving ede...wekerom enz ?

sorry ik had nog wat vragen maar wordt nu net gebeld mijn moeder heeft een hartinfarct net gekregen ....gaat lekker ... gr
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Jeetje, sterkte! En beterschap voor je moeder!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

1 maal een hond schreef:oke dan ...wie weet uit eigen ervaring een goede puppy & honden school omgeving ede...wekerom enz ?

sorry ik had nog wat vragen maar wordt nu net gebeld mijn moeder heeft een hartinfarct net gekregen ....gaat lekker ... gr
Sterkte met je moeder en beterschap voor haar.

De dichtstbijzijnde Hondenschool waar ik van weet is in Ede:
http://www.teamworktraining.nl/
Niet uit volledig eigen ervaring moet ik eerlijk zeggen (ik zit bij het jachttrainingsdeel van deze school).
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
1 maal een hond
geregistreerd lid

dank je wel ......zo zijn weer thuis moeders had zware infarct maar leef gelukkig nog ...erg moe maar knap weer op ...

mijn andere vraag was ...u bent gelijk met uw puppy begonnen met vers vlees .....(Zowel de saarloos als de Ierse setter zijn afgespeend op KVV) (willen wij ook tegen die tijd ....) hoe bent u begonnen kwa verhouding vlees (had zelf ooit eens gelezen dat eerst warm water er over moet ivb eiwitten?) want vanaf zo jong hebben wij dat nog nooit gedaan ?
wij zijn pas 1 jaar met een vers vlees aan de gang geweest!

gr
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Als je die u nou eens achterwege laat, dat praat veel gemakkelijker ;)
Gewoon jij-en en jou-en, dat gaat zo op dit forum.

Nee, heet water over het vlees is absoluut onnodig. En als er stukjes bot doorheen zitten (zoals bij de Lotgering die ik voer) is het zelfs gevaarlijk. Gegaard bot wordt erg hard namelijk, en dat kan in het spijsverteringsstelsel problemen geven. Rauw (niet dragend) bot is niet hard, en verteert gewoon.
Ook als pup kunnen ze rauw vlees prima verteren. Mijn hond (nu bijna 5 jaar oud) is er ook op afgespeend, en eet al haar hele leven kvv en botwerk (en wat BARF hapjes). Een puppymaling (extra fijn) zoals sommige merken kvv aanbieden is ook niet nodig. Nou ja, behalve als je een teacup chihuahua pup hebt oid :P

Het enige waar je op moet letten is dat er 'compleet' op staat. Er zijn namelijk ook enkelvoudige kvv's (zoals smuldier kip, de andere smuldier varianten zijn wel compleet), die niet alles bevatten wat een hond nodig heeft.

En beterschap voor je moeder. Dat zal een hele schok zijn geweest.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”