Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Agilitywedstrijd, hond doet niets....

Moderator: moderatorteam

MirjamV
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog
Aantal honden: 2

Agilitywedstrijd, hond doet niets....

Ongelezen bericht door MirjamV »

Gisteren hebben we een agilitywedstrijd gehad bij KC Kennermerland.
Dit was onze eerste officiële wedstrijd, dus Diesel moest ook gemeten worden. Hij bleek toch een stukje groter als dat ze hem op de club hadden gemeten, dus hij viel in de large ipv medium waar ik op gerekend had... We trainen ook altijd op mediumhoogte, soms nog iets lager omdat er ook een klein hondje in de groep zat. Toch maar geprobeerd om large te springen, maar hij liep zo onder de hindernissen door en was helemaal de weg kwijt, hij vertikte het gewoon om wat te doen en ging lopen snuffelen op het veld. Zelfs toen ik een stukje worst in mijn hand had, het maakte hem niet uit. De andere twee rondes gingen we toch maar medium lopen, buiten mededinging. Maar helaas had hij er geen zin meer in, hij deed gewoon niks en ging zijn eigen gangetje.... Zou hij toch te stressvol vinden, of zou hij in verwarring geweest zijn door de eerste ronde?

Erg jammer, hij doet het altijd zo goed. Zelf zijn allereerste wedstrijd in december ging veel beter. Ik had ook opgegeven voor 2 wedstrijden in mei, maar die heb ik maar geannuleerd :( Iemand van de club daar gaf me gisteren het advies om anders eerst wat 'open' wedstrijden te doen, dat het daar ook wat meer ontspannen is. Wat denken jullie? Want ik wil met hem toch ook wat ervaring opdoen met lopen in een vreemde omgeving en het wedstrijdgebeuren.
We gaan vanaf deze week met de training de spronghoogte wat opvoeren totdat hij op de goede hoogte zit. Ik hoop dat hij nog wel het plezier erin houdt ieder geval, want het is niet de bedoeling dat het hem tegen gaat staan.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Re: Agilitywedstrijd, hond doet niets....

Ongelezen bericht door veertje »

Misschien was hij te veel onder de indruk van het hele gebeuren. Was die wedstrijd in december op eigen terrein of ook op vreemd terrein? Ik denk niet dat het puur door die spronghoogte komt, want dan had hij waarschijnlijk de andere rondes wel gesprongen. Toch te veel indrukken en zenuwen van het baasje opgepikt? Misschien helpt het als je zonder mee te doen een keer naar een wedstrijd gaat zodat hij wat kan wennen aan al het gebeuren eromheen (tenten, drukte, omroepen etc.).
Ik ga in mei naar een debutantenwedstrijd, puur voor de ervaring (ook voor mezelf :tongue: ). Misschien kan je zoiets doen, daar staat vaak niet zo'n druk op.
MirjamV
Zeer actief

veertje schreef:Misschien was hij te veel onder de indruk van het hele gebeuren. Was die wedstrijd in december op eigen terrein of ook op vreemd terrein? Ik denk niet dat het puur door die spronghoogte komt, want dan had hij waarschijnlijk de andere rondes wel gesprongen. Toch te veel indrukken en zenuwen van het baasje opgepikt? Misschien helpt het als je zonder mee te doen een keer naar een wedstrijd gaat zodat hij wat kan wennen aan al het gebeuren eromheen (tenten, drukte, omroepen etc.).
Ik ga in mei naar een debutantenwedstrijd, puur voor de ervaring (ook voor mezelf :tongue: ). Misschien kan je zoiets doen, daar staat vaak niet zo'n druk op.
Ik weet het niet zo goed, tussendoor was hij gewoon ontspannen en zat hij rustig bij me. En hij reageerde ook niet echt op andere honden. Die wedstrijd in december was op vreemd terrein, in een manege. Wij trainen altijd buiten op een grasveld, eigenlijk net als nu met de wedstrijd. Die debutantenwedstrijd wil ik misschien wel gaan doen, misschien beter voor hem en meer ontspannen voor mezelf.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Hoe groot is ie gemeten dan?

Buitenwedstrijden zijn altijd veel lastiger dan binnenwedstrijden. Mijn hondje was gisteren na 2 rondjes echt moe. Er gebeurt veel meer buiten dan binnen. Tijdens binnenwedstrijden heb ik haar tussendoor lekker in de auto liggen en kan ze echt uitrusten. In de tent hoort ze toch veel meer enzo.
MirjamV
Zeer actief

Machie schreef:Hoe groot is ie gemeten dan?

Buitenwedstrijden zijn altijd veel lastiger dan binnenwedstrijden. Mijn hondje was gisteren na 2 rondjes echt moe. Er gebeurt veel meer buiten dan binnen. Tijdens binnenwedstrijden heb ik haar tussendoor lekker in de auto liggen en kan ze echt uitrusten. In de tent hoort ze toch veel meer enzo.
Hij was op de club 42 cm gemeten en nu 45. Ik vind large toch best hoog voor hem en ben bang dat het te belastend is op den duur.
Hier was inderdaad meer reuring dan bij de binnenwedstrijd. Maar hij leek er niet echt van onder de indruk maar ongemerkt waarschijnlijk wel.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Anders is FHN wedstrijden lopen nog een optie, daar mag ie op 55 cm lopen. Wel een enorm verschil in meten zeg. Waar meet je hem zelf op?
rakker2000
Zeer actief
Mijn ras(sen): x boerenfox
parson russell terrier
boerenfox

Ongelezen bericht door rakker2000 »

Hoevaak is hij nu gemeten?

En anders zou net zoals machi zegt, bij de fhn gaan kijken. mogen ze lager springen. Maar zou sorry dat ik het zegt, niet met een kleine boerenfox large gaan springen.

machi, milo is ook 36 gemeten en had zelf 34 gemeten. had zelf ook gehoopt dat die kleine small had mogen lopen maar helaas.
Zolang mensen denken dat honden geen gevoel hebben,
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
MirjamV
Zeer actief

Machie schreef:Anders is FHN wedstrijden lopen nog een optie, daar mag ie op 55 cm lopen. Wel een enorm verschil in meten zeg. Waar meet je hem zelf op?
Mijn club is niet aangesloten bij de fhn, dus dan kan je daar niet lopen denk? De wedstrijden zijn ook allemaal wel uit de buurt. Op de club hadden ze hem ook met een schofthoogte meter gemeten. Dus dat had ik aangehouden. Zelf thuis ook even gemeten maar dat klopte wel met dat van de club.
MirjamV
Zeer actief

rakker2000 schreef:Hoevaak is hij nu gemeten?

En anders zou net zoals machi zegt, bij de fhn gaan kijken. mogen ze lager springen. Maar zou sorry dat ik het zegt, niet met een kleine boerenfox large gaan springen.

machi, milo is ook 36 gemeten en had zelf 34 gemeten. had zelf ook gehoopt dat die kleine small had mogen lopen maar helaas.
Hij is door twee keurmeesters gemeten. Een meette hem zelfs 46 cm.
In zijn boekje staat nu 45 cm. Ik vind dat ze eigenlijk al vrij snel large zijn. En twijfel nu ook wel een beetje wat te doen. Krijgen ze snel last als ze deze hoogte springen?
Machie schreef:Anders is FHN wedstrijden lopen nog een optie, daar mag ie op 55 cm lopen. Wel een enorm verschil in meten zeg. Waar meet je hem zelf op?
Mijn club is niet aangesloten bij de fhn, dus dan kan je daar niet lopen denk? De wedstrijden zijn ook allemaal wel uit de buurt. Op de club hadden ze hem ook met een schofthoogte meter gemeten. Dus dat had ik aangehouden. Zelf thuis ook even gemeten maar dat klopte wel met dat van de club.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Alfy is 46-47cm gemeten en redt large, maar het kost hen veel kracht. Het kan dus wel, maar ik train bijv wel op medium en alleen de training voor de wedstrijd gaan er hordes op large. Dat zou je tzt kunnen doen als je hond goed large springt.

Ik denk dat het een combinatie geweest is: drukte op de wedstrijd, andere springhoogte en een handler die toch wat anders is dan op training. Niet verwonderlijk dat hij dan in de war is en niks meer doet [DISAPPOINTED FACE]

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Wat jammer dat hij zo hoog gemeten is en niet wou lopen op je wedstrijd.

Je kan ook bij de FHN lopen als je niet bij een FHN club traint hoor.
Ik trainde tot voor kort bij een KC en had een startlicentie van de FHN via een hondenschool die wel lid was van de FHN.

Het enige nadeel daarvan is dat de startnummers per hondenschool worden opgehaald, je moet dan dus wel iemand van die hondenschool weten te vinden om je startnummer te krijgen. Maar dat is met facebook en mobieltjes enzo wel op te lossen.
Je moet dan dus even kijken of er een FHN hondenschool is die zonder dat je er traint je een startlicentie wil geven.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
MirjamV
Zeer actief

Eilfy schreef:Alfy is 46-47cm gemeten en redt large, maar het kost hen veel kracht. Het kan dus wel, maar ik train bijv wel op medium en alleen de training voor de wedstrijd gaan er hordes op large. Dat zou je tzt kunnen doen als je hond goed large springt.
Zoiets zat ik ook aan te denken, wel een goed idee denk. Vanavond trainen we weer en dan gaan we de hoogte langzaam opvoeren.
Pets_Passion schreef:Wat jammer dat hij zo hoog gemeten is en niet wou lopen op je wedstrijd.

Je kan ook bij de FHN lopen als je niet bij een FHN club traint hoor.
Ik trainde tot voor kort bij een KC en had een startlicentie van de FHN via een hondenschool die wel lid was van de FHN.

Het enige nadeel daarvan is dat de startnummers per hondenschool worden opgehaald, je moet dan dus wel iemand van die hondenschool weten te vinden om je startnummer te krijgen. Maar dat is met facebook en mobieltjes enzo wel op te lossen.
Je moet dan dus even kijken of er een FHN hondenschool is die zonder dat je er traint je een startlicentie wil geven.

Karen
Ja erg jammer, want ik had er op gerekend dat hij medium was.

Oke dat wist ik niet, dan kan ik anders eens even informeren bij een club hier in de buurt.
Het is alleen jammer dat de wedstrijd allemaal best ver uit de buurt zijn, de RvB wedstrijden zijn dichterbij voor mij. Ik denk dat ik eerst even ga kijken hoe het gaat met trainen als hij steeds hoger moet springen, en dat we dan uiteindelijk toch wat lager blijven trainen en dat hij voor een wedstrijd dan echt large springt. Ik wil hem toch niet te veel belasten.

Het is ook eigenlijk maar een klein opdondertje als je hem zo ziet:
Afbeelding
Pets_Passion
Zeer actief
Contacteer:

Tjee.. hij oogt inderdaad niet groot..
Zonde dat hij zo'n grensgeval dan is.. (net als die van mij, ik zit met hetzelfde maar dan andersom)
Afbeelding

MirjamV
Zeer actief

Hij is ook niet groot. Echt een grensgeval was hij dus ook niet want de eerste keurmeester meette hem zelfs 46 cm. De andere 44 nogwat dus toen hebben ze er 45 cm van gemaakt. Hij is wel erg gespierd, dus wellicht dat hij door de bespiering wat hoger uitvalt?
Iedereen verbaasde zich er ook over, vooral omdat hij niet groot oogt. Stond ik daar tussen de herders en border collies met zo'n opdondertje ;)
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

MirjamV schreef:Hij is ook niet groot. Echt een grensgeval was hij dus ook niet want de eerste keurmeester meette hem zelfs 46 cm. De andere 44 nogwat dus toen hebben ze er 45 cm van gemaakt. Hij is wel erg gespierd, dus wellicht dat hij door de bespiering wat hoger uitvalt?
Iedereen verbaasde zich er ook over, vooral omdat hij niet groot oogt. Stond ik daar tussen de herders en border collies met zo'n opdondertje ;)
Herkenbaar... Ik zal ook nooit vergeten op mijn eerste A wedstrijd met Alfy. Ik had Kenji bij me (border collie, 11 maanden toen en echt groot al). Iedereen wees en snapte niet dat ik zo jong al een hond ging belasten. Die koppen toen ik Kenji in de bench stopte om met Alfy de ring in te gaan om A large te gaan lopen. Echt, onbetaalbaar :LOL:

Om Alfy gezond large te laten springen heb ik mij ook verdiept in sprongtraining. De methode van Susan Salo is daarbij erg fijn. Je kan hem dan leren om goed te springen en daarbij de belasting te beperken (voor zover dat überhaupt lukt). Let ook op de band, die gaat ook omhoog bij large en bij Alfy was dat echt een enorm probleem. Die ging er dus standaard onderdoor... Ook de breed moet hij large aanleren. Ook een dingetje om rekening mee te houden.

Het kan wel hoor maar reken er met die hoogte niet op dat je ooit met de top mee gaat draaien. Daarvoor zal hij te veel moeite moeten doen om de hoogte te halen en dat gaat ten koste van snelheid. Neemt niet weg dat je niet net zoveel plezier kan hebben - dat lukt mij iig prima!
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
MirjamV
Zeer actief

Gisterenavond getraind, en het ging super goed! De spronghoogte langzaam opgevoerd, hij sprong wel een keer mis tegen de ligger aan waar hij een beetje van schrok. En hij ging op zijn achterpoten staan met de voorpoten tegen de ligger aan, zo van; moet ik hier overheen ofzo :denken: Maar daarna deed hij het eigenlijk prima. Ook de hoge band nam hij gelijk de eerste keer in het parcours! Daarna liep hij er af en toe wel een keer langs, maar het viel me niet tegen. Ik had eigenlijk helemaal niet verwacht dat het gelijk al zo goed ging. Hij eigenlijk steeds veel te laag gesprongen, omdat hij eerst ook o.a. een teckel en een franse buldog in de groep had. Ook de large hoogtesprong redde hij uiteindelijk prima, hij ging er zelf nog ruim overheen vond ik.
Nu besloten met de trainster om de sprongen een beetje op verschillende hoogte te doen in het parcours, zodat er uiteindelijk maar een enkele op de echte large hoogte staat. En de rest een beetje afgewisseld. En dat ging uitstekend, hij was nu ook veel beter aan het opletten merkte ik! :ok:
Pets_Passion
Zeer actief
Contacteer:

Wat fijn dat het zo goed ging.
Als jullie beiden het vertrouwen hebben komt het op de wedstrijden vast ook goed.
Afbeelding

gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Voordeel bij FHN is dat de large debutanten maar 45 springen..... Ik zou er toch voor kijken. Zo ver zijn de wedstrijden van FHN toch niet. Oke dit jaar wat meer dan gemiddeld in het noorden, maar dat is ook wel eens anders geweest. Wie weet wat er volgend jaar weer op het programma komt.
Afbeelding
Machie
Zeer actief

gyanty schreef:Voordeel bij FHN is dat de large debutanten maar 45 springen..... Ik zou er toch voor kijken. Zo ver zijn de wedstrijden van FHN toch niet. Oke dit jaar wat meer dan gemiddeld in het noorden, maar dat is ook wel eens anders geweest. Wie weet wat er volgend jaar weer op het programma komt.
40 zelfs maar :mrgreen:
Pets_Passion
Zeer actief
Contacteer:

FHN Debutanten Groot springen inderdaad maar 40.
In de A zou hij bij de A55 komen en dus 55 cm hoog springen.
Dan is hij net als mijn Aismee een medium.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”