Gollum schreef:De buren worden namelijk nogal gek van Mika's geblaf
Ze blaft vanaf het moment dat ik de deur uitga totdat ik weer terugkom. En ik weet niet zo goed meer wat ik er nog meer aan kan doen. Als ik de deur uitga doe ik de gordijnen dicht, radio aan, lichten aan.. En dat is dan alleen om even boodschappen te doen voor hooguit een uur. Wanneer we langer weggaan zorgen we voor oppas.
En ook al ben ik maar 5 minuten weg, Mika blaft onophoudend. Dus het alleen zijn opbouwen zoals ik bij Gol heb gedaan werkt niet. Een kong snapt ze niet en die word al snel door Gol gepikt
Een pensstaafje is zo op en ik durf ze niet zo goed alleen te laten met groter knaagwerk. Tips zijn dus erg welkom voordat ik een blafband van 60 euro bestel..
Je hebt goede tips gehad van de gedragstherapeut en die zullen zeker helpen. Het is deels ook controledrang. Maar daarbij: het beste (tweedehands/vaak wel te leen te krijgen) is een babyfoon, liefst één met een beetje bereik, en dan ijselijk consequent zijn: je neemt de ontvanger mee, en je komt pas thuis als ze stil is. En dat doe je dan eerst met één minuutje weg, vijf minuutjes weg, tien minuutjes weg. Half uur. Maar ook daarna blijf je die babyfoon aan houden, en controleer je het nog wekenlang iedere keer zodra je binnen het bereik van de babyfoon komt en voordat je thuiskomt. En omdat het een hardnekkige gewoonte is geworden: je komt nooit, nooit, nooit thuis als ze nog blaft.
Het probleem is vaak dat ze je al van verre aan horen komen, terwijl ze nog blaffen, en dan denken dat ze je met blaffen wel thuis kunnen krijgen. Dat betekent ook dat je als je haar hoort terwijl je binnen babyfoonbereik komt, je direct stil blijft staan. Zolang zij jou buiten jouw gehoorbereik al hoort aankomen, op dat moment stil wordt en jij haar niet hoort, blijft het probleem in stand.
Als je het zo doet, dan heb je geen blafband nodig. En mocht je neigen naar een blafband omdat het je een gevoel van zekerheid geeft, wat ik me wel voor kan stellen: ik zou in plaats daarvan zoiets nemen:
http://www.kijkshop.nl/product/134641/o ... er-dp-211/" onclick="window.open(this.href);return false;. Even nagaan dat die dan een voice activated functie heeft, dus alleen maar opneemt als ze blaft. Je hoeft dan (als het goed is

) bij thuiskomst maar een paar minuutjes aan opname af te luisteren. Het is fijner voor de buren om te weten dat je het opneemt, dat ze het je niet hoeven te zeggen dat er weer geblaft is, en dat als het dan toch een keertje misgegaan is, jij maatregelen neemt en het maar bij één keer blijft. Het is ook fijner voor jou om zo aan het probleem te kunnen werken zonder je buren erin te hoeven mengen.
Ik heb er eventueel nog één voor je over, maar dat zou ik even moeten nakijken. Of die voice activated is, wat het zou kosten om die op te sturen, enz. Tegenwoordig zou er ook wel een appje voor moeten zijn op je smartphone.
Dan de laatste tip: voor dingen als alleen even een half uurtje alleen om boodschappen te doen zou ik dat op vaste tijden doen. Altijd op dezelfde tijd, altijd ongeveer voor dezelfde duur weg, daarbij een vaste dagindeling aanhouden, dus bijv. altijd een uur nadat ze zijn uitgelaten en gegeten hebben weggaan, en dan zou ze een half uurtje (later gerust ook een uurtje, anderhalf, twee uur) alleen zijn, n.b. samen met een andere hond, toch moeten kunnen trekken.