Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

2 honden in beslag genomen na doodbijten kat

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: 2 honden in beslag genomen na doodbijten kat

Ongelezen bericht door ranetje »

toots schreef:Ik begrijp dat het geen feestje is.
Maar het is ook geen feestje als je ziet dat er twee honden voor je deur staan met je kat aan flarden, en die overleeft het niet.
Ik zou uit woede ook aangiften doen. En ik zou daar dus echt niet over na denken dat de honden dan echt even niet fijn zitten.

In het eerste bericht staat toch dat het om een voortuintjes gaat van de eigenaren van de kat en dat de kat daar onder het bankje zat.

Hier zitten ook heel veel katten op en onder bankjes in voortuintjes. Toots doet katten Niks maar laat ik ook niet in de voortuintjes al hebben die maar twee tegels.

Dino een Mechelaar waar ik regelmatig mee loop die zou ook een kat killen. Ik lag een keer bijna zelf in een greppel omdat er een kat ineens achter een boom vandaan sprong en die hond ineens een sprong vooruit deed en dat liep naar beneden. Als ie er twee hebt zal helemaal lastig zijn. Ik zou mijzelf af vragen als het mij niet zou lukken ze te houden als ik ze beiden uit laat of ik ze niet beter apart uit kan laten. Ik heb hierover makkelijk praten met mijn hondje van 3 kilo. Maar ook hij zou gevaar lopen omdat sommige grote honden hem toch anders zien ofzo. Als die honden dan maar in ons voortuintjes lopen kan ik daar met hem niet zitten als het zonnetje schijnt bijvoorbeeld. Als ik dat wel doe en hij zou gepakt worden in eigen voortuin dan is dat onze schuld onze verantwoording. Dat is krom.
Nog steeds de rest niet gelezen?
Een "voortuintje" van twee stoeptegels breed.
60 centimeter dus :19:
En de honden waren aangelijnd ook al kon de baas ze op dat moment niet houden.

Ik zou het idioot van mezelf vinden als ik dat zou gaan aangeven bij de politie.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

LongFields schreef:Ik kan me voorstellen dat jouw Chi weinig tot geen prooidrift of prooi-instinct zal hebben, maar er zijn zát grotere honden die dit wel hebben. Instinct en drift is tot op zekere hoogte prima in banen te leiden, maar kan in een fractie van een seconde ineens de overhand krijgen en nee, dit is niet in 100% van de gevallen te voorkomen, ook niet door een normaal prima verantwoordelijke hondenbaas.

Er wordt volgens mij nergens beweerd dat het normaal is dat een hond een kat molt, maar feit is dat ongelukken kunnen gebeuren. Heel akelig voor de eigenaar van de kat, maar net zo goed voor de eigenaar van de "daders".

Als je je kat onbeheerd buiten laat loop je als eigenaar risico's. Niet leuk, maar om dat te voorkomen heb je ook als eigenaar van de kat verantwoording. Jij vindt het blijkbaar normaal dat je na een dergelijk incident direct aangifte doet en hiermee de veroorzaker kunt zijn van de verplichte euthanasie van de honden, mochten ze niet door de test heenkomen. Ik zou dat als eigenaar van het gedode dier niet op mijn geweten willen hebben, en ervoor kiezen om er in redelijkheid uit te komen met de hondeneigenaar, zodat herhaling van dit voorval voorkomen kan worden en de schade vergoed wordt.
Maar als katteneigenaar zou ik met een volgende kat evengoed mijn maatregelen nemen voor de toekomst, en mijn kat niet meer onbeheerd buiten laten. Of anders het risico en de bijbehorende gebolgen accepteren.
Ok wij hebben dus een voortuintjes nouja mijn schoonmoeder. Ik zit daar wel eens met Toots. Staat haar woonkamer deur open. En ik ga wel eens wat drinken pakken terwijl Toots lekker in het zonnetje blijft liggen. Zou ik niet doen hoor maar als ik dat zou doen ;) Als daar iemand loopt met zijn of haar hond waar Toots van kan schrikken als het een grote hond is en hij neemt eens speurt om naar binnen te komen. En hij wordt gepakt. Dan ben ik dus terwijl hij op privé terrein zit verantwoordelijk voor het gebeuren en moet ik maar genoegen nemen met het was een ongeluk? En de persoon die over dat privé stuk liep met zijn haar hond kan gewoon verder blijven lopen met de hond die een klein hondje heeft gebeten zonder enig verweer van onze kant?

Even voor de duidelijkheid Toots is mij veel te dierbaar als ik daar zit zit toots aan de lijn omdat er regelmatig wielrenners voorbij komen en omdat de tuin er gewoon achter ligt die gewoon afgesloten is. Maar er wonen wel meer mensen met kleine hondjes aan het water hier die hun hondjes wel los laten liggen die niet reageren op fietsers.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Chihuahua-paws
Zeer actief

ranetje schreef:
toots schreef:Ik begrijp dat het geen feestje is.
Maar het is ook geen feestje als je ziet dat er twee honden voor je deur staan met je kat aan flarden, en die overleeft het niet.
Ik zou uit woede ook aangiften doen. En ik zou daar dus echt niet over na denken dat de honden dan echt even niet fijn zitten.

In het eerste bericht staat toch dat het om een voortuintjes gaat van de eigenaren van de kat en dat de kat daar onder het bankje zat.

Hier zitten ook heel veel katten op en onder bankjes in voortuintjes. Toots doet katten Niks maar laat ik ook niet in de voortuintjes al hebben die maar twee tegels.

Dino een Mechelaar waar ik regelmatig mee loop die zou ook een kat killen. Ik lag een keer bijna zelf in een greppel omdat er een kat ineens achter een boom vandaan sprong en die hond ineens een sprong vooruit deed en dat liep naar beneden. Als ie er twee hebt zal helemaal lastig zijn. Ik zou mijzelf af vragen als het mij niet zou lukken ze te houden als ik ze beiden uit laat of ik ze niet beter apart uit kan laten. Ik heb hierover makkelijk praten met mijn hondje van 3 kilo. Maar ook hij zou gevaar lopen omdat sommige grote honden hem toch anders zien ofzo. Als die honden dan maar in ons voortuintjes lopen kan ik daar met hem niet zitten als het zonnetje schijnt bijvoorbeeld. Als ik dat wel doe en hij zou gepakt worden in eigen voortuin dan is dat onze schuld onze verantwoording. Dat is krom.
Nog steeds de rest niet gelezen?
Een "voortuintje" van twee stoeptegels breed.
60 centimeter dus :19:
En de honden waren aangelijnd ook al kon de baas ze op dat moment niet houden.

Ik zou het idioot van mezelf vinden als ik dat zou gaan aangeven bij de politie.
Heb ik wel gelezen hoor. Het was een klein voortuintje. Des te groter de rest van de stoep lijkt mij om wel over te wandelen. Voortuintjes zijn over het algemeen niet groot. Is meestal een extra stukje grond bij de voordeur. Sommige mensen hebben een portiek anderen een voortuintjes anderen hebben niks. Maar hoe groot of het klein het ook is. Het is geen uitlaad met een T anders krijg ik nanna op mijn dak plek voor honden. En het is ook geen openbaar terrein.

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Heb je wel eens gehoord van gedeelde verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid Toots?
En heb je ook gelezen dat iedereen waar je hier zo blind tegenin blijft gaan gewoon gezegd heeft dat de hondeneigenaar de schade zou moeten vergoeden en tevens zou moeten voorkomen dat dit nog eens gebeurt?
Je gaat nu allerlei dingen erbij verzinnen om maar gelijk te krijgen geloof ik en daar pas ik voor eerlijk gezegd. Ik ga lekker trainen met mijn jarige Job, succes met de oeverloze discussie verder.
Chihuahua-paws
Zeer actief

LongFields schreef:Heb je wel eens gehoord van gedeelde verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid Toots?
En heb je ook gelezen dat iedereen waar je hier zo blind tegenin blijft gaan gewoon gezegd heeft dat de hondeneigenaar de schade zou moeten vergoeden en tevens zou moeten voorkomen dat dit nog eens gebeurt?
Je gaat nu allerlei dingen erbij verzinnen om maar gelijk te krijgen geloof ik en daar pas ik voor eerlijk gezegd. Ik ga lekker trainen met mijn jarige Job, succes met de oeverloze discussie verder.
Nee hoor ik hoef geen gelijk.
Ik vind het echt wel makkelijk, o uw kat is dood hier heeft u een zak geld koop maar een nieuwe :wink:

Het voorkomen dat het nog eens gebeurd zou voor mij waarschijnlijk volstaan de kat heb je niet terug en ik zou de honden geen uhm leed willen laten ondergaan.

Maar we weten niet wat er besproken is met de katten eigenaar en of de man of vrouw met de honden dit zo heeft gezegd.

Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

toots schreef:En het is ook geen openbaar terrein.
En dat durf ik te betwijfelen, ik denk echt dat die mensen gewoon een bankje hebben neergezet en het hun voortuin hebben genoemd. Kijk maar eens goed naar de foto's van het genoemde voortuintje. Mijn voortuin is omgeven van een laag muurtje, het is echt heel duidelijk dat het mijn voortuin is.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Heb je gezien hoe smal de stoep naast die 'tuintjes' is? En wat voor weg er naast zit? Dat is een drukke weg, met een smal fietspad en een smalle stoep. Het is gewoon onmogelijk om daar met 2 honden kort naast je te lopen zonder dat minimaal 1 hond (of de baas) ofwel op het fietspad ofwel in zo'n tuintje terecht komt. Dus moet minimaal 1 van de honden voor of achter de baas lopen, wat dus extra lijn betekent, dus kan de hond in die hele mini-voortuin komen. Puur omdat de stoep te smal is en de tuintjes geen behoorlijke begrenzing hebben.
Dus ja, het is volledig een ongelukkige samenloop van omstandigheden, waarbij aangifte en inbeslagname van de honden echt overdone is.
Chihuahua-paws
Zeer actief

Bij ons is het ook heel duidelijk omdat een gedeelte een hekje heeft een ander gedeelte mocht niet omdat de gemeente een strook gras maait en de maai machine er anders niet door kon langs het water. Maar gedeelte hier langs de Rijn heeft een heel strookje waar ze om de zelfde reden geen hek mochten plaatsen. En ik kan mij voor stellen dat het in smalle straatjes ook niet mag i.v.m mogelijk verkeer wat moet kunnen keren etc. Daar durf ik niks over te zeggen. Wel weet ik dat er hele kleine voortuintjes bestaan.

Chihuahua-paws
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Heb je gezien hoe smal de stoep naast die 'tuintjes' is? En wat voor weg er naast zit? Dat is een drukke weg, met een smal fietspad en een smalle stoep. Het is gewoon onmogelijk om daar met 2 honden kort naast je te lopen zonder dat minimaal 1 hond (of de baas) ofwel op het fietspad ofwel in zo'n tuintje terecht komt. Dus moet minimaal 1 van de honden voor of achter de baas lopen, wat dus extra lijn betekent, dus kan de hond in die hele mini-voortuin komen. Puur omdat de stoep te smal is en de tuintjes geen behoorlijke begrenzing hebben.
Dus ja, het is volledig een ongelukkige samenloop van omstandigheden, waarbij aangifte en inbeslagname van de honden echt overdone is.
Niet om door te drammen.
Maar wat je zegt is niet ok.
dat iemand twee honden heeft betekend niet dat die persoon daardoor gebruik mag maken van plekken die daar niet voor bestemd zijn. Als je niet veilig kunt lopen met twee dan ga je maar twee keer lopen ;) Ik ben wel een drammer, maar dat komt omdat ik gewoon vind dat het niet klopt.

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

toots schreef:
Fotogravinnetje schreef:Heb je gezien hoe smal de stoep naast die 'tuintjes' is? En wat voor weg er naast zit? Dat is een drukke weg, met een smal fietspad en een smalle stoep. Het is gewoon onmogelijk om daar met 2 honden kort naast je te lopen zonder dat minimaal 1 hond (of de baas) ofwel op het fietspad ofwel in zo'n tuintje terecht komt. Dus moet minimaal 1 van de honden voor of achter de baas lopen, wat dus extra lijn betekent, dus kan de hond in die hele mini-voortuin komen. Puur omdat de stoep te smal is en de tuintjes geen behoorlijke begrenzing hebben.
Niet om door te drammen.
dat iemand twee honden heeft betekend niet dat die persoon daardoor gebruik mag maken van plekken die daar niet voor bestemd zijn. Als je niet veilig kunt lopen met twee dan ga je maar twee keer lopen ;) Ik ben wel een drammer, maar dat komt omdat ik gewoon vind dat het niet klopt.
Hahaha nou toch eens nooit dat ik daarvoor 2x zou gaan lopen. Misschien gewoon aanpassen aan de omstandigheden. Als je daar niet met 2 honden kan lopen kun je dat ook niet met 2 kinderen om even in jouw vergelijking te blijven. Ook maar 2x naar school lopen want ja t past niet hoor. Wat een geneuzel
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Wat ik vreemd vind is dat sommigen het absoluut niet vinden kunnen dat een hond scherp op katten is.
Terwijl niemand er raar van op kijkt als er verteld wordt dat een hond ratten pakt.

Ik denk niet dat het voor een hond enig verschil maakt.
Alleen zijn katten voor ons ook huisdieren en ratten (meestal) niet.
Een hond maakt dat onderscheid niet.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Met een hond naast en een voor/achter je loop je netjes waar je hoort te lopen. Dan heeft de hond wel ruimte om opzij te gaan, maar dat is gewoonlijk geen enkel probleem. En als een kat zo kortbij zit, reageert een hond instinctief stukken sneller dan je als mens ooit kunt doen. Dat maakt het grijpen van de kat nog niet oke, maar het is ook niet verwijtbaar aan de baas van de hond. En het maakt ook niet van de hond een fervent kattenjager. En al helemaal geen potentieel gevaar voor kleine hondjes of kinderen. Dus is in beslagname zwaar overdreven en testen op overige agressie ook
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

toots schreef:
Niet om door te drammen.
Volgens mij is de stoep bestemd om op te lopen ook met twee of drie of voor mijn part vier honden en als mensen dan de andere helft ingepikt hebben als zijnde hun tuintje ja dan kan het weleens voorkomen dat een hondenpoot het ingepikte stukje tuin binnenkomt en ja als er een kat zit dan zit je hond daar al snel aan het eind van zijn riem. Als ik de foto's bekijk van die straat waar het gebeurd is lijkt het mij dat die mensen gewoon een stukje tuin hebben gemaakt van de openbare stoep. Ze hebben gewoon een bankje neergezet en het tot hun tuintje gebombardeerd.

Gebeurd vaker in dat soort straatjes. Alleen niet elke gemeente laat het toe.

Ik vind het erg voor die kat. Maar ik vind het overdreven dat die honden in beslag genomen zijn omdat ze bang zijn dat ze dan ook een kind kunnen grijpen.

Mijn honden zien echt het verschil wel tussen een kat of een kind.

en ze zien ook het verschil tussen een klein hondje en een kat.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Maich
Actief
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maich »

toots schreef:
Tiny schreef:
toots schreef: Daar kunnen ook wel eens kleine hondjes of kinderen zitten en ook kinderen kunnen heel snelle bewegingen maken of toevallig met een balletje of wat dan ook spelen.
Je doet het gewoon weer!! Niet iedere hond is erop uit om een kind te grijpen.
Dat beweer ik ook niet. Zo staat het er ook niet.

Gelukkig zijn de meeste honden er niet op uit.
De gedachte als iemand zijn of haar kat verscheurd ziet worden begrijp ik echter wel.
En dat de honden in beslag genomen worden en dat ze gaan kijken of deze honden geen andere problemen of agressie laten zien ook.

Nogmaals ik zal hier helemaal alleen in staan ik geloof niet dat iemand er ook zo over denkt.
Maar het normaal vinden dat het gebeurd vind ik eerlijk gezecht wel erg vreemd.

Ik denk er ook zo over.
Al is mijn voortuintje een vierkante meter groot, een ander of zijn/haar hond heeft er niks te zoeken.
Die man is gewoon fout, klaar.

En het mooie is als een klapkaak een ander hondje grijpt zijn de rapen gaar en moeten die rassen verdwijnen enz. enz. En nu er een kat doodgebeten is in een voortuin word er gezegt; '' Die honden zien het verschil echt niet tussen waar de stoep eindigd en waar het zogenaamde voortuintje begint "

Nee dat klopt, dat zien ze idd niet, maar die baas ziet dat wel en hij moet zorgen dat die honden uit de voortuin van een ander blijven.
A Man and his Dog
Tiny
Zeer actief

Maich schreef:
toots schreef:
Tiny schreef:
toots schreef: Daar kunnen ook wel eens kleine hondjes of kinderen zitten en ook kinderen kunnen heel snelle bewegingen maken of toevallig met een balletje of wat dan ook spelen.
Je doet het gewoon weer!! Niet iedere hond is erop uit om een kind te grijpen.
Dat beweer ik ook niet. Zo staat het er ook niet.

Gelukkig zijn de meeste honden er niet op uit.
De gedachte als iemand zijn of haar kat verscheurd ziet worden begrijp ik echter wel.
En dat de honden in beslag genomen worden en dat ze gaan kijken of deze honden geen andere problemen of agressie laten zien ook.

Nogmaals ik zal hier helemaal alleen in staan ik geloof niet dat iemand er ook zo over denkt.
Maar het normaal vinden dat het gebeurd vind ik eerlijk gezecht wel erg vreemd.

Ik denk er ook zo over.
Al is mijn voortuintje een vierkante meter groot, een ander of zijn/haar hond heeft er niks te zoeken.
Die man is gewoon fout, klaar.

En het mooie is als een klapkaak een ander hondje grijpt zijn de rapen gaar en moeten die rassen verdwijnen enz. enz. En nu er een kat doodgebeten is in een voortuin word er gezegt; '' Die honden zien het verschil echt niet tussen waar de stoep eindigd en waar het zogenaamde voortuintje begint "

Nee dat klopt, dat zien ze idd niet, maar die baas ziet dat wel en hij moet zorgen dat die honden uit de voortuin van een ander blijven.
Zijn jullie soms familie van elkaar? Bekijk de foto's nou eens, er is geen voortuin, gewoon niet. Er staat een bankje op de stoep en dat is al. Als ik als mens al niet kan zien/weten dat dit een voortuin genoemd wordt hoe kunnen mijn honden dat dan zien/weten?
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
gonnie
Zeer actief

Daar zal hij best ook wel voor hebben gezorgd, maar met een lijn van een meter zit zo hond natuurlijk zo in zo postzegeltuintje als daar een kat zit en er geen hekje of heg om de tuin heen zit. Wie weet heeft die man de kat helemaal niet zien zitten, katten zitten vaak nogal verborgen. En als die hond de kat niet had gezien waren ze helemaal die tuin niet ingegaan waarschijnlijk, al lijkt het me moeilijk als er geen afscheiding is tussen tuin en stoep om te zorgen dat er geen poot in de tuin gestoken wordt.

Is dat nou zo moeilijk te begrijpen. We vinden niet goed dat die honden een kat doodgebeten hebben, maar snappen wel dat het een ongeluk was.
En we vinden de straf voor die honden gewoon overdreven.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Chihuahua-paws
Zeer actief

Heavy schreef:
toots schreef:
LongFields schreef:Ik kan me voorstellen dat jouw Chi weinig tot geen prooidrift of prooi-instinct zal hebben, maar er zijn zát grotere honden die dit wel hebben. Instinct en drift is tot op zekere hoogte prima in banen te leiden, maar kan in een fractie van een seconde ineens de overhand krijgen en nee, dit is niet in 100% van de gevallen te voorkomen, ook niet door een normaal prima verantwoordelijke hondenbaas.

Er wordt volgens mij nergens beweerd dat het normaal is dat een hond een kat molt, maar feit is dat ongelukken kunnen gebeuren. Heel akelig voor de eigenaar van de kat, maar net zo goed voor de eigenaar van de "daders".

Als je je kat onbeheerd buiten laat loop je als eigenaar risico's. Niet leuk, maar om dat te voorkomen heb je ook als eigenaar van de kat verantwoording. Jij vindt het blijkbaar normaal dat je na een dergelijk incident direct aangifte doet en hiermee de veroorzaker kunt zijn van de verplichte euthanasie van de honden, mochten ze niet door de test heenkomen. Ik zou dat als eigenaar van het gedode dier niet op mijn geweten willen hebben, en ervoor kiezen om er in redelijkheid uit te komen met de hondeneigenaar, zodat herhaling van dit voorval voorkomen kan worden en de schade vergoed wordt.
Maar als katteneigenaar zou ik met een volgende kat evengoed mijn maatregelen nemen voor de toekomst, en mijn kat niet meer onbeheerd buiten laten. Of anders het risico en de bijbehorende gebolgen accepteren.
Ok wij hebben dus een voortuintjes nouja mijn schoonmoeder. Ik zit daar wel eens met Toots. Staat haar woonkamer deur open. En ik ga wel eens wat drinken pakken terwijl Toots lekker in het zonnetje blijft liggen. Zou ik niet doen hoor maar als ik dat zou doen ;) Als daar iemand loopt met zijn of haar hond waar Toots van kan schrikken als het een grote hond is en hij neemt eens speurt om naar binnen te komen. En hij wordt gepakt. Dan ben ik dus terwijl hij op privé terrein zit verantwoordelijk voor het gebeuren en moet ik maar genoegen nemen met het was een ongeluk? En de persoon die over dat privé stuk liep met zijn haar hond kan gewoon verder blijven lopen met de hond die een klein hondje heeft gebeten zonder enig verweer van onze kant?

Even voor de duidelijkheid Toots is mij veel te dierbaar als ik daar zit zit toots aan de lijn omdat er regelmatig wielrenners voorbij komen en omdat de tuin er gewoon achter ligt die gewoon afgesloten is. Maar er wonen wel meer mensen met kleine hondjes aan het water hier die hun hondjes wel los laten liggen die niet reageren op fietsers.
Toots is jou te dierbaar om alleen in de zon op een bankje te laten liggen en je bent bezorgd omdat er regelmatig wielrenners voorbij komen . Dat is nou precies wat ik bedoel met je verantwoording nemen dat hadden ze voor die kat ook kunnen doen .

Maar het is geen kwestie van schuld van kat eigenaar of schuld van honden eigenaar het is gewoon een dom ongeluk :19: en oh wat zou ik giftig zijn als mij dat overkwam en mijn honden in beslag werden genomen :evil:
Hadden ze kunnen doen. Echter komen de wielrenners hier langs de Rijn en de voortuin ligt aan de rijn met een pad tussen het water en de voortuin e wielrenners mogen er eigenlijk niet op. Maar de wielrenners komen ook niet in de voortuin en zou Toots er dus achteraan gaan over het pad wat voor hem gevaarlijk kan zijn.
In de kat zijn geval lag die op zijn vertrouwde bankje en werd hij daar gegrepen.

Ik zou Toots enkel om de gevaren waarvan ik weet dat hij daar niet leuk op reägeerd gewoon omdat ik een ander niet tot last wil zijn en hem ook niet kwijt wil bij me daar. Maar als daar een hond zou komen die hem zou pakken in eigen tuin dan zou volgens het gros in dit topic de verantwoording bij mij liggen omdat ik mijn hond los laat in eigen tuin. Het lijkt mij niet dat de meningen daarover anders zijn bij ee hond dan bij een kat.
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 21 apr 2015 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

gonnie
Zeer actief

Tiny schreef:

Zijn jullie soms familie van elkaar? Bekijk de foto's nou eens, er is geen voortuin, gewoon niet. Er staat een bankje op de stoep en dat is al. Als ik als mens al niet kan zien/weten dat dit een voortuin genoemd wordt hoe kunnen mijn honden dat dan zien/weten?

Precies. Volgens mij worden de reactie die eerder geplaatst zijn gewoon niet gelezen.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Tiny
Zeer actief

gonnie schreef:
Tiny schreef:

Precies. Volgens mij worden de reactie die eerder geplaatst zijn gewoon niet gelezen.
Dat idee heb ik dus ook. Gelukkig zijn wij het wel steeds eens met elkaar :love: :wink:
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
gonnie
Zeer actief

Mijn honden lopen de tuin niet in om een hondje te grijpen, maar als er een kat zou zitten zou dat zomaar eens kunnen, vandaar dat ik zei dat ik blij was dat waar ik loop er niet van die ingepikte stukjes tuin zijn. Wel in het oude gedeelte van Capelle aan den IJssel maar daar loop ik nooit met mijn honden want daar is niks om te lopen.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
gonnie
Zeer actief

Tiny schreef:
gonnie schreef:
Tiny schreef:

Dat idee heb ik dus ook. Gelukkig zijn wij het wel steeds eens met elkaar :love: :wink:

Ja. Hahahaha.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Chihuahua-paws
Zeer actief

Heavy schreef:Precies er zijn gevaren als je ervoor kiest om je dier los op straat te laten lopen of dat nou een kat konijn kip of hond is en of die nu wordt doodgebeten of doodgereden of een rotje naar hem toe krijgt gegooid of vergif eet.

Dat rotje of vergif zijn ook geen gevaren die vanzelfsprekend zouden moeten zijn.

Verder als ik bij een voordeur een bankje zie staan heb ik wel vrij snel door dat dat een voortuintjes is iig.

gonnie
Zeer actief

toots schreef:
Heavy schreef:Precies er zijn gevaren als je ervoor kiest om je dier los op straat te laten lopen of dat nou een kat konijn kip of hond is en of die nu wordt doodgebeten of doodgereden of een rotje naar hem toe krijgt gegooid of vergif eet.

Dat rotje of vergif zijn ook geen gevaren die vanzelfsprekend zouden moeten zijn.

Verder als ik bij een voordeur een bankje zie staan heb ik wel vrij snel door dat dat een voortuintjes is iig.

Dat hoeft helemaal niet, sommige mensen pikken gewoon de stoep in omdat ze het af en toe gezellig vinden om voor hun huis in de zon te zitten, dat doen mensen hier in het oude gedeelte van Capelle ook.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Tiny
Zeer actief

toots schreef: Verder als ik bij een voordeur een bankje zie staan heb ik wel vrij snel door dat dat een voortuintjes is iig.
Kom nou toch dit zeg je alleen maar om je vorige reacties goed te praten. Een bankje op de stoep zetten maakt niet dat het opeens een voortuin is geworden, dat is gewoon een plek waar een bankje is neergezet. Dus als mijn buren besluiten om op het grasveld hun tuinmeubels te zetten mag Kier daar niet meer lopen omdat zij vinden het het opeens het verlengde van hun voortuin is geworden :denken:
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
ranetje
Zeer actief

toots schreef:Heb ik wel gelezen hoor. Het was een klein voortuintje. Des te groter de rest van de stoep lijkt mij om wel over te wandelen. Voortuintjes zijn over het algemeen niet groot. Is meestal een extra stukje grond bij de voordeur. Sommige mensen hebben een portiek anderen een voortuintjes anderen hebben niks. Maar hoe groot of het klein het ook is. Het is geen uitlaad met een T anders krijg ik nanna op mijn dak plek voor honden. En het is ook geen openbaar terrein.
Nee dan heb je dus niet gelezen.
De stoep was ook smal en direct daarnaast liep een fietspad :19:
Toots schreef:Niet om door te drammen.
Je dramt wel door en niet zuinig ook.
De baas maakte geen "gebruik" van dat "voortuintje" :19:
Een riem van een meter overbrugt al de afstand tussen de stoep en het huis dus die hele 60 cm voortuin.
Dus als een hond even uitschiet is hij er al.
En als je dus zo'n kat niet ziet (en dat kan heel gemakkelijk) heeft die hond hem allang voor je een beweging kunt maken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Chihuahua-paws
Zeer actief

Tiny schreef:
toots schreef: Verder als ik bij een voordeur een bankje zie staan heb ik wel vrij snel door dat dat een voortuintjes is iig.
Kom nou toch dit zeg je alleen maar om je vorige reacties goed te praten. Een bankje op de stoep zetten maakt niet dat het opeens een voortuin is geworden, dat is gewoon een plek waar een bankje is neergezet. Dus als mijn buren besluiten om op het grasveld hun tuinmeubels te zetten mag Kier daar niet meer lopen omdat zij vinden het het opeens het verlengde van hun voortuin is geworden :denken:

Als ik bij een voordeur een bankje zie staan neem ik het zekere voor het onzekere en ga ik er van uit dat het niet gewenst is dat ik daar met Toots ga lopen. In dit geval gaat het volgens het artikel echt om een voortuintjes dus had dat ook niet gewenst geweest als ik daar had gelopen.

Nogmaals hoe breed een weg ook is of hoe smal geeft ons als honden eigenaar geen recht om gebruik te maken van de hele weg als daar stukken zijn die behoren tot huizen van andere mensen. Ook niet alleen je honden. Je kiest zelf voor een hond en weet neem ik aan hoe smal de straat is daar kun je rekening mee houden als je naar buiten gaat vind ik.

Ik vind ook dat katten eigenaren na latig zijn hoor, alleen in dit geval dus niet. Je hoeft niet te verwachten en dat vind ik gewoon echt dat je kat, je konijn of wat voor dier dan ook in eigen voortuin wordt gepakt door een hond. Hoe klein je voortuin ook is. Dat lijkt nogal moeilijk begrepen te worden.

Chihuahua-paws
Zeer actief

ranetje schreef:
toots schreef:Heb ik wel gelezen hoor. Het was een klein voortuintje. Des te groter de rest van de stoep lijkt mij om wel over te wandelen. Voortuintjes zijn over het algemeen niet groot. Is meestal een extra stukje grond bij de voordeur. Sommige mensen hebben een portiek anderen een voortuintjes anderen hebben niks. Maar hoe groot of het klein het ook is. Het is geen uitlaad met een T anders krijg ik nanna op mijn dak plek voor honden. En het is ook geen openbaar terrein.
Een riem van een meter overbrugt al de afstand tussen de stoep en het huis dus die hele 60 cm voortuin.
En als je dus zo'n kat niet ziet (en dat kan heel gemakkelijk) heeft die hond hem allang voor je een beweging kunt maken.
Als je weet dat je die ruimte niet hebt en dat je de hond daar niet volledig de baas in kunt zijn kun je daar toch maatregelen voor nemen? Lijkt mij niet meer dan logisch.

sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

vanaf wanneer telt het wel als voortuin eigenlijk? 3 tegels? 4? met een heggetje erom? Ik blijf het gezeik vinden, het is gewoon een voortuin, punt. Dat maakt het voor die kat niet meer of minder erg, maar het is een voortuin. Waarom is dat zo raar?

Alsje een hond hebt die katten doodmaakt, dan moet je denk ik gewoon altijd alert zijn op katten, en tuurlijk kan het dan nog misgaan... das voor iedereen erg.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik weet niet of mn honden katten killen... moet ik dat dus eerst gaan uitproberen om te kunnen lopen?
Kat buiten zonder eigenaar is eigen risico. Niets meer of minder.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief

toots schreef:
ranetje schreef:
Als je weet dat je die ruimte niet hebt en dat je de hond daar niet volledig de baas in kunt zijn kun je daar toch maatregelen voor nemen? Lijkt mij niet meer dan logisch.
Ah jij weet van tevoren dat er misschien ergens in die straat wel een kat kan zitten en dat je dan je honden niet kan mannen.............. :idea:
Want je weet altijd van tevoren dat je hond katten vermoord.

Je hebt boter op je hoofd.
Echt.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”