Vanavond liep ik in het bosparkje hier vlakbij. Honden aan de flex. De paadjes zijn vrij smal, toen ik een bocht omliep kwam mij een man tegemoet met een losse stafford, en 1 aan de lijn. Ik riep mijn duo naast me en wilde doorlopen.
Eerlijk gezegd wilde ik eigenlijk terug lopen om het andere pad in te slaan
Toen we elkaar passeerden gaf hij de aangelijnde hond meer lijn, of de hond trok zich ineens richting Aki, het ging me iets te snel om nu te zien hoe het kwam, maar goed ze stonden neus aan neus, en de loslopende hond kwam er ook bij. Jol liep in een bocht weg die vond de dames waarschijnlijk niets, en ik klikte de flex van Aki dus maar los, want standje strakke lijn leek me nu ook weer niet zo geweldig
De aangelijnde teef maakte een spelbuiging en Aki ook, dus ze vonden elkaar wel ok, maar toch vond ik het wel welletjes. De meneer riep zijn loslopende hond inmiddels toch ook maar weg.
Kortom helemaal blij met zo'n ontmoeting ben ik niet, ook al ging het ok. (het werkte ook niet echt toen de man reageerde dat het vast een reutje moest zijn omdat het allemaal zo ok ging, Jol die zelf geen contact zocht met de honden is een volle teef)
Het is dat ik nu wat relaxter ben, en dat Aki en Jol geen honden zijn die grauwen snauwen of heel gespannen zijn bij een kennismaking. Iets wat mijn vorige reu wel had, teef of reu aan de lijn die lijn kregen en op hem afkwamen was hij heel gespannen bij en een verkeerde beweging van de andere hond of een poging tot intimideren werd door hem direct afgestraft en dan wilde Bluf uiteraard ook reageren, terwijl als we liepen je dit niet zou verwachten omdat ze gewoon naast me liepen en niet uitvielen bijvoorbeeld.
Ik noem nu erbij dat het staffords waren, maar bij Jack russels of chi's zou ik het ook niet fijn hebben gevonden als ze ineens meer lijn krijgen om kennis te maken met mijn aangelijnde honden die ik zichtbaar naast me roep.
Komt ook bij dat je er bij staat en je kijkt ernaar. En eigenlijk weet je niet hoe te reageren. Wegtrekken kan bij beide honden vlam in de pan doen slaan omdat ze elkaar staan af te tasten, en in bovengenoemd gebeuren staat er ook nog eens een niet aangelijnde hond bij.
Is echt een vraag, want in bovengenoemde situatie maalde dat even allemaal door mijn hoofd, ik wilde namelijk gewoon doorlopen, maar dat kon niet want voor me stond de man, en de lijnen waren al gekruist. Hij liet zijn lijn vallen omdat de honden elkaar wel ok vonden. Maar ergens vraag ik me af, wat als ze elkaar niet ok hadden gevonden? Dan is een leuk wandelingetje door het bosje waar honden aangelijnd dienen te zijn niet zo leuk meer. Dat zijn mijn mijmeringen dan weer, en mede daarom vind ik aan de lijn kennismaken ook vaak niet zo'n succes, zeker niet als je beiden met meerdere honden loopt

FLIP | EG, SHH, VEG Geslaagd! September start Hoopers