Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Met vreemde honden kennis maken aan de lijn

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Met vreemde honden kennis maken aan de lijn

Ongelezen bericht door blondie »

Het is nog steeds écht niet mijn ding. En toch omdat het mij toch regelmatig overkomt/overkwam ben ik deels blij dat mijn vriend dus met de jonge herder het wel af en toe liet gebeuren, en ik sporadisch bij mensen en honden die ik kende. Met zijn hond Jol zag hij er ook nooit een probleem in, die loopt dus met gemak als ze dat wil en de andere hond is ook vriendelijk naar een andere hond toe. En ik moest en moet daar erg aan wennen, ik vond het gewoon niet kunnen ook. Maar zij was en is zeer relaxed in hondcontacten. Mijn vorige reu, was dat niet echt, zeker niet aan de lijn.
Vanavond liep ik in het bosparkje hier vlakbij. Honden aan de flex. De paadjes zijn vrij smal, toen ik een bocht omliep kwam mij een man tegemoet met een losse stafford, en 1 aan de lijn. Ik riep mijn duo naast me en wilde doorlopen.
Eerlijk gezegd wilde ik eigenlijk terug lopen om het andere pad in te slaan :mann:, maar dat was iets wat ik met mijn vorige duo deed, dus stapte ik nu door toen ik zag dat de man zijn loslopende hond ook naast zich riep.
Toen we elkaar passeerden gaf hij de aangelijnde hond meer lijn, of de hond trok zich ineens richting Aki, het ging me iets te snel om nu te zien hoe het kwam, maar goed ze stonden neus aan neus, en de loslopende hond kwam er ook bij. Jol liep in een bocht weg die vond de dames waarschijnlijk niets, en ik klikte de flex van Aki dus maar los, want standje strakke lijn leek me nu ook weer niet zo geweldig :roll:
De aangelijnde teef maakte een spelbuiging en Aki ook, dus ze vonden elkaar wel ok, maar toch vond ik het wel welletjes. De meneer riep zijn loslopende hond inmiddels toch ook maar weg.
Kortom helemaal blij met zo'n ontmoeting ben ik niet, ook al ging het ok. (het werkte ook niet echt toen de man reageerde dat het vast een reutje moest zijn omdat het allemaal zo ok ging, Jol die zelf geen contact zocht met de honden is een volle teef)
Het is dat ik nu wat relaxter ben, en dat Aki en Jol geen honden zijn die grauwen snauwen of heel gespannen zijn bij een kennismaking. Iets wat mijn vorige reu wel had, teef of reu aan de lijn die lijn kregen en op hem afkwamen was hij heel gespannen bij en een verkeerde beweging van de andere hond of een poging tot intimideren werd door hem direct afgestraft en dan wilde Bluf uiteraard ook reageren, terwijl als we liepen je dit niet zou verwachten omdat ze gewoon naast me liepen en niet uitvielen bijvoorbeeld.
Ik noem nu erbij dat het staffords waren, maar bij Jack russels of chi's zou ik het ook niet fijn hebben gevonden als ze ineens meer lijn krijgen om kennis te maken met mijn aangelijnde honden die ik zichtbaar naast me roep.

Komt ook bij dat je er bij staat en je kijkt ernaar. En eigenlijk weet je niet hoe te reageren. Wegtrekken kan bij beide honden vlam in de pan doen slaan omdat ze elkaar staan af te tasten, en in bovengenoemd gebeuren staat er ook nog eens een niet aangelijnde hond bij.
Is echt een vraag, want in bovengenoemde situatie maalde dat even allemaal door mijn hoofd, ik wilde namelijk gewoon doorlopen, maar dat kon niet want voor me stond de man, en de lijnen waren al gekruist. Hij liet zijn lijn vallen omdat de honden elkaar wel ok vonden. Maar ergens vraag ik me af, wat als ze elkaar niet ok hadden gevonden? Dan is een leuk wandelingetje door het bosje waar honden aangelijnd dienen te zijn niet zo leuk meer. Dat zijn mijn mijmeringen dan weer, en mede daarom vind ik aan de lijn kennismaken ook vaak niet zo'n succes, zeker niet als je beiden met meerdere honden loopt :19:
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Re: Met vreemde honden kennis maken aan de lijn

Ongelezen bericht door gonnie »

Als ik met mijn honden aan de lijn loop heb ik ook liever niet dat honden kennis met ze komen maken.

En als ze loslopen ook niet, ben er eens ingetrapt toen Tama heel lief deed tegen een hond en ineens, toen die hond aan haar ging snuffelen, een knauw uitdeelde.

Dus nu zeg ik als we honden tegenkomen dat ze moeten doorlopen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Zelf gespannen zijn, levert altijd dat je honden ook gespannen worden. Als je zelf heel relaxed bent, dan ligt het helemaal aan de hond wat voor type hond het is.

Onze eerste hond vroeger thuis, daarbij wist je het nooit. De ene keer werd het spelen, de andere keer werd het vechten. Castreren en later leeftijd hielp hier wel bij, maar echt zeker weten deed je het nooit. We lieten hem dan ook alleen maar spelen met bekende honden waarvan we wisten na voorzichtige introductie dat het goed ging. Als we buiten liepen haalden we hem kort en lieten we hem zo min mogelijk kennis maken. Bij loslopen in het bos haalde we hem naar ons toe.

De hond van mijn ouders nu is een ontzettend vrolijke onderdanige muts, die het liefste alleen maar speelt. Daar maak ik me nooit zorgen om en laat haar altijd vrij kennis maken met andere honden (tenzij de andere eigenaar duidelijk laat merken dat niet te willen natuurlijk). Maar haar vertrouw ik 100%, ik weet dat ze alleen wil spelen. Gaat de andere lelijk doen kiest ze gelijk het hazenpad. Eerlijk is eerlijk, dat is, zeker in losloopgebieden, veel relaxter lopen. Als ze eens een keer niet luistert en toch naar een vreemde hond gaat ondanks dat ik roep, wéét ik gewoon dat er niks zal gebeuren. Het wordt spelen of wegrennen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Een sociale hond is reuze gemakkelijk.
Mijn hond heeft niet veel met andere honden, maar er wordt niet geknokt.
Ze is een werkhond en daar gaat haar belangstelling dus ook naar uit.

Ik laat contact niet toe aan de lijn omdat ik niet altijd wéét hoe de andere hond is.
Dus mijn honden mogen gewoon niet naar aangelijnde honden toe.
Duidelijkheid voorop.
In een zeldzaam geval is er even een neuscontact, maar dat is alleen bij vrienden.

Het valt me wel op dat vaak de mensen die zeggen "hij doet niks", dat zeggen omdat ze in feite niet in staat zijn hun hond terug te halen bij een aangelijnde hond.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Shiloh86
Zeer actief

ranetje schreef:
Het valt me wel op dat vaak de mensen die zeggen "hij doet niks", dat zeggen omdat ze in feite niet in staat zijn hun hond terug te halen bij een aangelijnde hond.
Moet eerlijk zeggen dat dat voor mij bij de hond van mijn ouders wel geldt, daar ben ik heel eerlijk in. Ik wéét dat ze echt niks doet, dat zit niet in der aard. Het is spelen of vluchten. Het is niet mijn hond, maar ik vind dat mijn ouders er te weinig mee doen. Dus als ik met een vriendin ga wandelen neem ik haar mee en gaat ze los. Ik ga bewust met haar naar losloop gebieden, omdat ik weet dat als ze los is ze niet 100% luistert. Ze blijft altijd in de buurt, maar kan stik eigenwijs gewoon niet komen als je roept (of dan blijft ze rondjes om me heen rennen zonder echt naar me toe te komen). Ik denk dat ze zo'n 85% van de tijd wel komt, en 15% niet. Vaak werkt het commando dat ze door moet lopen ook beter dan dat ze moet komen. Niet ideaal, maar het alternatief van nooit los vind ik geen oplossing, dus kies ik plekken waar het kan. Ik zie haar niet genoeg om hierop te trainen en dit op te lossen. Omdat ik weet dat het nooit op vechten uitloopt, kan ik dat ook met een gerust hart doen. Met onze vorige hond kon dat echt niet op de gok, maar die luisterde ook een stuk beter.

Maar goed, persoonlijk vind ik dan ook dat mensen met aangelijnde honden in losloop gebieden niet moeten zeuren als er honden contact maken met hun aangelijnde hond. Dan moet je maar in een bos gaan lopen waar honden niet los mogen.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

In mijn geval ging het niet om een losloopgebied. Het is een klein bosparkje waar de honden aangelijnd dienen te zijn, maar er toch heel veel loslopen. Met mijn vorige duo ging ik die paadjes al niet eens meer in, want ook al waren ze aangelijnd en moesten andere honden daar aangelijnd zijn, dat was gewoon niet het geval.

Wat ik lastig vond was dat ik niet verwachtte dat de man de aangelijnde hond naar mijn hond toe liet komen, omdat hij ze net als ik in eerste instantie naast zich hield.
Op dat moment dat je geblokt wordt en de honden al neus aan neus staan is het lastig wegtrekken en doorlopen :19:
ranetje
Zeer actief

Shiloh86 schreef:
ranetje schreef:
Moet eerlijk zeggen dat dat voor mij bij de hond van mijn ouders wel geldt, daar ben ik heel eerlijk in. Ik wéét dat ze echt niks doet, dat zit niet in der aard. Het is spelen of vluchten. Het is niet mijn hond, maar ik vind dat mijn ouders er te weinig mee doen. Dus als ik met een vriendin ga wandelen neem ik haar mee en gaat ze los. Ik ga bewust met haar naar losloop gebieden, omdat ik weet dat als ze los is ze niet 100% luistert. Ze blijft altijd in de buurt, maar kan stik eigenwijs gewoon niet komen als je roept (of dan blijft ze rondjes om me heen rennen zonder echt naar me toe te komen). Ik denk dat ze zo'n 85% van de tijd wel komt, en 15% niet. Vaak werkt het commando dat ze door moet lopen ook beter dan dat ze moet komen. Niet ideaal, maar het alternatief van nooit los vind ik geen oplossing, dus kies ik plekken waar het kan. Ik zie haar niet genoeg om hierop te trainen en dit op te lossen. Omdat ik weet dat het nooit op vechten uitloopt, kan ik dat ook met een gerust hart doen. Met onze vorige hond kon dat echt niet op de gok, maar die luisterde ook een stuk beter.

Maar goed, persoonlijk vind ik dan ook dat mensen met aangelijnde honden in losloop gebieden niet moeten zeuren als er honden contact maken met hun aangelijnde hond. Dan moet je maar in een bos gaan lopen waar honden niet los mogen.
Honden mogen los in losloopgebieden.
Ze moeten niet :wink:

Daarbij komt dat in ieder geval hier in de buurt zelfs op de borden staat dat honden los mogen "Mits onder controle"
Dat betekent dus je hond in het oog houden en zorgen dat hij zich gedraagt en anderen niet hindert.
En ook als het niet op de borden staat is dat onder controle zijn wel de bedoeling.

Wat @blondie vertelt komt hier inderdaad ook nogal eens voor,.
Honden worden losgelaten in aanlijngebied en staan ook daar niet onder controle.
Dat ze losgelaten worden zal mij persoonlijk een zorg zijn.
Maar niet onder controle staan is echt niet de bedoeling.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Shiloh86
Zeer actief

ranetje schreef: Honden mogen los in losloopgebieden.
Klopt, maar dan nog vind ik dat je niet moeilijk moet gaan lopen doen als je een loslopende hond tegen komt en die contact maakt met jou hond. Als die hond agressief is, is dat natuurlijk een ander verhaal, dat is gewoon je gezond verstand gebruiken en zo'n hond gewoon niet loslaten tenzij hij volledig onder appel staat. Maar een gewone sociale hond die nooit vecht, vind ik gewoon niet dat je moeilijk over moet doen. Heb het wel eens gehad hoor, in het bos, dat de hond van mijn ouders contact legde met aangelijnde hond, en die hond een snauw gaf en Nikki gelijk daarop doorliep. Die mensen liepen mega boos te doen. Hond ouders zegt hoi, die hond zegt rot op, hond ouders loopt door. Ja sorry hoor, maar als je daar al niet tegen kan, moet je het ook niet opzoeken door een losloop gebied in te gaan, daar kun je u tegen zeggen dat niet elke hond 100% luistert.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Shiloh86 schreef:
ranetje schreef: Honden mogen los in losloopgebieden.
Klopt, maar dan nog vind ik dat je niet moeilijk moet gaan lopen doen als je een loslopende hond tegen komt en die contact maakt met jou hond. Als die hond agressief is, is dat natuurlijk een ander verhaal, dat is gewoon je gezond verstand gebruiken en zo'n hond gewoon niet loslaten tenzij hij volledig onder appel staat. Maar een gewone sociale hond die nooit vecht, vind ik gewoon niet dat je moeilijk over moet doen. Heb het wel eens gehad hoor, in het bos, dat de hond van mijn ouders contact legde met aangelijnde hond, en die hond een snauw gaf en Nikki gelijk daarop doorliep. Die mensen liepen mega boos te doen. Hond ouders zegt hoi, die hond zegt rot op, hond ouders loopt door. Ja sorry hoor, maar als je daar al niet tegen kan, moet je het ook niet opzoeken door een losloop gebied in te gaan, daar kun je u tegen zeggen dat niet elke hond 100% luistert.
Wat doe jij als iemand je vraagt om de hond terug te roepen/halen?
Afbeelding
gonnie
Zeer actief

Als ik in een losloopgebied loop met mijn honden aan de lijn en er komt een hond buurten maakt me dat echt niks uit, het enige is dat Tama dan weleens een knauw uit kan delen.

Ligt een beetje aan wat voor hond komt buurten.

Dan moet de ander ook niet pissig worden als hun hond een knauw kan krijgen.

Als ik mijn honden aangelijnd heb kan ik mijn hond wel op gaan hangen om te zorgen dat ze de andere hond geen knauw geeft maar daar krijg ik dus de politie voor aan de deur.
Ik laat mijn honden dus buiten het flat niet meer uit aan een korte lijn, ik houd gewoon het handvat vast en de andere hond moet dan maar zorgen dat hij niet bij de bek van Tama in de buurt komt.
Geef Tama hooguit een commando dat ze door moet lopen maar correcties geef ik niet meer in de buurt van het flat.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

ranetje schreef:Een sociale hond is reuze gemakkelijk.
Mijn hond heeft niet veel met andere honden, maar er wordt niet geknokt.
Ze is een werkhond en daar gaat haar belangstelling dus ook naar uit.

Ik laat contact niet toe aan de lijn omdat ik niet altijd wéét hoe de andere hond is.
Dus mijn honden mogen gewoon niet naar aangelijnde honden toe.
Duidelijkheid voorop.
In een zeldzaam geval is er even een neuscontact, maar dat is alleen bij vrienden.

Hier gaat het precies zo :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
gonnie
Zeer actief

Lunatic schreef:
ranetje schreef:
Hier gaat het precies zo :ok:

Hahaha, als ik tegen mijn honden zeg dat ze door moeten lopen zeggen mensen: Maar ze doen toch niks. Hahaha, ze kennen schijnbaar mijn honden beter dan ik. Vaak gebeurt er ook niks, maar soms wel en die ene keer wil ik toch wel voor zijn.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Shiloh86
Zeer actief

Ik roep Nikki (hond van mijn ouders dus) standaard als ik aangelijnde honden zie, ze luistert alleen niet altijd, maar daarom ga ik ook naar een losloop gebied, ergens anders laat ik haar niet los. Ze is echt het type hondje dat bij de minste waarschuwing van een andere hond gewoon doorloopt, afstand neemt. Dus neuj, een knauw van een aangelijnde hond vind ik niet erg, Nikki kent de signalen en is al lang en breed met de staart tussen de benen weg voor het überhaupt uit de hand kan lopen.

Als iemand me vraagt Nikki te roepen, dan doe ik dat, maar nogmaals, ze luistert niet altijd. Meestal werkt het nog het beste om gewoon door te lopen en tegen haar te zeggen dat ze dat ook moet doen. Nu scheelt het wel dat ze zo'n enorm blij vrolijk hondje is, dat de meeste mensen er niet veel kwaad in zien.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

@Shiloh, hondje van jouw ouders mocht zeker van jongs af aan op allerlei honden afgaan?
Ik lees dat je bijna een hollandse herder krijgt, ik hoop toch zeker dat je daar iets anders mee omgaat wat opvoeding betreft. Mijn Bluf destijds vond eigenlijk alle honden leuk, maar heel veel honden en baasjes vonden haar doodeng. Heb haar toen wel geleerd dat niet iedere hond haar grootste maatje ging worden.
Met mijn jonge hond ben ik iets vrijer, maar nog heb ik geleerd dat hij niet naar elke hond hoeft te gaan.

Ietsjes te vaak met mijn andere honden ongevraagd honden op ze af gehad, terwijl ze geblesseerd waren, of loops, of gewoon omdat ik de match niet geheel ok vond. Te vaak patsers om ze heen, of honden die op mijn reu kleunden. Dat was geen hond die zich dan maar overgaf, en mijn teefje was dat ook niet echt. Losloopgebieden ging ik nauwelijks nog in. Ik zocht de vrijheid en het overzicht op.

Maar wat ik beschrijf gaat niet om een losloopgebied. Het is aanlijngebied en ik verwachtte gewoon niet dat die man ineens de honden op me af liet komen. Nogal smal pad, en ik riep mijn honden die aan de flex liepen (8 meter) ook terug naast me. Dan lijkt het me toch duidelijk dat je elkaar daarin respecteert zeker ook omdat hij ogenschijnlijk de honden korter naast zich riep.
Nogmaals het ging goed, maar (sorry) zeker met 2 grote staffords waarvan 1 los, vond ik het niet zo fijn. Uitvallende kleinere honden wil ik ook niet in zijn buurt hebben aan de lijn. Die vorige twee van mij zijn me iets te vaak in de bek en poten gebeten waardoor ze (we) op een bepaald moment aan de lijn geen andere hond meer vertrouwden.
Ik moet nog leren relaxed te blijven als er ineens een hond op ze af rent, gewoon te veel negatieve dingen meegemaakt. En zeker zoals gisteren dat de meneer de lijn los moest laten omdat we in de knoop stonden en vervolgens de loslopende teef bij zich roept, dan vraag ik me af waarom mensen toch zo makkelijk honden op elkaar af laten gaan aan de lijn.
Heb zelf zo met een knokkende herder en rottweiler gestaan. Leuk man, kennis maken aan de lijn!
Loslopende bouvier die klapt op een aangelijnde duitse herder met een gebroken teen die net aan het herstellen was! Herstel die wilde er op klappen, maar dat is de enige keer dat ik een hond een schop heb verkocht.
Labrador die komt patsen bij een herder die hersteld van gescheurde kruisbanden. :ok: echt fijn al die mensen die blijven beweren dat hun hond niets doet en alleen maar hoi wil komen zeggen bij je aangelijnde hond :wink:

En als je weer aan de slag gaat met socialisatie en het vertrouwen er net weer een beetje komt fijn je keffende happers laten gaan, terwijl je weet dat ze de hond die eraan komt niet moeten.
:engel: verder gaat het goed hoor met mij.

En zoals ik zei, gisteren ging het goed, niet te lang de snuffelpartij laten doorgaan zeker toen ze tegen elkaar op wilden springen vond ik het wel welletjes zo aan de lijn.
En dan rustig mee roepen en doorlopen. Wel fijn dat de meneer dat ook deed overigens.
Maar in aanvang had ik het liefst de lijn kort gehouden en door willen lopen, maar nogmaals volgens mij creëer je dan juist spanning als de andere hond wel al lijn heeft gekregen en staat te snuffelen?
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Laat geen kennis maken met een hond aan de lijn.
Heb geen zin in elastieken twist met een flexlijn.
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

tja je weet hoe ik ben, geen geouwehoer aan de riem, doorlopen. Als het wel knokken word heb je of heel veel hond aan de riem of is je hond de pineut omdat je klem staat met lijnen enz, nee hoor, los mag heel veel, ben ik zelfs te makkelijk soms maar aan de riem lopen we door.
Shiloh86
Zeer actief

Blondie, ik heb toch ook al een paar keer gezegd dat ik dat hondje niet zo vaak zie en dus niet de kans krijg het niet luisteren eruit te trainen. Tuurlijk ga ik mijn eigen hondje anders opvoeden. Ik heb nooit met die hond in huis gewoond and there is only so much you can do als je een hond eens in de 1 a 2 maanden ziet.

Overigens houd ik honden ook altijd uit elkaar als ze beide aangelijnd zijn, tenzij overlegd.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hier laat ik het alleen toe bij bekende honden, ze snuffelen even weer en dan is het genoeg. Bij onbekende honden kijk ik eerst de kat uit de boom en honden die aan flexies jengelen ga ik uit de weg. Wel snuffelen even aan de lijn, maar geen gespeel. Er lopen hier nog teveel mensen rond die dat allemaal ok vinden en behalve dat het gevaarlijk is, sta je daar te hannessen met die lijnen door elkaar, daar begin ik niet aan. Even gecontroleerd snuffelen en dan is het ok, ook als ik nog met de eigenaar blijf staan kletsen.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Neeltje schreef:Hier laat ik het alleen toe bij bekende honden, ze snuffelen even weer en dan is het genoeg. Bij onbekende honden kijk ik eerst de kat uit de boom.
Ik ook.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
gonnie
Zeer actief

Cleva schreef:
Nanna schreef:Ik lul dan weer een uur in een kwartier. Vind het veel leuker om met totaal onbekenden te ouwenelen dan met mij bekenden :engel:
Je bent een beter mens dan ik.
Ik ga al kankeren als ik 800 meter verderop zo'n hondenmoeder zie.

Ik ben echt reuze sociaal. Met de mensen die ik daarvoor geselecteerd heb.
Met zo'n willekeurig dorpspermanentje op de dijk dus niet. Ik begrijp niet waarom ze denken van wel. Ga weg!
Het komt omdat ze weten dat je niet weg kunt. Terug rennen is raar en zijdelings het prikkeldraad trotseren ook.
Dat voelen ze aan.
Hahahaha, ik vind jou zo leuk. Voor mij hoeft het ook niet echt, en de meeste willen alleen hun verhaal kwijt en luisteren geeneens naar wat jij vertelt.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Cleva schreef:
Nanna schreef: Mijn honden doen niks, die zijn zo sociaal als de neten. :
Hein ook en zo kom ik er zo veel tegen maar ik heb zelf gewoon geen zin in.

Ik heb zo'n kop waar iedereen tegen aan wil wauwelen. Ik trek het niet. Wegwezen.
Ik ga echt niet met iedereen met een fik lopen zwetsen. De groeten.
"Is het een mannetje of een vrouwtje?" Neenee. We doen het niet.

"Hein, dóórlopen!" met een afgemeten "goedemorgen" er achteraan.
:LOL: :LOL:
Ik wil ook niet praten.Ik ben al sociaal genoeg daar waar het moet maar als ik met de honden loop moet je mij gewoon met rust laten :lol1:
Je heb ze er bij dan moet je gewoon bot zijn en dan zijn ZIJ nog pissig ook.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik laat aangelijnd ook geen contact maken met andere honden. Niet eens zozeer omdat dat niet zou kunnen (Mila kan wel eens snauwen, maar verder dan dat gaat ze niet, en dat gebeurt zowel los als aangelijnd), maar omdat ik bij aangelijnd lopen niet stop om te snuffelen, markeren of contact met andere honden te maken; dat kunnen ze doen als ze los zijn. Wij lopen dan ook niet veel aangelijnd en zijn dan meestal op weg naar een losloopgebied.

Maar je kunt het niet altijd voorkomen. Soms kom je een hoek om en sta je ineens oog in oog met een andere hond en baas. En ja, dan laat ik de hond liever natuurlijk gedrag vertonen, tenzij het andere baasje de hond angstvallig wegtrekt. Dan werkt het commando 'doorlopen' en als het kan wat ruimte maken om elkaar te passeren prima.
In de situatie zoals hierboven door TS beschreven, waarin je het contact niet meer echt uit de weg kunt gaan, zou ik het dus maar laten gebeuren. Even snuffelen aan een losse lijn en dan lopen we gewoon weer door.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Mensen willen ook graag tegen mij vertellen. Gewoon niet doen, ik loop niet in een godvergeten verweggelegen heidegebied omdat ik op dat moment trek heb in een gesprek over het weer, hoe mooi de plantjes groeien en wat dies meer zij. Ik kom daar om te wandelen, stukjes te sprinten en ontzettend achterlijk te doen met m'n hond. Weet je wel, 1 op 1 bonding. Als ik continue wil praten, ga ik wel op een bankje in het lokale hondenschijt-veldje zitten.

Oh, en nee. Ik hou er ook niet van als iemand 'lekker spontaan' besluit om 'gezellig met me op te lopen'. Alleen op afspraak graag. Tenzij je een leuke hond hebt, of zélf heel leuk bent. Of Nanna bent.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Cleva schreef: "Hein, dóórlopen!" met een afgemeten "goedemorgen" er achteraan.
:mrgreen: Zo gaat dat hier ook, alleen zonder hondennaam. Dan zie je ze een beetje ongemakkelijk kijken of zij of mijn hond(en) gecommandeerd werden.

Ik zou wel proberen het een beetje los te laten en meer te ontspannen Blondie.
Weet dat het lastig is, na twee honden met een ellenlange gebruiksaanwijzing was het enorm wennen met een sociale hond te lopen.
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Als ik wil praten met mensen dan blijf ik wel op het werk maar ik droom intussen steeds vaker van mijn pensioen en lange wandeltochten met mijn hondje (voor mijn part naar Santiago de Compostella) in serene stilte. Sociaal contact mag dan slechts bestaan uit complete en hilarische onzin. Ik praat trouwens wel tegen de hond (waarop ik soms wel vreemd aangekeken word).

Nee, ik ben niet zo'n sociaal wonderkind.
Afbeelding
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Hier mogen ze aan de lijn geen kennis maken. Sowieso in de wijk niet, ik loop met 2, als 1 van de 2 woef zegt gaan ze lelijk doen en als we doorlopen lopen ze gewoon prima door.

Als we in het bos lopen en er komt een loslopende lijn aan laat ik Peer los kennismaken, Milo is een beetje een stoker die laat ik dan even zitten oid en daarna kennis maken.

Maar ik loop vaak in gebieden waar ik niemand tegen kom en ik loop graag alleen, dus als ik dan iemand tegen kom dan roep ik ze vaak even bij me en loop door.
Ga ik naar een losloopgebied, dan laat ik ze wel gewoon even kennis maken of spelen.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Hier gebeurd het een enkele keer, dan komt er een hond aangerend die dan perse kennis wel maken met mijn hond, ik vind het maar niets maar mijn hond weg sleuren werkt ook niet echt bevorderlijk dus ik vier de lijn maar en hopelijk komt er geen knokken van. Napoleon is best wel een eenling, van hem hoeven al die honden niet zo namelijk, hij doet liever dingen op zichzelf. Tot nu toe is het altijd goed gegaan en hopelijk blijft dat ook zo want het is wel een behoorlijke patser..
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Enfin, ik volg Blondie wel hoor. Ik ben ook nogal op mijn hoede waar het sociale interacties betreft tussen mijn en andere honden. Heb daar in verleden nou ook niet bepaald geruststellende ervaringen mee gehad en dat blijft toch na dreinen. Daarnaast vind ik honden vrij snel van stemming wisselen in contact, zo snel kan ik ze dus echt niet lezen. Zo zijn ze ongeschijnlijk leuk aan het spelen en zo slaat de vlam in de pan. Dan heb ik vaak nog mijn twijfels of ze wel zo leuk aan het spelen waren. Veel mensen snappen er nog minder van dan ik en zeggen vrijwel standaard "och hij wil spelen" of "kijk ze eens leuk spelen". Ik zie dan toch vaak heel wat anders......................Maar is dat kennis of is dat kleuring ?

In ieder geval, ik heb een foto van Ezio (zal hem v.a. proberen te plaatsen) die voor mij precies weergeeft hoe leuk hij het vind om te spelen met andere honden. Hij was leuk aan het spelen met zijn toenmalige vriend (een engelse bulldog reu) allebei 8 mnd. Hele open en ontspannen houding. Spel ging ook duidelijk gelijk op. Toen kwam er een Mechelaar bij, ook 8 mnd, die nogal veel ruimte innam. De bulldog reageerde met tegengas, het spel werd wat grimmiger. En Ezio hobbelde er wat omheen zonder zich direct met die 2 honden bezig te houden, zijn blik ook afgewend van de honden. Hij word net gefotografeerd met de ogen dicht. Alles lijkt te zeggen "O jee, wie haalt me hier weg want ik vind dit echt niet leuk maar ik wil ook weer niet meteen achter de vrouw wegkruipen". Het is maar een momentopname maar zo ziet hij er dus vaker uit in contact met anderen. Teven gaan duidelijk veel beter maar dan is het een kruiperd. Gooit balletjes voor hun voeten, stapt over zijn bal heen als hij merkt dat ze heel dicht achter hem zitten of laat de bal snel vallen.
Liefst van alles doet hij als hij los loopt net of hij andere honden niet ziet.

Nou goed, is dit zijn aard ? Had ik dit kunnen beinvloeden als ik hem meer gerust in contact had laten komen met andere honden in die zin dat hij niet had gevoeld dat ik het eng vond ? Hij heeft van pup af aan best met honden gespeeld maar altijd wel met de door mij geselecteerde. Als er honden bij kwamen die ik "eng" vond moesten wij net naar huis of zo.
In die zin kom ik dus ook maar liever geen andere honden tegen of ik doe hem voor de zekerheid maar aan de lijn.

Ben eigenlijk vnl bang dat als er ruzie van komt Ezio de benen neemt. Het is tot nu toe altijd goed gegaan maar ik weet gewoon dat dit, vluchten, in zijn aard ligt.
Afbeelding
Verosjaak
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Verosjaak »

Waarom is kennismaken aan de lijn niet goed/zijn mensen er tegen. Ik verwacht niet dat ik onze teckel los ga kunnen laten ivm jachtinstinstinct maar ik wil hem geen hondencontact (wederzijds) onthouden. Nu is hij nog jong dus iedere andere hond in de buurt (ook aangelijnd) vraag ik toestemming tot neuzen ivm socialisatie. Min lijntje hangt dan los zonder spanning.
IBIZA | EG :love: Afbeelding FLIP | EG, SHH, VEG Geslaagd! September start Hoopers :love:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Het gaat om ongevraagd kennismaken met aangelijnde honden. Je weet namelijk niet waarom die andere hond aangelijnd is: angst, handicap, ziekte, agressie, training kunnen allemaal redenen zijn om de hond aangelijnd te hebben en geen andere hond erbij te willen hebben. Dus is het handig je hond te leren dat hij geen kennis mag maken met aangelijnde honden (tenzij met toestemming)

Komt nog bij dat er heel wat honden zijn die aan de lijn totaal anders reageren dan los. Mogelijk zelfs uitvallen
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”