Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De nacht met een pup .... wat is wijsheid?!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Agnes
Vaste gebruiker
Contacteer:

De nacht met een pup .... wat is wijsheid?!

Ongelezen bericht door Agnes »

Hallo,

Ik heb het e.e.a. opgezocht in de archieven ook wat betreft de nacht met een pup. Indy is nu 10 weken en ze is altijd 's nachts beneden in de bench.
Wat is nu wijsheid?! (voor ons is het de 1e keer met een pupje, wel al eerder een hond gehad maar die was al volwassen toen hij bij ons kwam).
De ene nacht slaapt ze lekker door tot een uur of 7 en de andere nacht blaft ze regelmatig, een keer van 1 tot 4 en dan elk uur 20 min. en ook een keer van 4 tot 7 elk uur 20 min. En soms ook maar even midden in de nacht even en dan weer niet tot 's ochtends.

Ze is nu twee weken bij ons en ik heb op het forum inmiddels van alles gelezen. Wel bij je op de slaapkamer, niet bij je op de slaapkamer, wel het blaffen negeren (anders leert ze nooit even alleen zijn), niet laten blaffen en meteen buiten zetten, 's avonds geen water meer geven (ivm met plas behoefte)?!
Ik weet het niet meer :? ... tot nu toe negeren we haar geblaf 's nachts en soms als het even niet kan overdag dat ze eventjes in de bench zit. Maar dat valt niet mee, ik kan er slecht tegen en moet ook opletten dat ik niet heel geïrriteerd raak (vermoeidheid waarschijnlijk, ik ben niet meer gewend aan gebroken nachten) :cry2: Gelukkig vergeet ik het weer als ik haar zie en smelt weer voor haar lekkere koppie.

Nog een vraagje: als we 's ochtens wakker worden heb ik ook gelezen dat je beter bij haar kan zijn voordat ze gaat blaffen maar er is bij haar geen vaste tijd dat ze wakker wordt dus een wekker zetten heeft geen zin. Hoe kunnen we het beste reageren als we beneden komen?!

Wat zijn jullie ervaringen en heeft goed geholpen met het goed de nacht doorkomen van de kleine?!
Groetjes, Agnes & Indy
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Hier gaan de pups altijd mee naar boven, dan heb je er beter toezicht op of er toevallig nog even geplast of zo moet worden. Verder heb ik als ze s'nacht geluid maken meteen contact met de pup en dat is dan ook zo over. Na verloop van tijd kan de pup 't allemaal beter aan en heeft geen moeite met de nacht meer.
En de bench hier zit de jongste pup ook in de bench als ik weg ben gewoon omdat ik dat veiliger vind. Ze vind 't ook niet erg en eet ook in haar bench, slapen doet ze uit zich zelf ook geregeld in haar bench dus is voor haar een veilig plekje. Die staat hier gewon open en daar kan ze zelf in en uit lopen als ik thuis ben.
Wel hebben we hier de regel dat wanneer ze in haar bench zit en aan 't mopperen is we haar negeren en pas los laten als ze rustig en stil is.
Ach er zijn zoveel manieren om je pup door de eerste tijd te loodsen maar ik denk dat je je eigen gevoel moet volgen, lees hier en daar een hoop en trek dan een plan wat bij je past. Iets tegen je gevoel in doen werk toch niet hoe goed 't ook mag lijken.
Susses
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Hier gaan ze s'nachts op bed , en dat vinden ze zo lekker dat ze de hele nacht door snurken. Pas als ze helemaal zindelijk zijn, blijven ze s'nachts in de woon kamer bij de anderen. Een bench zal hier nooit in huis komen, ik hou niet van beesjes achter tralies :roll:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Hier gaan ze ook tot 12 weken of langer mee naar de slaapkamer en slapen we erbij. Als ze dan iets moeten dan kun je er meteen mee naar buiten, maar ze vinden het vaak zo geruststellend en prettig dat ze meestal hele nachten doorslapen. Na die periode mogen ze zelf weten waar ze slapen. Ook als we weggaan is de slaapkamer voor de pup. Die is het dan gewend en volledig op zijn gemak. Hier absouut geen benches, brrrr. Pien is bij de fokker een hoektand kwijtgeraakt toen ze achter de tralies bleef haken. Het duurde even voordat ze haar konden bevrijden.
Afbeelding
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Dingo heeft ook gewoon op mijn slaapkamer geslapen, en ik ging er dan gewoon regelmatig s'nachts uit. Heb die tijd er tussen steeds iets opgevoerd, zodat hij uiteindelijk een hele nacht doorsliep. Ook nu slaapt dingo gewoon op de slaapkamer, en heeft hij, net zoals Jessica zegt, het hele huis ter beschikking, ook als we weg zijn. Een bench komt er hier ook nooit in ;)
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Agnes
Vaste gebruiker
Contacteer:

Zware nacht ...

Pffffffffff ...... :cry2:

Het was weer een zware nacht vannacht. Ik ga denk ik maar een klein benchje kopen, of doosje naast m'n bed neerzetten .... ik kan er niet meer tegen hoor. Dit is knap vermoeiend.
Ik wist dat het niet makkelijk was maar als je er middenin zit lijkt het 100x zwaarder dan het is (hoe herkenbaar van toen mijn zoontje nog een baby was ... :p: :p: :p: )

Ze heeft liggen blaffen om 02:00 uur een tijd en toen weer vanaf 04:00 uur tot 07:00 uur dat ik beneden kwam (weliswaar met wat pauzes er tussen .... maar toch).
Groetjes, Agnes & Indy
Hutsje
Zeer actief

Re: Zware nacht ...

Agnes schreef:Pffffffffff ...... :cry2:

Het was weer een zware nacht vannacht. Ik ga denk ik maar een klein benchje kopen, of doosje naast m'n bed neerzetten .... ik kan er niet meer tegen hoor. Dit is knap vermoeiend.
Ik wist dat het niet makkelijk was maar als je er middenin zit lijkt het 100x zwaarder dan het is (hoe herkenbaar van toen mijn zoontje nog een baby was ... :p: :p: :p: )

Ze heeft liggen blaffen om 02:00 uur een tijd en toen weer vanaf 04:00 uur tot 07:00 uur dat ik beneden kwam (weliswaar met wat pauzes er tussen .... maar toch).
Ja, het is heel zielig voor jou, maar bedenk je eens hoe het voor je pup is? Die wordt bij zijn moeder en broertjes en zusjes weggehaald en ineens een een totaal andere omgeving gezet waarbij hij 's nachts ook nog eens aan zijn lot wordt overgelaten. Beest is nog nooi in zijn leven alleen geweest, logisch dat hij jankt en blaft, ze roept haar familie. Gewoon lekker bij je zetten, dat alleen laten 's nachts komt later wel als ze er wat meer aan toe is.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Re: Zware nacht ...

Ongelezen bericht door Moos »

Agnes schreef:Pffffffffff ...... :cry2:

Neem d'r nou gewoon bij je op de slaapkamer, heb ik met Moos ook gedaan, en hij sliep toen heel snel hele nachten door. Zo'n pupje voelt zich hardstikke alleen opeens 's nachts, geen wonder dat ie dan gaat piepen en blaffen. Ik neem aan dat je je zoontje vroeger ook geen drie uur achter elkaar door liet huilen zonder even te gaan kijken?
Afbeelding
Agnes
Vaste gebruiker
Contacteer:

ik doe het ...

Ik zet haar inderdaad vannacht bij me ... en ik kan me helemaal inleven in het feit dat het zielig is ... weggerukt bij je moeder en broertje ... en dan is zij blij en ik ook.

Maar je gaat af op adviezen/boekjes/internet/diegene waar ze vandaan komt en/of vrienden, "WANT als je haar bij je zet dan komt het nooit meer goed?!?!?!" Kunnen jullie je voorstellen dat je heen en weer wordt geslingerd door allerlei adviezen? Want die verschillen nogal van elkaar. Dat zie je hier op het forum al ....

Maar ik neem haar vannacht gewoon bij me en zie wel waar het schip strand. Ooit zal ze wel weer een keertje alleen kunnen zijn ... en anders slaapt ze maar lekker bij ons op de slaapkamer ...
Overdag laat ik haar wel eens een uurtje alleen laat en dat gaat heel goed, ik wacht even met helemaal weg gaan (buiten dan) en luister even ... en dan is ze stil en als ik terug kom ligt ze lekker te slapen .....

Ik hou julie op de hoogte en bedankt voor jullie reactie's voor zover ....
Groetjes, Agnes & Indy
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Om Belle wel aan haar eigen slaapplaats (een bench) in de huiskamer te laten wennen, maar niet alleen te laten toen ze klein was, heb ik in het begin in de huiskamer geslapen. De eerste nachten ben ik vlak naast haar gaan liggen, later steeds een half metertje verder, tot ik op het laatste op de bank lag. Na twee nachtjes bank ben ik toen ze sliep naar boven gegaan en vanaf die tijd ging het goed. Ik denk dat ik bij elkaar zo'n twee weken beneden heb geslapen. Het lag wat minder comfortabel dan m'n eigen bed, maar ik vond het makkelijker omdat je dan ook eerder buiten bent als ze nodig zou moeten.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Hutsje
Zeer actief

Re: ik doe het ...

Agnes schreef:Ik zet haar inderdaad vannacht bij me ... en ik kan me helemaal inleven in het feit dat het zielig is ... weggerukt bij je moeder en broertje ... en dan is zij blij en ik ook.

Maar je gaat af op adviezen/boekjes/internet/diegene waar ze vandaan komt en/of vrienden, "WANT als je haar bij je zet dan komt het nooit meer goed?!?!?!" Kunnen jullie je voorstellen dat je heen en weer wordt geslingerd door allerlei adviezen? Want die verschillen nogal van elkaar. Dat zie je hier op het forum al ....

Maar ik neem haar vannacht gewoon bij me en zie wel waar het schip strand. Ooit zal ze wel weer een keertje alleen kunnen zijn ... en anders slaapt ze maar lekker bij ons op de slaapkamer ...
Overdag laat ik haar wel eens een uurtje alleen laat en dat gaat heel goed, ik wacht even met helemaal weg gaan (buiten dan) en luister even ... en dan is ze stil en als ik terug kom ligt ze lekker te slapen .....

Ik hou julie op de hoogte en bedankt voor jullie reactie's voor zover ....
:ok: :ok: :ok:
Afbeelding
derooma
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door derooma »

Ik vind dat jullie allemaal heel moedig zijn hoor... op de bank gaan slapen enz...
Ik heb onze Castaar de eerste week bij ons in de slaapkamer genomen, zodat hij over de eerste schok van weg bij mama en zusjes over was en mooi sliep zonder blaffen en jengelen.
Overdag kreeg hij de bench die - open weliswaar - bij ons stond in de leefruimte, zodat castaar daar zijn "huiselijk" slaaphoekje van maakte. Hij ging daar ook rusten en dutjes doen of beentje oppeuzelen etc... hij verstopt er nu zelfs zijn speeltjes. Na die eerste week ging hij 's avonds rustig in de bench liggen (open) om te slapen en wanneer wij dan gingen slapen ging gewoon het deurtje dicht; Hij heeft één nacht ietsjes gejengeld, maar niet langer. Zijn bench is nu ondertussen echt zijn "nest" geworden, en hij vraagt nu 's avonds bijna om in zijn nest te gaan liggen (de bench staat ondertussen in de garage omdat het de grootste bench is die er te koop was en die is echt wel ENORM om tussen mijn zetels te passen). Voilà zo hebben wij het gedaan met onze Castaar : hij heeft zijn eigen plek, en wij moeten niet ongerust zijn over iets dat hij zou stukbijten of zo... iedereen gelukkig . :ok:
Liefs. Marise, Castaar, en meneer poes...
Agnes
Vaste gebruiker
Contacteer:

lekker geslapen

Nou, ze heeft in een doosje (de bench past niet in onze slaapkamer) bij ons op de slaapkamer gelegen en we hebben prinsheerlijk geslapen :sleep: :sleep: :sleep: . Ik heb haar maar 1 keertje gehoord en ik zei ssssst tegen haar en ze is meteen weer gaan slapen. Helemaal lekker en goed. Het doosje zal steeds wat groter moeten want ze kan er nu al overheen kijken als ze rechtop gaat staan. En voor je het weet springt ze er uit.

En aangezien we geen deur hebben in de slaapkamer en op de opbouw slapen kan ze zo de trap afvallen en ertussen kukelen ... het is nl. een open trap. Brr ... niet bij nadenken, ik wordt al niet goed bij het idee. Het is jammer dat de bench niet past.

En nu is het een kwestie van na een paar nachten haar steeds iets verder weg van ons neer te zetten? Of zou ze na een tijdje goed slapen bij ons ook meteen naar beneden kunnen?! Nou ja .. eerst maar even lekker een paar nachten goed slapen. :ok:

Natuurlijk zijn alle tips en ervaringen welkom! Ik lees ze gretig! :-D :-D
Groetjes, Agnes & Indy
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Mijn honden hebben de eerste tijd heerlijk in een doos (Max) of een kleine bench (Bente) op mijn slaapkamer geslapen tussen 2 in handdoeken gerolde babykruiken in :ok:
Dat gaat hartstikke goed hoor. Nu slapen ze allebei 's nachts gewoon in de huiskamer in een mand en hebben ze het hele huis ter beschikking.
Laatst gewijzigd door marian* op 16 jan 2004 01:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
diezel
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door diezel »

wij hebben Diezel eerst in de kamer aan een bench gewend, wat wel heel snel ging, en nu slaapt hij heerlijk naast ons bed in de bench. ik moet zelfs de wekker zetten, want hij slaapt nog om 7 uur.( vanaf 11 uur )
als hij zindelijk is gaat hij in mandje naast bed.
hij is gisteren 3 kwartier alleen geweest in bench in de kamer, en heeft geen kik gegeven, de buren hadden niets gehoord.
hij is morgen nog maar 2 weken bij ons en is vandaag 10 weken jong.
ik vind hem een SUPERPUPPY. :-D
zoe
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door zoe »

Neem Indy lekker mee naar je slaapkamer. Onze pups gaan ook mee
naar de slaapkamer en ze zijn echt op hun gemak en slapen heerlijk :ok:
En.. jij zelf ook :mrgreen:
groetjes van Joke
poot van Tender
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Pups worden vanzelf zelfstandiger. Een pup van een week of 10 is gewoon nog erg jong. Geef het tijd, komt goed! ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Agnes
Vaste gebruiker
Contacteer:

Bedankt voor jullie lieve reactie's. Doet me goed. Ik heb ook zoiets van dat als ze niet meer beneden wil slapen ze ook bij mij op de slaapkamer mag en dan tegen die tijd in een mandje. We zien wel ....

Op dit moment is het in ieder geval lekker goed voor onze nachtrust (m.n. die van mij, man en kind horen niets!!!).

Ik heb toevallig Indy vandaag gefilmd toen ik anderhalf uur weg was. Ze heeft de eerste vier minuten even geblaft (steeds zachter), toen is ze gaan slapen, en toen de telefoon ging heeft ze ook weer een minuut of drie/vier geblaft (ook steeds zachter) en een uurtje later ook ... maar toen was het bandje op ... helaas. Toen ik thuis kwam was ze stil dus ... ik vind dat dat dus wel heel goed gaat.
Groetjes, Agnes & Indy
dobervriendin
Zeer actief
Mijn ras(sen): dobers en hollanders
Contacteer:

Ongelezen bericht door dobervriendin »

Wij nemen de pup altijd mee op bed en ze zijn meestal erg zinnelijk of ze maken je wakker als ze moeten. Je moet doen wat je hart ingeeft. Want de een zegt dit en de ander zegt dat. ;)
Groetjes van Dobervriendin haar en hollanders Haru en Kandalf
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

als je de pup de eerste weken in de slaapkamer laat slapen en daarna naar de living wil verhuizen,geeft dit dan geen problemen?

en hoe zit het met de dag,als men moet gaan werken of winkelen,dan moeten ze toch ook alleen kunnen zijn?

Ik heb de eerste dagen op de bank geslapen,de pup in een doos naast mij met warme kruik en deken met mijn geur,de doos elke nacht wat verder gezet en na een nacht of 4 ben ik naar de slaapkamer verhuist,de pup beneden gelaten,maar s'nachts nog wel regelmatig opgestaan om te laten plassen,dit is ook erg goed gegaan.

In de dag vanaf de 1 ste dag enkele minuten alleen gelaten in de doos en zo opgebouwd,na 4 dagen moest ik gaan werken,4 uur alleen gelaten in de doos zonder problemen.

Sonja
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

ik neem ze hier ook de eerste paar weken in de slaapkamer, op bed ja wel!
heerlijk! daardoor worden ze eerder zindelijk en naar mijn mening of gevoel ook de vertrouwens band is niet meer stuk te krijgen.
Je kan precies merken wanneer ze moeten .
Na 2 of 3 weken gaan ze van zelf afstand nemen, dan gaan ze bv aan je voeteind liggen en dat is het moment voor me pm ze in de mand te doen op d grond, en dat is tot nu toe perfect gegaan.
Puppys zijn gewend om eerst alles te mogen en daarna komen de regels, dat is heel natuurlijk,kijk in een roedel met puppies erbij, ze mogen de eerste paar maanden van alles flikken en daarna beginnen de volwassen honden even de echte regels in te stellen.
Dingo
Zeer actief

lupa schreef: Puppys zijn gewend om eerst alles te mogen en daarna komen de regels, dat is heel natuurlijk,kijk in een roedel met puppies erbij, ze mogen de eerste paar maanden van alles flikken en daarna beginnen de volwassen honden even de echte regels in te stellen.
Nou, hier word vanaf dag 1 consequent opgetreden, als ik eerst een paar maanden van alles toe laat, dan kun je het vergeten, zeker met in mijn geval een mechelaar ;)
AfbeeldingAfbeelding
Gast

ik zeg natuurlijk niet dat ik niet consequent ben,maar als puppy zijnde heb je meer rechten dan als volwassen hond.
Mischin werkt dat met een mechelaar anders, maar dat denk ik niet, want het heeft niet met inconsequent te maken maar met puppy zijn.
Puppy mogen ook bij moeder slapen tot een bepalde lijftijd,en daarna is het tijd om zij omhaffankelijk te maken.
Dingo
Zeer actief

lupa schreef:ik zeg natuurlijk niet dat ik niet consequent ben,maar als puppy zijnde heb je meer rechten dan als volwassen hond.
Mischin werkt dat met een mechelaar anders, maar dat denk ik niet, want het heeft niet met inconsequent te maken maar met puppy zijn.
Puppy mogen ook bij moeder slapen tot een bepalde lijftijd,en daarna is het tijd om zij omhaffankelijk te maken.
Ik bedoel daarmee te zeggen , dat als jij als baas niet wilt dat je pup op bed slaapt, je dat vanaf dag 1 niet toe moet laten. Niet eerste 2 maanden wel, en dan vervolgens nooit meer.
Dat is consequent. Doe je dat niet, en zoals ik dus als zei, in mijn geval met een mechelaar, dan is echt het einde zoek. Want dan neemt hij/zij werkelijk een loopje met je ;)
AfbeeldingAfbeelding
Agnes
Vaste gebruiker
Contacteer:

Op bed zou ik niet aan beginnen, maar zo in een doos naast me vind ik prima. We slapen allemaal erg lekker ..... heel af en toe wordt ze vroeg wakker of 's nachts en dan geef ik een aai over d'r koppie en snurkt ze lekker verder .....

Lupa, jij hebt het er over dat je op een gegeven moment wel merkt dat ze meer afstand nemen ... maar is dat in ons geval (doos naast bed) ook zo?! Zou ik aan haar kunnen merken dat ze er aan toe is alleen te slapen?!
Groetjes, Agnes & Indy
Gast

jou hond is klein dus hij kan niet uit de doos klimmen, dus hij kan niet ergens anders kunnen gaan slapen.
Ik zou de doos idere avond een stuk verder zetten, tot op het laatst dat de hon jou niet kan zien maar alleen horen, als hij op een bepaalde moment tevreden is met alleen je stem te horen dan heeft hij vertrouw in je, want je bent ernog maar hij hoeft het niet bevestigd te hebben door je hand(kontact) op dat moment zou ik hem in de mand doen.
Gast

[quote="Dingo"][quote="lupa"]ik zeg natuurlijk niet dat ik niet consequent ben,maar als puppy zijnde heb je meer rechten dan als volwassen hond.
Puppy mogen ook bij moeder slapen tot een bepalde lijftijd,en daarna is het tijd om zij omhaffankelijk te maken.[/quote]

Ik bedoel daarmee te zeggen , dat als jij als baas niet wilt dat je pup op bed slaapt, je dat vanaf dag 1 niet toe moet laten. Niet eerste 2 maanden wel, en dan vervolgens nooit meer.
Dat is consequent. Doe je dat niet, en zoals ik dus als zei, in mijn geval met een mechelaar, dan is echt het einde zoek. Want dan neemt hij/zij werkelijk een loopje met je ;)[/quote]

als je in een roedel kijkt van honden of wolven pups mogen van alles doen en zeker tegen volwassen honden slapen, dat is veilig, op een bepaalde moment mag dat niet meer,je ziet ook geen volwassen wolven echt tegen elkaar slapen.
Is dat dan inconsequent gedrag van de volwassen honden?
In mijn eigen roedel mogen de pups alles, van eten jatten tot starten trekken tot....maar op een bepalde moment is dat klaar de regels worden bepaald, is dat inconsequent gedrag van mijn honden? nee dat is de pup geven wat hij op dat moment nodig heeft en dat is warmete en vertrouwen en veiligheid en daardoor kun je daarna veel beter consequent zijn omdat je al een goeie band hebt met de pup.
Hutsje
Zeer actief

schelsey schreef: In de dag vanaf de 1 ste dag enkele minuten alleen gelaten in de doos en zo opgebouwd,na 4 dagen moest ik gaan werken,4 uur alleen gelaten in de doos zonder problemen.

Sonja
8O 8O 8O
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”