kom eerst eens kijken waar ik woon eer je een oordeel velt over iets waar je de situatie niet van kent. parken in den haag zijn omgeven door wegen. dan zou ze nergens los kunnen lopen. daarbij zit een ongeluk in een zeer klein hoekje, dat heb ik vorige week al mee gemaakt.Hanneke2 schreef:Nou sorry, maar dan snap ik het nog minder. Mijn honden gaan ook acuut achter katten aan, zullen ze uiteindelijk niks doen maar zouden wel zo de weg overvliegen achter een wegrennende kat aan. Daarom gaan ze hier in de wijk dus ook absoluut nooit los. Ze gaan los in veilig gebied, waar ook wel eens een kat loopt, maar die dan een boom in kan schieten. En in het ergste geval schiet een kat het park uit en de achtertuinen langs het park in, en dan sta ik daar een tikje beschaamd te wachten terwijl Lilo door achtertuintjes sjeest en af en toe even bij mensen door hun schuifpui naar binnen tuurt.ellen en de birmanen schreef:Hanneke, als ik Lorraine vanaf pup af zou hebben gehad zou ze nooit achter katten aanjagen. Lorraine heeft merendeel van haar leven in een kennel door gebracht op het brabantse platteland. Auto`s en dat soort kent ze niet. Katten daartegen mocht ze van het erf af jagen. Ik woon midden in een stad waar zeer veel katten lopen en helaas ook zeer veel auto`s rijden. Ik wil en mag niet het risico lopen dat mevrouw een kat ziet, er vandoor gaat en de straat oversteekt, dan komt er een auto die uitwijkt voor haar en zichzelf total loss tegen een boom aan knalt. Dan heb ik liever 2x de band gebruiken die oa ook een piep geeft, een trilling geeft en stroom geeft. Daarbij heb ik de band bij mijzelf uitgeprobeerd en ik moet zeggen dat ik het erger had verwacht.Hanneke2 schreef:Ja maar dat is dan toch niet te wijten aan die hond? Ik krijg Lilo ook niet meer terug van een konijnenspoor. Kan zij niks aan doen, ik heb ergens gefaald in het oefenen op terug roepen. Maar geen haar op mijn hoofd die ook maar zou overwegen om die hond dan onder stroom te zetten.ellen en de birmanen schreef:hilde, als jij mij wil leren hoe ik het katten jagen en het totale onbereikbaarheid bij Lorraine, eruit keijg graag. mij lukt het niet met alle kennis en ervaring (bijna mijn 25 jarig jubileum als G&G instructeur) die ik heb.
ellen
Hoe je het ook wendt of keert, als je hond dingen doet die niet door de beugel kunnen, heb je het als baas niet helemaal goed gedaan. En ik ben laks geweest bij Lilo, veels teveel op Toto gelet en haar veels te veel haar gang laten gaan. Mijn fout.
Afleren van levensbedreigend gedrag.... okee, daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Als jouw hond in blind jachtgedrag drukke wegen gaat oversteken, ja, dan mot je wat.
Maar stroom zetten op giga baasgerichte honden omdat ze een commando niet braaf uitvoeren, walgelijke praktijken vind ik dat. Hoe godse slaafs wil je je hond hebben?
Liever iets wat werkt dan doormodderen![]()
ellen
Ik zorg er simpelweg voor dat mijn jagers ook als ze ergens achteraan rennen, geen gevaar lopen. Hoe moeilijk is dat?
Ik hoef geen 100% gehoorzame honden waarmee ik los langs een drukke weg kan lopen terwijl er katten uit de struiken kunnen schieten. Ze lopen gewoon lekker aangelijnd in risico-gebied. En wat ze in het verleden wel of niet hebben gedaan is helemaal niet van belang, als ik mijn stel als pup had gekregen zou ik er waarschijnlijk nu precies zo mee omgaan. Los waar het veilig kan, en aangelijnd als het riskant is. Daar heb ik geen stroomband voor nodig.
kijk die van jou sjeest door een achtertuin, die van mij steekt de weg over en dat is het verschil. ik wil geen dode hond en nog erger, een dood mens op mijn geweten. denk jij wat je wil denken, sta je vooral niet open voor een andere manier van training. want het is een training wat bij mij inhoudt dat als ze de band niet (meer) nodig heeft ik hem ook niet gebruik.