Google eens op ree auto botsing. Natuurlijk nooit een reactie op loslopende honden.Hanneke2 schreef:Als ik een haas of konijn zie voor dat mijn honden hem zien roep ik ze bij me en lijn ik ze aan, laat ik dat even voorop stellen. En als ik te laat ben met terug roepen lopen ze zich even de poten uit hun lijf en dan komen ze weer terug. Toto sneller dan Lilo, want Toto is (nu nog) braver, zonder dood beest, en met blije moeie bekkies. Ze steken geen drukke wegen over, zwemmen absoluut niet en springen ook niet over omheiningen en komen dus niet tussen vee terecht.bouvierpoedel schreef: Dat klinkt heel raar.
Ik zorg er simpelweg voor dan mijn jagers ook als ze ergens achteraan rennen geen gevaar lopen .Hoe moeilijk is dat?![]()
Hoe kun je nu zorgen dat ze geen gevaar lopen als je de controle al kwijt bent.?
Okee, ik heb echt de mazzel dat ik pal naast een heel groot (zeg ruim 2 uur lopen als je echt tot de uiterste grenzen gaat) losloopgebied woon waar ze eigenlijk weinig kwaad kunnen. En voor de duidelijkheid: het komt misschien 1 keer per maand of minder voor dat zij een haas spotten voor ik hem zie, en allebei de benen nemen, maar het ergste wat kan gebeuren is dat ik een beetje laat op mijn werk kom. Ze lopen geen gevaar en ze maken niks dood en ze komen uiteindelijk keurig terug waar we elkaar het laatst gezien hebben.
Google eens op ree auto botsing. Natuurlijk nooit een reactie op loslopende honden.
Ik sta wel eens te vloeken hoor, als het stipjes in de verte zijn, maar na 13 jaar podenco's voelt het niet als 'geen controle'. Ik vind mijn honden stikbraaf - voor podenco's dan. En geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om ze met een stroomband nog 'braver' te maken. Ik hoef geen 100% controle over mijn honden als ze los lopen in veilig gebied, want ze lopen echt niet in zeven sloten tegelijk. Die 100% controle heb ik in risicogebied, want dan zijn ze aangelijnd.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
De stroomhalsband
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ESS
- Aantal honden: 1
Re: De stroomhalsband
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Nou als er hier een ree zou lopen is dat wereldnieuws hoor. Man, ik loop in een (weliswaar heel uitgebreid) aangelegd 'stadspark'. Er staan amper bomen en het enige wild wat er zit zijn hazen en konijnen.Veenmug schreef:Google eens op ree auto botsing. Natuurlijk nooit een reactie op loslopende honden.Hanneke2 schreef:Als ik een haas of konijn zie voor dat mijn honden hem zien roep ik ze bij me en lijn ik ze aan, laat ik dat even voorop stellen. En als ik te laat ben met terug roepen lopen ze zich even de poten uit hun lijf en dan komen ze weer terug. Toto sneller dan Lilo, want Toto is (nu nog) braver, zonder dood beest, en met blije moeie bekkies. Ze steken geen drukke wegen over, zwemmen absoluut niet en springen ook niet over omheiningen en komen dus niet tussen vee terecht.bouvierpoedel schreef: Dat klinkt heel raar.
Ik zorg er simpelweg voor dan mijn jagers ook als ze ergens achteraan rennen geen gevaar lopen .Hoe moeilijk is dat?![]()
Hoe kun je nu zorgen dat ze geen gevaar lopen als je de controle al kwijt bent.?
Okee, ik heb echt de mazzel dat ik pal naast een heel groot (zeg ruim 2 uur lopen als je echt tot de uiterste grenzen gaat) losloopgebied woon waar ze eigenlijk weinig kwaad kunnen. En voor de duidelijkheid: het komt misschien 1 keer per maand of minder voor dat zij een haas spotten voor ik hem zie, en allebei de benen nemen, maar het ergste wat kan gebeuren is dat ik een beetje laat op mijn werk kom. Ze lopen geen gevaar en ze maken niks dood en ze komen uiteindelijk keurig terug waar we elkaar het laatst gezien hebben.
Google eens op ree auto botsing. Natuurlijk nooit een reactie op loslopende honden.
Ik sta wel eens te vloeken hoor, als het stipjes in de verte zijn, maar na 13 jaar podenco's voelt het niet als 'geen controle'. Ik vind mijn honden stikbraaf - voor podenco's dan. En geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om ze met een stroomband nog 'braver' te maken. Ik hoef geen 100% controle over mijn honden als ze los lopen in veilig gebied, want ze lopen echt niet in zeven sloten tegelijk. Die 100% controle heb ik in risicogebied, want dan zijn ze aangelijnd.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Hanneke2
- Zeer actief
Ik vond die lange lijn ideaal omdat ik daarmee wel, en met de flex niet, precies kon zien hoe Toto zich zou gedragen als hij los zou lopen. En aangezien hij ook 'los' aan die lange lijn heel goed terug te roepen was, kon hij dus helemaal los. Ik heb het ding ook nog geen week gebruikt hoor, maar Toto liep veel eerder los dan de vorige twee. Het laten vallen van die lijn als je denkt dat het kan is veel minder een ding dan het losklikken van een flex.malinois schreef:Maar dan kan ie toch niet zn ding doen. Ze rennen hier hetzelfde stuk ongeveer 3x dan wat ik loop... nee dat zou echt geen optie zijn...
- Hanneke2
- Zeer actief
Ja joh, kan het nog dramatischer? Mijn honden komen geen auto's of brommers tegen en lopen niet tegen kinderwagens op. En op het stukje fietspad dat door het park loopt - en waar ik nog nooit een haas of konijn heb gezien - staan ze netjes op commando stil. Ik krijg zelfs regelmatig complimentjes van fietsers omdat Lilo echt op afstand bewegingloos blijft staan zodat er hele gezinnetjes op de fiets probleemloos langs kunnen rijden. WACHT is zo ongeveer het enige commando dat Lilo kent, maar ze kent het perfect. Behalve als zij dus die haas spot en ik te laat ben. Maar dat is dus niet op het fietspad.bouvierpoedel schreef:Nou misschien dat het jou rust geeft dat je denkt dat je nog de controle hebt over 2 losgeslagen honden en dat ze niets kan overkomen of bepaalde dingen niet zullen doen omdat je denkt alleen op de wereld te lopen en je honden geen auto ,brom/fietser , kinderwagen of weet ik wat zal tegen komen , blijf het vooral dromen. Maar zodra jij ze niet terug kunt roepen weet jij niet meer wat gebeurt en ben je de controle toch echt kwijt .Hanneke2 schreef:Als ik een haas of konijn zie voor dat mijn honden hem zien roep ik ze bij me en lijn ik ze aan, laat ik dat even voorop stellen. En als ik te laat ben met terug roepen lopen ze zich even de poten uit hun lijf en dan komen ze weer terug. Toto sneller dan Lilo, want Toto is (nu nog) braver, zonder dood beest, en met blije moeie bekkies. Ze steken geen drukke wegen over, zwemmen absoluut niet en springen ook niet over omheiningen en komen dus niet tussen vee terecht.bouvierpoedel schreef: Dat klinkt heel raar.

Ik denk dat al die mensen die moord en brand roepen omdat ik mijn honden niet altijd 100% 'onder controle' heb misschien ook een soort verkeerd beeld van mijn honden hebben of te veel denken met hun eigen honden in het achterhoofd. (Dat laatste daar betrap ik mezelf ook regelmatig op, dat is mensen eigen, waarschijnlijk.)
Ik heb podenco's he? Nooit iets anders gehad dan podenco's en behalve oppas- en logeerhonden (oh, en dat waren ook vaak podenco's

En ik heb stikbrave honden (voor een podenco), ze doen niks en niemand kwaad, ze luisteren (voor een podenco) als een tierelier en ze komen altijd in alle situaties - schrik of angst of toch effe achter die haas aan of met een noodvaart op een vriendje in de veilige verte afstormen - altijd bij mij terug. Ik vind dat ik de leukste honden van de hele wereld heb en ik ben er blij mee.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Hanneke, je bent gewoon een stroper.
Loslopen ‘lange honden’
Voor windhonden (Greyhound, Whippet, Afghaanse Windhond, Galgo Espanol, Podenco, etc.) geldt volgens diezelfde Flora- en Faunawet, artikel 50, dat het in Nederland als overtreding kan worden gezien om deze los te laten lopen in het veld. In de wetgeving worden 'lange honden' namelijk genoemd als verboden jachtmiddel. Een ‘lange hond’ is een hond die op zicht jaagt en snel genoeg is om het wild te achtervolgen én te vangen. Hoewel de term ‘windhond’ niet expliciet in de wet genoemd wordt, blijkt uit eerdere uitspraken van de rechter dat deze onder de ‘lange honden’ vallen.
Wie zich met een jachtmiddel in het veld bevindt, wordt verondersteld aan het jagen te zijn tenzij men kan aantonen dat dit niet het geval is. Met een loslopende windhond wordt al snel geoordeeld dat men wel aan het jagen is, omdat deze bekend staan als honden die nauwelijks tot niet onder controle te houden zijn als zij wild waarnemen. Men is dan ‘aan het jagen’ met een ‘verboden jachtmiddel’ en dus in overtreding.
Het is daarom verstandig om windhonden in het veld altijd aangelijnd te houden. Meer informatie over dit onderwerp leest u ook op de website van het LICG
bron: http://www.raadvanbeheer.nl/aanschaf-ve ... -loslopen/
Loslopen ‘lange honden’
Voor windhonden (Greyhound, Whippet, Afghaanse Windhond, Galgo Espanol, Podenco, etc.) geldt volgens diezelfde Flora- en Faunawet, artikel 50, dat het in Nederland als overtreding kan worden gezien om deze los te laten lopen in het veld. In de wetgeving worden 'lange honden' namelijk genoemd als verboden jachtmiddel. Een ‘lange hond’ is een hond die op zicht jaagt en snel genoeg is om het wild te achtervolgen én te vangen. Hoewel de term ‘windhond’ niet expliciet in de wet genoemd wordt, blijkt uit eerdere uitspraken van de rechter dat deze onder de ‘lange honden’ vallen.
Wie zich met een jachtmiddel in het veld bevindt, wordt verondersteld aan het jagen te zijn tenzij men kan aantonen dat dit niet het geval is. Met een loslopende windhond wordt al snel geoordeeld dat men wel aan het jagen is, omdat deze bekend staan als honden die nauwelijks tot niet onder controle te houden zijn als zij wild waarnemen. Men is dan ‘aan het jagen’ met een ‘verboden jachtmiddel’ en dus in overtreding.
Het is daarom verstandig om windhonden in het veld altijd aangelijnd te houden. Meer informatie over dit onderwerp leest u ook op de website van het LICG
-
- Zeer actief
Neem je toch gewoon een werpstok en een balletje mee.nyckle schreef:Hanneke, je bent gewoon een stroper.
Loslopen ‘lange honden’
- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Ik ben het wel met Tara eens. Ik heb ook zo'n jagende podenco en die luistert ook heel netjes. Maar dus niet als er wild in haar neus of blikveld zit. Dus feitelijk luistert ze alleen als er niks beters te doen is. Das dus geen luisteren
maar das wel acceptabel voor onze situatie.
Mocht ik in de buurt van wegen lopen of in wildrijke gebieden, dan had ons wandelleven samen er heel anders uitgezien. Ik begrijp wel dat mensen op andere locaties niet zo makkelijk wegkomen als Lola en ik (en Hanneke en het duo
)

Mocht ik in de buurt van wegen lopen of in wildrijke gebieden, dan had ons wandelleven samen er heel anders uitgezien. Ik begrijp wel dat mensen op andere locaties niet zo makkelijk wegkomen als Lola en ik (en Hanneke en het duo

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Ik heb mijn jachthond ook onder controle zonder TT
Hij heeft nog noooooooit gejaagd

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik had mijn eerste jachthond (teckel) ook onder controleHilde schreef:Ik heb mijn jachthond ook onder controle zonder TT![]()

De volgende twee teckels bleken een iets ander verhaal.

Je kunt niet afgaan op ervaring met één hond

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Het is ook een grapjeranetje schreef:Ik had mijn eerste jachthond (teckel) ook onder controleHilde schreef:Ik heb mijn jachthond ook onder controle zonder TT![]()
Hij heeft nog noooooooit gejaagd![]()
De volgende twee teckels bleken een iets ander verhaal.![]()
Je kunt niet afgaan op ervaring met één hond![]()

- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Ik dacht al, wat lult zij nou weer raar, Beau jaagt toch niet? Maar dat was de grap dusHilde schreef:Het is ook een grapjeranetje schreef:Ik had mijn eerste jachthond (teckel) ook onder controleHilde schreef:Ik heb mijn jachthond ook onder controle zonder TT![]()
Beau jaagt namelijk uit zichzelf al niet

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Vandaar ook deHilde schreef:Het is ook een grapjeranetje schreef:Ik had mijn eerste jachthond (teckel) ook onder controleHilde schreef:Ik heb mijn jachthond ook onder controle zonder TT![]()
Beau jaagt namelijk uit zichzelf al niet