Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

opvoed en gedrag problemen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

opvoed en gedrag problemen

Ongelezen bericht door schelsey »

Ik heb al wat honden opgevoed met toch vrij goed resultaat, ze luisterden toch na paar jaar goed

Maar met de berner die ik nu heb, heb ik toch paar probleempjes en wat ik ook probeer, niets werkt echt goed

Verder luistert ze voor haar leeftijd we goed, kan los, loopt niet weg, komt als ik roep toch bijna altijd, loopt niet naar andere honden of mensen als ik zeg dat ze bij me moet blijven

Nisha is bijna 11 maanden, weegt 42 kilo en is rond de 65 cm schofthoogte, een hele drukke sterke hond met enorm
veel energie

Ik heb na de dood van Maja terug een berner genomen omdat ik dacht dat het rustige honden waren

Nisha is tegenpool van Maja, Maja was wel ziek, maar Nisha, tja, die is nog erger dan alle honden die ik
al heb gehad (belgische herders en malamute mix), zo druk, altijd maar rennen en springen, ja, ze heeft blijkbaar
heel goede heupen, dat al zeker :piew:

Zal even beschrijven wat de problemen zijn waar ik geen grip op krijg, deze problemen zijn enkel thuis, als ik ergens
anders ben of op straat doet ze dit niet

Als er bezoek binnen komt bespringt ze iedereen en gaat op de mensen rijden, niet op het been, maar waar ze hen kan vastpakken.
Ik leg haar in zit en blijf en vraag de mensen haar de aaien en beloon haar, maar even daarna staat ze terug op hen te rijden, als ze toch met 4 poten op de grond blijft staan duwt ze zo erg tegen bezoek op dat deze moeite hebben recht te blijven.
Knietje geven heeft geen zin want ze pakt gewoon de knie en rij daarop, omdraaien ook niet want dan rijd ze op de mensen hun rug

Ik maak haar nu elke keer aan de riem en zet haar in zit, vraag te aaien en dan gaat dit, dan is ze rustig maar eens los begint ze terug

Als ik kenji wil aaien of borstelen of afdrogen dan duwt ze hem weg en pakt zen plaats in
Kenji gaat dan ook weg, staat dan op afstand triest te kijken en heb echt medelijden met hem

Als ik haar in "zit en blijf" zet doet ze dit en wacht mooi tot ik haar vrij geef en kan ik gewoon kenji aandacht geven

Doe ik dit niet duwt ze kenji weg en pakt zijn plaats in, als ik haar weg duw dan rijd ze op mij

Als ik kenji afdroog probeert ze handdoek uit men handen te trekken
Borstel ik hem trekt ze aan men kleding, zo van die dingen

Ik heb haar enkel onder controle als ik haar dus in "zit en blijf" zet.

Wil kenji me komen begroeten dan ook weer zelfde, ze duwt hem gewoon opzij en pakt zen plaats in
Ik probeer nu dikwijls haar even vast te leggen als ik iets bij hem wil doen en dat aanvaart ze want ze gaat dan rustig
liggen tot ik haar los maak

ALs ik haar vast leg en kenji even aandacht geef geniet hij er ook enorm van, vind echt dat hij het niet leuk vind dat ze zo doet

Kenji is 10 jaar, een oude hond, en kan haar niet goed aan, alhoewel hij altijd een sterkte hond is geweest, (malamutemix)
is hij sinds Nisha hier is erg achteruit gegaan, staat niet meer zo stevig op zijn poten, kan toeval zijn

Hij is onderzocht bij dierenarts maar niet specifiek iets gevonden, gewoon, oud aan worden en lichaam beetje aan
verslijten, heeft artrose aan heup en polsen

Kan het zijn dat Nisha zo doet omdat ze eigenlijk boven kenji staat en ik dit niet bevestig?
Zou het werken als ik haar eerst begroet, eten geef, borstel enz?
Hoe moet ik dit aanpakken? vind het echt zo triest voor hem

Nisha is een leuke hond maar heb al paar keer gedacht dat het misschien niet zo'n goed idee was om een jonge hond
bij een oude te zetten
Safari

Re: opvoed en gedrag problemen

Ongelezen bericht door Safari »

Waarom moet het bezoek haar aaien als ze binnenkomen? Ik zou zorgen dat ze niet op kan springen, haar op haar plaats leggen en de visite de hond laten negeren.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

en wie er nou hoger in rang is vind ik ook niet zo belangrijk als je aandacht wil geven aan een van de twee honden.
degene die de ander wegduwt stuur ik zelf wel weg: ik maak uit wie er wanneer aandacht krijgt en de ander mag netjes op zijn/haar beurt wachten :klaar:

ik denk dat nisha ernstig behoefte heeft aan wat bijgebrachte manieren.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

renee-uk schreef:en wie er nou hoger in rang is vind ik ook niet zo belangrijk als je aandacht wil geven aan een van de twee honden.
degene die de ander wegduwt stuur ik zelf wel weg: ik maak uit wie er wanneer aandacht krijgt en de ander mag netjes op zijn/haar beurt wachten :klaar:

:ok:
Nisha krijgt te veel de kans om te (laten) doen wat zij wil.
Ga maar wat grenzen stellen Schelsey.

Bezoek hoeft niet begroet te worden.
Zeker niet als ze er vervolgens op gaat rijden.
Dan maar gewoon vast op haar kleed.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Evertje »

renee-uk schreef:en wie er nou hoger in rang is vind ik ook niet zo belangrijk als je aandacht wil geven aan een van de twee honden.

dit inderdaad.

En voor wat betreft het bezoek, Freek heeft ook zo'n periode gehad om in elke bezoeker een lang verloren gewane vriend te zien. Hij reed dan wel niet, maar wel opspringen en in zn enthousiasme even de mouw vast pakken. Zeer ongewenst dus. Hij ging gewoon even in de bench en als alles rustig aan de koffie zat mocht hij er weer uit en mag dan niet rond de tafel komen (zwiepende staart en koffiekopjes op staarthoogte). Iedereen moest hem negeren. Met het verstrijken van de maanden begon het kwartje te vallen en nu moet hij gewoon even op de plaats en mag daarna als alles zit iedereen rustig begroeten. Ook dit moet je in het begin begeleiden. En als er bezoek is wat niks met honden heeft, moet het ook goed zijn en wordt er niemand begroet.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik denk dat je jonge hond het allemaal erg spannend vind, visite e.d. rijden is vaak een uitting van spanning! Ik zou haar even in de bench zetten en laten zitten tot ze rustig is, daarna mag ze erbij zolang ze zich gedraagd en de visite zeker niet laten aaien.

Het aandacht opeisen zou ik meteen afkappen, hoger of lager maakt geen bal uit, ik maak wel uit wie ik wanneer aai of afdroog!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

schelsey schreef:Hoe moet ik dit aanpakken? vind het echt zo triest voor hem
Door vanaf nu heel duidelijk te zijn naar Nisha dat als jij met Kenji bezig bent zij zich er niet, maar dan ook NIET, mee te bemoeien heeft. Als je daar appèl voor nodig hebt dan is dat maar zo, mijn voorkeur zou echter uitgaan naar duidelijk maken middels lichaamstaal/overwicht (aangezien ik het idee heb dat het juist daar aan schort naar Nisha).

In geval van bezoek ga ik mee met wat de anderen hierboven noemen: je hond hoeft bezoek helemaal niet (direct) te begroeten. Eerst rust. Echt rust. Hoe je dat bereikt is op zich om het even (vastleggen/onder appèl op een kleed/in de bench).
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Wat doe je met haar qua beweging?
Ik zou haar wat meer sturing gaan geven.
Is er bezoek? Eerst maar de plaats met wat lekkers. Is ze braaf? Kom maar gedag zeggen. Gaat ze rijden? Weg bij het bezoek en weer proberen als ze rustig is.
Door haar te blijven aaien stimuleer je het drukke gedrag en beloon je het zelfs

Mbt je andere hond, ik zou haar zelf wat fatsoen bijbrengen.
Gewoon wegsturen als ze zich wil bemoeien met jou en de andere hond.
Aanlijnen kan ook, alleen leer je haar denk ik niet direct de link leggen, je vermijd het gedrag meer op die manier.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Niet dat ik nou je van het weet, maar volgens mij krijgt Nisha aandacht op de verkeerde momenten. Namelijk als zij t opeist. Negatief of positief, ze krijgt het.

Ik zou haar bij t opdringen echt wegsturen. Jij wilt aandacht geven aan Kenji, dus is t Kenji tijd. Wegwezen. Jij krijgt ook je tijd ( hier dan ). Bij bezoek zou ik bezoek vragen totaal te negeren en afsluiten of buiten bereik af leggen. Als zs dat kan, anders gewoon afsluiten voor rust. Bench, hekje. Pas als ze rus
Maar ben ook wel benieuwd wat je verder met haar doet. Pas als ze echt rustig is, bij bezoek laten. Maar meestal werkt bezoek ook niet mee
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Nisha heeft het goed voor elkaar :ok: jij denkt en doet voor haar, vanaf nu rechtop staan en opvoeden geen gekloot met viste en met je andere hond jij bepaalt hoe en wanneer en wat gebeurt, rust en consequent zijn :wink:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Hihi ja Berners kunnen heel druk en lomp zijn. En tja dan speelt hun grote niet echt mee haha.

Ik denk dat ze meer te doen moet hebben en striktere regels en vooral regelmaat. Ga naast dik voldoende wandelen, misschien ook een leuke cursus met haar volgen? Maak een balans in activiteiten waarin zij haar (lompe) ei kwijt kan, maar ook waarin ze zich moet gedragen.

Visite komt niet voor de hond. Dus ook heel vaak dat ik de jonge honden helemaal niet bij visite laat. Op hun plaats ergens anders met iets lekkers. Hoef ik er ook niet op te letten, terwijl dat helemaal niet kan omdat ik koffie aan het inschenken ofzo ben...

En zit en blijf is een prima middel toch? Overigens doe ik er hier niet moeilijk over. hond aan elke kant, dat is het mooie van twee honden. Daar zal de lompe maar ook degene die zich weg laat duwen wel in geholpen moeten worden...
Afbeelding
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Ik zou Nisha een duw geven als ze zich tussen mij en Kenji probeerde te duwen. Is ze nou helemaal besodemieterd. IK bepaal wie ik wanneer aai.
Afbeelding
billy
Erelid

Roompie schreef:Ik zou Nisha een duw geven als ze zich tussen mij en Kenji probeerde te duwen. Is ze nou helemaal besodemieterd. IK bepaal wie ik wanneer aai.
Als je moet gaan duwen loop je achter de feiten aan :wink: dat moet je voor zijn en dat heet dan weer opvoeden :mrgreen:
Afbeelding
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Ik hoef maar 1 duw te geven en dan hebben ze het direct door. En die hoeft niet hard te zijn maar wel begeleid met gevoel en lichaamstaal. En timing.
Afbeelding
billy
Erelid

Roompie schreef:Ik hoef maar 1 duw te geven en dan hebben ze het direct door. En die hoeft niet hard te zijn maar wel begeleid met gevoel en lichaamstaal. En timing.
Dat kan, ik ga liever niet duwen aan Baco :tongue: ook niet met gevoel ik los het liever anders op :wink:
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

billy schreef:
Roompie schreef:Ik zou Nisha een duw geven als ze zich tussen mij en Kenji probeerde te duwen. Is ze nou helemaal besodemieterd. IK bepaal wie ik wanneer aai.
Als je moet gaan duwen loop je achter de feiten aan :wink: dat moet je voor zijn en dat heet dan weer opvoeden :mrgreen:
Zeker met een grote hond denk ik dat je elke fysieke strijd moet voorkomen. Misschien een raar voorbeeld, maar Toto probeerde de eerste dagen zo ongeveer de etensbak uit mijn handen te rukken als het etenstijd was. Ik had nooit eerder moeilijk gedaan met zitten voor je vreten, gewoon omdat het nooit nodig was, en een hond mag van mij best enthousiast meedribbelen als ik de voerbak neer ga zetten. Maar ik mot geen hond die vlak voor mijn voeten gaat lopen stuiteren of in mijn nek springt om vroegtijdig bij zijn vreten te kunnen. En nou is Toto wel een makkelijk lerende hond, maar dan nog, het was echt twee keer laten zitten voor ik die voerbak neerzette en een paar keer uh! en een vinger opsteken als hij eerder van zijn kont kwam dan ik wilde, en gewoon wachten tot het kwartje viel, en nu weet hij niet hoe snel hij keurig moet gaan zitten wachten tot ik rustig die voerbak heb neergezet en gezegd heb dat hij mag aanvallen.

Ik zou bij Nisha beginnen met negeren. En dan echt negeren. Visite is een van de grootste 'problemen', nou, pak dat dan eerst maar eens aan. Vraag een of twee stevige kerels op visite, en zodra de deurbel gaat, bestaat Nisha niet meer. Nisha is lucht. Geen oogcontact, geen commando's, en al helemaal al niet aaien, en als ze in de weg staat er dwars doorheen lopen. Rijpogingen, dwars doorheen lopen, desnoods ga je 'per ongeluk' even op haar voet staan. En ga maar steeds lopen waar zij loopt, gewoon gezellig babbelend alsmaar dwars door die niet-bestaande hond heen. En als ze uiteindelijk inbindt, dan kan je van haar weglopen, laat haar maar even in verbijstering twijfelen. Komt ze achter je aan en maakt ze contact, omdraaien en er weer dwars doorheen. En als ze het opgeeft en ergens gaat liggen en de visite probleemloos op de bank kan zitten en jij het tweede kopje koffie inschenkt terwijl zij braaf ligt te wachten op de dingen die komen gaan, dan kan jij haar roepen voor een koekje. Zoiets.

Lees anders het topic over Vriend van Frolic nog eens goed door. Dat gaat in de basis ook over aandacht geven en negeren en heeft zijdelings met jouw probleem te maken.

Ik denk dat je met negeren en duidelijke regels binnen no-time rust in die hond kan krijgen. Stuiterballen zijn superleuke honden, maar wel binnen grenzen en die grenzen moet jij aangeven. Succes!
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
renee-uk
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
billy schreef:
Zeker met een grote hond denk ik dat je elke fysieke strijd moet voorkomen. Misschien een raar voorbeeld, maar Toto probeerde de eerste dagen zo ongeveer de etensbak uit mijn handen te rukken als het etenstijd was. Ik had nooit eerder moeilijk gedaan met zitten voor je vreten, gewoon omdat het nooit nodig was, en een hond mag van mij best enthousiast meedribbelen als ik de voerbak neer ga zetten. Maar ik mot geen hond die vlak voor mijn voeten gaat lopen stuiteren of in mijn nek springt om vroegtijdig bij zijn vreten te kunnen. En nou is Toto wel een makkelijk lerende hond, maar dan nog, het was echt twee keer laten zitten voor ik die voerbak neerzette en een paar keer uh! en een vinger opsteken als hij eerder van zijn kont kwam dan ik wilde, en gewoon wachten tot het kwartje viel, en nu weet hij niet hoe snel hij keurig moet gaan zitten wachten tot ik rustig die voerbak heb neergezet en gezegd heb dat hij mag aanvallen.

Ik zou bij Nisha beginnen met negeren. En dan echt negeren. Visite is een van de grootste 'problemen', nou, pak dat dan eerst maar eens aan. Vraag een of twee stevige kerels op visite, en zodra de deurbel gaat, bestaat Nisha niet meer. Nisha is lucht. Geen oogcontact, geen commando's, en al helemaal al niet aaien, en als ze in de weg staat er dwars doorheen lopen. Rijpogingen, dwars doorheen lopen, desnoods ga je 'per ongeluk' even op haar voet staan. En ga maar steeds lopen waar zij loopt, gewoon gezellig babbelend alsmaar dwars door die niet-bestaande hond heen. En als ze uiteindelijk inbindt, dan kan je van haar weglopen, laat haar maar even in verbijstering twijfelen. Komt ze achter je aan en maakt ze contact, omdraaien en er weer dwars doorheen. En als ze het opgeeft en ergens gaat liggen en de visite probleemloos op de bank kan zitten en jij het tweede kopje koffie inschenkt terwijl zij braaf ligt te wachten op de dingen die komen gaan, dan kan jij haar roepen voor een koekje. Zoiets.

Lees anders het topic over Vriend van Frolic nog eens goed door. Dat gaat in de basis ook over aandacht geven en negeren en heeft zijdelings met jouw probleem te maken.

Ik denk dat je met negeren en duidelijke regels binnen no-time rust in die hond kan krijgen. Stuiterballen zijn superleuke honden, maar wel binnen grenzen en die grenzen moet jij aangeven. Succes!
ik deed er gewoon een lijntje aan, zelfde effect en een stuk minder werk ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

renee-uk schreef:
Hanneke2 schreef:
billy schreef:

ik deed er gewoon een lijntje aan, zelfde effect en een stuk minder werk ;)
Maar met een lijntje los je het toch niet op? Of begrijp ik je nu verkeerd?

Ik wil geen honden die ik naar hun plek moet sturen of aan moet lijnen of in een bench moet duwen als er visite komt, kom op zeg. Ik hou zielsveel van mijn stel, maar het zijn honden, en ze hebben stikveel vrijheid, maar uiteindelijk bepaal ik toch wel wat er mag en niet mag in huis, en dan gewoon met UH! en een opgeheven vinger.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
renee-uk
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
renee-uk schreef: ik deed er gewoon een lijntje aan, zelfde effect en een stuk minder werk ;)

Ik wil geen honden die ik naar hun plek moet sturen of aan moet lijnen of in een bench moet duwen als er visite komt, kom op zeg. Ik hou zielsveel van mijn stel, maar het zijn honden, en ze hebben stikveel vrijheid, maar uiteindelijk bepaal ik toch wel wat er mag en niet mag in huis, en dan gewoon met UH! en een opgeheven vinger.
met een lijntje eraan verhinder ik al het wangedrag van mijn hond naar de visite toe en kan ik mijn hond precies vertellen welk gedrag ik wel wil zien.
en als dat eenmaal doorgedrongen is heb ik het visiteprobleem opgelost zonder dat iedereen door mijn hond heen gaat lopen, zonder blessurekansen voor mijn hond en zonder dat in dat proces mijn kamer ook nog verbouwd wordt ;)
Afbeelding

schelsey
Zeer actief

Visiteprobleem : Dan zal ik aan mijn zoon en onze vriend Frank moeten zeggen dat ze haar niet meer mogen aanmoedigen
deze 2 mensen vinden het leuk als ze zo gek doet en doen dan nog eens mee met haar, tot ze een mooie broek vuil maakt
dan worden ze boos.

Ik denk dat beste is dat ik haar pas er dus naar toe laat gaan als ze rustig is geworden, en onder appel zet, bezoek
begroeten vind ik wel belangrijk omdat ze anders te weinig echt in contact komt met andere mensen.

Bij Kenji: dit probleem is voor mij van groter belang omdat ik merk dat ik soms spijt heb en dat is dus eigenlijk helemaal
niet goed, schaam me dit te schrijven maar de laatste tijd klaag ik veel over haar tegen mijn man, vooral door haar gedrag
naar kenji toe en omdat ik altijd een gevecht moet leveren met haar

Wegduwen heb ik al geprobeerd maar dit werkt niet bij haar, fysieke correctie's werken niet, enkel aan de lijn een correctie
werkt wel, maar bv tegen flank tikken, kraag pakken en wegduwen zoals ik bij de andere honden altijd heb gedaan om hun vervelend gedrag te onderbreken heeft bij haar geen nut, hoe meer ik duw hoe wilder ze word.

Ik zou willen bereiken dat als ik zeg dat ze moet wachten dit ook doet, gewoon zoals de andere honden vroeger dit deden
Die wachte gewoon hun beurt af

Ook als ik thuis kom staat ze als een gek te springen tegen de tuindraad, en ik kom dan binnen, aai kenji die rustig is
en haar negeer ik, meestal is ze dan vlug rustig

Ik denk wel dat ze zich soms verveeld, s'morgens tegen 8 uur ga ik over algemeen 1 uur wandelen, dan loopt ze grote stukken los.
Tegen de vroege avond nog eens een wandeling van 30 tal minuten, meestal wel aan de lijn
Ik speel elke dag met haar in de tuin, vooral apporteren
Ze zwemt paar keer per week
Ik spreek 2 keer per week af met dame met een andere jonge hond en dan spelen ze een half uurtje, maar ze is dan niet moe
want bij thuiskomst pakt ze haar bal en speelt er dan nog een hele tijd mee

Ben ook al gaan fietsen, niet heel lang want ze is nog niet volgroeid, 20 tal minuten, bij thuiskomst hijgt ze wel maar
gaat niet rustig slapen, ze begint dan ook weer te spelen

Ze staat soms zo zwaar te hijgen dat ik denk, ja, nu zal ze wel gaan slapen, maar meestal gaat ze dan toch nog vanalles doen
Ze speelt veel op haar eigen, dan sleurt ze dingen in de tuin rond, of pakt haar bal en gooit deze in de lucht, of stoot haar poten ertegen dat deze weg rolt

Ik train veel met haar, thuis, tijdens wandelen, ben sinds kort de avondwandeling appart gaan doen zodat elke hond
individueel aandacht krijgt en dan oefen ik onderweg veel met haar, ook tussendoor beetje rennen, andere kant oplopen, zo van die dingen.

Hondenschool gedaan maar de lessen waren te saai, te gemakkelijk eigenlijk, daarom ermee gestopt
I
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

schelsey schreef:Visiteprobleem : Dan zal ik aan mijn zoon en onze vriend Frank moeten zeggen dat ze haar niet meer mogen aanmoedigen
deze 2 mensen vinden het leuk als ze zo gek doet en doen dan nog eens mee met haar, tot ze een mooie broek vuil maakt
dan worden ze boos.
Hoppa, daar heb je de kern van het probleem al. Druk gedrag mag gewoon niet beloond worden (tenzij je dat gewenst gedrag vind). Als zij dat consequent wel doen kun je het de hond niet kwalijk nemen. Die snapt niet dat ze zich niet mag opnaaien als de 2 baasjes het aanmoedigen.
schelsey
Zeer actief

Lemuria schreef:
schelsey schreef:Visiteprobleem : Dan zal ik aan mijn zoon en onze vriend Frank moeten zeggen dat ze haar niet meer mogen aanmoedigen
dan worden ze boos.
Hoppa, daar heb je de kern van het probleem al. Druk gedrag mag gewoon niet beloond worden (tenzij je dat gewenst gedrag vind). Als zij dat consequent wel doen kun je het de hond niet kwalijk nemen. Die snapt niet dat ze zich niet mag opnaaien als de 2 baasjes het aanmoedigen.
Heb vanmorgen met mijn man er nog over gehad, veel dingen die ik lees hier zijn waar en als ik mijn verhaal lees en erover nadenk is het zo, ze word elke keer beloond als ze druk doet of
opspringt door aandacht te krijgen, negatieve aandacht, maar aandacht is aandacht

Dat zeggen ze zo dikwijls op die programma's op tv en toch viel mijn frank niet dat daar het probleem vooral zat

Weet nu waar ik aan moet werken, nu hopen dat iedereen beetje mee werkt natuurlijk, anders lukt het nooit

Vanmorgen al direct begonnen, bij opstaan normaal staat ze direct te duwen en komt met speelgoed tegen me
opduwen, dan speel ik direct even, nu gewoon genegeerd, niets gezegd en ze ging gewoon liggen :80:

Denk dat het wel goed komt

In ieder geval bedankt voor iedereen zijn advies
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

schelsey schreef:Vanmorgen al direct begonnen, bij opstaan normaal staat ze direct te duwen en komt met speelgoed tegen me
opduwen, dan speel ik direct even, nu gewoon genegeerd, niets gezegd en ze ging gewoon liggen :80:
:mrgreen: :ok:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

renee-uk schreef:
Hanneke2 schreef:
renee-uk schreef: ik deed er gewoon een lijntje aan, zelfde effect en een stuk minder werk ;)

met een lijntje eraan verhinder ik al het wangedrag van mijn hond naar de visite toe en kan ik mijn hond precies vertellen welk gedrag ik wel wil zien.
en als dat eenmaal doorgedrongen is heb ik het visiteprobleem opgelost zonder dat iedereen door mijn hond heen gaat lopen, zonder blessurekansen voor mijn hond en zonder dat in dat proces mijn kamer ook nog verbouwd wordt ;)
:ok:
Met een lijntje kan je inderdaad juist veel van dit soort problemen oplossen.
Honden leren daar wel degelijk van.
Al is het maar dat er een bepaalde gewoonte ontstaat.
En daar is niets mis mee :ok:
schelsey schreef:Vanmorgen al direct begonnen, bij opstaan normaal staat ze direct te duwen en komt met speelgoed tegen me
Dat is het begin
En nu consequent zijn goed volhouden :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Tussen jou en de andere hond komen zou ik ook min of meer dezelfde aanpak doen als hoe je nu doet bij beneden komen. Negeren.
Soms valt het niet te negeren, hier ook 1 die zichzelf voor de ander wurmt als hij de kans krijgt. Als ik hem zie komen dan blok ik al, ik beweeg zo dat hij niet tussen mij en de andere hond die ik aandacht geef komt te staan.
De andere hond heeft op dat moment mijn aandacht, en niet een jonge puber die zichzelf het einde vindt :wink:

In mijn geval kon de kleinere jonge hond behoorlijk voor zichzelf opkomen, of ze liep weg. Maar nu is de jonge hond vele maten groter en duwt haar met gemak weg. Zelf vind ik het wel belangrijk dat de jonge hond op die momenten wel even zijn plek weet. Los van of de oudere nu meer te zeggen heeft of niet. Ik bepaal. Niet hij.
En dat hoeft niet altijd met een grauw of snauw (dat zou gebeuren als de honden het onderling oplossen) maar ik merkte dat het belangrijk voor de andere hond was dat ik het oploste voor haar.
Lemuria

Het fijne is dat dit redelijk makkelijk op te lossen is als iedereen meewerkt ;) Als ik op donderdag bij vrienden ben met Izzy is het daar ook zoete inval. Elke keer dat iemand binnenkwam en Izzy zag, deden ze gek, waarop Izzy van de bank vloog en net zo gek werd, waarop zij gingen knuffelen en haar roepen en Izzy van gekkigheid niet meer wist waar ze het moest zoeken :roll: Dan bleef ze de hele tijd druk rondlopen, opkijken en had geen rust meer, en dan kon ik zeggen wat ik wilde, maar toch gebeurde het elke keer weer. En dan ren je als baas gewoon hard achter de feiten aan, gruwelijk irritant.

Dus heb een appje rondgedaan waarin ik waarschuwde dat, als dit nog 1x gebeurde, ik per direct met hond en al naar huis ging. Dat werkte als een bom. Natuurlijk niet de eerste keer dat we daar waren, ook niet de derde keer...maar na een keer of 7-8 begon bij Izzy het kwartje te vallen en bleef ze op de bank liggen (*koekje*). Ze keek op, was nog wel enthousiast om te zien wie het was, maar vloog niet meer direct op de visite af. Als ze nu wil begroeten, staat ze gewoon kalm op en begroet de binnenkomer met een relaxte houding - of helemaal niet (goedgoed, het kind hep d'r voorkeuren :mrgreen: ).
En je raadt het al; de visite vindt het op deze manier nog prettiger ook. Kunnen ze gewoon rustig gaan zitten zonder een hond die in hun kruis beukt.
schelsey
Zeer actief

Heb iedereen gewaarschuwd dat het gedaan is met haar gek te maken

Na het werk in de namiddag ook weer haar helemaal genegeerd, toen ik kenji aaide kwam ze weer af, ben direct weggegaan
zonder iets te zeggen, pas gaan aaien als ze rustig was, ze keek wel wat raar moet ik zeggen :D

Ze snapt het heel vlug, daarjuist waren ik en mijn man iets gaan eten buitenhuis

Komen via de tuin terug, ze stormt door de hondenluik naar ons en hebben allebei ons omgedraaid en helemaal haar genegeerd, duurde maar paar tellen en ze ging al vanzelf zitten en bleef heel rustig, toch wel raar dat ze dit zo vlug begrijpt

Heb daarna kenji kunnen aaien, zeker 5 minuten, even korte massage aan zen billen gegeven, vind hij leuk, ze bleef naast me zitten, zal wel toeval zijn.

Zal zeker nog niet opgelost zijn, maar het begin is er nu ik weet wat er altijd fout liep

En er zijn nog wel wat dingen die ik nog moet zien te veranderen, bv, dat ze altijd op kenji zen rug staat te springen, hem
als hij van de tuin binnen komt heel de tijd achterna loopt en altijd maar voor hem gaat staan zodat hij niet verder kan

Er is nog werk aan
Lemuria

Honden begrijpen dingen sneller dan wij denken, mits ze dúidelijk voorgekauwd krijgen wat we nou precies bedoelen ;) Als we zouden gillen "Doe nou eens kalm aan!" snappen ze er geen sodemieter van. Baasje schreeuwt, maar waarom? En wát betekenen die klanken?? Gevolg; een drukke, nerveus drentelende hond. Waardoor baasje nog geirriteerder wordt ("ik heb je toch gevraagd kalm te doen?!") en de hond nog nerveuzer wordt. Enzovoorts.
Kennelijk begint er bij Nisha al iets te dagen, perfect toch :ok: Lekker (consequent!) zo doorgaan, dan komt dat best goed en heb je dadelijk je droomhond.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Lemuria schreef:Het fijne is dat dit redelijk makkelijk op te lossen is als iedereen meewerkt ;) Als ik op donderdag bij vrienden ben met Izzy is het daar ook zoete inval. Elke keer dat iemand binnenkwam en Izzy zag, deden ze gek, waarop Izzy van de bank vloog en net zo gek werd, waarop zij gingen knuffelen en haar roepen en Izzy van gekkigheid niet meer wist waar ze het moest zoeken :roll: Dan bleef ze de hele tijd druk rondlopen, opkijken en had geen rust meer, en dan kon ik zeggen wat ik wilde, maar toch gebeurde het elke keer weer. En dan ren je als baas gewoon hard achter de feiten aan, gruwelijk irritant.
Ja, dat is inderdaad gruwelijk irritant bij die hypertypes.

Bij de opvoeding van Skadi heb ik mijn allerbeste emotionele chantagetechnieken ingezet :mann: en een mail rondgestuurd met de vraag om haar te negeren, de uitleg waarom.....en daar achteraan "Ik hoop dat jullie hier aan mee kunnen en willen werken, anders moet ik Skadi straf geven voor wangedrag dat uitgelokt wordt en eigenlijk niet eens háár schuld is.".
Nou. Dat werkte :mrgreen:
Geen methode te laag-bij-de-grond om je hond goed op te voeden :tongue:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Lemuria

Miranda schreef: Ja, dat is inderdaad gruwelijk irritant bij die hypertypes.

Bij de opvoeding van Skadi heb ik mijn allerbeste emotionele chantagetechnieken ingezet :mann: en een mail rondgestuurd met de vraag om haar te negeren, de uitleg waarom.....en daar achteraan "Ik hoop dat jullie hier aan mee kunnen en willen werken, anders moet ik Skadi straf geven voor wangedrag dat uitgelokt wordt en eigenlijk niet eens háár schuld is.".
Nou. Dat werkte :mrgreen:
Geen methode te laag-bij-de-grond om je hond goed op te voeden :tongue:
Precies mijn idee :mrgreen: Ik kan d'r ook echt vinnig van worden. "Ja luister, jij gaat zo weer naar huis maar ík zit met een door jóu opgefokte hond. Wil je d'r vanavond te logeren hebben? Nee he? Nee, zoiets dacht ik al.". Maar inmiddels is alles koek en ei. Ja 1 vriend vliegt ze welhaast in de armen om uitgebreid het gezicht af te zoenen, dat moet als eerste gebeuren zodra we binnenkomen. Maar die vriend vindt dat heerlijk; "Honden kunnen maar op een paar manieren affectie tonen, als zij me af wil likken is dat dus prima.". Dus bij hem sta ik het toe. Da's duidelijk voor d'r.

Maar het is echt. Hoe hyperder de hond, hoe kalmer je de omgeving moet maken anders eindig je met een hond die over de meubels vliegt, je in de armen springt als je thuis komt en loopt te krijsen als je de deur even uit bent. Daar heb ik heul geen zin in :neenee:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”