Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kennismakingen op film: hoe/wat/waarom?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Kennismakingen op film: hoe/wat/waarom?

Ongelezen bericht door DeDiana »

Sulluna schreef:Het mooiste van honden hebben, is toch ze lekker uitlaten waar zij weer nieuwe soortgenoten ontmoeten? Ik ben van mening, dat je in een losloopgebied vaak sociale honden tegenkomt echt geen vechtersbaasjes. Net als bij die rott, als je goed kijkt op het einde.. dan hoor je mij sultan bij mij roepen en loopt nikki al met manu vast. We gaan het niet opzoeken, wij grijpen heus in. Dat witte hondje, wat we al eerder zeiden, zagen wij te laat. Hadden we eerder moeten ingrijpen, dat snappen we heus :)
Om te leren van dit soort momenten, wilde wij graag meningen. Die hebben wij gekregen en daar ben ik super blij mee. Maar, ik vind, sommige meningen een beetje overdreven. Dat mag toch ook? Want wij hebben 4 sociale honden. Wel allemaal hun eigen ding in de roedel, en dat zullen ze heus wel eens laten merken.. maar he, daar zijn het toch honden voor?

Hoe zit dat dan bij jullie? Als je 20-30 honden tegenkomt en alles is los en de jouwe ook.. Gaat dan elke begroeting hetzelfde? Is er dan nooit spanning? Onderdanigheid of dominantie? Is er dan nooit een snauw of onbeleefdheid? Zo niet, dan vind ik dat eerlijk gezegd bizarder ( is dat een woord haha) dan onze filmpjes.
Het is altijd een interactie natuurlijk. Dus als ik zeg dat Mila Sultan waarschijnlijk een snauw zou geven, zegt dat net zo veel over Mila als over Sultan ;-)

En nee, hier gaat ook niet elke begroeting hetzelfde, en niet elke begroeting gaat zoals ik dat misschien zou willen. Het siert jullie juist dat jullie deze begroetingen, waarvan jullie zelf ook al vonden dat ze niet zo goed verliepen of anders dan anders, hier wel gewoon plaatsen om er iets van te leren.
Dat mensen dan kort door de bocht kunnen reageren of op basis van deze niet representatieve ontmoetingen een conclusie trekken, was te verwachten en zou ik proberen naast me neer te leggen. Jullie kennen jullie honden het beste en jullie kunnen prima beoordelen aan welke observaties je wel wat hebt, en welke voor jullie weinig toevoegen.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Sulluna schreef:Het mooiste van honden hebben, is toch ze lekker uitlaten waar zij weer nieuwe soortgenoten ontmoeten? Ik ben van mening, dat je in een losloopgebied vaak sociale honden tegenkomt echt geen vechtersbaasjes. Net als bij die rott, als je goed kijkt op het einde.. dan hoor je mij sultan bij mij roepen en loopt nikki al met manu vast. We gaan het niet opzoeken, wij grijpen heus in. Dat witte hondje, wat we al eerder zeiden, zagen wij te laat. Hadden we eerder moeten ingrijpen, dat snappen we heus :)
Om te leren van dit soort momenten, wilde wij graag meningen. Die hebben wij gekregen en daar ben ik super blij mee. Maar, ik vind, sommige meningen een beetje overdreven. Dat mag toch ook? Want wij hebben 4 sociale honden. Wel allemaal hun eigen ding in de roedel, en dat zullen ze heus wel eens laten merken.. maar he, daar zijn het toch honden voor?

Hoe zit dat dan bij jullie? Als je 20-30 honden tegenkomt en alles is los en de jouwe ook.. Gaat dan elke begroeting hetzelfde? Is er dan nooit spanning? Onderdanigheid of dominantie? Is er dan nooit een snauw of onbeleefdheid? Zo niet, dan vind ik dat eerlijk gezegd bizarder ( is dat een woord haha) dan onze filmpjes.
Ik denk niet dat bepaald gedrag vreemd is, het is gewoon hondentaal.
Maar soms zijn er wel gedragingen die je misschien zelf niet altijd ziet.
Een hond blokken is bijvoorbeeld behoorlijk onbeleefd, maar zoiets mis je heel snel.
Is niet erg, hoeft verder geen gevolgen te hebben. Maar het is wel belangrijk om te weten wat je hond uitstraalt en wat hij nou echt doet.

Apple is snel behoorlijk gespannen met andere grotere honden, ze vind het ergens leuk maar ook erg en spannend.
Dus dan doet ze soms ook behoorlijk apart voor mijn gevoel, ze zoekt de hond dan wel soms op, maar zodra de hond eigenlijk nog maar terug kijkt gaat ze al met een heel hoog geluidje snauwen.
Na een tijdje of als ze de hond al kent gaat dat dan wel weer over.
Ook hondentaal en misschien niet de beste reactie.
Ze bijt echter niet, en ik ben nog nooit een hond tegengekomen die de boodschap niet heeft begrepen.
Dus k loop er verder niet anders door, maar misschien dat als ik het film iedereen daar ook anders over denkt.

De meest fantastische hond met andere honden was trouwens onze golden vroeger, ze straalde zoveel rust en zelfvertrouwen uit, super om te zien.
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Heavy schreef: Wat is er dan niet eerlijk aan als ik zeg dat als ik met Jip loop en Manu komt zo patsen en ik loop door en laat Jip het zelf oplossen dat het dan helemaal fout gaat? Ik weet dat uit ervaring dat hij zulke reuen niet trekt. Hij gaat ze wegbijten in de nek . Hij maakt geen gaatjes maar er komt wel een hoop kabaal en gegrom bij . Als ik hem dan nog niet in zijn nekvel pak omdat ik te ver weg ben dan jaagt hij die hond het hele veld over en blijft aldoor bijten in de nek .
Manu zou zeer waarschijnlijk Jip of ontwijken of kennis maken en speelbuigingen maken en doorlopen. Als Jip dan zou najagen zou Luna er tussendoor gaan lopen en kalmerende signalen afgeven. Dat is iets wat ik veel vaker van Manu zie. Reu-reu en hij gaat ineens spelbuigingen maken en loopt daarna door.
Manu

TessaThomas schreef:Ik heb geen makkelijke honden, maar ik gok dat juist Luna, Sultan en Manu niet het probleem zullen zijn als ik ze tegen zou komen, eerder Uma, omdat die takketeef van mij echt wel kijkt wat ze aan zou kunnen qua karakter(en daar bedoel ik niet mee dat er iets mis is met Uma hoor). :schrik: Ik gok namelijk dat Tessa helemaal stapelgek van Manu is, die houdt van patsers,. En nee, ik vind het geen Oh Oh Cherso types, meer het type dat rustig staat te kijken, maar als er iemand anders van gelijke kracht voor hem komt staan niet aan de kant gaat. Maar dat allemaal wel op een rustige manier. Het lijkt mij absoluut niet het vechterstype, hoewel dat ook afhangt van de andere hond natuurlijk. Tay zou nu nog aan de kant gaan voor hem, maar die mag het van mij gewoon helemaal niet. Sultan zou op zijn donder krijgen als hij meteen onder een staart duikt, maar daarna willen ze best kennis maken op de nette manier. En Luna heeft een te sterk karakter volgens mij, zodat ze beide niks zouden proberen of na 1 snauw afdruipen.

En ja, Manu patst, maar dat vind ik ook wel weer gewoon voor een reu, niet helemaal wenselijk, maar niet raar. Als Nikki er aan gaat werken lijkt mij dat voornamelijk om haar hond te beschermen, hoewel ik het eng vind om een hond op zo'n moment weg te roepen. En Sultan is niet erg beleefd, maar goed hij reageert wel op de correcties. Hij lijkt me trouwens het moeilijkste om wat te leren op dit gebied, dus hoe je normaal beschaafd kennis maakt. Gewoon, omdat hij de correcties van honden interpreteert als oprotten ipv rustig aan jij.
Ik zal op zo'n staarmoment als met de Rottweiler, hem nooit weg roepen :schrik:

Er is maar een hond waar het om zou kunnen slaan in vechten, dat is een Husky reu uit de straat. Die hangt gelijk over Manu heen en die mensen laten elke keer weer die flex-knop los. Dan is hij echt heel boos.

Oh en Uma lijkt misschien een pussy maar die heeft ook wat haar op haar tanden hoor :mrgreen: Ze leeft met Manu hè :LOL:
Manu

Misschien dat hij wel patst hoor, maar hij druipt echt 9 van de 10 keer af. Ik weet niet wat hij dan ziet, waarschijnlijk dat hij in de problemen komt als hij verder gaat dus gaat hij over in spelbuigingen. Sommige honden loopt hij straal langs, gaat er niet eens naar toe omdat hij van een afstand al kan zien dat hij geen partij is vermoed ik ;) En dat laatste komt ook voor bij kleine honden zoals Chihuahua's. Gaat ie vaak niet eens naar toe :19:
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sulluna »

Ik vond dat van Luna zeker raar gedrag, voor háár. Zij heeft zoiets nooit gedaan. Sowieso gaat zij niet snel naar een hond toe en wijkt zij nooit van mijn zijde. Dus dat was al raar. Daarnaast speelt zij eigenlijk alleen met honden die ze goed kent, zoals sultan, manu en uma. Dus dat zij zo uit haar stekker gaat bij een klein hondje, is heeeel raar. Dat heeft zij in al die jaren nog nooit gedaan. Voor sultan zou het niet raar zijn, voor luna wel.

Sultan is 2,5 jaar. Hij is van de broodfok, naar een asiel gegaan en daar heb ik hem gehaald. Bij mij is hij het eerste jaar dood en dood ziek geweest en kon toen amper lopen. Het is pas sinds 3 kwart jaar dat wij alles kunnen doen en hij soortgenoten ziet en ontmoet. Hij loopt ook pas een maand of 2 los. Dus ik zie alles als een leerproces voor hem en voor mij. Dus als het minder goed gaat, wil ik weten hoe dat komt. Maar over het algemeen gaat het gewoon goed. Het is ren blije sociale reu. Hij moet alleen geremder zijn. Dankzij dit topic, ben ik gaan zien dat hij zijn begroetingen niet goed doet. Wellicht heeft dat ook te maken met zijn verleden, waar hij in zijn eentje leefde in een asiel toen hij 5 maanden oud was. Geen idee? Misschien mist hij een stukje hondentaal ofzo?
Manu

Nouja ik kan alleen maar raden natuurlijk. Maar de enige keer dat ik een conflict met hem heb meegemaakt en heb kunnen zien is toen er een loslopende NF op hem dook terwijl hij aangelijnd zat.
Los gaat het eigenlijk altijd goed. Niet dat ik hem gewoon maar laat hoor. Het is geen domme hond gelukkig, hij kan vrij goed anticiperen.

Hij staat zijn mannetje, dat zeker. Maar ik zou echt heel raar opkijken als hij gaat vechten.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Sulluna schreef:Ik vond dat van Luna zeker raar gedrag, voor háár. Zij heeft zoiets nooit gedaan. Sowieso gaat zij niet snel naar een hond toe en wijkt zij nooit van mijn zijde. Dus dat was al raar. Daarnaast speelt zij eigenlijk alleen met honden die ze goed kent, zoals sultan, manu en uma. Dus dat zij zo uit haar stekker gaat bij een klein hondje, is heeeel raar. Dat heeft zij in al die jaren nog nooit gedaan. Voor sultan zou het niet raar zijn, voor luna wel.

Sultan is 2,5 jaar. Hij is van de broodfok, naar een asiel gegaan en daar heb ik hem gehaald. Bij mij is hij het eerste jaar dood en dood ziek geweest en kon toen amper lopen. Het is pas sinds 3 kwart jaar dat wij alles kunnen doen en hij soortgenoten ziet en ontmoet. Hij loopt ook pas een maand of 2 los. Dus ik zie alles als een leerproces voor hem en voor mij. Dus als het minder goed gaat, wil ik weten hoe dat komt. Maar over het algemeen gaat het gewoon goed. Het is ren blije sociale reu. Hij moet alleen geremder zijn. Dankzij dit topic, ben ik gaan zien dat hij zijn begroetingen niet goed doet. Wellicht heeft dat ook te maken met zijn verleden, waar hij in zijn eentje leefde in een asiel toen hij 5 maanden oud was. Geen idee? Misschien mist hij een stukje hondentaal ofzo?
Ik weet het niet. Tessa komt ook uit de broodfok en heeft 2,5 jaar alleen maar in een tuin geleefd, voordat ze in het asiel kwam. In die tuin was de enige hond die ze zag de JR, die binnen leefde en haar littekens heeft bezorgd. Dus veel contact heeft zij niet gehad, maar begroetingen snapt ze wel weer en is ze heel netjes in. (Voor de rest een takketeef, maar daar hadden we het niet over toch :LOL: ) Ik denk een combinatie van karakter en gebrek aan ervaring er in? En dan karakter eigenlijk positief, want het ziet er gewoon uit als gezellig kennis willen maken, alles en iedereen leuk vinden, maar gewoon niet helemaal snappen dat meteen zoenen bij de 1e ontmoeting niet echt gewaardeerd wordt.

@ Nikki: Ja, maar Tessa houdt niet van teven, tenzij het Luna typjes zijn (de teef waar zij helemaal dol op was heette trouwens ook Luna :LOL: ) Dan gaat ze vervelend najagen en regelneven op een gemene manier. Gewoon de air van Luna zal bij haar voldoende zijn om het niet te doen en Uma straalt gewoon wat anders uit, die is lekker zelf bezig.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

j.werkman schreef:Waarom wordt patsen zo negatief gezien, hij laat zien wie hij is, dat geeft toch duidelijkheid. Ik ervaar dat niet meteen als uitlokken en eigenlijk wel passend. Een hond kan zich toch niet anders presenteren dan hij is, als de kennismaking geweest is, is er duidelijkheid en kun je dingen gaan doen. Het lijkt me een heel duidelijke, open hond. Op de filmpjes was er een kennismakingsronde aan de gang.

Dat is juist zo lastig met communicatie met veel mensen, die hebben vaak een agenda.

Ik bedoel niet te zeggen dat elke hond maar zijn gang moet gaan.
Dat ben ik met je eens.
Ik zie ook geen zware bedreiging van Manu uitgaan (had ik ook al geschreven :tongue: ).

Als ik de reacties lees wordt het voor mij wel steeds duidelijker waarom honden snel "vals" of "asociaal" of "rotzak" genoemd worden.
Het lijkt erop alsof elk contact pure liefde en vriendelijkheid uit moet stralen anders deugt de hond niet.
En zo zitten honden niet in elkaar.
Hondentaal is een heel stuk uitgebreider dan vriendlijk en liefdevol.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Sulluna schreef:Ik vond dat van Luna zeker raar gedrag, voor háár. Zij heeft zoiets nooit gedaan. Sowieso gaat zij niet snel naar een hond toe en wijkt zij nooit van mijn zijde. Dus dat was al raar. Daarnaast speelt zij eigenlijk alleen met honden die ze goed kent, zoals sultan, manu en uma. Dus dat zij zo uit haar stekker gaat bij een klein hondje, is heeeel raar. Dat heeft zij in al die jaren nog nooit gedaan. Voor sultan zou het niet raar zijn, voor luna wel.

Hij heeft niet veel kunnen leren.
Maar als hij zich zo gedraagt zoals hij doet terwijl hij pas 2 maanden los loopt denk ik dat hij nog een hoop bij kan leren.
Ik ben benieuwd hoe hij over een jaar zal zijn.
Hij respecteert geen persoonlijke zones, maar hij reageert best goed op wegsnauwen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Oh nee hoor, ik vind het allemaal gewoon sociale honden. Deze roedel zou ik zelfs tegen durven te komen met mijn verknipte zooitje. Ik geloof ook wel dat er van hun uit geen problemen komen, maar het kan wel vanuit de andere hond. Want zelfs 2 patsende reuen waar de vlam in de pan slaat vind ik niet raar, alleen onwenselijk. Hoewel ik me dan afvraag of Manu daar wel in mee zou gaan?
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

Natuurlijk trek je je het commentaar aan, het gaat toch om jouw hond waarover gesproken wordt.

Ik zou bijna willen afspreken om ze te ontmoeten, want ik vind ze leuk :mrgreen:
Afbeelding
Manu

TessaThomas schreef:Oh nee hoor, ik vind het allemaal gewoon sociale honden. Deze roedel zou ik zelfs tegen durven te komen met mijn verknipte zooitje. Ik geloof ook wel dat er van hun uit geen problemen komen, maar het kan wel vanuit de andere hond. Want zelfs 2 patsende reuen waar de vlam in de pan slaat vind ik niet raar, alleen onwenselijk. Hoewel ik me dan afvraag of Manu daar wel in mee zou gaan?
Ik ook.
Hij heeft dus echt 1 reu die hij "aanvalt". Mijn schuld ook hoor, ik ben veel te aardig tegen die mensen.
Ik snap dat het leuk is, zelfde ras, oh leuk, vriendjes! Nou nee, hun hond gaat direct luid loeiend over Manu heen hangen en dan moet ik hem wel bij zijn lurven grijpen om te voorkomen dat hij bijt. Al had hij, als hij dat echt graag had willen doen, allang gekund denk ik.
Elke keer weer zie ik ze te laat en elke keer weer ben ik te aardig en loop ik gewoon door. Voortaan draai ik om.

Zou hij los zijn zal dat weer niet snel gebeuren. Dat geloof ik echt.
Ik heb Manu misschien 2x in zijn leven zien snauwen? Hij loopt gewoon weg als hij het niet interessant of te gespannen vindt.

Daarom ga ik ook naar dit soort gebieden.. Ik laat hem niet overal los hoor en soms zie ik al of ik hem even bij me moet houden. Meestal hoeft dat al niet want dan loopt hij zelf door of gaat voor zichzelf even zwemmen of snuffelen.
Manu

Heavy schreef: Ik zie ook bij Manu veel geschud dus vraag me af of het voor hem wel een ontspannen wandeling is .
Hey, weet je nog dat ik zei dat dit situaties waren die we zelden tot nooit mee maken? En dat ik zei dat ik zoveel zag gebeuren? :mrgreen:
Oh en ook dat 2 filmpjes van dezelfde roedel zijn?

Dus "wandeling" gaat niet echt op.
Manu

Heavy schreef:
Manu schreef:
Heavy schreef: Ik zie ook bij Manu veel geschud dus vraag me af of het voor hem wel een ontspannen wandeling is .
Hey, weet je nog dat ik zei dat dit situaties waren die we zelden tot nooit mee maken? En dat ik zei dat ik zoveel zag gebeuren? :mrgreen:
Oh en ook dat 2 filmpjes van dezelfde roedel zijn?

Dus "wandeling" gaat niet echt op.
Sorry ik snap je niet :oeps: ik zie 4 filmpjes zijn die van 4 verschillende wandelingen of van 1 wandeling ? En wat bedoel je met 2 filmpjes van dezelfde roedel? Ik had het over jullie gelegenheidsroedel waarmee je wandeld . Manu Uma Luna en Sultan dus :wink:

Is hij anders als je met hem alleen loopt of zie je dan dit soort dingen ook ?
Het lijkt me dat hij de rol als leider heeft opgenomen en dat best spannend vind .
De Rottweiler komt in 2 van de filmpjes voor ;)
Deze zijn gemaakt op 1 wandeling, wat toeval was, want normaal kom ik eigenlijk nooit in deze situaties :19:
Die wandeling duurde natuurlijk veel langer dan de filmpjes zijn.

Hij is zeker anders als we niet met 4 zijn. Met alleen Uma erbij is hij veel toegankelijker.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Sommige honden en vaak zijn dat reuen, hebben helemaal geen behoefte aan andere honden/reuen.
Ik geef grif toe dat mijn reu geen lieverdje is, dat is een fanatieke flikker en dat word versterkt omdat hij zijn meiden moet beschermen, ik loop natuurlijk ook met een roedel. Ik doe Doran dan ook geen plezier als ik met hem in drukke gebeiden ga lopen, daarom loop ik altijd in achteraf stukken die door weinig mensen zijn ontdekt, zo kom ik dus weinig honden tegen :ok:
Het kwam misschien niet zo over, sorry daarvoor, maar dat was dus wat ik bedoelde, Sultan en Manu accepteren een correctie, maar sommige honden houden het niet bij een correctie, die duiken er meteen vol in en dan gaat het dus fout want dat weet je nooit van te voren.

Ik vind het persoonlijk erg vervelend om patsers tegen te komen en het stikt hier van de patsers :scratch: juist omdat ik niet wil dat Doran er op reageert, dat betekend dus dat ik mijn hond zwaar onder appèl moet zetten terwijl die patser al patsend om Doran heen loopt te draaien, vaak met de boodschap hij doet niks hoor.....nee maar mijne wel, dus maak je hond even vast aub, dat is voor mij dan dus niet relaxed lopen en dat vind ik jammer.

Met Luna en Zinzi zou ik zo in een druk gebied kunnen gaan wandelen, Luna negeert zo goed als alles, als ze een hond erg leuk vind wil ze er best even "tikkertje" mee spelen, maar verder boeit het haar niet. Zinzi negeert ook veel maar is wat fanatieker met afsnauwen als ze erg onbeleefd zijn en ook daar heb je het dan weer, als de andere hond die snauw niet accepteerd ben je gewoon de pineut en alles wat ik wil is realxed lopen met mijn honden die aan elkaar genoeg hebben, zonder enige spanning of risico's op ruzie, ik hou er gewoon niet van!

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is?
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik denk dat manu heel goed weet bij wie ie wel en bij wie ie niet moet patsen en ik denk daarom ook dat het wel mee zal vallen als ie honden van 'hier' tegen zou komen die dat gedrag niet pikken.

mijn jan was heel geen vechtersbaas, zocht andere honden niet op maar straalde wel uit dat ze, als ze wilden, het ook konden krijgen.
als een hond zou gaan patsen had ie denk ik wel een probleem, maar honden gingen nooit patsen want de boodschap was duidelijk voor ze.
en ik denk dat manu zich in zijn geval ook wel een paar keer bedacht zou hebben en er dus helemaal niks gebeurd zou zijn.
als ie maar zo lukraak aan het patsten sloeg had ie namelijk al veel vaker nare confrontaties gehad.
ik zou me niet zo druk maken nikki, wel op blijven letten uiteraard, maar ik lees nergens dat je dat niet doet.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Nou zoals ik het allemaal lees, gaat het er met de forumhonden icm deze roedel het er een stuk onvriendelijker aan toe dan dat Nikki in de werkelijkheid ervaart. ;) Ik kan me de reacties van Nikki en Agnes wel goed voorstellen. Het is niet leuk om te lezen "mijn hond zal een hekel hebben aan die van jou" terwijl je dat nog helemaal niet weet omdat dat is gebaseerd op interactie met andere honden.

Sommige hondeneigenaren kennen Mayke als een open, speelse hond, anderen als een hond die andere honden negeert, andere mensen kennen haar als een hond die op dr rug gaat liggen en daarna heel druk gaat lopen stuiteren (spanning afreageren)
Alles is afhankelijk van de hond die er op dat moment tegenover staat. Als ik nu een filmpje zou maken van een situatie die ik héél opmerkelijk vind, is het toch raar als andere mensen mijn hond zouden inschatten op díe specifieke situatie?
Dat is er precies wat er bij Manu en Sultan nu gebeurt. En kritiek op je hond voelt vaak heel ongemakkelijk, al helemaal als die gebaseerd is op een situatie die weinig voorkomt.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Paisley schreef:Nou zoals ik het allemaal lees, gaat het er met de forumhonden icm deze roedel het er een stuk onvriendelijker aan toe dan dat Nikki in de werkelijkheid ervaart. ;) Ik kan me de reacties van Nikki en Agnes wel goed voorstellen. Het is niet leuk om te lezen "mijn hond zal een hekel hebben aan die van jou" terwijl je dat nog helemaal niet weet omdat dat is gebaseerd op interactie met andere honden.

Sommige hondeneigenaren kennen Mayke als een open, speelse hond, anderen als een hond die andere honden negeert, andere mensen kennen haar als een hond die op dr rug gaat liggen en daarna heel druk gaat lopen stuiteren (spanning afreageren)
Alles is afhankelijk van de hond die er op dat moment tegenover staat. Als ik nu een filmpje zou maken van een situatie die ik héél opmerkelijk vind, is het toch raar als andere mensen mijn hond zouden inschatten op díe specifieke situatie?
Dat is er precies wat er bij Manu en Sultan nu gebeurt. En kritiek op je hond voelt vaak heel ongemakkelijk, al helemaal als die gebaseerd is op een situatie die weinig voorkomt.
Maar daar wordt toch naar gevraagd, naar deze specifieke filmpjes :19:
En dan kan ik alleen zeggen dat als ze mijn hond zo zouden benaderen, dat niet leuk wordt, dat ze Doran misschien anders zouden benaderen dat kan best, maar ik(we) gaan nu puur uit van wat we op deze filmpjes zien.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Sulluna schreef:Het woordje "enorme" en "heeel erg" vind ik overtrokken ja.

Nou 2 filmpjes zijn van de zelfde roedel als je goed kijkt. En dat kleine witte hondje dat was heel raar. Vonden we allebei. Dáárom plaatste wij het. ( staat dik gedrukt in de op ;) )
Die ene roedel van 2 filmpjes, daar gaat de rott naar manu, niet andersom. Dus 2 momenten van Sultan en 2 momenten van manu.. ik denk dat wij ruim 20 honden tegen kwamen. Dus sja, als jij dat veel vindt.. dat kan. Wij vonden dat ook, vandaar dat we het lieten zien omdat wij dat nog nooit hadden mee gemaakt.

Gek trouwens, dat je zegt als dit uitzonderlijke situaties zijn dan is er niks om druk over te maken. Dat staat letterlijk 5 keer in dit topic. ( waarvan dus dikgedrukt in de OP)
Dat ene filmpje heb ik een paar keer bekeken, de rott gaat in eerste instantie naar de ridgeback, die is al onder de indruk en loopt dan laag weg. Direct staat de rott ietwat gespannen bij Manu, die net zo gespannen staat. Rott geeft in mijn ogen even aan dat hij op dat moment Manu niet moet en Manu accepteert dat en beide honden lopen weg van elkaar.

Zelf zou ik het ook wat eng vinden, met mijn vorige reu en teef zou ik mijn honden bij me hebben geroepen als ik jullie zou zien aankomen. Manu komt behoorlijk zelfverzekerd over, en dat had met mijn vorige reu niet goed gegaan. Maar daarom liep ik ook niet meer in losloopgebieden :mrgreen:
Sultan oogt voor veel honden denk ik wel heel dominant door zijn staarthouding. En op dat filmpje met Manu en de rottweiler komt ook Sultan terug lopen die vervolgens ook op de rottie afloopt. Daarna gaan ze even weg, maar keert Sultan toch weer terug naar de Rottie en steekt de neus onder zijn kont, waar de Rottie niet van gediend is en dus volgt er weer een snauw.
Het is dat Sultan en Manu het accepteren, die snauw van de Rott, en weglopen. Maar heb je reactief tegen reactief staan, dan heb je zomaar een hok met herrie is mijn idee.
Rott was volgens mij ook wel duidelijk de "baas" in dat roedeltje.
Manu

Er wordt dus gevraagd naar de specifieke situatie, zie titel en openingspost: hoe/wat/waarom?
Niet hoe jouw hond met dit gedrag om zou gaan ;) Al snap ik wel dat je het ter voorbeeld zou noemen.

Ik weet heel zeker dat er op veel van jullie honden helemaal niet hetzelfde gereageerd zou worden. 100%.
Ik zou bijna zeggen: loop eens mee. Dan zou je kunnen zien dat onze honden het echt 95% van de tijd netjes doen.

Ik realiseer me dat ik geen buikpijn hoef te krijgen hoor, maar ik krijg het wel. Ik doe hard mijn best om mijn honden te begrijpen en ze alles te bieden wat ik kan.
Ik zou het heel naar vinden als andere hondeneigenaren mij of mijn hond vervelend zouden vinden, vandaar dat ik de tekenen probeer te zien en elke dag oefen op terug komen en andere commando's/oefeningen. Ik durf mijn hond een sociale reu te noemen. Ondanks dat hij een debiel kan zijn zo af en toe, loopt mijn intacte reu met vrijwel alle honden samen op zo'n stuk. Ook op het strand. En ik kan hem zelfs meenemen naar grote groepswandelingen.

Ook al realiseer ik me dat de filmpjes mijn hond niet goed vertegenwoordigen, doet het toch een tikkeltje pijn als er zo heftig gereageerd wordt op zijn gedrag.
En dan niet alleen op het gedrag van het filmpje, nee. Dat jullie hopen ons niet tegen te komen.
Dat vind ik echt beledigend. Wij zijn leuke, lieve en sociale mensen al zeg ik het zelf, en onze honden zijn nog veel leuker. Als er eentje een misstap maakt, zitten we er bovenop, en dat niet alleen.
Nee, we filmen het en zetten het op een hondenforum om er wat van op te kunnen steken en het de volgende keer eerder te kunnen zien aankomen en voorkomen.

Ik zal speciaal voor diegenen na het warme weer mijn camera meenemen en de honden filmen als ik weer met ze in het losloopgebied loop.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik vind dit soort filmpjes juist leuk :ok: ik denk vaak ook had ik dat maar gefilmd! Zo grappig om te zien.
Zoals vanochtend, loopt er een herder met stramme poten en staart omhoog op Kiyoshi af. Kiyoshi was al aan het snuffelen aan een grasspriet, kijkt op en gaat verder snuffelen :19: probeert die hond uit alle macht te patsen bij mijn haarbal en droop uiteindelijk verbaast af toen Kiyoshi 0,0 reactie gaf :LOL: je kon mij opvegen!
Maar goed besluit Kiyoshi wel ineens terug te patsen dan is het snel klaar hoor. Ik heb helemaal geen zin in spanning en gedoe.
Na het zien van de filmpjes durf ik nog steeds met jullie te wandelen hoor :mrgreen: ik zou alleen opletten en sommige dingen begeleiden maar goed dat zijn jullie toch al van plan.
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Ik zou jullie met alle liefde tegen willen komen (zo in het wild is de kans overigens erg klein :mrgreen: )
Als het met de honden onderling niet zou gaan (wat ik niet vermoed), dan hou je ze vast als je aan het kletsen bent.

Ik denk echt dat mensen beren zien die er niet zijn.
blondie
Zeer actief

En ik vind het ook interessant om te zien hoor Manu en Sullana, denk gewoon dat veel mensen in eigen referentiekader denken. Maar o.a. mijn eigen reactie en referentie naar mijn vorige honden is in mijn geval om te zeggen dat ik niet in losloopgebieden ging wandelen, omdat mijn teef en reu er moeite mee hadden.
Maar in de gevallen die je nu neerzet is er niets gebeurd, de honden spraken elkaars taal en het was duidelijk. Het is het verschil tussen laten gaan en zien dat het ok gaat tussen vreemde honden, en mensen die er zelf van uit gaan dat hun honden er wat meer moeite mee zouden hebben. Maar die geven ook al aan dat ze dan zelf de honden bij zich zouden roepen, of niet op drukke stukken gaan lopen.
Manu

Heavy schreef:Ik denk trouwens echt dat je het verkeerd opvat hoor . Ik geloof niet dat ik het gezegd heb maar al zou ik zeggen : ik hoop niet dat ik jullie tegen kom , dan bedoel ik daarmee dat ik dat liever niet heb omdat ik dan teveel werk heb aan MIjN hond :wink:

Ik loop het liefste rustig en ontspannen en roep mijn hond het liefste zomin mogelijk bij me dat is toch logisch ?
Nee natuurlijk snap ik dat. Jij loopt dan waarschijnlijk ook niet op die stukken waar ik wel loop.
Ik weet niet meer wie wat gezegd heeft hoor en zeer waarschijnlijk komt het door de rij negativiteit achter elkaar plus die mega hitte, en tijdens het laatste rondje die domme mensen die hun Husky weer op die van mij af laten stormen :gvd: waardoor ik lichtelijk geïrriteerd raak :mep:
En wat ik al zei, ik ben een muts, ik trek me heel veel aan van wat anderen vinden.

Vooral met al die hondendingen, ik kan daar zo onzeker van worden.
Ik denk Manu te kennen en dan doet 'ie weer zoiets raars als bij dat kleine hondje. Ik snap daar dan echt niks van. Die Rottweiler-situatie kan ik ergens nog wel raden.
Nou ja, dan komen we mensen tegen met reuen en loopt hij er straal langs, of Uma speelt met een andere hond en hij moet zich ermee bemoeien, de andere keer staat Uma er wel bij, de andere keer niet. De ene keer dit, de andere keer dat. Het is best moeilijk.

En wat jij zegt over Jip herken ik wel. Manu is nu de 2 gepasseerd en ik merk dat zijn karakter verandert. Het wordt wel stabieler, maar er komen ook nieuwe dingen bij. Als een hond op hem afstormt is hij gelijk gespannen. Terwijl hij ook zo'n terrorpuber was, hij denderde overal op af. Gelukkig luistert hij echt steeds beter, af en toe lijkt zijn gehoor wat vertraging te hebben :F: maar het komt goed.
Ik vind het gewoon moeilijk, en ik kan best tegen kritiek maar sommigen kwamen dan misschien net op een zwak moment.
Ofzo.
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Manu schreef:Er wordt dus gevraagd naar de specifieke situatie, zie titel en openingspost: hoe/wat/waarom?
Niet hoe jouw hond met dit gedrag om zou gaan ;) Al snap ik wel dat je het ter voorbeeld zou noemen.

Ik weet heel zeker dat er op veel van jullie honden helemaal niet hetzelfde gereageerd zou worden. 100%.
Ik zou bijna zeggen: loop eens mee. Dan zou je kunnen zien dat onze honden het echt 95% van de tijd netjes doen.

Ik realiseer me dat ik geen buikpijn hoef te krijgen hoor, maar ik krijg het wel. Ik doe hard mijn best om mijn honden te begrijpen en ze alles te bieden wat ik kan.
Ik zou het heel naar vinden als andere hondeneigenaren mij of mijn hond vervelend zouden vinden, vandaar dat ik de tekenen probeer te zien en elke dag oefen op terug komen en andere commando's/oefeningen. Ik durf mijn hond een sociale reu te noemen. Ondanks dat hij een debiel kan zijn zo af en toe, loopt mijn intacte reu met vrijwel alle honden samen op zo'n stuk. Ook op het strand. En ik kan hem zelfs meenemen naar grote groepswandelingen.

Ook al realiseer ik me dat de filmpjes mijn hond niet goed vertegenwoordigen, doet het toch een tikkeltje pijn als er zo heftig gereageerd wordt op zijn gedrag.
En dan niet alleen op het gedrag van het filmpje, nee. Dat jullie hopen ons niet tegen te komen.
Dat vind ik echt beledigend. Wij zijn leuke, lieve en sociale mensen al zeg ik het zelf, en onze honden zijn nog veel leuker. Als er eentje een misstap maakt, zitten we er bovenop, en dat niet alleen.
Nee, we filmen het en zetten het op een hondenforum om er wat van op te kunnen steken en het de volgende keer eerder te kunnen zien aankomen en voorkomen.

Ik zal speciaal voor diegenen na het warme weer mijn camera meenemen en de honden filmen als ik weer met ze in het losloopgebied loop.
Nou, beledigend? Ik zou er niet te zwaar aan tillen hoor, ik geloof echt niet dat het persoonlijk bedoeld is. Wat ik lees bij de mensen die jullie niet tegen zouden willen komen is dat hun hond het gedrag van jullie hond(en) in deze filmpjes niet (goed) kan handelen en dat ze daarom zulk gedrag liever vermijden. Gaat helemaal niet om jullie of de honden persoonlijk joh :wink:

Ik heb ook gezegd dat ik door zou lopen omdat mijn hond het gedrag uit de filmpjes gewoon niet leuk vind, maar in werkelijkheid zou ik toch blijven staan, mijn hond vertellen dat ze zich niet aan moet stellen en even knuffelen met Manu, Sultan en Luna en Uma op afstand bewonderen :I: Omdat ik jullie van het forum ken, als ik géén idee had wie jullie waren zou ik doorlopen, ik doe mijn hond daar vaak geen plezier mee en ik loop juist voor haar plezier. Niets meer en niets minder :wink:
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Luna87 schreef: Nou, beledigend? Ik zou er niet te zwaar aan tillen hoor, ik geloof echt niet dat het persoonlijk bedoeld is. Wat ik lees bij de mensen die jullie niet tegen zouden willen komen is dat hun hond het gedrag van jullie hond(en) in deze filmpjes niet (goed) kan handelen en dat ze daarom zulk gedrag liever vermijden. Gaat helemaal niet om jullie of de honden persoonlijk joh :wink:
Dit dus, het zegt misschien meer over mijn eigen hond (hun hond) dan Sultan en Manu.
Nu ben ik trouwens wel heel nieuwsgierig naar filmpjes als ze neutraal zijn. Zelf vind ik hondentaal machtig mooi om te zien namelijk. Ik ben al een uur op zoek naar een filmpje van mijn Noah, maar ik kan die nu nergens vinden :hmmm: Dat is namelijk ook erg interessant materiaal wat sommige verkeerd interpreteren.
Perry en Noah

Afbeelding
Manu

Ergens weet ik dat ook wel natuurlijk, ik had misschien hetzelfde kunnen neerzetten bij een ander maar ja, dan gaat het niet over mijn grote liefde :engel:

We wilden eigenlijk dit weekend gaan lopen maar met die hitte vinden we dat onverantwoord.
Maar ik zal zeker filmpjes maken :ok: En jullie filmpjes vind ik ook leuk om te zien, interessant om de diversiteit in de communicatie te kunnen bekijken.
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Als ik er aan denk zal ik ook eens een filmpje maken. Ben ook wel benieuwd hoe anderen mijn hond zien :ok: En ik denk dat het zelf ook wel eens leuk is om te kunnen zien, misschien mis je toch een hoop wat je dan op zo'n filmpje ineens wel ziet.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

duitse herder schreef:
Luna87 schreef: Nou, beledigend? Ik zou er niet te zwaar aan tillen hoor, ik geloof echt niet dat het persoonlijk bedoeld is. Wat ik lees bij de mensen die jullie niet tegen zouden willen komen is dat hun hond het gedrag van jullie hond(en) in deze filmpjes niet (goed) kan handelen en dat ze daarom zulk gedrag liever vermijden. Gaat helemaal niet om jullie of de honden persoonlijk joh :wink:
Dit dus, het zegt misschien meer over mijn eigen hond (hun hond) dan Sultan en Manu.
Nu ben ik trouwens wel heel nieuwsgierig naar filmpjes als ze neutraal zijn. Zelf vind ik hondentaal machtig mooi om te zien namelijk. Ik ben al een uur op zoek naar een filmpje van mijn Noah, maar ik kan die nu nergens vinden :hmmm: Dat is namelijk ook erg interessant materiaal wat sommige verkeerd interpreteren.
Niet met Finn op strand toch? Of in huis, want daar viel ook nog wat over te zeggen :engel:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”