FullofLove schreef:Alleen dan is het wel raar eigenlijk dat ik dat bovenste cockertje dus niet als blueroan kan laten registreren maar alleen als blauwschimmel.
Ja, dat is wel stom, dat komt doordat elk ras eigen namen hanteert. Die zijn vastgelegd en daar kun je niet van afwijken.
Bij ons heten bv zwartwitte stabijs "zwart met witte aftekening", en zwartwitte wetterhounen heten "zwart met wit". Is exact hetzelfde genetisch, maar ja, zo staat het in het systeem.
En ja, vind het idd verwarrend, net zoals men soms de kleur benoemt en dan bedoel ik deze keer niet de aftekening maar de kleur, dus wanneer bruin, chocolate of lever? Maar ze zijn alledrie genetisch bb.
Ja, dat is dus hetzelfde. Drie namen voor exact hetzelfde.
Of rood, oranje, of lemon? En dan vooral de lemon, sommige beweren dat dat een rode (ee) is die op de B locus bb is (zeg ik dat zo goed?) en dus licht pigment op de neus en oogranden heeft.
Andere hebben het dan echt over een meer lemonachtige kleur van de vacht ongeacht wat de hond op de B locus is..
Die anderen hebben gelijk.
Er kan best iets verschil zijn in slijmvliezen door wat er op B ligt maar nooit heel veel. De reden daarvoor is simpel:
rood en lemon zijn beide recessief gele varianten. En dat betekent dat phaeomelanine wordt tegengehouden, dat kan zich niet uiten daardoor.|
En dat betekent dus dat de donkere pigmenten, de B en de b dus, zich niet kunnen uiten, óók niet in de slijmvliezen en neus.
Kijk maar naar de Goldens, die allemaal (getest) BB zijn. Daar zie je ook lichte pigmenten op de neus en slijmvliezen. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.
Het kan wel
iets schelen maar bij recessief gelen verkleuren de slijmvliezen vrijwel altijd als de hond wat ouder wordt (als in: boven het jaar).