Het eerste hoofdstuk van The Culture Clash van Jean Donaldson..Leuk en zinnig leesvoer en misschien maakt het wat mensen warm dit boek eens te lezen.

Moderator: moderatorteam
Nee!Daphne schreef:Is het helemaal vertaald?
Eline* schreef:Nee!Daphne schreef:Is het helemaal vertaald?![]()
Helaas niet..ik vond alleen het eerste hoofdstuk vertaald op internet.![]()
Maar het is echt prima leesbaar in het engels.
Ben malle pietje niet!Daphne schreef:Mmm, niks voor jou om even het boek te vertalen?![]()
Daphne schreef:Hahahaha geweldig. Het spreekt mij voor 100% aan, heb me kapot gelachen om sommige stukjes. Leuke schrijfstijl.
Mijn favoriete mythe is die van het eerst door de deur gaan. Welke gestoorde geest heeft in vredesnaam bedacht dat een hond zou kunnen begrijpen, laat staan daar een dominantiegedachte aan zou kunnen hechten, dat hij boven zijn eigenaar staat als hij als eerste door de voordeur gaat?
Hahahaha, prachtig toch
Sinds ik diverse honden heb meegemaakt die echt héél erg boos werden toen ik hen niét als eerste door de deuropening wilde laten knallen betwijfel ik of het een hond helemaal niet uitmaakt wie er als eerste door een deuropening gaat.Mijn favoriete mythe is die van het eerst door de deur gaan. Welke gestoorde geest heeft in vredesnaam bedacht dat een hond zou kunnen begrijpen, laat staan daar een dominantiegedachte aan zou kunnen hechten, dat hij boven zijn eigenaar staat als hij als eerste door de voordeur gaat?
Ben ik wel een beetje met je eens. Je kan ook een tikje *te* vernieuwend zijn.Wil de hond schreef:Mijn favoriete mythe is die van het eerst door de deur gaan. Welke gestoorde geest heeft in vredesnaam bedacht dat een hond zou kunnen begrijpen, laat staan daar een dominantiegedachte aan zou kunnen hechten, dat hij boven zijn eigenaar staat als hij als eerste door de voordeur gaat?
Sinds ik diverse honden heb meegemaakt die echt héél erg boos werden toen ik hen niét als eerste door de deuropening wilde laten knallen betwijfel ik of het een hond helemaal niet uitmaakt wie er als eerste door een deuropening gaat.
Ook heb ik té vaak bemerkt dat honden mij een stuk serieuzer begonnen te nemen vanaf het moment dat ik hen had duidelijk gemaakt dat ik het zeer op prijs stel als mij voorrang verleend wordt.
Ook heb ik zat honden leren kennen bij wie het allemaal niet zo nauw luistert, zij denken aan hele andere zaken als zij een deuropening doorsjezen.
Maar de patserige typjes die ik heb leren kennen hechten naar mijn idee zeker wel waarde aan het éérst door de deur gaan. Is één van die kleine dingetjes waarmee ze zichzelf bewijzen.
Jean heeft veel dingen heel goed door, maar er zijn toch ook dingen waarvan ik denk dat ze een beetje doordraaft. Ze wil té graag alles helemaal anders zien. Is mijn indruk.
Hanneke2 schreef:Ben ik wel een beetje met je eens. Je kan ook een tikje *te* vernieuwend zijn.![]()
Wat leuk nu toch. Het gebeurt niet vaak dat iemand het met me eens is, en jij bent nu al de tweede in drie dagen.![]()
Toch vind ik het wel heel verfrissend zoals zij tegen bepaalde vastgeroeste zaken aanschopt.
Inderdaad, ze heeft een bijzonder verfrissende kijk op het wezen van de hond, en de omgang daarmee.
En wat als eerste door de deur betreft: tsja, ik heb er zo een die eerst gaat als hij vooraan staat, maar met net zoveel gemak de kat eerst laat gaan of achter mij aan hobbelt.
Wie zei er ook alweer: "Het is niet een écht slimme hond"?![]()
In het hele 'deur'-gebeuren vind ik het zelf eigenlijk veel belangrijker dat Jack geen stap buiten de deur zet als ik zelf geen aanstalten maak om naar buiten te gaan. Dus als ik met mijn jas aan plus hond aan de riem de deur open doe, mag hij van mij best als eerste, maar als ik de deur open doe voor de postbode, mag hij er naast komen staan, maar is de drempel een heilige grens, *ook* als er een leuk hondje aan de overkant loopt. Persoonlijk vind ik dat een praktischer 'deur-regel' dan je tussen de hond en de deur wringen om maar als eerste buiten te staan.
Hier heb jij ook weer gelijk in, hoewel ook weer niet helemaal. Want als je het goed doet hoef je je er niet tussendoor te wringen. Je krijgt dan gewoon voorrang van je hond. Wel zo gemakkelijk. Maar nogmaals, het is niet zo dat dit bij élke hond een absolute voorwaarde is ter voorkoming van een rangordeprobleem, of erger...
Vaak is het ook weer zo dat voorkomen beter is dan genezen. Of een hond teveel praatjes gaat krijgen of niet hangt ook weer niet alleen maar af van die deur, er zijn zoveel details die meer betekenen voor een hond dan die deur.
Hanneke
Welke aanpak precies werkt om een hond ongewenste praatjes af te leren verschilt denk ik ook heel erg per hond en per baas. Jack snapt er volgens mij maar heel weinig van als hij moet wachten voor ik naar buiten stap, maar je trapt hem gigantisch op z'n ego als je hem wegduwt op de bank. Sociaal contact onthouden bij een heel sociaal ingestelde hond is weer iets heel anders dan iniatieven ontnemen bij een onafhankelijk ingestelde hond, denk ik met mijn boerenverstand.Wil de hond schreef:Hanneke2 schreef: Ben ik wel een beetje met je eens. Je kan ook een tikje *te* vernieuwend zijn.![]()
Wat leuk nu toch. Het gebeurt niet vaak dat iemand het met me eens is, en jij bent nu al de tweede in drie dagen.![]()
Zie je wel, je kan wel verstandige dingen zeggen. :V
Wil de hond schreef:En het is ook wel heel boeiend, zoals er steeds weer een andere kijk op honden wordt gegeven. Als je over die eerste schrik heen bent van zoveel literatuur en zoveel verschillende adviezen, wordt het gewoon bere-interessant om te zien dat de volgende 'vernieuwer' al weer klaar staat terwijl het klootjesvolk bij wijze van spreken nog maar net van de clicker heeft gehoord. Ik heb nou denk ik alles wel gelezen van Fisher tot en met Wijnberg, en het is weer net zo als toen ik net een kind had.Hanneke2 schreef: Toch vind ik het wel heel verfrissend zoals zij tegen bepaalde vastgeroeste zaken aanschopt.
Inderdaad, ze heeft een bijzonder verfrissende kijk op het wezen van de hond, en de omgang daarmee.]Zoveel verschillende 'methodes', en uiteindelijk pik je daar gelukkig gewoon hetgeen uit dat het beste bij je past.
Wil de hond schreef:Hanneke2 schreef:
En wat als eerste door de deur betreft: tsja, ik heb er zo een die eerst gaat als hij vooraan staat, maar met net zoveel gemak de kat eerst laat gaan of achter mij aan hobbelt.
Wie zei er ook alweer: "Het is niet een écht slimme hond"?![]()
Die van mij heeft een IQ dat volgens mij de hele statistieken van de podenco in de war zou kunnen schoppen, zo laag als het is, maar met z'n EQ weet hij de boel heel aardig te compenseren.
![]()
Wil de hond schreef:
Ben ik dus niet helemaal met je eens. Er zijn gewoon basisprincipe's over hoe een hond leert. Het enige wat van belang is , is waar de hond zijn beloningen uithaalt en wat hem dus motiveert dingen te doen en wat hij ervaart als een correctie.Er is volgens mij ook geen ideale opvoedingsmethode voor *elke* hond, en da's waar veel deskundigen in mijn ogen de fout ingaan. Honden verschillen onderling ontzettend in karakter en gedrag, en wat bij de ene hond gewoon perfect werkt, is bij de andere hond compleet onzinnig. Denk ik.
Eline* schreef:Je moet in mijn ogen dingen niet door elkaar halen. Je omver laten kegelen omdat de hond erdoor wil, is wat anders dan een hond, die gewoon graag voor gaat. Ik laat me niet omver pegelen, maar verder heb ik graag dat de honden als eerste door de deur gaan. Dan kan ik de deur namelijk wat makkelijker dicht doen!![]()
Laika is de baas hier( nog steeds met vlag en wimpel), maar Nels is haantje de voorste, ook als het om deuren gaat.
Enig respect om je niet omver te lopen vind ik dus weer wat anders.
Ja en nee. Maar juist die basis wil nog wel eens verschillen. Als je kijkt naar de ouwe methode van niks geen koekies maar fors corrigeren, dat werkt bij mijn hond. Echt, een keer een gigantisch grote bek zodat hij verstijfd op de grond ligt te wachten op de klappen, en hij doet het nooit meer. Ik ben op die manier een keer tegen hem tekeer gegaan omdat hij mensenstront van straat at, eigenlijk meer uit schrik en afgrijzen dan uit pedagogische overwegingen, en sindsdien eet hij *niets* meer van straat.Eline* schreef:Ben ik dus niet helemaal met je eens. Er zijn gewoon basisprincipe's over hoe een hond leert. Het enige wat van belang is , is waar de hond zijn beloningen uithaalt en wat hem dus motiveert dingen te doen en wat hij ervaart als een correctie.Er is volgens mij ook geen ideale opvoedingsmethode voor *elke* hond, en da's waar veel deskundigen in mijn ogen de fout ingaan. Honden verschillen onderling ontzettend in karakter en gedrag, en wat bij de ene hond gewoon perfect werkt, is bij de andere hond compleet onzinnig. Denk ik.
Verder heb je ogen in je hoofd om te zien hoe een hond reageert. Daar stem je dus je manier van omgaan met op af.
Maar zo vreselijk veel verschil is er niet als je puur kijkt naar de basis van wat een hond is. Net als bij mensen trouwens...
Kijk, dat is leuk wat je hier doet. Je vult namelijk dingen in. Als ik het heb over basisprincipe's m.b.t. leren, heb ik het over bv operante en klassieke conditionering. Dan heb ik het dus niet over een ruk of trekmanier of over clickertraining. Dat is de invulling daarvan.Hanneke2 schreef:Ja en nee. Maar juist die basis wil nog wel eens verschillen. Als je kijkt naar de ouwe methode van niks geen koekies maar fors corrigeren, dat werkt bij mijn hond. Echt, een keer een gigantisch grote bek zodat hij verstijfd op de grond ligt te wachten op de klappen, en hij doet het nooit meer. Ik ben op die manier een keer tegen hem tekeer gegaan omdat hij mensenstront van straat at, eigenlijk meer uit schrik en afgrijzen dan uit pedagogische overwegingen, en sindsdien eet hij *niets* meer van straat.
Maar als ik alle 'overtredingen' op die manier zou bestraffen, ben ik uiteindelijk wel mijn heerlijke spontane stuiterbal kwijt. Bij een andere hond zou ik het misschien anders aanpakken, maar bij deze blijft het principe (op zo'n uitzondering na) toch een heleboel koekies en goedzo's als hij uiteindelijk doet wat ik wil.
Corrigeren bij trekken aan de lijn vind ik ook zoiets. In mijn ogen is dat van Jack geen 'dominant' gedrag, hij wil 's ochtends gewoon heel graag het laatste eindje naar huis rennen omdat hij dan eten krijgt, en 's middags wordt ik over straat gerukt zodra de term 'spelen met de hondjes' gevallen is. Hij stopt en wacht keurig als ik dat vraag, en vervolgens is het weer noodvaart richting doel. 'De hond niet voorop laten lopen' is in mijn ogen dus *voor mijn hond* geen zinnige regel. Los in het park loopt hij ook graag voorop, en zijn hondse roedelleider vindt dat prima.
Um. Kweetniet of ik nog erg samenhangend ben op dit uur, maar anders graag morgen verder, want ik vind het wel een interessant onderwerp!
Hanneke
Dat wordt inderdaad vaak verteld en ik heb dat inderdaad ook lang gedacht, maar aan de andere kant als je gaat nadenken gaat nooit de hoogste in rang ergens als eerste naar binnen.Rataplan schreef:Is dat zo 8O wist ik niet 8O Ik dacht dat het te maken had met dat de leider als eerste naar buiten gaat vanwege het verkennen van nieuw gebied ofzo.
Ja dat dacht ik ook als de leider wegvalt (waar wel een grotere kans op is als hij zijn snufferd als eerste buiten de deur steekt)dan is dat een groter probleem voor de roedel dan dat de laagste in rang wegvaltUrsula schreef:Dat wordt inderdaad vaak verteld en ik heb dat inderdaad ook lang gedacht, maar aan de andere kant als je gaat nadenken gaat nooit de hoogste in rang ergens als eerste naar binnen.Rataplan schreef:Is dat zo 8O wist ik niet 8O Ik dacht dat het te maken had met dat de leider als eerste naar buiten gaat vanwege het verkennen van nieuw gebied ofzo.
Als er gevaar is, dan moet de "verkenner" dat volgens mij eerst maar effe bekijken. Als 't veilig is komt de leider. Of misschien zie ik dit nu helemaal verkeerd hoor :U
Volgens mij ook.Rataplan schreef:Ja dat dacht ik ook als de leider wegvalt (waar wel een grotere kans op is als hij zijn snufferd als eerste buiten de deur steekt)dan is dat een groter probleem voor de roedel dan dat de laagste in rang wegvaltUrsula schreef:Dat wordt inderdaad vaak verteld en ik heb dat inderdaad ook lang gedacht, maar aan de andere kant als je gaat nadenken gaat nooit de hoogste in rang ergens als eerste naar binnen.Rataplan schreef:Is dat zo 8O wist ik niet 8O Ik dacht dat het te maken had met dat de leider als eerste naar buiten gaat vanwege het verkennen van nieuw gebied ofzo.
Als er gevaar is, dan moet de "verkenner" dat volgens mij eerst maar effe bekijken. Als 't veilig is komt de leider. Of misschien zie ik dit nu helemaal verkeerd hoor :Utoch 8O
Dit stukje zit me niet lekker. Als je hond niet komt als je hem roept "bestraf " je dat met een paar minuten vrijheidsbeperking.Maar, als een hond weet dat hij een kans maakt van 1 : 5 om een beloning te krijgen als hij komt en dat er een grote waarschijnlijkheid bestaat dat hij daarna weer door kan gaan met datgene waarmee hij bezig was en dat er een paar minuten vrijheidsbeperking zullen volgen als hij het bevel niet opvolgt, dan zal hij ook een goede terugroepoefening laten zien.
Hmm..Bij punt 2 ga ik ervan uit dat je de hond dus op moet gaan halen, want hij komt immers niet. Als je bij ophalen gaat straffen lok je de reactie uit dat de hond gaat weghollen voor je en buiten je bereik gaat blijven. Het beste wat je kan doen is dus inderdaad de hond aanlijnen en hem meenemen, om hem even later weer los te laten.WendyV schreef:Dit stukje zit me niet lekker. Als je hond niet komt als je hem roept "bestraf " je dat met een paar minuten vrijheidsbeperking.Maar, als een hond weet dat hij een kans maakt van 1 : 5 om een beloning te krijgen als hij komt en dat er een grote waarschijnlijkheid bestaat dat hij daarna weer door kan gaan met datgene waarmee hij bezig was en dat er een paar minuten vrijheidsbeperking zullen volgen als hij het bevel niet opvolgt, dan zal hij ook een goede terugroepoefening laten zien.
Punt 1 moet de hond daarvoor eerst bij je komen, en daarvoor bestraf je hem uiteraard niet.
Punt 2 ben ik niet overtuigd dat de hond het verband ziet tussen het niet komen en de vrijheidsbeperking.
Eline, wat vind jij hiervan?
Tja, weet je...... misschien zit er wel helemaal geen 1 of andere theorie achter. Misschien laat hij jullie voor gaan omdat hij jullie gewoon voor laat gaan.WendyV schreef:Ik vind het toch vreemd...
Aaron gaat nooit voor mij door een deur.
Ook laat hij altijd Vonya eerst door een deur gaan eer hij zelf gaat...
Ik zie hier in de praktijk dus wel degelijk iets anders...
Terughoudendheid kan ook gewoon een karaktereigenschap zijn of iets wat is aangeleerd door eerdere ervaringen. Ik beweer niet dat dat zo is hoor, maar het is maar een gedachte. Als ik naar Laika en Nelson kijk is Laika baas, maar het is tevens een verlegen, wat teruggetrokken hond, die zich bij drukte uit de voeten maakt (of ze moet zelf drukte maken..WendyV schreef:Ik vind het toch vreemd...
Aaron gaat nooit voor mij door een deur.
Ook laat hij altijd Vonya eerst door een deur gaan eer hij zelf gaat...
Ik zie hier in de praktijk dus wel degelijk iets anders...