Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Culture Clash

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Culture Clash

Ongelezen bericht door Eline* »

http://home.tiscali.nl/~kuenen/stamculture.html

Het eerste hoofdstuk van The Culture Clash van Jean Donaldson..Leuk en zinnig leesvoer en misschien maakt het wat mensen warm dit boek eens te lezen. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Daphne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daphne »

Is het helemaal vertaald? :-D
Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Afbeelding
Nero 11/1998 - 16/06/2014
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Daphne schreef:Is het helemaal vertaald? :-D
Nee! :-D

Helaas niet..ik vond alleen het eerste hoofdstuk vertaald op internet. ;)
Maar het is echt prima leesbaar in het engels.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Daphne
Zeer actief

Eline* schreef:
Daphne schreef:Is het helemaal vertaald? :-D
Nee! :-D

Helaas niet..ik vond alleen het eerste hoofdstuk vertaald op internet. ;)
Maar het is echt prima leesbaar in het engels.
:jank: :jank: :jank:
Mmm, niks voor jou om even het boek te vertalen? :mrgreen:
Nou, ik ga het van de week bestellen, moet er toch een keer van komen ;)

Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Daphne schreef:Mmm, niks voor jou om even het boek te vertalen? :mrgreen:
Ben malle pietje niet! ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Daphne
Zeer actief

Hahahaha geweldig. Het spreekt mij voor 100% aan, heb me kapot gelachen om sommige stukjes. Leuke schrijfstijl.

Mijn favoriete mythe is die van het eerst door de deur gaan. Welke gestoorde geest heeft in vredesnaam bedacht dat een hond zou kunnen begrijpen, laat staan daar een dominantiegedachte aan zou kunnen hechten, dat hij boven zijn eigenaar staat als hij als eerste door de voordeur gaat?

Hahahaha, prachtig toch :ok:

Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Daphne schreef:Hahahaha geweldig. Het spreekt mij voor 100% aan, heb me kapot gelachen om sommige stukjes. Leuke schrijfstijl.

Mijn favoriete mythe is die van het eerst door de deur gaan. Welke gestoorde geest heeft in vredesnaam bedacht dat een hond zou kunnen begrijpen, laat staan daar een dominantiegedachte aan zou kunnen hechten, dat hij boven zijn eigenaar staat als hij als eerste door de voordeur gaat?

Hahahaha, prachtig toch :ok:
:mrgreen: Ja, heerlijk!! Ik mag haar boeken graag lezen. Deze dame weet prima waar het om draait en weet het inderdaad met veel humor te brengen. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Is dat zo 8O wist ik niet 8O Ik dacht dat het te maken had met dat de leider als eerste naar buiten gaat vanwege het verkennen van nieuw gebied ofzo.
Het is mij trouwens nog nooit gelukt hoor want ikmoet eerst mijn schoenen nog goed aan doen en dan is Plan allang weg :? of hij rent gelijk naar mij toe als ik buiten ben omdat ik vergeet zijn riem om te doen :roll:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Daphne
Zeer actief

Rataplan schreef:Het is mij trouwens nog nooit gelukt hoor want ikmoet eerst mijn schoenen nog goed aan doen en dan is Plan allang weg :? of hij rent gelijk naar mij toe als ik buiten ben omdat ik vergeet zijn riem om te doen :roll:
:mrgreen:

Afbeelding
Femke en Bailey
Actief

Ongelezen bericht door Femke en Bailey »

hee leuk! als ik weer 's uit mijn financiele crisis ben (lees: als de studiefinanciering weer is gestort... :mrgreen: ) ga ik het meteen bestellen!
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Sinds ik diverse honden heb meegemaakt die echt héél erg boos werden toen ik hen niét als eerste door de deuropening wilde laten knallen betwijfel ik of het een hond helemaal niet uitmaakt wie er als eerste door een deuropening gaat.

Ook heb ik té vaak bemerkt dat honden mij een stuk serieuzer begonnen te nemen vanaf het moment dat ik hen had duidelijk gemaakt dat ik het zeer op prijs stel als mij voorrang verleend wordt.

Ook heb ik zat honden leren kennen bij wie het allemaal niet zo nauw luistert, zij denken aan hele andere zaken als zij een deuropening doorsjezen.

Maar de patserige typjes die ik heb leren kennen hechten naar mijn idee zeker wel waarde aan het éérst door de deur gaan. Is één van die kleine dingetjes waarmee ze zichzelf bewijzen.

Jean heeft veel dingen heel goed door, maar er zijn toch ook dingen waarvan ik denk dat ze een beetje doordraaft. Ze wil té graag alles helemaal anders zien. Is mijn indruk.
Laatst gewijzigd door Wil de hond op 21 jan 2004 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Wil de hond schreef:Mijn favoriete mythe is die van het eerst door de deur gaan. Welke gestoorde geest heeft in vredesnaam bedacht dat een hond zou kunnen begrijpen, laat staan daar een dominantiegedachte aan zou kunnen hechten, dat hij boven zijn eigenaar staat als hij als eerste door de voordeur gaat?
Sinds ik diverse honden heb meegemaakt die echt héél erg boos werden toen ik hen niét als eerste door de deuropening wilde laten knallen betwijfel ik of het een hond helemaal niet uitmaakt wie er als eerste door een deuropening gaat.

Ook heb ik té vaak bemerkt dat honden mij een stuk serieuzer begonnen te nemen vanaf het moment dat ik hen had duidelijk gemaakt dat ik het zeer op prijs stel als mij voorrang verleend wordt.

Ook heb ik zat honden leren kennen bij wie het allemaal niet zo nauw luistert, zij denken aan hele andere zaken als zij een deuropening doorsjezen.

Maar de patserige typjes die ik heb leren kennen hechten naar mijn idee zeker wel waarde aan het éérst door de deur gaan. Is één van die kleine dingetjes waarmee ze zichzelf bewijzen.

Jean heeft veel dingen heel goed door, maar er zijn toch ook dingen waarvan ik denk dat ze een beetje doordraaft. Ze wil té graag alles helemaal anders zien. Is mijn indruk.
Ben ik wel een beetje met je eens. Je kan ook een tikje *te* vernieuwend zijn. :-D

Toch vind ik het wel heel verfrissend zoals zij tegen bepaalde vastgeroeste zaken aanschopt. En wat als eerste door de deur betreft: tsja, ik heb er zo een die eerst gaat als hij vooraan staat, maar met net zoveel gemak de kat eerst laat gaan of achter mij aan hobbelt.

In het hele 'deur'-gebeuren vind ik het zelf eigenlijk veel belangrijker dat Jack geen stap buiten de deur zet als ik zelf geen aanstalten maak om naar buiten te gaan. Dus als ik met mijn jas aan plus hond aan de riem de deur open doe, mag hij van mij best als eerste, maar als ik de deur open doe voor de postbode, mag hij er naast komen staan, maar is de drempel een heilige grens, *ook* als er een leuk hondje aan de overkant loopt. Persoonlijk vind ik dat een praktischer 'deur-regel' dan je tussen de hond en de deur wringen om maar als eerste buiten te staan.

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Hanneke2 schreef:Ben ik wel een beetje met je eens. Je kan ook een tikje *te* vernieuwend zijn. :-D

Wat leuk nu toch. Het gebeurt niet vaak dat iemand het met me eens is, en jij bent nu al de tweede in drie dagen. :mrgreen:

Toch vind ik het wel heel verfrissend zoals zij tegen bepaalde vastgeroeste zaken aanschopt.

Inderdaad, ze heeft een bijzonder verfrissende kijk op het wezen van de hond, en de omgang daarmee.

En wat als eerste door de deur betreft: tsja, ik heb er zo een die eerst gaat als hij vooraan staat, maar met net zoveel gemak de kat eerst laat gaan of achter mij aan hobbelt.

Wie zei er ook alweer: "Het is niet een écht slimme hond"? ;)

In het hele 'deur'-gebeuren vind ik het zelf eigenlijk veel belangrijker dat Jack geen stap buiten de deur zet als ik zelf geen aanstalten maak om naar buiten te gaan. Dus als ik met mijn jas aan plus hond aan de riem de deur open doe, mag hij van mij best als eerste, maar als ik de deur open doe voor de postbode, mag hij er naast komen staan, maar is de drempel een heilige grens, *ook* als er een leuk hondje aan de overkant loopt. Persoonlijk vind ik dat een praktischer 'deur-regel' dan je tussen de hond en de deur wringen om maar als eerste buiten te staan.

Hier heb jij ook weer gelijk in, hoewel ook weer niet helemaal. Want als je het goed doet hoef je je er niet tussendoor te wringen. Je krijgt dan gewoon voorrang van je hond. Wel zo gemakkelijk. Maar nogmaals, het is niet zo dat dit bij élke hond een absolute voorwaarde is ter voorkoming van een rangordeprobleem, of erger...

Vaak is het ook weer zo dat voorkomen beter is dan genezen. Of een hond teveel praatjes gaat krijgen of niet hangt ook weer niet alleen maar af van die deur, er zijn zoveel details die meer betekenen voor een hond dan die deur.

Hanneke
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Je moet in mijn ogen dingen niet door elkaar halen. Je omver laten kegelen omdat de hond erdoor wil, is wat anders dan een hond, die gewoon graag voor gaat. Ik laat me niet omver pegelen, maar verder heb ik graag dat de honden als eerste door de deur gaan. Dan kan ik de deur namelijk wat makkelijker dicht doen! ;)
Laika is de baas hier( nog steeds met vlag en wimpel :roll: ), maar Nels is haantje de voorste, ook als het om deuren gaat.
Enig respect om je niet omver te lopen vind ik dus weer wat anders.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Hanneke2 schreef: Ben ik wel een beetje met je eens. Je kan ook een tikje *te* vernieuwend zijn. :-D

Wat leuk nu toch. Het gebeurt niet vaak dat iemand het met me eens is, en jij bent nu al de tweede in drie dagen. :mrgreen:
:mrgreen: Zie je wel, je kan wel verstandige dingen zeggen. :V
Wil de hond schreef:
Hanneke2 schreef: Toch vind ik het wel heel verfrissend zoals zij tegen bepaalde vastgeroeste zaken aanschopt.

Inderdaad, ze heeft een bijzonder verfrissende kijk op het wezen van de hond, en de omgang daarmee.]
En het is ook wel heel boeiend, zoals er steeds weer een andere kijk op honden wordt gegeven. Als je over die eerste schrik heen bent van zoveel literatuur en zoveel verschillende adviezen, wordt het gewoon bere-interessant om te zien dat de volgende 'vernieuwer' al weer klaar staat terwijl het klootjesvolk bij wijze van spreken nog maar net van de clicker heeft gehoord. Ik heb nou denk ik alles wel gelezen van Fisher tot en met Wijnberg, en het is weer net zo als toen ik net een kind had. :-D Zoveel verschillende 'methodes', en uiteindelijk pik je daar gelukkig gewoon hetgeen uit dat het beste bij je past.

Wil de hond schreef:
Hanneke2 schreef:
En wat als eerste door de deur betreft: tsja, ik heb er zo een die eerst gaat als hij vooraan staat, maar met net zoveel gemak de kat eerst laat gaan of achter mij aan hobbelt.

Wie zei er ook alweer: "Het is niet een écht slimme hond"? ;)
:-D Die van mij heeft een IQ dat volgens mij de hele statistieken van de podenco in de war zou kunnen schoppen, zo laag als het is, maar met z'n EQ weet hij de boel heel aardig te compenseren. :mrgreen:
Wil de hond schreef:
Welke aanpak precies werkt om een hond ongewenste praatjes af te leren verschilt denk ik ook heel erg per hond en per baas. Jack snapt er volgens mij maar heel weinig van als hij moet wachten voor ik naar buiten stap, maar je trapt hem gigantisch op z'n ego als je hem wegduwt op de bank. Sociaal contact onthouden bij een heel sociaal ingestelde hond is weer iets heel anders dan iniatieven ontnemen bij een onafhankelijk ingestelde hond, denk ik met mijn boerenverstand.

Er is volgens mij ook geen ideale opvoedingsmethode voor *elke* hond, en da's waar veel deskundigen in mijn ogen de fout ingaan. Honden verschillen onderling ontzettend in karakter en gedrag, en wat bij de ene hond gewoon perfect werkt, is bij de andere hond compleet onzinnig. Denk ik.

Hanneke
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Er is volgens mij ook geen ideale opvoedingsmethode voor *elke* hond, en da's waar veel deskundigen in mijn ogen de fout ingaan. Honden verschillen onderling ontzettend in karakter en gedrag, en wat bij de ene hond gewoon perfect werkt, is bij de andere hond compleet onzinnig. Denk ik.
Ben ik dus niet helemaal met je eens. Er zijn gewoon basisprincipe's over hoe een hond leert. Het enige wat van belang is , is waar de hond zijn beloningen uithaalt en wat hem dus motiveert dingen te doen en wat hij ervaart als een correctie.
Verder heb je ogen in je hoofd om te zien hoe een hond reageert. Daar stem je dus je manier van omgaan met op af.
Maar zo vreselijk veel verschil is er niet als je puur kijkt naar de basis van wat een hond is. Net als bij mensen trouwens... ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Eline* schreef:Je moet in mijn ogen dingen niet door elkaar halen. Je omver laten kegelen omdat de hond erdoor wil, is wat anders dan een hond, die gewoon graag voor gaat. Ik laat me niet omver pegelen, maar verder heb ik graag dat de honden als eerste door de deur gaan. Dan kan ik de deur namelijk wat makkelijker dicht doen! ;)
Laika is de baas hier( nog steeds met vlag en wimpel :roll: ), maar Nels is haantje de voorste, ook als het om deuren gaat.
Enig respect om je niet omver te lopen vind ik dus weer wat anders.
:ok: Helemaal mee eens!
Sandro en Yildah mogen van mij best eerst door de deur....maar wel met een slappe riem graag :mrgreen:
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Eline* schreef:
Ben ik dus niet helemaal met je eens. Er zijn gewoon basisprincipe's over hoe een hond leert. Het enige wat van belang is , is waar de hond zijn beloningen uithaalt en wat hem dus motiveert dingen te doen en wat hij ervaart als een correctie.
Verder heb je ogen in je hoofd om te zien hoe een hond reageert. Daar stem je dus je manier van omgaan met op af.
Maar zo vreselijk veel verschil is er niet als je puur kijkt naar de basis van wat een hond is. Net als bij mensen trouwens... ;)
Ja en nee. Maar juist die basis wil nog wel eens verschillen. Als je kijkt naar de ouwe methode van niks geen koekies maar fors corrigeren, dat werkt bij mijn hond. Echt, een keer een gigantisch grote bek zodat hij verstijfd op de grond ligt te wachten op de klappen, en hij doet het nooit meer. Ik ben op die manier een keer tegen hem tekeer gegaan omdat hij mensenstront van straat at, eigenlijk meer uit schrik en afgrijzen dan uit pedagogische overwegingen, en sindsdien eet hij *niets* meer van straat.

Maar als ik alle 'overtredingen' op die manier zou bestraffen, ben ik uiteindelijk wel mijn heerlijke spontane stuiterbal kwijt. Bij een andere hond zou ik het misschien anders aanpakken, maar bij deze blijft het principe (op zo'n uitzondering na) toch een heleboel koekies en goedzo's als hij uiteindelijk doet wat ik wil.

Corrigeren bij trekken aan de lijn vind ik ook zoiets. In mijn ogen is dat van Jack geen 'dominant' gedrag, hij wil 's ochtends gewoon heel graag het laatste eindje naar huis rennen omdat hij dan eten krijgt, en 's middags wordt ik over straat gerukt zodra de term 'spelen met de hondjes' gevallen is. Hij stopt en wacht keurig als ik dat vraag, en vervolgens is het weer noodvaart richting doel. 'De hond niet voorop laten lopen' is in mijn ogen dus *voor mijn hond* geen zinnige regel. Los in het park loopt hij ook graag voorop, en zijn hondse roedelleider vindt dat prima.

Um. Kweetniet of ik nog erg samenhangend ben op dit uur, maar anders graag morgen verder, want ik vind het wel een interessant onderwerp!

Hanneke
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:Ja en nee. Maar juist die basis wil nog wel eens verschillen. Als je kijkt naar de ouwe methode van niks geen koekies maar fors corrigeren, dat werkt bij mijn hond. Echt, een keer een gigantisch grote bek zodat hij verstijfd op de grond ligt te wachten op de klappen, en hij doet het nooit meer. Ik ben op die manier een keer tegen hem tekeer gegaan omdat hij mensenstront van straat at, eigenlijk meer uit schrik en afgrijzen dan uit pedagogische overwegingen, en sindsdien eet hij *niets* meer van straat.

Maar als ik alle 'overtredingen' op die manier zou bestraffen, ben ik uiteindelijk wel mijn heerlijke spontane stuiterbal kwijt. Bij een andere hond zou ik het misschien anders aanpakken, maar bij deze blijft het principe (op zo'n uitzondering na) toch een heleboel koekies en goedzo's als hij uiteindelijk doet wat ik wil.

Corrigeren bij trekken aan de lijn vind ik ook zoiets. In mijn ogen is dat van Jack geen 'dominant' gedrag, hij wil 's ochtends gewoon heel graag het laatste eindje naar huis rennen omdat hij dan eten krijgt, en 's middags wordt ik over straat gerukt zodra de term 'spelen met de hondjes' gevallen is. Hij stopt en wacht keurig als ik dat vraag, en vervolgens is het weer noodvaart richting doel. 'De hond niet voorop laten lopen' is in mijn ogen dus *voor mijn hond* geen zinnige regel. Los in het park loopt hij ook graag voorop, en zijn hondse roedelleider vindt dat prima.

Um. Kweetniet of ik nog erg samenhangend ben op dit uur, maar anders graag morgen verder, want ik vind het wel een interessant onderwerp!

Hanneke
Kijk, dat is leuk wat je hier doet. Je vult namelijk dingen in. Als ik het heb over basisprincipe's m.b.t. leren, heb ik het over bv operante en klassieke conditionering. Dan heb ik het dus niet over een ruk of trekmanier of over clickertraining. Dat is de invulling daarvan.
Basisprincipe's van leren zijn voor iedere hond gelijk...voor mensen trouwens ook, want wij leren op eenzelfde wijze.
Wat leuk is herhaal je en wat niet leuk is herhaal je niet. Je hebt je patronen eigen gemaakt in hoe je reageert op dingen, omdat dat gebleken is het meest effectief te zijn in het tegenmoed komen aan je behoeftes. Zo werkt een hond ook. Als je die principe's doorziet kan je dus iedere hond 'opvoeden"( en ieder kind trouwens dus ook ;) ) . En dat de eén daarbij een brokje als beloning motiverend genoeg vindt en de andere hond liever zijn tennisbal aanpakt ..ja. En dat de ene hond aan een boze blik genoeg heeft terwijl je de andere hond even flink moet aanpakken...ja. Dat zijn de individuele verschillen.
Maar dat maakt voor de manier waarop een hond iets leert geen snars uit.
En de deskundigen die bij iedere hond dezelfde slipketting omhangen zijn dus gewoon niet deskundig.
Die hebben hun beloningen gehaald uit het feit dat corrigeren van een hond bij ongewenst gedrag het ongewenste gedrag (al dan niet tijdelijk) doet stoppen en dat bekrachtigt dus het geven van een volgende correctie (al dan niet terecht). Die zijn dus ook geconditioneerd en denken niet meer even normaal na over wat ze nou eigenlijk aan het doen zijn. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Ursula
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ursula »

Rataplan schreef:Is dat zo 8O wist ik niet 8O Ik dacht dat het te maken had met dat de leider als eerste naar buiten gaat vanwege het verkennen van nieuw gebied ofzo.
Dat wordt inderdaad vaak verteld en ik heb dat inderdaad ook lang gedacht, maar aan de andere kant als je gaat nadenken gaat nooit de hoogste in rang ergens als eerste naar binnen.
Als er gevaar is, dan moet de "verkenner" dat volgens mij eerst maar effe bekijken. Als 't veilig is komt de leider. Of misschien zie ik dit nu helemaal verkeerd hoor :U

Lijkt me een leuk boek om te lezen, denk dat ik 'm ook maar ga bestellen. :ok:
Life is great with a Molosser by your side!!!

Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Ursula schreef:
Rataplan schreef:Is dat zo 8O wist ik niet 8O Ik dacht dat het te maken had met dat de leider als eerste naar buiten gaat vanwege het verkennen van nieuw gebied ofzo.
Dat wordt inderdaad vaak verteld en ik heb dat inderdaad ook lang gedacht, maar aan de andere kant als je gaat nadenken gaat nooit de hoogste in rang ergens als eerste naar binnen.
Als er gevaar is, dan moet de "verkenner" dat volgens mij eerst maar effe bekijken. Als 't veilig is komt de leider. Of misschien zie ik dit nu helemaal verkeerd hoor :U
Ja dat dacht ik ook als de leider wegvalt (waar wel een grotere kans op is als hij zijn snufferd als eerste buiten de deur steekt)dan is dat een groter probleem voor de roedel dan dat de laagste in rang wegvalt :roll: toch 8O
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Ursula
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ursula »

Rataplan schreef:
Ursula schreef:
Ja dat dacht ik ook als de leider wegvalt (waar wel een grotere kans op is als hij zijn snufferd als eerste buiten de deur steekt)dan is dat een groter probleem voor de roedel dan dat de laagste in rang wegvalt :roll: toch 8O
Volgens mij ook.
Life is great with a Molosser by your side!!!

Afbeelding
Wendy!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wendy! »

Ik vind het toch vreemd...
Aaron gaat nooit voor mij door een deur.
Ook laat hij altijd Vonya eerst door een deur gaan eer hij zelf gaat...

Ik zie hier in de praktijk dus wel degelijk iets anders...
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
Wendy!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wendy! »

Maar, als een hond weet dat hij een kans maakt van 1 : 5 om een beloning te krijgen als hij komt en dat er een grote waarschijnlijkheid bestaat dat hij daarna weer door kan gaan met datgene waarmee hij bezig was en dat er een paar minuten vrijheidsbeperking zullen volgen als hij het bevel niet opvolgt, dan zal hij ook een goede terugroepoefening laten zien.
Dit stukje zit me niet lekker. Als je hond niet komt als je hem roept "bestraf " je dat met een paar minuten vrijheidsbeperking.

Punt 1 moet de hond daarvoor eerst bij je komen, en daarvoor bestraf je hem uiteraard niet.
Punt 2 ben ik niet overtuigd dat de hond het verband ziet tussen het niet komen en de vrijheidsbeperking.

Eline, wat vind jij hiervan?
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

WendyV schreef:
Maar, als een hond weet dat hij een kans maakt van 1 : 5 om een beloning te krijgen als hij komt en dat er een grote waarschijnlijkheid bestaat dat hij daarna weer door kan gaan met datgene waarmee hij bezig was en dat er een paar minuten vrijheidsbeperking zullen volgen als hij het bevel niet opvolgt, dan zal hij ook een goede terugroepoefening laten zien.
Dit stukje zit me niet lekker. Als je hond niet komt als je hem roept "bestraf " je dat met een paar minuten vrijheidsbeperking.

Punt 1 moet de hond daarvoor eerst bij je komen, en daarvoor bestraf je hem uiteraard niet.
Punt 2 ben ik niet overtuigd dat de hond het verband ziet tussen het niet komen en de vrijheidsbeperking.

Eline, wat vind jij hiervan?
Hmm..Bij punt 2 ga ik ervan uit dat je de hond dus op moet gaan halen, want hij komt immers niet. Als je bij ophalen gaat straffen lok je de reactie uit dat de hond gaat weghollen voor je en buiten je bereik gaat blijven. Het beste wat je kan doen is dus inderdaad de hond aanlijnen en hem meenemen, om hem even later weer los te laten.
Een hond legt snel genoeg verbanden, als ze maar direct zijn, al ben ik met je eens dat de hond eerder het verband zal leggen dat als de baas komt om hem op te halen dat ie aan de lijn moet, dan dat hij het verband leg dat als hij niet luistert, dat de baas hem dan op komt halen en hij aan de lijn moet. ;)
Ik roep zelf nooit als ik moet aanlijnen, maar ik haal de hond altijd op, omdat ik het commando Hier niet wil koppelen aan niet leuke dingen. Je ziet aan de hele houding van de honden dat ze weten wat er gaat gebeuren als ik aankom met lijntje (en koekje :mrgreen: )
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Daphne
Zeer actief

WendyV schreef:Ik vind het toch vreemd...

Tja, weet je...... misschien zit er wel helemaal geen 1 of andere theorie achter. Misschien laat hij jullie voor gaan omdat hij jullie gewoon voor laat gaan.
Misschien zit ik er helemaal naast hoor maar een hond kan toch wel eens dingen doen gewoon omdat hij ze doet.

Leo roept wel eens: He, hou eens op
Dan zit ik dus met mijn been te trillen.
Waarom doe ik dat?
Nou gewoon, zomaar, geen idee eigenlijk.

Kunnen honden dat dan niet. Gewoon zomaar, automatisch.
Er hoeft toch niet altijd en eeuwig wat achter te zitten?

Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik heb het boek ook en ook nog gelezen. :mrgreen:
Ik vond het perfect. Juist omdat het uit gaat van de stelling dat honden helemaal niet van die superbegaafde beesten zijn, die precies weten wat we willen en al helemaal niet kunnen beredeneren waarom we iets willen.
En dat een hond ook niet dom is, maar gewoon goed als het dier wat hij is. Nou, volgens mij als je dat in je achterhoofd houdt als het lieverdje weer wat uitvreet, dan relativeer je alles een stuk beter. :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

WendyV schreef:Ik vind het toch vreemd...

Terughoudendheid kan ook gewoon een karaktereigenschap zijn of iets wat is aangeleerd door eerdere ervaringen. Ik beweer niet dat dat zo is hoor, maar het is maar een gedachte. Als ik naar Laika en Nelson kijk is Laika baas, maar het is tevens een verlegen, wat teruggetrokken hond, die zich bij drukte uit de voeten maakt (of ze moet zelf drukte maken.. :roll: ) Dat betekent in praktijk dat ze inderdaad nooit onbeleefd doet en zich ergens tussendringt. Ze doet liever een stapje terug..maar wee o wee, want de baas is ze wel! ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik heb het eerste hoofdstuk gelezen en het spreekt me heel erg aan. Maar mijn engels is we zo slecht dat ik het niet in het engels ga lezen ;) (ze moeten het maar ff gaan vertalen :P )
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Ik ben er in bezig.
Heel erg leuk. Vooral ook zo vermakelijk geschreven.
Ze schrijft niet alleen over honden, maar houdt ons (mensen) ook een spiegel voor.
Nou ben ik nog op zoek naar een duidelijk boek, of een site over clickertraining. Tips?
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”