toots schreef:gonnie schreef:toots schreef:Mensen die hun honden niet bij zich kunnen roepen of houden.
Hou ze lekker aangelijnd. Het is niet de bedoeling dat ze andere dieren dood bijten of voor overlast zorgen.
In het bos ben je wel degelijk te gast met je hond-en net als de mountainbiker of de fietser.
Ja honden zouden moeten kunnen spelen, rennen, ravotten etc maar niet ten koste van alles.
Dat maak ik nog wel zelf uit of ik ze los of aangelijnd uitlaat. In de wijk altijd aan de lijn maar in het bos toch echt los.
Mijn honden laten joggers, fietsers, wandelaars en Ruiters' met rust. Maar als er een konijntje oversteekt in het stadspark (heet het Schollebos, maar is een park) dan gaan ze er toch echt wel achterna en voor die ene keer in de zoveel tijd ga ik mijn honden niet hun hele leven aangelijnd houden.
Moeten mensen die schattige konijntjes daar maar niet dumpen als ze op vakantie willen.
Maar ik moet zeggen het laatste jaar jagen ze niet echt meer, tenminste ze gaan de bosjes niet meer in.
Tama ziet namelijk niet zo goed meer.
En Jarah heeft wat anders te doen, die ruimt de drollen van andere honden op en eet al het barbequeafval op.
Ze hebben in de tien/elf jaar misschien met zijn drieën drie konijntjes buitgemaakt. Nou daar lig ik niet wakker van.
Daar ga ik ze niet hun hele leven voor aan de lijn houden.
Dan moet je ook niet zeiken als iemand er ook zo over waarvan haar hond jou hond bijt of jou bijt en voor die enkele keer dat ze toe slaan ach daar ga je ze niet hun hele leven voor aangelijnd houden toch? Want ze maken zelf wel uit waar ze de hond los laten. Je kunt ook respect hebben voor de natuur. En je honden gewoon opvoeden. Dan kun je ze loslaten zonder dat ze voor overlast zorgen of voor dode dieren.
Zeiken nog wel. Hahaha, ik heb nog nooit iemand verrot gescholden waarvan de hond mijn honden of mijzelf gebeten heeft.
Mijn honden doen waar ze ooit voor gefokt zijn. En ze luisteren prima, behalve Jarah dan die doet haar hele leven al wat ze zelf wilt, die is voor geen enkele correctie of wat dan ook gevoelig, als ze eten ruikt in het bos is ze weg, en mijn ervaring is dat ik dan beter gewoon door kan lopen want als ik haar ga halen krijg ik haar niet te pakken en slikt ze alles in een keer door.
Als ik doorloop en niks meer laat horen is ze eerder terug.
En Jarah heeft heel veel respect voor de natuur ze ruimt namelijk alle afval op die mensen in het bos dumpen na hun gezellige barbecueavondje. Hahaha.
En ik moet zeggen sinds Tama staar heeft zoekt ze niet meer naar konijnen, maar ze is ook niet echt happy meer, heel af en toe gaan ze er dus nog wel achteraan als er net eentje het pad oversteekt maar zijn dan heel snel weer terug. Nog binnen een minuut.
Dus eigenlijk vond ik het voor Tama leuker toen ze nog goed kon zien, nu sjokt ze maar zo beetje mee, het is zo inderdaad rustiger lopen want die andere twee jagen van zichzelf niet die doen alleen maar mee.
En hier in Capele zorgen konijnen voor overlast ( ze ondergraven gebouwen en zo, dus ik denk niet dat ik er ooit een prent voor ga krijgen. Sterker nog in het Hitlandbos zei een boswachter dat hij er begrip voor had dat honden achter hazen en konijnen aan gaan, zijn eigen hond deed het ook.
Er heeft hier trouwens al eens een oproep in de krant gestaan om geen konijnen e.d. te dumpen in het bos.
Cavia's dumpen ze ook in het bos.
Ach, als de enige tekortkoming is dat ze eens in de tig jaar een konijntje vangen zie ik het probleem niet zo. Het is niet dat ze constant lopen te jagen. En ze aten ze ook op dus het is niet zo dat ze ze alleen dood beten en ze dan lieten liggen.
En katten zien ze meestal alleen in de wijk en dan lopen ze aan de lijn.
Als ze in het bos een kat zien vlucht die kat een boom in. Maar in al die jaren heb ik in het bos maar drie keer een kat gezien. O, en een keer had een vrouw een kat bij zich, gelukkig had ze die opgepakt toen ze ons aan zag komen en hadden mijn honden de kat niet gezien.
Diefstal vind ik nogal een groot woord, mensen dumpen hun konijnen dus die zijn dan van niemand meer.
En in de natuur is het eten of gegeten worden.