Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een hond "tweetalig" opvoeden... in gebaar en woord

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Re: Een hond "tweetalig" opvoeden... in gebaar en woord

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Miranda schreef:Onderarm recht voor me uit, en dan de hand opgestoken. Dat is mijn gebaar voor 'zit'.
Cayuga's gebaar voor zit is een vinger die schuin naar beneden wijst :mrgreen:
Dat is mijn blijf gebaar haha, maar ik vind het wel een aparte voor kom voor :LOL: Hier is zit wel onderarm recht voor me uit, maar dan alleen wijsvinger opsteken.

Over lichaamstaal die niet overeenkomt met commando heb ik nog een leuke. Vlak voor mijn VZH examen liepen we een proef examen. Ik liep netjes voor me uit te kijken en bij de af oefening ga ik stilstaan en geef het commando. We hadden de handgebaren enzovoorts al afgebouwd, alleen bleek ik wel altijd naar hem te kijken met de af, maar met het proefexamen keek ik netjes recht vooruit. Hij bleef dus keurig zitten. :engel:
Shaughn
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): kruisingen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Shaughn »

ranetje schreef:
Shaughn schreef:
ranetje schreef: Ik raak mijn hond in ieder geval niet aan bij het aanleren van commando's.
Hoe leer jij een pup dan dat zijn kont omlaag moet bij 'zit' ? Niet met zachte drang vlak boven de staart?

Het is niet altijd nodig maar het is wel degelijk een communicatiemethode bij en van honden: hoevaak vraagt een hond niet aandacht door even een neus tegen je aan te duwen?

En bij een dove en blinde hond is aanraking vrijwel de enige manier om nog te communiceren.
Bij een gewone horende pup door iets lekkers voor zijn neus te houden en rustig naar boven en richting oren van de pup te bewegen en het lekkers te geven als hij zit.
Door het volgen van dat lekkers met de neus (kop draait omhoog) gaat een pup automatisch zitten.
Pas als dat soepel gaat leer ik het stemcommando er bij en in het begin zeg ik pas "zit" als de pup zo ongeveer met de billen op de grond is aangekomen.

Bij een dove pup heb je dan, als je het op een bepaalde manier doet, ook al bijna het complete handgebaar voor zit.
Bij een dove en tegelijk ook blinde pup zal je moeten aanpassen en een speciale aanraking moeten verzinnen, denk ik
Ah zo...
Is er een bepaalde reden om een hond niet te (moeten) willen aanraken?

'Me Wijf' heb ik bewust leren reageren op aanraking om de simpele reden dat je soms door gebaren of geluid wild kunt verstoren. Je staat nu eenmaal niet altijd in het gezichtsveld van de hond.
Er is geen hond dan de Hond. Wij zijn op aarde om voor de Hond te zorgen en daardoor hier en nu gelukkig te worden en hiernamaals asiel in de Hondenhemel te verdienen.
Shaughn
Vaste gebruiker

Miranda schreef: :LOL: Gossamme, die fietsers waren knap woedend
Doet-ie anders nóóit! :LOL:
Er is geen hond dan de Hond. Wij zijn op aarde om voor de Hond te zorgen en daardoor hier en nu gelukkig te worden en hiernamaals asiel in de Hondenhemel te verdienen.
Solo
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Solo »

Ik denk ook dat het gebruiken van zowel gebaren als commando's prima samen kan gaan zonder dat het verwarrend is voor de hond. En er zijn zeker situaties te bedenken waarin het handig is als de hond 'tweetalig' is opgevoed.

Ik heb ook vanaf het begin gebaren en commando's samen gebruikt. Werd bij de puppycursus gestimuleerd. Merk bij mijn hond een duidelijke voorkeur voor gebaren. In het begin natuurlijk altijd beide gebruikt. Toen ik de commando's en gebaren ook los van elkaar wilde gaan gebruiken, ging dat met alleen het gebaar meteen goed. Alleen het commando vindt hij lastiger. Waarschijnlijk let hij als ik beide gebruik, dus ook vooral op het gebaar. Als je niet bewust bent van het feit dat je beide gebruikt, kan het dus wel verwarrend zijn. Dan snap je misschien niet waarom de hond niet luistert als je onbewust het gebaar een keer weg laat. Maar bij bewust gebruik van beide, zie ik geen probleem.

Ik heb later gehoorzaamheidslessen gedaan bij een andere hondenschool. Daar werd ik er inderdaad op gewezen dat ik eigenlijk twee commando's geef. Daar vertelden ze dat dit bij GG wedstrijden niet is toegestaan. Mocht je daarin verder willen, is het dus wel goed om vanaf het begin rekening te houden met de 'regels' van die sport.
Dat geldt volgens mij eigenlijk voor iedere sport als je echt ergens fanatiek mee aan de slag wilt. Ik doe van alles voor de fun. Dus maakt het niet zo uit. Maar heb al vaker dingen gehoord waar je vanaf pup al rekening mee kan houden als je ergens echt in verder wilt. Bij gehoorzaamheidslessen is het vaak zo dat je de hond altijd links laat lopen. Handig als je verder wilt in de GG, daar moet volgen volgens mij altijd links. Maar bij behendigheid zeiden ze weer dat ze liever honden zien die zowel links als rechts lopen. Als je verder wilt met sporten waarbij apporteren voorkomt, is het handig om al vroeg te beginnen met alleen spelen als de hond speeltje aangeeft. En zo zijn er vast nog veel meer voorbeelden.

Maar goed, lang niet iedereen wil hoge punten scoren op GG wedstrijden. En in het dagelijks leven lijkt de combi van gebaren en commando's mij juist handig :-)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Miranda schreef:Onderarm recht voor me uit, en dan de hand opgestoken. Dat is mijn gebaar voor 'zit'.
Dat is ook ongeveer mijn gebaar :ok:
Dat dat "hier" betekent is voor mij niet erg logisch :denken:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Shaughn schreef:
ranetje schreef:
Shaughn schreef:
ranetje schreef: Ik raak mijn hond in ieder geval niet aan bij het aanleren van commando's.
Hoe leer jij een pup dan dat zijn kont omlaag moet bij 'zit' ? Niet met zachte drang vlak boven de staart?

Het is niet altijd nodig maar het is wel degelijk een communicatiemethode bij en van honden: hoevaak vraagt een hond niet aandacht door even een neus tegen je aan te duwen?

En bij een dove en blinde hond is aanraking vrijwel de enige manier om nog te communiceren.
Bij een gewone horende pup door iets lekkers voor zijn neus te houden en rustig naar boven en richting oren van de pup te bewegen en het lekkers te geven als hij zit.
Door het volgen van dat lekkers met de neus (kop draait omhoog) gaat een pup automatisch zitten.
Pas als dat soepel gaat leer ik het stemcommando er bij en in het begin zeg ik pas "zit" als de pup zo ongeveer met de billen op de grond is aangekomen.

Bij een dove pup heb je dan, als je het op een bepaalde manier doet, ook al bijna het complete handgebaar voor zit.
Bij een dove en tegelijk ook blinde pup zal je moeten aanpassen en een speciale aanraking moeten verzinnen, denk ik
Ah zo...
Is er een bepaalde reden om een hond niet te (moeten) willen aanraken?
Mijn redenering is dat je op afstand nooit een hand of vinger op die kont kunt leggen om de zit af te dwingen.
(Of een ruk aan de riem te geven zoals het ook wel door sommigen wordt aangeleerd.)
Ik wil geen mogelijk verkeerde associatie.
N.l. dat "zit" alleen wordt uitgevoerd als er een hand op de kont wordt gelegd.
Mijn hond is vaak genoeg te ver van me af om dat te kunnen doen.
'Me Wijf' heb ik bewust leren reageren op aanraking om de simpele reden dat je soms door gebaren of geluid wild kunt verstoren. Je staat nu eenmaal niet altijd in het gezichtsveld van de hond.
Dat klopt.
Als de hond bij me is zal ik in zo'n geval wel aanraken, maar dat is alleen een vorm van aandacht vragen en geen commando.
Zodra ze contact maakt kan ik met een miniem gebaar (soms alleen even strekken van de hals) mijn hond laten zitten.
Hoewel ze in zo'n geval meestal zelf al gaat zitten om het oogcontact gemakkelijker te maken :wink:

Als ze niet binnen "raakafstand" is kan je met aanraken ook niks.
Tenzij je je hond hebt geleerd om gewoon altijd te gaan zitten bij het zien van wild.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Shaughn
Vaste gebruiker

Duidelijk. Aanraken is doorgaans ook meer een kwestie van aandacht vragen om dan een gebaar in het gezichtveld te maken; soms ook echt wel een vervanging. Ze had bijvoorbeeld geleerd bij het oversteken aan de stoeprand te gaan zitten. Als senior 'vergat' ze dat wel eens, en dan was even aantikken op de onderrug voldoende herinnering.

Communiceren is meer dan bevelen blaffen, in mijn ervaring werkt het eerste beter dan het laatste.
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

ranetje schreef:
Dat is bij mij het gebaar voor "high five" :P . Voor zit maak ik een vuist. Voor af een onderarm gestrekt met de hand plat, palm naar beneden. Voor blijf hetzelfde maar dan met alleen een wijsvinger. Voor af wijs ik naar de grond. Hihi.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Shiloh86 schreef:
ranetje schreef:
Dat is bij mij het gebaar voor "high five" :P . Voor zit maak ik een vuist. Voor af een onderarm gestrekt met de hand plat, palm naar beneden. Voor blijf hetzelfde maar dan met alleen een wijsvinger. Voor af wijs ik naar de grond. Hihi.
Ehhhhhh welke is het nou? :denken:
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief

Sorry. Haha. Voor af naar de grond wijzen, voor "wachten" hand plat palm naar beneden :P
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Shiloh86 schreef:Sorry. Haha. Voor af naar de grond wijzen, voor "wachten" hand plat palm naar beneden :P
Ooooooh :tongue: :mrgreen:

Grappig.
Ik zou bij wacht de handpalm naar voren hebben (zoals je met je had tegen een muur leunt) en niet naar beneden wijzen.
Soms moet mijn hond n.l. ook wachten terwijl ze zit of staat.
Laatst gewijzigd door ranetje op 12 aug 2015 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
senseotje
Actief

Ongelezen bericht door senseotje »

ook ik heb deze discussie gehad met de cursus man dat het te verwarrend voor een hond is, mijn mening is dat het prima samen kan. ik leer onze pup ook de spraak commando met handgebaar. wat dan later makkelijk is bij doofheid zoals onze kleine oude man nu dat hij ook weet wat er moet gebeuren (helaas gaat zicht ook hard achter uit)

ook heb ik een discussie met de cursus leider dat naam en commando niet mag, ik mag wel zeggen Maylo braaf maar moet zonder naam zit, af etc zeggen want een naam is niks volgens hem en bij het examen krijg je punt af trek volgens hem. zo een onzin vind ik want als ik de pup los laat lopen bv en ik roep kom voor dan krijg ik geen reactie, roep ik naam met commando dan is de reactie veel sneller
Shiloh86
Zeer actief

ranetje schreef:
Shiloh86 schreef:Sorry. Haha. Voor af naar de grond wijzen, voor "wachten" hand plat palm naar beneden :P
Oooiiih :tongue: :mrgreen:

Grappig.
Ik zou bij wacht de handpalm naar voren hebben (zoals je met je had tegen een muur leunt) en niet naar beneden wijzen.
Ja daar was ik in eerste instantie mee begonnen. Alleen toen realiseerde ik me dat ik voor high five hetzelfde deed. Dus toen bedacht ik dat plat ook prima ging.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Shiloh86 schreef:
ranetje schreef:
Ooooooh :tongue: :mrgreen:

Grappig.
Ja daar was ik in eerste instantie mee begonnen. Alleen toen realiseerde ik me dat ik voor high five hetzelfde deed. Dus toen bedacht ik dat plat ook prima ging.
Als het prima gaat is er ook niks mis mee :ok:

Ik heb geen high five geleerd aan mijn hond :tongue: :mrgreen:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik doe het ook hoor. En ik leer het mijn pupcursisten hier ook bewust mee om te gaan. Honden zijn van nature meer op zicht gericht. Wij meer op het gehoor. Zo'n 90 % van alle mensen die hun hond iets aanleert gebruikt zowel stem als lichaamstaal. Ik maak de cursisten hiervan bewust en ook de stap om dit los te koppelen. Waarom? Als je dat niet zou doen, zou hij nooit het stemcommando leren (nou ja even heel zwart wit hoor) aangezien hij meer kijkt naar wat jij aankijkt. Voor pupcursisten kan ik dit heel mooi demonstreren met mijn Kay. Als ik tegelijkertijd 'zit' zeg en het handgebaar voor 'af' geef dan gaat hij af. In de behendigheid idemdito. Ik kan wel 'links' zeggen, maar als mijn lichaam naar rechts hangt (al denk je dat hij dat niet zou zien omdat je ver achter hem loopt) dan gaat hij rechts (of met een enorme omweg van rechts naar links :schrik: )

Hier dus ook beide. Ik begin overigens altijd non-verbaal en koppel daar later een commando aan. Hierbij moet je dan wel het gesproken commando vóór het handcommando doen.

Verwarrend? Nee hoor, helemaal niet. Handig? Zeker weten.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”