Shaughn schreef:ranetje schreef:Shaughn schreef:ranetje schreef: Ik raak mijn hond in ieder geval niet aan bij het aanleren van commando's.
Hoe leer jij een pup dan dat zijn kont omlaag moet bij 'zit' ? Niet met zachte drang vlak boven de staart?
Het is niet altijd nodig maar het is wel degelijk een communicatiemethode bij en van honden: hoevaak vraagt een hond niet aandacht door even een neus tegen je aan te duwen?
En bij een dove en blinde hond is aanraking vrijwel de enige manier om nog te communiceren.
Bij een gewone horende pup door iets lekkers voor zijn neus te houden en rustig naar boven en richting oren van de pup te bewegen en het lekkers te geven als hij zit.
Door het volgen van dat lekkers met de neus (kop draait omhoog) gaat een pup automatisch zitten.
Pas als dat soepel gaat leer ik het stemcommando er bij en in het begin zeg ik pas "zit" als de pup zo ongeveer met de billen op de grond is aangekomen.
Bij een dove pup heb je dan, als je het op een bepaalde manier doet, ook al bijna het complete handgebaar voor zit.
Bij een dove en tegelijk ook blinde pup zal je moeten aanpassen en een speciale aanraking moeten verzinnen, denk ik
Ah zo...
Is er een bepaalde reden om een hond niet te (moeten) willen aanraken?
Mijn redenering is dat je op afstand nooit een hand of vinger op die kont kunt leggen om de zit af te dwingen.
(Of een ruk aan de riem te geven zoals het ook wel door sommigen wordt aangeleerd.)
Ik wil geen mogelijk verkeerde associatie.
N.l. dat "zit" alleen wordt uitgevoerd als er een hand op de kont wordt gelegd.
Mijn hond is vaak genoeg te ver van me af om dat te kunnen doen.
'Me Wijf' heb ik bewust leren reageren op aanraking om de simpele reden dat je soms door gebaren of geluid wild kunt verstoren. Je staat nu eenmaal niet altijd in het gezichtsveld van de hond.
Dat klopt.
Als de hond bij me is zal ik in zo'n geval wel aanraken, maar dat is alleen een vorm van aandacht vragen en geen commando.
Zodra ze contact maakt kan ik met een miniem gebaar (soms alleen even strekken van de hals) mijn hond laten zitten.
Hoewel ze in zo'n geval meestal zelf al gaat zitten om het oogcontact gemakkelijker te maken
Als ze niet binnen "raakafstand" is kan je met aanraken ook niks.
Tenzij je je hond hebt geleerd om gewoon altijd te gaan zitten bij het zien van wild.