Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een tweede hond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Een tweede hond

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Stepper schreef:We zijn met blije spanning aan het wachten op de aankomst van onze tweede.
Ik ben bewust gegaan voor ander geslacht, leeftijd, ras (mix), grootte om het zo fijn mogelijk voor de honden te laten gebeuren. Natuurlijk kan je niet alles voorkomen, maar ik wil vooral dat het prettig wordt voor de beestjes.

Mijn nog alleenstaande hond is een reu van 15 jaar. Flink op leeftijd dus, maar is nog jong van geest en ook al gaat ie niet meer zo snel hij huppelt nog op zijn manier.
Hij is best stabiel en vindt bijna elke hond leuk, behalve hele drukke die negeert ie volkomen. Zou ik ook doen als ik 100+ was. We zijn dan ook gegaan voor een rustige, kalme, kan-goed-met-alles, volwassen gesteriliseerde teef ietsje kleiner dan mijn reu.

Heeft iemand ervaring met een tweede hond nemen bij een hoogbejaarde hond? Wat voor effect had het op je hond?

Mijn tweede vraag is eigenlijk, in hoeverre jullie met meer dan 1 hond merken dat er sprake is van rangorde en je er rekening mee moet houden. De relatie met mijn reu is heel goed. Ik weet niet of ik boven of onder of naast of whatever hem sta in zijn ogen, maar hij luistert wanneer ik het meen. Toen we beide fit en en jong waren heb ik veel g&g cursussen gedaan en altijd eerste van de groep. Maar ik heb nooit aan dingen gedaan als het nooit voor je mogen lopen bij uitlaten, niet op de bank / bed komen (eigenbelang, lekker warm!) of weet ik veel wat je moet doen met consumptie in zijn gezicht roepen wie is de baas terwijl je 'm aan zijn nekvel vasthoudt. Dus of ik "boven hem" sta? Weet ik niet hoor. Eigenlijk altijd alles gewoon op gevoel gedaan en niet volgens beschreven regels.

Maar, nu er een tweede komt, moet ik dan ineens rekening houden met wie er hoger komt van beide? Voor mijn gevoel is dat mijn reu, omdat hij altijd al dominant is geweest ri andere honden en de teef een rustig type is. Dat zie ik echter wel als het eenmaal zo ver is. Maar moet ik nu ook heel duidelijk gaan lopen doen met voortrekken, ene hond eerst eten geven of begroeten, ene hond wel op bed en ander niet enzovoorts om geen ruzie of psychische problematiek te veroorzaken bij de kinders, of kan ik gewoon een beetje aanrommelen en wel zien wat er gebeurt.
En dan lees ik over dat een teef hoger is in de roedel, maar dat zie ik mijn reu nog niet zo snel ook denken.

We gaan het proberen.
(PS de tweede is géén "nu al" vervanger, maar een langverwachte welkome aanvulling. Al ruim 3 jaar op zoek maar nooit de juiste of net te laat. Nu dan eindelijk zo ver en dan ineens kan ik niet wachten :cheer: )
Leuk en spannend dat je een tweede hond krijgt!

Ik zou niet al te moeilijk doen, niet te snel corrigeren als er een keer een lipje wordt opgetrokken omdat huis en mensen delen wel even wennen is, en vooral aan beide honden duidelijk maken dat jij helemaal blij bent met je roedeltje. Volgorde zou ik voorlopig alleen gebruiken als het handig is, dus bijvoorbeeld meteen vanaf het begin allebei zitten voor een koekje, en dan eerst je reu en dan je teef, gewoon even omdat hij de oudste rechten heeft en zij nieuw is en alle 'regels' nog moeiteloos zal overnemen.

Op de lange duur heb je zeker wel kans dat je teef 'de baas' wordt, maar mijn ervaring is dat dat bij een reu/teef-combi heel relatief is. Reuen vinden die 'eigen' teef toch wel vaak heel geweldig en accepteren simpelweg heel veel van de dame in kwestie.

Gewoon lekker genieten van je stel straks en je niet al teveel zorgen maken van tevoren. Het kan wel even duren voor je reu begrijpt dat dit geen logé is en dat hij de bank en het vreten voortaan moet delen, maar uiteindelijk kan het een heerlijk hecht stel worden en dan is het alleen maar leuk om twee honden te hebben.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Feather__
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Feather__ »

Hmm. Wij hebben wel een pup bij mijn 'oude' hond gezet. Hij is er van opgeknapt. Hij vind het weer leuk om te gaan wandelen, ze hebben laatst voor het eerst gespeeld. Ze hebben niet zo'n geweldige band dat ze bij elkaar liggen ofzo. Ze zoeken elkaar regelmatig op en vooral onze teef is erg van het: ik vind jou leuk en lief en wil met je spelen.

Echter heeft onze reu die een stukje kleiner is een nekhernia dus spelen en slaan met poten is een no-go en daar beschermen we hem ook tegen. Ze mag niet druk doen of op zijn kop/rug slaan. Maar dat doet ze dan ook niet. Als ze met hem speelt is dat zachtjes en met dr mechel vriend is het spelen in zijn nek bijten en tegen hem aan springen.
Dus ze weet het dondersgoed.

Eten en snacks hebben we nooit eerst de reu gegeven ofzo. Ze krijgen de bakken gewoon hoe het uitkomt maar mogen tegelijk 'aanvallen'. Snacks krijgen ze soms apart. Voornamelijk iets wat heel lekker is en wat lang duurt. Dan gaat ze in dr bench, ook met eten.

Ik zou wel je oudje beschermen. Maar meer voor onverwachte bewegingen en spelen.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb momenteel tijdelijk een tweede hond in huis. Waar ik erg op moet letten is dat niet een van beide het gevoel krijgt alles in huis te mogen regelen of dat de ene voorgetrokken wordt. Ze hebben allebei geprobeerd om de ander bij mij weg te houden. Dat gaat dus niet gebeuren, want dat is iets wat IK bepaal.
Nu net de derde nacht achter de rug en Elco begint weer wat meer het oude vertrouwde patroon te volgen zonder Isa voortdurend met argusogen in de gaten te houden. Gun het dus ook de tijd.
Waar ik wel rekening mee houd, is dat ik vooral let op welke hond het kalmst is of het snelst een commando uitgevoerd heeft. Die krijgt als eerste wat lekkers. Zo kun je ze leren dat rust of het snel opvolgen van een commando betekent dat je sneller wat lekkers krijgt, terwijl onrust of traagheid juist langer moeten wachten oplevert.
Zorg dat je voor jezelf duidelijk hebt wat jij regelt en wat ze onderling mogen regelen. Een grauw, snauw, lipje hoort er allemaal bij
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Xena is 14 en naast haar kleinzoon Xavi heb ik sinds 5 weken haar achterkleinzoon Xygan erbij, een pup van nu 12 weken... ze vind t geweldig en wordt er.altijd jaren jonger van. Maar nu heeft ze al heel veel pups groot gebracht en ik weet dat ze dat geweldig vind
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Wat een leukerd!

Als ze elkaar leuk vinden dan valt de rest vanzelf op z'n plek is mijn ervaring, ik heb nog nooit rangorde problemen gehad, niet met reu/reu, teef/teef en nu gemixed ook niet :F:
Reuen zijn meestal heel blij met een eigen teef :cheer: Doran is hier duidelijk de baas, maar het lijkt net of hij niks te vertellen heeft met 2 takkenteven, hij pikt alles van ze :I: tot er een keer echt ingegrepen moet worden, maar dan zijn ze wel héél ver gegaan.

Rangorde met eten e.d. doe ik ook niet aan, iedereen krijgt iets, klaar!
Waar ik in het begin wel even voorzichtig mee zou zijn, is eten en botjes, niet te dicht bij elkaar eten en snoepen, dit kan voor spanning zorgen.

Ik zou gewoon gaan genieten en kijken of en zoja waar er misschien wat sturing nodig is, niet nu al beren op de weg zien :wink:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Wat een leuk hondje!!!
En ik lees mee, uiteindelijk wil ik ook graag een vriendje voor Iz. Voor ons is dat nu nog te vroeg maar het is fijn al wat vragen beantwoord te zien.

Ik denk zelf dat je er niet te krampachtig mee bezig moet zijn, eigenlijk zoals je het nu ook al doet. Honden regelen veel zelf onderling. Het lijkt me het allerbelangrijkste dat je er van gaat genieten en met dat koppie lukt dat vast :cheer:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Gaat vast helemaal goed komen! :ok:
Voordeel van oudere hond vind ik vaak (niet altijd) ook wel dat ze zich vaak wat minder druk maken.

Ik zit af en toe ook wel te spelen met de gedachte om er een tweede bij te nemen, hond-hond contact blijft toch ook nog wel belangrijk voor ze denk ik, houd honden ook jong.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Nanna schreef:Als beide honden ontspannen figuren zijn en niet van die op-hun-strepen-staanders dan gaat dat vanzelf wel goedkomen, helemaal omdat het reu-teef is.
Och, strepenstaanderige takketeef Ska kan het ook uiteindelijk zonder al te veel gedoe. Met een opdringerige plaat-voor-de-kop reu die volledig over grenzen heen walst.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Ik dacht voor Izzy erbij kwam ook duidelijk rekening te moeten houden met wie er boven wie gaat staan(allebei 2 jaar). Ze zijn nu 6 weken samen en ze hebben het zelf aardig geregeld. Er is niet duidelijk een leider de eene situatie neemt Maylo het voortouw en bij een andere andersom. Eten is ook geen probleem Izzy is altijd iets eerder klaar en wacht netjes tot Maylo klaar is om eventuele kruimels/restjes op te ruimen. Kluifjes liggen er genoeg in meervoud, dus dat wisselen ze zelf onderling af.

Heb alleen een paar keer in het begin gehad dat Maylo het speeltje van Izzy wilde hebben of andersom en dan kon Izzy behoorlijk boos worden, dan pakte ik het af ongeacht wie het had en ruimde het op en einde van de dag of als ik het vergat de volgende dag lag ik het weer bij de rest van de zooi neer. Inmiddels snap Izzy dat Maylo wil samen spelen dan en niet stelen en staan ze geregeld samen trek spelletjes te doen en elkaar er voor uit te dagen. Andersom heeft Maylo soms wel een genoeg van Izzy die aan z'n piemel zit dan is het een nette grom en bij niet luisteren pakt hij haar zachtjes bij haar nekvel of oor dat ze even weg moet gaan en ze laat zich prima corrigeren op deze manier.

Voor nu houdt ik dus ook geen rekening ze krijgen alles tegelijkertijd, of gewoon zoals het mij uitkomt.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Mikey-JR
Actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriër en een Roemeense asèmmèr :P

Ongelezen bericht door Mikey-JR »

Super leuk! Veel plezier samen! :ok:

Wij hebben ook net 3 weken een geadopteerd mix hondje erbij (teef van ongeveer 2,5 jaar uit Roemenië), bij onze Jack russell reu van 9,5 jaar oud. Hij leeft helemaal op en heeft het super gezellig samen. Samen spelen, samen slapen. Ze zijn ook bijna even groot, super leuk. Mike is nog wel steeds de baas, maar ze mag best veel van hem. Als ze een kluifje hebben en Mike loopt er net ff van weg om wat te drinken, pikt Stella hem wel eens in. Hij maakt er bij terugkomst helemaal niks van.. als zij even niet oplet, pikt ie hem wel weer terug. Zo gaat dat over en weer haha :LOL: Als Mike er wel even klaar mee is, dan laat hij dat merken en dan is het goed. ;-) En qua aandacht komen ze het allebei wel halen hoor, ze komen niks te kort en er wordt niks om gesnauwd :cheer:
Groetjes Miranda

Afbeelding
Every once in a while a dog enters your life and changes everything :love:
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Wat een leuk vooruitzicht! :cheer:

Wij hebben sinds een maand 3 honden en eigenlijk gaat het best wel vanzelf. Het enige waar ik even op moest letten is dat ze me niet mogen claimen tegenover de andere honden maar nu na een maand is dat eigenlijk al geen probleem meer. En het voordeel van die buitenlanders is dat ze vaak zo goed de hondentaal kennen! Rani is 5, de andere twee zijn 9 en willen niet meer zo wild spelen als Rani graag doet. De oudjes hoefden dat maar 1 keer te zeggen en het was duidelijk, ideaal!
Dat was met mijn Labrador pup wel even anders :schrik: :mrgreen:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Stepper schreef: Maar, nu er een tweede komt, moet ik dan ineens rekening houden met wie er hoger komt van beide? Voor mijn gevoel is dat mijn reu, omdat hij altijd al dominant is geweest ri andere honden en de teef een rustig type is. Dat zie ik echter wel als het eenmaal zo ver is.
Dat is hier heel natuurlijk verlopen, en is totaal anders gegaan dan ik dacht. Ik dacht dat mijn eerste hond, een stabij van 2,5, zich heel makkelijk gewonnen zou geven wanneer er een meningsverschil zou ontstaan. Ze is heel onderdanig en conflict vermijdend buitenshuis.
Echter zwaait ze met de komst van 1 jarige Kiwi echt de scepter. Op een hele rustige, lieve manier, maar Kiwi mag (en gaat) niet over haar grenzen. Ze heeft niet erg veel grenzen dus soms lijkt ze ondergeschoffeld te worden, maar als je ze langer mee maakt is heel duidelijk zichtbaar dat ze het voor het zeggen heeft. Dat had ik nooit gedacht, te meer omdat Kiwi een herder is en buitenshuis het makkelijk voor het zeggen heeft over honden van haar leeftijd.

Ik houd er zelf van om in huis de honden niet op basis van rangorde te behandelen, maar op basis van redelijkheid. Als de 1 de ander een beetje op de kop zit, dan kap ik dat af, onafhankelijk wie het is. Ik denk dat dat wat onrust voorkomt.
Voor elke hond gelden ook andere regels. Mayke mag wel op de bank als ik er ook op zit, en Kiwi opzich ook, maar omdat ze dan heel druk en opdringerig zich bovenop me stort, stuur ik haar met weinig uitzonderingen gelijk weer weg.
"Je mag op de bank als je je weet te gedragen", is mijn regel, en dáár houden ze zich allebei aan maar de uitwerking is per hond dus verschillend :)
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik zou de kennismaking gewoon laten afhangen van jouw eigen hond. Als hij het prima vindt als er vreemde honden in 'zijn tuin' komen, kun je ze best daar kennis laten maken.
Er zijn best wat honden die op eigen terrein niet op 'indringers' zitten te wachten en dan zou ik wel eerst een rondje op neutraal terrein doen. Mila is bijvoorbeeld op vreemd terrein beleefder naar vreemde honden dan op eigen terrein. Maar als jouw hond op neutraal terrein hetzelfde op een vreemde hond reageert als in de tuin, maakt dat dus niets uit.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Vaak wordt aangeraden om eerst samen een wandeling te maken. Samen 'reizen' geeft al een band en daarmee is het samen het huis binnengaan ook veel vanzelfsprekender
Mikey-JR
Actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriër en een Roemeense asèmmèr :P

Ongelezen bericht door Mikey-JR »

Onze kennismaking was in Groningen, 2 weken van te voren, in een park. Mike los en Stella aan de lange lijn (vanwege haar jachtinstinct kan ze voorlopig ook niet los). Mike had nog niet eens aan haar geroken en wilde er al op :80: (ook hallo!) haha. Maar dat was snel over hoor.. 1 snauwtje en klaar. Uur gewandeld en gepraat met diegene van de stichting. Ze gaven elkaar eigenlijk helemaal geen aandacht verder. Alleen waar Stella heel aandachtig snuffelde, moest Mike ook ff poolshoogte nemen :P Ik dacht eerst nog, vinden ze elkaar wel leuk eigenlijk?

2 weken later met het ophalen klein rondje buiten gedaan, hop de auto in en naar huis. Eerst Mike naar binnen toen Stella en sinds die dag dikke pret. Alles vanzelf gegaan
gegaan. Terwijl ik het best spannend vond ook hoe het zou gaan allemaal. Maar we hebben ook gewoon gedaan alsof het de normaalste zaak van de wereld was hoor verder :)

Maar wat anderen ook al zeggen, als hij er niks van maakt in de tuin met andere honden, kan het best toch? En anders lekker een rondje buiten en dan naar huis. ;-) succes en veel plezier!
Groetjes Miranda

Afbeelding
Every once in a while a dog enters your life and changes everything :love:
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Fotogravinnetje schreef:Samen 'reizen' geeft al een band en daarmee is het samen het huis binnengaan ook veel vanzelfsprekender
Skadi was mee toen we kennis gingen maken met Cayuga. Die hebben op zijn terrein kennis gemaakt.
Dat deed ik bewust, Skadi is nogal van de babbels. Met andere honden zou ik misschien gaan lopen op neutraal terrein.
Toen we besloten hadden dat Cayuga mee zou gaan hebben we ze zonder pardon allebei in de auto gegooid en zijn we een paar uur gaan rijden naar huis. Eenmaal daar waren ze allebei doodmoe en gingen ze als vanzelfsprekend mee naar binnen. En toen gingen we allemaal eten en toen slapen. Iedereen was kapot moe :F:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”