Leuk en spannend dat je een tweede hond krijgt!Stepper schreef:We zijn met blije spanning aan het wachten op de aankomst van onze tweede.
Ik ben bewust gegaan voor ander geslacht, leeftijd, ras (mix), grootte om het zo fijn mogelijk voor de honden te laten gebeuren. Natuurlijk kan je niet alles voorkomen, maar ik wil vooral dat het prettig wordt voor de beestjes.
Mijn nog alleenstaande hond is een reu van 15 jaar. Flink op leeftijd dus, maar is nog jong van geest en ook al gaat ie niet meer zo snel hij huppelt nog op zijn manier.
Hij is best stabiel en vindt bijna elke hond leuk, behalve hele drukke die negeert ie volkomen. Zou ik ook doen als ik 100+ was. We zijn dan ook gegaan voor een rustige, kalme, kan-goed-met-alles, volwassen gesteriliseerde teef ietsje kleiner dan mijn reu.
Heeft iemand ervaring met een tweede hond nemen bij een hoogbejaarde hond? Wat voor effect had het op je hond?
Mijn tweede vraag is eigenlijk, in hoeverre jullie met meer dan 1 hond merken dat er sprake is van rangorde en je er rekening mee moet houden. De relatie met mijn reu is heel goed. Ik weet niet of ik boven of onder of naast of whatever hem sta in zijn ogen, maar hij luistert wanneer ik het meen. Toen we beide fit en en jong waren heb ik veel g&g cursussen gedaan en altijd eerste van de groep. Maar ik heb nooit aan dingen gedaan als het nooit voor je mogen lopen bij uitlaten, niet op de bank / bed komen (eigenbelang, lekker warm!) of weet ik veel wat je moet doen met consumptie in zijn gezicht roepen wie is de baas terwijl je 'm aan zijn nekvel vasthoudt. Dus of ik "boven hem" sta? Weet ik niet hoor. Eigenlijk altijd alles gewoon op gevoel gedaan en niet volgens beschreven regels.
Maar, nu er een tweede komt, moet ik dan ineens rekening houden met wie er hoger komt van beide? Voor mijn gevoel is dat mijn reu, omdat hij altijd al dominant is geweest ri andere honden en de teef een rustig type is. Dat zie ik echter wel als het eenmaal zo ver is. Maar moet ik nu ook heel duidelijk gaan lopen doen met voortrekken, ene hond eerst eten geven of begroeten, ene hond wel op bed en ander niet enzovoorts om geen ruzie of psychische problematiek te veroorzaken bij de kinders, of kan ik gewoon een beetje aanrommelen en wel zien wat er gebeurt.
En dan lees ik over dat een teef hoger is in de roedel, maar dat zie ik mijn reu nog niet zo snel ook denken.
We gaan het proberen.
(PS de tweede is géén "nu al" vervanger, maar een langverwachte welkome aanvulling. Al ruim 3 jaar op zoek maar nooit de juiste of net te laat. Nu dan eindelijk zo ver en dan ineens kan ik niet wachten)
Ik zou niet al te moeilijk doen, niet te snel corrigeren als er een keer een lipje wordt opgetrokken omdat huis en mensen delen wel even wennen is, en vooral aan beide honden duidelijk maken dat jij helemaal blij bent met je roedeltje. Volgorde zou ik voorlopig alleen gebruiken als het handig is, dus bijvoorbeeld meteen vanaf het begin allebei zitten voor een koekje, en dan eerst je reu en dan je teef, gewoon even omdat hij de oudste rechten heeft en zij nieuw is en alle 'regels' nog moeiteloos zal overnemen.
Op de lange duur heb je zeker wel kans dat je teef 'de baas' wordt, maar mijn ervaring is dat dat bij een reu/teef-combi heel relatief is. Reuen vinden die 'eigen' teef toch wel vaak heel geweldig en accepteren simpelweg heel veel van de dame in kwestie.
Gewoon lekker genieten van je stel straks en je niet al teveel zorgen maken van tevoren. Het kan wel even duren voor je reu begrijpt dat dit geen logé is en dat hij de bank en het vreten voortaan moet delen, maar uiteindelijk kan het een heerlijk hecht stel worden en dan is het alleen maar leuk om twee honden te hebben.