Ze hebben me laatst verteld hoe die hond er de eerste twee jaar bij liep. Zoveel passie dat ze echt niet wisten wat ze met die wildebras aanmoesten. Kwam nooit meer goed, dachten ze

Met andere woorden - die drive hoort er bij een jonge hond er een beetje bij en ik denk dat je er goed aan doet om een trainer te zoeken die dat weet te waarderen en niet verwacht dat je hond zo gedisciplineerd naast je loopt in bijzijn van de schapen.
Ze vertelden me overigens ook dat ze in het begin een kelpie hadden waarmee ze bij een BC-trainer trainde, en dat die ook veel discipline van de hond vroeg. Voor een Kelpie is dat lastiger op te brengen dan voor een BC schijnt, en ze hebben door te hameren op discipline alle zelfvertrouwen en passie uit die hond getraind. Na die 'training' was ie bij de schapen waardeloos, terwijl hij in het begin veel aanleg liet zien.
Dit vertelden ze me ook om me op het hart te drukken om niet bij BC-mensen te trainen, omdat een kelpie zelfstandiger moet leren werken en minder makkelijk intensieve sturing verdraagt dan een BC.
Is het voor jou niet veel prettiger om op een plek te trainen waar helemaal geen andere honden zijn, of hooguit de honden van de trainer waar ie eerst even mee kan socializen? Zo gaat het er hier in de buurt eigenlijk overal er aan toe, privé les.
Ik ga dinsdag voor het eerst met Kiwi naar een trainer. Ben heel erg benieuwd en het is enorm toevallig dat hij in het zelfde dorp zit als waar ik volgende week naartoe verhuis! Lekker makkelijk zeg.