Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gaan wij schapendrijven?

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: Gaan wij schapendrijven? 2e les gehad, schaapjes kijken.

Ongelezen bericht door Paisley »

De schaapsherders hier in de buurt hebben 4 kelpies. Ze hebben veel bermen te begrazen en werken met de honden en schapen dus ook in de buurt van wegen en verkeer (wel rustig maar toch) en er is altijd maar 1 hond die dat mag doen. Die heeft erg veel controle en maakt er geen potje van.
Ze hebben me laatst verteld hoe die hond er de eerste twee jaar bij liep. Zoveel passie dat ze echt niet wisten wat ze met die wildebras aanmoesten. Kwam nooit meer goed, dachten ze :mrgreen:

Met andere woorden - die drive hoort er bij een jonge hond er een beetje bij en ik denk dat je er goed aan doet om een trainer te zoeken die dat weet te waarderen en niet verwacht dat je hond zo gedisciplineerd naast je loopt in bijzijn van de schapen.

Ze vertelden me overigens ook dat ze in het begin een kelpie hadden waarmee ze bij een BC-trainer trainde, en dat die ook veel discipline van de hond vroeg. Voor een Kelpie is dat lastiger op te brengen dan voor een BC schijnt, en ze hebben door te hameren op discipline alle zelfvertrouwen en passie uit die hond getraind. Na die 'training' was ie bij de schapen waardeloos, terwijl hij in het begin veel aanleg liet zien.
Dit vertelden ze me ook om me op het hart te drukken om niet bij BC-mensen te trainen, omdat een kelpie zelfstandiger moet leren werken en minder makkelijk intensieve sturing verdraagt dan een BC.

Is het voor jou niet veel prettiger om op een plek te trainen waar helemaal geen andere honden zijn, of hooguit de honden van de trainer waar ie eerst even mee kan socializen? Zo gaat het er hier in de buurt eigenlijk overal er aan toe, privé les.

Ik ga dinsdag voor het eerst met Kiwi naar een trainer. Ben heel erg benieuwd en het is enorm toevallig dat hij in het zelfde dorp zit als waar ik volgende week naartoe verhuis! Lekker makkelijk zeg.
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Skye reageert totaal niet op de schapen, hij doet zo druk omdat er andere honden en mensen lopen en dat vind hij gewoon heel erg leuheuk! HEEEEEEEEL erg leuk. Hij reageert als een andere hond rent. Die schapen boeien hem helemaal niet. Aan die drukte wil ik zeker wel werken, want het is ook voor hem erg vervelend. Maar zoals je zegt is het inderdaad niet zo slim om daar op te hameren bij de schapen.

Ik wil ook gaan voorstellen om een keer alleen te komen en dan even helemaal niet te focussen op het hem rustig houden. Ik ga dan eerst even buiten de wei op het pad wandelen en dan gewoon los de wei in. Als alleen de schapen en de trainster er zijn weet ik eigenlijk 100% zeker dat hij gewoon normaal en rustig doet. En ik ben wel eens benieuwd hoe hij dan op de schapen reageert.

Wat toevallig dat die trainer gewoon in je eigen dorp zit! Hopelijk heb je er een goed gevoel bij, ik ben erg benieuwd. Dankjewel voor het meedenken.
Paisley
Zeer actief

*Skye* schreef: Wat toevallig dat die trainer gewoon in je eigen dorp zit! Hopelijk heb je er een goed gevoel bij, ik ben erg benieuwd. Dankjewel voor het meedenken.
Nog toevalliger - de hond die de trainer bij zich had, blijkt een oom te zijn van Kiwi :mrgreen: Daar kom ik zojuist pas achter.
De training ging hartstikke goed. We gingen eerst koffie drinken en puppy's knuffelen (er was een nestje van rond de 7 weken) en daarna naar de schaapjes. Kiwi kon gelijk los bij de schapen en had al vrij snel door wat de bedoeling was. Ze heeft wel veel 'sticky eye' en dan moet je haar echt weer aanzwengelen, anders blijft ze erin hangen.
Ook had ze de neiging om te veel om de schapen heen te komen, maar de trainer blokkeerde dit consequent en het kwartje viel erg snel. Ze deed het zelfs zo goed, dat ik haar niet meer aan kon lijnen want ze bleef op 12 uur lopen en dus tussen mij en Kiwi liep de schaapskudde. Ik heb toen eerst het hele veld afgewandeld om te proberen haar bij de kudde weg te roepen, maar ik bleef die schaapjes achter me aan krijgen :LOL: Geamuseerd gade geslagen door de trainer.
Ik heb toen maar voor een creatieve oplossing gekozen, ik heb een sprintje getrokken en Kiwi kwam toen al snel achter me aan :love:

We hebben ook geoefend door de schaapskudde tegen het hek te laten plakken, om te kijken of ze tussen het hek en de schapen door wilde komen. Dit deed ze erg goed.
Of zoals de trainer zei "niet slecht" maar dat is bij echte noorderlingen zo'n beetje het hoogst haalbare :LOL:

We gaan in vervolg 1x in de week trainen. Intussen ga ik oefenen met het afstoppen op commando.
Kiwi leert zó snel, ben er echt van onder de indruk (na Mayke :mrgreen: Sorry Mayke!). Ik heb net een stuk met ze gefiets en het stop commando geoefend los naast de fiets. Dat gaf me zo'n goed gevoel, dat ik de honden los heb gehouden toen ik de stad weer in kwam. Met allemaal schooljeugd om ons heen, twee honden los naast mijn fiets er tussendoor. Mayke kon dit al wel, maar Kiwi is nog maar een jaar en hier zo kort, maar als die weet wat de bedoeling is, dan kun je er ècht van op aan.
They never let you down :ok:
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief

Klinkt super leuk! Wat fijn dat het meteen zo goed ging!

Ik ben ook net thuis en we hebben echt heel wat stappen gemaakt. Met het naar binnen gaan was ik zo bij de tafel deze keer, ik hoefde maar 2 of 3x om te draaien en de rest deed hij netjes. Met het lopen op het veld ging het ook echt heel goed. We leggen hem vanaf vandaag ook aan een paar 3 meter van de tafel vandaan als we niets doen, aan het eind van de training ging dat ook al veel beter.

Ook heb ik nog aangegeven of we nu niet een beetje de verkeerder kant op werken, dat door zoveel op rust te oefenen hij niet juist leert niet op de schapen te reageren. De trainster gaf aan dat dat vanzelf goed komt. En ik moet ook zeggen dat nu hij echt rust kan pakken met gewoon lopen, die schapen toch ook wel wat interessanter werden. Aan het eind van de training heb ik Skye nog even los in de wei gehad en toen was hij super gefocust op mij, daar stond de trainster wel van te kijken. Ze vond het ineens een hele andere hond.

Na de training hebben we nog een tijdje staan praten en toen kwam ik er toch wel achter dat ik best veel steken laat vallen. Hij mag niet trekken aan de riem, maar net die laatste paar meter voor hij los mag vind ik het wel prima. Hij moet 'af' van mij, maar gaat zelf weer lopen wanneer hij wilt, ik kijk daar eigenlijk nooit naar om. Ik ga me er deze week thuis meer op focussen dat ik dat niet doe.

Op naar volgende week.
*Skye*
Zeer actief

Samen rustig over het veld lopen, al een hele vooruitgang in 3x
Afbeelding

Nu er rust in het koppie komt, komt er ook ruimte voor de schapen, dat is toch wel interessant
Afbeelding

Alles in de gaten houden samen
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Wat een leuke foto's en fijn dat je nu een beter gevoel aan de lessen overhoudt! Mijn manier is t niet, maar zo kiest natuurlijk ieder voor zich!
*Skye* schreef: Na de training hebben we nog een tijdje staan praten en toen kwam ik er toch wel achter dat ik best veel steken laat vallen. Hij mag niet trekken aan de riem, maar net die laatste paar meter voor hij los mag vind ik het wel prima. Hij moet 'af' van mij, maar gaat zelf weer lopen wanneer hij wilt, ik kijk daar eigenlijk nooit naar om. Ik ga me er deze week thuis meer op focussen dat ik dat niet doe.
Ik vind dat geen 'steekje laten vallen' maar je zet discipline in voor de momenten dat jij het belangrijk vindt ;) Ik laat Kiwi gerust trekken en voor me uit lopen als ze naar schapen gaan. Ik vind het meer dan logisch. Kijk eens naar een agility wedstrijd op crufts, hoogste niveau en de ene na de andere hondenbaas wordt de ring in gesleurd door zijn hond. Die honden hebben passie, en niet voor de volg-oefening maar voor het spelletje wat ze weer mogen spelen!

Als Kiwi schapen ziet, zindert ze van enthousiasme en het laatste wat ik wil, is die enthousiasme de kop indrukken en er een "volg-klik-koekje" sessie van maken.
Ik had ook niets te eten mee bij de training. Die hond vind t veel te mooi om aan eten te denken.
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief

Paisley schreef:Wat een leuke foto's en fijn dat je nu een beter gevoel aan de lessen overhoudt! Mijn manier is t niet, maar zo kiest natuurlijk ieder voor zich!
*Skye* schreef: Na de training hebben we nog een tijdje staan praten en toen kwam ik er toch wel achter dat ik best veel steken laat vallen. Hij mag niet trekken aan de riem, maar net die laatste paar meter voor hij los mag vind ik het wel prima. Hij moet 'af' van mij, maar gaat zelf weer lopen wanneer hij wilt, ik kijk daar eigenlijk nooit naar om. Ik ga me er deze week thuis meer op focussen dat ik dat niet doe.
Ik vind dat geen 'steekje laten vallen' maar je zet discipline in voor de momenten dat jij het belangrijk vindt ;) Ik laat Kiwi gerust trekken en voor me uit lopen als ze naar schapen gaan. Ik vind het meer dan logisch. Kijk eens naar een agility wedstrijd op crufts, hoogste niveau en de ene na de andere hondenbaas wordt de ring in gesleurd door zijn hond. Die honden hebben passie, en niet voor de volg-oefening maar voor het spelletje wat ze weer mogen spelen!

Als Kiwi schapen ziet, zindert ze van enthousiasme en het laatste wat ik wil, is die enthousiasme de kop indrukken en er een "volg-klik-koekje" sessie van maken.
Ik had ook niets te eten mee bij de training. Die hond vind t veel te mooi om aan eten te denken.

Het liefst zou ik ook meteen vol gaan schapendrijven. Ik denk dat het verschil er in zit dat Skye gewoon geen oog heeft voor de schapen. Hij wordt hysterisch van het zien van de andere honden. Daar wilt hij heen. Die schapen interesseren hem niet. Hoewel het drijven er dan weer wel weer heel erg in zit. Als ik hem los zou laten zou hij in 1 streep naar de andere honden rennen om te spelen. Als ik hem los zou laten als een andere hond aan de beurt is, zou hij naar die hond gaan.

Enthousiasme naar de schapen wordt alleen maar aangemoedigd en dan corrigeren we niet. Al moet ik ook eerlijk zeggen dat naast dat ik het in ons geval logisch vind dat we eerst de rust moeten vinden, wil ik ook wel eens zien wat hij nu daadwerkelijk zou doen bij de schapen. Wat als we alleen op het veld zijn (zonder andere honden), wat als er geen afleiding is.

Zou het denk je niet zo zijn dat als ik op de andere gebieden de teugels iets strakker trek, hij ook makkelijker te bereiken is als hij afgeleid is. Hij weet alles, maar als hij lekker aan het spelen is met een groep honden kan ik op zijn kop gaan staan, maar hij komt niet als ik roep. Als andere honden wegrennen kan ik blijf zeggen wat ik wil, maar hij gaat mee. Dat moet veranderen.
Paisley
Zeer actief

Re: Gaan wij schapendrijven?

Dan zou ik een stel schapen zoeken zonder andere honden waar je ff mag kijken wat ie doet , gewoon om te kijken of het schapendrijven er uberhaupt wel in zit. Ik heb kiwi ook een paar keer bij schapen getest voor ik een trainingsplek heb uitgezocht. Niet iedere hond vind t leuk, al helemaal in de showlijnen zitten er genoeg tussen die schapen links laten liggen.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Bij ons lopen de schapen in een afgezet weiland en zitten de honden die niet aan de beurt zijn daar buiten. Mojo is in het begin best wel eens naar het hek gelopen richting de andere honden maar dat is vanzelf over gegaan.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Dutchfields ken ik niet.
Bij schapendrijven hoef je niet te rennen, dat scheelt alvast. Bij oms trainen we in 2 sessies van in het begin nooit langer dan 5 à 10 minuten per sessie. In die tijd kun je als je wil hele lange lijnen lopen en zo ook best wat afstand afleggen, of juist zigzaggend of korte stukken lopen.
In het begin moest ik best vaak dwars door de kudde heen (al worstelend met de hoorns van de schapen om niet klem te komen zitten) en dat is niet ver, maar wel fysiek inspannend.
Bij ons wordt bij mensen die al dan niet tijdelijk fysiek niet in staat zijn met hun eigen hond te trainen de training wel eens overgenomen door 1 van onze trainers. Zo kan de hond getraind worden zonder dat de baas risico's loopt op vallen of omver gelopen worden door de schapen.
Sassy
moderator
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Heavy schreef:Heeft iemand ervaring met Schapendrijven bij dutchfields? En is het te doen als je zelf niet heel erg mobiel bent? En dan bedoel ik niet kan rennen en niet lang aan een stuk kan lopen.
Ik heb een pup van bij Sandra, is een heel aardig mens, vraag gewoon of je een keer mag komen kijken.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

En, hoe gaat het schapen drijven inmiddels?
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief

Leuk dat je het vraagt.

Eigenlijk komen we niet echt veel verder. We zijn nog steeds aan het trainen op rust en er komt al iets meer rust als we op het veld zijn. Maar het is nog lang niet rustig te noemen. Zolang hij niet volledig onder appel staat op het veld mag hij niet naar de schapen.

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat hij nooit zal gaan drijven zolang ik hem aan de lijn heb. Hij weet dat hij het niet mag van mij. Het zit er zeker in. Een tijdje geleden was hij met een hond aan het spelen toen er een Deense Dog aan kwam. Die andere hond was bang en wilde wegrennen. Skye liep er mooi met een boog omheen en dreef hem netjes terug. Ook als hij los loopt gaat hij de mensen en honden drijven die bij ons zijn.

Afgelopen week had iemand anders Skye even vast en de schapen rende voorbij. Toen had hij er voor de eerste keer oog voor en wilde hij erachteraan. Die persoon liet hem gaan aan de lange lijn en rende er achteraan. Dat bevestigd voor mij des te meer dat zolang ik hem vast heb hij nooit gaat drijven.

Ik wil zien wat hij doet als hij los is en dat mag daar niet. Voorlopig wil ik er nog wel even trainen omdat het een goede oefening is voor de rust erin te krijgen. Maar ik denk dat als ik wil gaan schapendrijven ik toch echt naar een andere plek moet. Waar hij wel los mag.

Toch blijf ik het moeilijk blijven ergens anders heen te gaan omdat het dan alweer een plek is waar ik weg ga. En zelf weet ik het helemaal niet beter, maar het voelt niet helemaal ok.

Hoe gaat het bij jou met schapendrijven?
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

*Skye* schreef:Toch blijf ik het moeilijk blijven ergens anders heen te gaan omdat het dan alweer een plek is waar ik weg ga. En zelf weet ik het helemaal niet beter, maar het voelt niet helemaal ok.
Dat is een meer dan geldige reden om eens verder te kijken.

Schapen drijven is iets wat de honden op instinct doen. Hoe meer je op gehoorzaamheid traint, zeker als je dit ook nog eens specifiek bij de schapen traint (in de zin van dat hij er niet zoveel mee mag) hoe meer je dat instinct remt. Natuurlijk mogen ze geen shoarma van de schapen maken, maar ze moeten wel de kans krijgen om te laten zien wat ze al kunnen. Van daaruit ga je verder en train je de gehoorzaamheid erin (het liggen en blijven liggen, de richtingen etc.).

Weet niet waar je woont? Er zullen vast meer plekken zijn in de buurt of iets minder in de buurt waar je kan kijken wat Skye doet.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
*Skye*
Zeer actief

Eilfy schreef:
*Skye* schreef:Toch blijf ik het moeilijk blijven ergens anders heen te gaan omdat het dan alweer een plek is waar ik weg ga. En zelf weet ik het helemaal niet beter, maar het voelt niet helemaal ok.
Dat is een meer dan geldige reden om eens verder te kijken.

Schapen drijven is iets wat de honden op instinct doen. Hoe meer je op gehoorzaamheid traint, zeker als je dit ook nog eens specifiek bij de schapen traint (in de zin van dat hij er niet zoveel mee mag) hoe meer je dat instinct remt. Natuurlijk mogen ze geen shoarma van de schapen maken, maar ze moeten wel de kans krijgen om te laten zien wat ze al kunnen. Van daaruit ga je verder en train je de gehoorzaamheid erin (het liggen en blijven liggen, de richtingen etc.).

Weet niet waar je woont? Er zullen vast meer plekken zijn in de buurt of iets minder in de buurt waar je kan kijken wat Skye doet.
Als ik hier ook al weg ga, is dit de 4e plek waar ik weg ga omdat het voor mij niet werkt. En ik wil wel heel graag ergens trainen.

Verder sta ik er exact hetzelfde in als dat jij zegt. Dat drukke gedrag wat hij vertoont heeft te maken met de andere honden op het veld. Hij wilt spelen met die honden. Als de andere honden mogen rennen wilt hij ook. En uiteraard is dat niet de bedoeling en ik wil daar aan werken. Maar ik denk er precies zo over als dat jij zegt. Ik weet gewoon niet of dit de juiste plek ik.

Als er geen andere honden op het veld zijn is hij rustig en luistert hij. Ik zou dus eigenlijk ergens alleen moeten trainen. Ik weet 100% zeker dat hij niet in de schapen vliegt. Die trainster is bang dat het drukke gedrag wat hij vertoont ook het gedrag zal zijn wat hij bij de schapen zal vertonen.

Oja, hij kijkt trouwens niet eens naar de schapen. Hij doet druk omdat er andere honden los lopen. Als hij naar de schapen kijkt of er heen wilt lopen mag ik dat niet corrigeren en dat doe ik ook niet. Maar hij weet gewoon heel goed dat hij niet mag drijven aan de lijn en dat zal hij ook niet doen. Of nouja, nu mag het wel natuurlijk, maar tot nu toe heb ik erop getraind dat hij auto's/ fietsen/ koeien en schapen moet negeren.

Ik vind het wel fijn om jouw mening te horen. Blijkbaar is mijn gedachtegang nog niet zo gek. Ik woon in Hoeven en zou iets zoeken in de omgeving van Breda/ Bergen op Zoom/ Dinteloord.
Paisley
Zeer actief

Ik zou er ook weg gaan hoor, jammer maar helaas. Ik denk ook niet dat dit gaat werken. Ben het ook eens met Eilfy - op deze manier ben je je hond aan het trainen op focus op jou en dat kan de natuurlijke aanleg en instinct afvlakken. Je leert hem nu dat hij zich niet met de schapen mag bemoeien.

Als Skye nou een hond is die direct in een bil van een schaap hangt, dan snap ik de aanpak. Mijn trainer traint ook wel eens honden in het begin aan de lijn, omdat ze de boel uit de klauwen laten lopen. Maar zo te horen is Skye helemaal niet zo'n hond. Hij heeft zelfs maar matige interesse.

Ik denk echt dat je iemand nodig hebt die zijn eigen hond bij de schapen heeft lopen, en er volledig vertrouwen in hebt om Skye los te laten en hem even te laten begaan, ff kijken wat ie doet.

Hier gaat het heel goed met schapen drijven! Ik heb laatst getraind met een groep jonge schapen die nog niet eerder door een hond zijn gedreven. Dat was hele andere koek voor Kiwi! Ze zijn moeilijk in beweging te krijgen, maar als ze eenmaal genoeg druk zet, vliegen ze er als een malle vandoor.
Mijn trainer was onder de indruk hoe Kiwi dan uit zichzelf weer om de schapen heen rent om ze af te stoppen. Ze doet dit heel beheerst.
Voor mij was het ook een eye-opener, omdat ik dacht dat de vorige schapen het kunstje een beetje uit zichzelf deden. Maar door met deze schapen te trainen, zie ik dat Kiwi echt al het werk zelf doet :)
Wat ik ook opmerkelijk vond om te zien, is dat Kiwi heel trouw de schapen van de sloot afhoudt. Ik weet niet waarom, maar als er een sloot in de buurt is, is ze heel erg bezig met het afbakenen van die sloot. Zou ze weten dat schaapjes slecht zijn in zwemmen? :mrgreen:

Voorheen wilde ze ook nog wel eens een schaap happen. Volgens mijn trainer uit onzekerheid. Hij wilde voorzichtig zijn om dit af te kappen, maar we zijn er wel mee begonnen om duidelijke grenzen aan te geven wat gewenst is en dit werkt erg goed. Kiwi is heel makkelijk op stem af te stoppen en na een paar keer NEE te horen hebben gekregen, doet ze het niet meer.
Ze moet leren dat ze op een rustige manier druk kan zetten zonder er wild in te vliegen. En ze krijgt daarin steeds meer 'ballen' en daardoor beheersing.

De 'sticky eye' wat ze in het begin zo sterk liet zien, is weinig meer van over. Ze heeft nog wel de neiging om te bevriezen als het moeilijk wordt, maar met een aanmoediging komt ze direct weer in beweging.

Ik ben erg enthousiast!
Jammer dat je zo ver weg woont. Anders had je hier een keer kunnen proberen om te kijken hoe het er aan toe gaat.
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief

Wat fijn om te horen dat het zo goed gaat en dat je zo op je plek zit. Lijkt me echt zo bijzonder om te zien als je hond laat zien dat hij het gewoon echt kan vanuit zichzelf. Gewoon zomaar. Heerlijk genieten voor jullie allebei dus.

Ik ga het deze maand nog even aankijken of het ergens heen gaat en dan besluiten wat ik ga doen. Nogmaals ik vind het erg prettig om te horen dat mijn gedachtes niet helemaal onlogisch zijn.
*Skye*
Zeer actief

Denk dat ik dat inderdaad het beste kan doen.

Ik zit nog even op twee sporen. Ik kreeg van iemand een tip voor een hondenschool in Moerdijk. Die heet Spirituele hondenschool (of zoiets). Klinkt zweverig, maar als het goed is komt het er op neer dan ze kijken naar wat de hond nodig heeft, wat jouw houding is en wat je aan je houding kan veranderen om je hond te helpen. Ze werken dus niet via een bepaalde methode, maar doen wat nodig is. Nu houdt dat woord spiritueel me wel een beetje tegen. Ze geven daar ook hoopers. We hebben daar een keer een workshop in gedaan en dat ging erg goed.

Of we gaan dus op zoek naar een andere plek om te schapendrijven.

Ik vind jullie vaak zo logisch klinken, zou willen dat jullie hier woonde :)
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Het is jammer dat je niet wat dichter bij Noordorp woont, ik weet zeker dat ze je daar goed zouden kunnen helpen met Sky en schapentraining. Ze hebben daar ervaring met BC's maar daarnaast met heel veel andere rassen en kruisingen, en werken vanuit het instinct en de aanleg van de individuele hond. Ik train er nu een jaar met Mojo en ben er nog steeds erg tevreden over.
Paisley
Zeer actief

*Skye* schreef:Wat fijn om te horen dat het zo goed gaat en dat je zo op je plek zit. Lijkt me echt zo bijzonder om te zien als je hond laat zien dat hij het gewoon echt kan vanuit zichzelf. Gewoon zomaar. Heerlijk genieten voor jullie allebei dus.
Ik moet wel erbij zeggen dat ik uitkijk naar het moment dat ik meer moet gaan sturen. Bij een sport als behendigheid is de samenwerking (vind ik) veel groter. Nu bepaal ik met schapen drijven de kaders waarin ze werkt, maar doet ze het verder zelf.
Ik denk dat het voor mij leuker wordt, als we wat gevorderder worden.

Ik heb vanmiddag training, eens kijken of ik wat foto's kan maken

Als jij een andere trainer in schapendrijven zoekt, zoek je dan alleen op hondenscholen of ook mensen die alleen lessen schapendrijven geven, los van een hondenschool?

Want hier in de buurt zou ik geen hondenschool kennen die het doet, maar ik ken inmiddels heel wat namen van mensen waarvan ik weet dat ze particulier priveles geven.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Hoe veel lessn hebben Kiwi en jij inmiddels gehad Paisley?
Succes op de training vanmiddag!
Ik heb vanochtend weer getraind met Mojo, we raken steeds meer op elkaar ingespeeld en ik kan de schapen ook steeds beter lezen, dus het begint hier langzaam ergens op te lijken. Vandaag reageerde Mojo heel goed op mijn lichaamstaal en kon ik hem voor het eerst op een enkele misser na steeds de kant op of langs sturen die ik wilde.
Paisley
Zeer actief

LongFields schreef:Hoe veel lessn hebben Kiwi en jij inmiddels gehad Paisley?
Een stuk of 5 denk ik.
De eerste keer was overigens niet echt een les. De trainer wil eerst kijken of de hond er wel wat mee kan. Hij is toen met Kiwi aan de slag gegaan om te kijken of t zin had om vaker te komen.

Ik heb vanochtend weer getraind met Mojo, we raken steeds meer op elkaar ingespeeld en ik kan de schapen ook steeds beter lezen, dus het begint hier langzaam ergens op te lijken. Vandaag reageerde Mojo heel goed op mijn lichaamstaal en kon ik hem voor het eerst op een enkele misser na steeds de kant op of langs sturen die ik wilde.
Ik ben een leek en een beginner he, dat weet je :mrgreen: Dus domme vragen stellen mag toch?

Maar als ik onderstreepte lees, denk ik: wat doe je dan met die informatie die je uit de schapen haalt?
Is dat niet meer een taak voor de hond?
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Paisley schreef:
Een stuk of 5 denk ik.
De eerste keer was overigens niet echt een les. De trainer wil eerst kijken of de hond er wel wat mee kan. Hij is toen met Kiwi aan de slag gegaan om te kijken of t zin had om vaker te komen.

Ik ben een leek en een beginner he, dat weet je :mrgreen: Dus domme vragen stellen mag toch?

Maar als ik onderstreepte lees, denk ik: wat doe je dan met die informatie die je uit de schapen haalt?
Natuurlijk moet de hond de schapen lezen, maar daarnaast is het heel handig als de handler dat ook kan, om op die manier tijdig te kunnen inspringen op een veranderende situatie waarbij de hulp van de handler vereist is.
Ik zal een voorbeeldje geven om de zaak wat te verduidelijken.
In "onze kudde" zitten 2 schapen die bij verkeerde druk direct omkeren en de hond daarmee confronteren door in de aanval te gaan en dus uit de kudde te stappen. Voor Mojo, die niet zoals de meeste BC beschikt over "eye", is het nog steeds lastig om op de juiste manier de juiste druk uit te oefenen zonder dat deze 2 schapen, of 1 van beide dames, uit de kudde stapt. Als hij de juiste afstand heeft gaat het goed maar komt hij te dichtbij dan stapt in ieder geval 1 schaap uit en gaat in de aanval.
Mojo is mentaal nog niet sterk en gedreven genoeg om dat schaap weer terug te drijven, dus hierbij kan hij wat hulp gebruiken.
Nadat dit tijdens een sessie voor het eerst gebeurd is, pas ik mijn positie in de kudde aan door een dusdanige draai te lopen dat de bokschapen bij mij aan de voorkant komen te lopen, in plaats van achteraan waar Mojo aan het werk is. op dit moment heeft Mojo deze hulp nog nodig,mals hij nog beter gaat begrijpen wat zijn druk doet met welk schaap kan hij zijn positie en druk daarop aanpassen.
Als ik de schapen niet zou lezen kon ik ook niet op tijd inhaken op wat gebeurt en dan maak ik het mijn hond in een stadium waar dat niet wenselijk is wellicht onnodig moeilijk. De schapen zijn ook niet altijd hetzelfde qua energie, is er een hond voor ons die enorm veel druk zet zijn ze daarna anders dan wanneer er een ervaren hond mee aan het werk geweest is met heel veel rust. Daarop zal je als handler ook moeten inspelen in wat je gaat doen, of je lange lijnen gaat lopen, outruns gaat oefenen, op afstand laat werken of niet en wat je eigen tempo erbij is. Daarvoor zul je dus wel degelijk ook zelf de schapen moeten leren lezen.

Overigens was dit toen ik eind vorig jaar met Mojo begon nog niet aan de orde, toen mocht hij helemaal zelf op ontdekkingstocht gaan naar zijn sterke punten en hoefde hij nog niets op mijn commando te doen. In,iddels zijn we wat verder en ben ik bezig met bepaalde routes te lopen op ons langgerekte veld tussen de bomen, om hem tussendoor om de kudde heen te sturen, om hem linksom of rechtsom te laten gaan en om hem te laten wachten en langzaam weer richting de kudde te laten komen op mijn aanwijzingen.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Nog een voorbeeldje schapen lezen:

Kenji heeft behoorlijk wat eye en werkt nog (te) dicht op de schapen. Als ik dat toelaat, loop ik consequent tussen de schapen en de bijbehorende hoorns = niet fijn (en niet handig). Ik ben nu bezig om met mijn rug naar Kenji toe te lopen en moet dus alle informatie over waar hij loopt uit de schapen halen. Dat betekent dat ik op moet letten hoe ze bewegen: lopen ze naar links, staat Kenji aan die kant en moet ik hem blokkeren om hem terug naar 12 uur te krijgen. Lopen ze mij voorbij, geeft hij teveel druk en moet ik hem af leggen etc.

Dus ik zie (of ik zou moeten zien, gaat nog lang niet altijd goed) aan de schapen waar mijn hond is
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Paisley
Zeer actief

OK duidelijk! Snap nu wat jullie bedoelen.

Wij drijven steeds op een ander groepje schapen. Verandering van spijs doet eten. Maar over het algemeen zijn het allemaal hoornloze allegaartjes met een flinke scheut texelaar.

Vandaag ging het echt onwijs goed. We hebben voor het eerst de outruns geoefend. De eerste keer moest ik Kiwi ff 'aanduwen' om te laten weten dat ze mocht vertrekken, en toen ging ze als een pijl uit een boog mooi krom om de schapen heen. En mijn trainer is zo'n lekker nuchtere fries van de oude stempel, en die bracht heel droog "nou dat gaat zo mooi als wat"
:LOL: Ik vind dat drijven echt leuk.

Ik heb geprobeerd om wat fotos te maken, maar ik wilde vooral trainen en geen foto's maken, dus heb effe wat geschoten en ben weer verder gegaan :)
Maar even voor het idee

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat hilarisch en genant tegelijk was: Ik kreeg Kiwi niet meer bij de schapen weg. Ze komt altijd heel betrouwbaar op commando, behalve als ze eenmaal dat drijven in dr kop heeft. Ik probeerde steeds weg te lopen bij de kudde en riep me de blubber te roepen. Uit eindelijk komt ze ook wel, maar neemt dan ook die hele kudde schapen met zich mee :devil: :blauwoog:
Ik moet dus meer trainen op het komen. Maar ik vind dit lastig, want ze luistert normaal als een malle en ook als er schapen in de buurt zijn is er geen enkel probleem. Maar als ze er eenmaal mee bezig is, krijg ik haar er niet meer bij weg. Hoe doen jullie dat?? (of hoe deden jullie dat toen jullie begonnen)

Het grappige is dat Kiwi een half broertje tegen kwam :) Mijn trainer heeft een halfbroertje van Kiwi gekocht om te trainen voor mensen die een getrainde hond nodig hebben.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Wat apart dat je trainer juist dit soort schapen gebruikt voor het schapendrijven. Ik heb altijd begrepen dat rassen als de Texelaar weideschapen zijn en geen loopschapen, zoals doorgaans gebruikelijk bij schapendrijven en begrazingsprojecten in heidegebieden en andere gebieden buiten de gewone weides waar Texelaars normaal lopen.
Wij trainen met Drentse heideschapen, en op de Veluwe waar ik de weekenden doorbreng loopt op de hei een kudde Veluwse heideschapen.
Paisley
Zeer actief

LongFields schreef:Wat apart dat je trainer juist dit soort schapen gebruikt voor het schapendrijven. Ik heb altijd begrepen dat rassen als de Texelaar weideschapen zijn en geen loopschapen, zoals doorgaans gebruikelijk bij schapendrijven en begrazingsprojecten in heidegebieden en andere gebieden buiten de gewone weides waar Texelaars normaal lopen.
Wij trainen met Drentse heideschapen, en op de Veluwe waar ik de weekenden doorbreng loopt op de hei een kudde Veluwse heideschapen.
Texelaars zijn inderdaad niet zo geschikt voor begrazingsprojecten, maar dat is toch niet het enige werk waar je je hond voor kunt gebruiken? De hond die de trainer net heeft aangekocht, gaat bij een veehandelaar aan het werk in de toekomst. Die helpt bij in en uit laden, verweiden en opstallen van slachtvee. Hijzelf heeft ook overal klusjes waar hij zijn honden voor inzet. Niet alleen schapen maar ook koeien, peking eenden, etc.

Mijn trainer heeft niet speciaal schapen voor de trainingen. Hij traint ook voor het echte werk, en niet voor de sport. Hij doet wel eens wedstrijden, maar de praktijk staat voor hem voorop.
Hij heeft ook niet zoveel cursisten dat dat uit zou kunnen, want hij traint alleen met Kelpies (die zijn er niet zoveel), en met het fokken en verkopen van heideschapen valt niets te verdienen.

Dit zijn schapen van zijn buurman, die ze gewoon fokt voor t vlees. Hij heeft zelf ook een koppeltje ergens lopen, dat is weer een ander ras, weet niet welke.
Afbeelding
Sassy
moderator

Paisley schreef:
Een stuk of 5 denk ik.

Nee, juist JIJ moet leren de schapen te lezen...hoe moet je anders weten hoe je je hond moet sturen?
Veelgemaakte fout bij beginners, die kijken allemaal te veel naar hun hond ipv naar de schapen.
Afbeelding
Sassy
moderator

Paisley schreef:
Ik moet dus meer trainen op het komen. Maar ik vind dit lastig, want ze luistert normaal als een malle en ook als er schapen in de buurt zijn is er geen enkel probleem. Maar als ze er eenmaal mee bezig is, krijg ik haar er niet meer bij weg. Hoe doen jullie dat?? (of hoe deden jullie dat toen jullie begonnen)
Zorgen dat je vanaf dag een een goeie recall op je hond hebt.
Dat is het allereerste!! waar ik met een pup mee begin.

Tot een jaar moeten ze niet meer kennen als terugkomen (altijd, en ongeacht wat ze doen), zitten, en gaan liggen. Ervaring leert dat ze aan de schapen toch minder luisteren.

Dat niet weg van de schapen kun je ze ook leren: steeds weer even terugroepen en meteen weer terug naar de schapen laten gaan en verder werken. En dat een aantal keren herhalen iedere les.
Die hond is nl. ook niet gek, en weet als ie komt als je hem roept dat het gedaan is aan de schapen.
Je moet er dus voor zorgen dat je hond niet weet wanneer er echt gestopt gaat worden voor die dag.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Uiteraard bepaalt de eigenaar zelf of en met welk schapenras hij een hond inzet. Maar naar wat ik altijd begrepen heb zijn weideschapen minder geschikt om te drijven dan de schapen van loopschapenrassen. Op plekken waar trainingen aangeboden worden zijn meestal ook loopschapen waar mee gewerkt wordt. Waarom zet de man waar jij traint de honden in, om de schapen om te weiden? Heeft hij ook nog ander vee waar de honden mee werken?

Ik probeer me een beetje een beeld te vormen, vandaar mijn vragen. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”