Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Opdringerige honden, wat moet ik ermee?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Romy&Gijs
Actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 2

Opdringerige honden, wat moet ik ermee?

Ongelezen bericht door Romy&Gijs »

Nadat ik net voor de zoveelste keer chagrijnig het bos uitkom, zou ik wel eens willen weten of er hier meerdere eigenaren van kleine hondjes last hebben van hetzelfde probleem.
Gijs kan prima loslopen, hij komt bij me als ik roep, en negeert andere honden als we voorbij lopen. Nu wordt dit op het moment een beetje verpest door andere honden. Ik ben me ervan bewust dat mijn hondje maar 3 kilo weegt, en ben dus zeer op mijn hoede als er (grote) honden aankomen. Zeker als ik merk of zie dat de hond ook niet echt luistert naar de eigenaar. Ik kan als ik met mijn Cane Corso loop soms wel lachen om mensen waarvan hun hond inmiddels 100 meter verderop mij zien lopen en die dan vervolgens Oost Indisch doof op mij afstuiven, en de eigenaar maar 'HIER BLIJVEN', 'KOM EENS GAUW HIER', 'NEE, HIEEEERRRRR' en dingen in die trant blijft roepen. Maar dat is omdat Donna prima van zich af kan bijten, en het dan ook prima indruk maakt, waarna die hond het ook wel begrijpt. Maar nu ik dit soort scenario's met Gijs meemaak wordt ik er een beetje gek van. Gevolg is dat ik hem dus nu als ik een hond aan zie komen, aanlijn en nu dat is nog tot daaraan toe, ik heb gekozen voor een kwetsbaar ras en daar hoor ik ook naar te handelen. Maar als er dan vervolgens een grote hond aan komt gestormd omdat deze met Gijs wil spelen, en de eigenaar hem of haar niet meer terugkrijgt, en maar blijft opdringen bij Gijs waardoor we in de knoop komen met de riem, Gijs compleet overlopen wordt en in paniek raakt, raak ik toch wel een beetje gefrustreerd.. Vandaag hebben we dit dus 3x meegemaakt in een uurtje wandelen, het gevolg is dat dat mijn hond nu als de dood is voor andere honden. Echt geïnteresseerd was hij nooit, vond ik ook wel prettig met zijn formaat, hij negeert alles liever, maar nu zie je heel z'n lichaamshouding veranderen als hij een hond aan ziet komen in de verte. Ik vind het echt jammer want voor mij (en Gijs) is de lol van het wandelen er op deze manier echt een stuk minder.

Wat vinden jullie, of aan de bezitters van kleine hondjes, wat doén jullie? Ik probeer al zoveel mogelijk de zij weggetjes te nemen als ik in de verte zie dat er een grote hond aankomt, maar soms is het gewoon niet anders en moet je elkaar wel passeren. En dat gaat de laatste tijd meer fout dan dat het goed gaat. :scratch:
Wie is er hier fout?
Afbeelding
Sterre

Re: Opdringerige honden, wat moet ik ermee?

Ongelezen bericht door Sterre »

Romy&Gijs schreef:Nadat ik net voor de zoveelste keer chagrijnig het bos uitkom, zou ik wel eens willen weten of er hier meerdere eigenaren van kleine hondjes last hebben van hetzelfde probleem.
Gijs kan prima loslopen, hij komt bij me als ik roep, en negeert andere honden als we voorbij lopen. Nu wordt dit op het moment een beetje verpest door andere honden. Ik ben me ervan bewust dat mijn hondje maar 3 kilo weegt, en ben dus zeer op mijn hoede als er (grote) honden aankomen. Zeker als ik merk of zie dat de hond ook niet echt luistert naar de eigenaar. Ik kan als ik met mijn Cane Corso loop soms wel lachen om mensen waarvan hun hond inmiddels 100 meter verderop mij zien lopen en die dan vervolgens Oost Indisch doof op mij afstuiven, en de eigenaar maar 'HIER BLIJVEN', 'KOM EENS GAUW HIER', 'NEE, HIEEEERRRRR' en dingen in die trant blijft roepen. Maar dat is omdat Donna prima van zich af kan bijten, en het dan ook prima indruk maakt, waarna die hond het ook wel begrijpt. Maar nu ik dit soort scenario's met Gijs meemaak wordt ik er een beetje gek van. Gevolg is dat ik hem dus nu als ik een hond aan zie komen, aanlijn en nu dat is nog tot daaraan toe, ik heb gekozen voor een kwetsbaar ras en daar hoor ik ook naar te handelen. Maar als er dan vervolgens een grote hond aan komt gestormd omdat deze met Gijs wil spelen, en de eigenaar hem of haar niet meer terugkrijgt, en maar blijft opdringen bij Gijs waardoor we in de knoop komen met de riem, Gijs compleet overlopen wordt en in paniek raakt, raak ik toch wel een beetje gefrustreerd.. Vandaag hebben we dit dus 3x meegemaakt in een uurtje wandelen, het gevolg is dat dat mijn hond nu als de dood is voor andere honden. Echt geïnteresseerd was hij nooit, vond ik ook wel prettig met zijn formaat, hij negeert alles liever, maar nu zie je heel z'n lichaamshouding veranderen als hij een hond aan ziet komen in de verte. Ik vind het echt jammer want voor mij (en Gijs) is de lol van het wandelen er op deze manier echt een stuk minder.

Wat vinden jullie, of aan de bezitters van kleine hondjes, wat doén jullie? Ik probeer al zoveel mogelijk de zij weggetjes te nemen als ik in de verte zie dat er een grote hond aankomt, maar soms is het gewoon niet anders en moet je elkaar wel passeren. En dat gaat de laatste tijd meer fout dan dat het goed gaat. :scratch:
Wie is er hier fout?

Ik vind dat wel erg zielig dat hij nu als de dood is voor honden. Waarom til je hem niet op in zo'n situatie?
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Loop je in een losloopgebied?
Romy&Gijs
Actief

Sterre schreef:
Romy&Gijs schreef:Nadat ik net voor de zoveelste keer chagrijnig het bos uitkom, zou ik wel eens willen weten of er hier meerdere eigenaren van kleine hondjes last hebben van hetzelfde probleem.

Wie is er hier fout?

Ik vind dat wel erg zielig dat hij nu als de dood is voor honden. Waarom til je hem niet op in zo'n situatie?
Ik ook. Op dit moment af en toe, ik heb het een tijdje iedere keer gedaan maar ik weet niet of ik er goed aan doe. Als ik hem in mijn handen heb gaat hij erg zitten keffen en grommen, ik hoor van veel mensen dat dat ook weer niet handig is. Ik weet hierin ook niet waar ik dan goed aan doe. Vind jij dat ik mijn hond telkens moet optillen omdat anderen hun honden niet bij kunnen houden? (Klinkt bot, maar ik ben gewoon benieuwd naar jou mening hoor)

Ja ik loop in een losloopgebied, omdat ik wil dat Gijs ook los kan lopen.
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik zou die kleine uk mooi optillen. Jammer dat hij nu bang is voor grote honden.
Misschien gaat het over als je eens met een lieve grote hond samen gaat wandelen.
Afbeelding
Romy&Gijs
Actief

Maar met het optillen ga ik ook de leuke ontmoetingen in de weg staan. Ik probeer optillen juist zoveel mogelijk te vermijden eigenlijk.
Wandelen met lieve grote honden zit wel goed, wij lopen minimaal 2 keer in de week met 2 verschillende grote honden en dat gaat super, trekt hij zich dan helemaal aan op ook. Het probleem zit hem gewoon in de vreemde honden, die vind hij nu allemaal eng. Terwijl er ook honden bij zijn die gewoon even willen kennismaken en snuffen, ook daarvan deinst hij nu in eerste instantie weg.
Afbeelding
Romy&Gijs
Actief

Tara schreef:En wat doe jij als hij gaat zitten keffen en grommen?
Ik negeer het, omdat als ik hem optil vanwege een opdringerige hond ik ook wel door probeer te lopen waardoor die hond dan achterblijft. Dan is het natuurlijk ook zo opgehouden. Goeie tactiek? Of raad je me iets anders aan?
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik zou niet meer in drukke losloopgebieden lopen.
Mij lijkt het veel te gevaarlijk voor zulke kleine ukkies. Zelfs een goedbedoelde begroeting kan dan al teveel zijn.
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Romy&Gijs schreef:
Sterre schreef:

Wie is er hier fout?

Ik ook. Op dit moment af en toe, ik heb het een tijdje iedere keer gedaan maar ik weet niet of ik er goed aan doe. Als ik hem in mijn handen heb gaat hij erg zitten keffen en grommen, ik hoor van veel mensen dat dat ook weer niet handig is. Ik weet hierin ook niet waar ik dan goed aan doe. Vind jij dat ik mijn hond telkens moet optillen omdat anderen hun honden niet bij kunnen houden? (Klinkt bot, maar ik ben gewoon benieuwd naar jou mening hoor)

Ja ik loop in een losloopgebied, omdat ik wil dat Gijs ook los kan lopen.

Klinkt niet bot hoor. Ik zou hem zelf wel optillen als er lompe, drukke honden aan komen denderen. Ook al is het om te spelen. Je hoeft hem niet elke keer op te tillen toch? Gewoon rustig hondencontact ook met grote honden is toch prima.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik zou om te beginnen ook bij aanstormende honden áltijd je uk optillen. Een ongeluk is gauw gebeurd bij zo'n kwetsbaar hondje. En de wereld zit vol met idiote hondeneigenaren die van 100m ver brullen 'maar hij doet niks, hoor.' Terwijl hun lompe leo vervolgens wel vrolijk kleine of krakkemikkige honden omverwalst.
En verder zou ik er een punt van maken om dit soort honden zelf weg te jagen zodat jouw hondje weet dat het door jou wordt opgelost. Want het verstrikt raken in de riem terwijl jij probeert hem uit de situatie te ontzetten, zal hem alleen maar sterken in de gedachte dat hij het zelf moet oplossen.
Het grommen of grauwen op jouw arm, is een tweede probleem dat je op een later tijdstip kan aanpakken.
Maar je hondje veilig stellen lijkt me prioriteit 1.
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

lieke schreef: Maar je hondje veilig stellen lijkt me prioriteit 1.
Dit dus, ik heb dan iets grotere honden, maar ik til ze ook op als ik lompe honden aan zien komen. Het zijn mijn honden en ik bepaal hoe ik reageer. Ik bescherm mijn honden op de manier dat ik denk wat goed is. Wat andere mensen daar van denken en commentaar willen geven zal mij een worst zijn.
Mijn ervaring is dat mensen met grote honden niet beseffen welk impact het heeft op kleine honden als er lompe grote honden op ze afstormen. Ik loop dan nog zelden relax te wandelen omdat ik continu mijn omgeving af scan, ik probeer zoveel mogelijk andere honden eigenaren die ik niet ken te omzeilen. Soms ben ik tijdens een wandeling alleen bezig om andere honden eigenaren te ontwijken. :ugh:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik loop wel eens op met een buurvrouw die ook zo'n kruimel heeft, een klein wit krulding. Mijn honden zijn altijd heel rustig met kleintjes en het kleintje vind ze erg leuk :D
Ze loopt heel stoer in het midden van de roedel met haar bodyguards, geen grote hond die haar nog lastig valt dan :lol1:
Wanneer buuf alleen loopt met de kruimel tilt ze haar op bij onbekende grote honden. Het gebeurd gewoon te vaak dat het hondje onder de voet word gelopen door de grote honden. En ook al bedoelen ze het niet eens verkeerd, zo'n kolos die op je af komt denderen is gewoon heel intimiderend.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Lizzie. schreef:
lieke schreef: Maar je hondje veilig stellen lijkt me prioriteit 1.
Dit dus, ik heb dan iets grotere honden, maar ik til ze ook op als ik lompe honden aan zien komen. Het zijn mijn honden en ik bepaal hoe ik reageer. Ik bescherm mijn honden op de manier dat ik denk wat goed is. Wat andere mensen daar van denken en commentaar willen geven zal mij een worst zijn.
Mijn ervaring is dat mensen met grote honden niet beseffen welk impact het heeft op kleine honden als er lompe grote honden op ze afstormen. Ik loop dan nog zelden relax te wandelen omdat ik continu mijn omgeving af scan, ik probeer zoveel mogelijk andere honden eigenaren die ik niet ken te omzeilen. Soms ben ik tijdens een wandeling alleen bezig om andere honden eigenaren te ontwijken. :ugh:
Niet alleen kleine hondjes. Mijn Lyndie is, net als eerder Kyra, verschrikkelijk krakkemikkig. Even aanraken en haar achterhand klapt al onder haar weg. Zo botste laatst kleine Budha (kitten van 11 weken) tegen haar achterpoot aan en ze zakte direct door haar achterkant en klapte pardoes met haar neus op de vloer. :ugh:
Kun je nagaan wat een lompe labrador kan doen. Dus ik ga altijd voor haar staan en jaag al te opdringerige honden weg. Het kan me geen fluit schelen of de baas dat niet leuk vindt.
Afbeelding
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Ik heb een grote joekel en ze is nog lomp ook maar ze mag nergens op afstormen , niet op klein maar ook niet op groot
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik herken het wel al lijnen de meeste mensen hun honden wel aan hier. Ik loop niet in een losloopgebied maar de meeste honden lopen wel los. En ik erger me ook kapot aan honden die wild komen buurten. Mijn hondje is niet bang maar is gewoon klein. Ze was wel bang. Nu dus niet meer. Nu is ze neutraal. Ze maakt wel kennis, doet gelukkig niks en is een teefje. Dus in principe gaat het gewoon goed.

Wat ik erg lastig vind is dat mijn hondje grenzen aangeeft die vervolgens genegeerd worden door andere honden. Dus als een hond aan haar kont gaat lopen ruiken dan gromt ze. Als ze gaat zitten en een hond ruikt te lang in haar gezicht dan trekt ze haar lip op. Heel soms snapt ze. Totaal onschuldige doodnormale teefjestaal maar helaas wordt ze daarin zelden of nooit serieus genomen. Dus de reu of andere hond gaat gewoon door. Dan grijp ik in en zet mijn wandelstok er tussen. Klaar NU! Naar je baas! :devil:

Dus ik heb geleerd wanneer ik haar moet steunen en dat werkt prima.

Gister wel een hele vervelende situatie gehad. Gezin met grote hond. Soort Turkse zwerfhond. Mooi beest maar al op 50 meter gefixeerd op Bas. Loeren en sluipen. Ipv dat die mensen hun hond berispen en naast laten lopen gaan ze stil staan en mag de hond aan de lange lijn sluipen.... :oohja: Eenmaal dichtbij ben ik tussen mijn hondje en die hond gaan lopen. Wat ik al dacht, hond begint uit te vallen en te grommen. Eigenaar laat de riem gewoon lang zodat ik het gras in moet in de berm. Gaat wat stom zitten lachen. Nou stoer hoor. Een kolos van ik schat 40 kilo laten uitvallen naar een hondje dat niet reageert van 5 kilo. Dus ik sneer, hohooo, doe normaal joh!

Daar snap ik dan niks van. Mensen die een hond laten uitvallen aan de lange riem en die dan ook het hele voortrajact niks doen en die hond laten opnaaien. :piew: :roll:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

O ja, gister tilde ik haar voor het eerst op in maanden. Ze doet dan overigens net als lopend helemaal niks. Hangt gewoon wat. Ik passeerde een boxer en 2 andere honden. Kon me niet voorstellen dat baasje die drie honden kon houden dus tilde mijn hondje preventief op. Dat doe ik toch niet snel weer want ik zag die boxer echt ineens heel erg veel interesse krijgen in mijn opgetilde hondje. Ik merk wel vaker dat honden een opgetild klein hondje misschien nog wel interessanter vinden dan een lopend hondje. Ik til dus niet meer preventief op maar til alleen nog op als een hond lullig komt doen. Even die hond wegduwen en dan optillen. Moet je wel gereed zijn om je hond ook daadwerkelijk te verdedigen als een hond ernaar gaat springen. Opgetild is nl echt niet uit de gevarenzone merk ik. :schrik:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

laeken schreef:O ja, gister tilde ik haar voor het eerst op in maanden. Ze doet dan overigens net als lopend helemaal niks. Hangt gewoon wat. Ik passeerde een boxer en 2 andere honden. Kon me niet voorstellen dat baasje die drie honden kon houden dus tilde mijn hondje preventief op. Dat doe ik toch niet snel weer want ik zag die boxer echt ineens heel erg veel interesse krijgen in mijn opgetilde hondje. Ik merk wel vaker dat honden een opgetild klein hondje misschien nog wel interessanter vinden dan een lopend hondje. Ik til dus niet meer preventief op maar til alleen nog op als een hond lullig komt doen. Even die hond wegduwen en dan optillen. Moet je wel gereed zijn om je hond ook daadwerkelijk te verdedigen als een hond ernaar gaat springen. Opgetild is nl echt niet uit de gevarenzone merk ik. :schrik:
Nee inderdaad, ik zie sommige honden dan nog naar het kleine hondje springen dus vaak moet je er nog een trap bij geven ook.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

laeken schreef:
Gister wel een hele vervelende situatie gehad. Gezin met grote hond. Soort Turkse zwerfhond. Mooi beest maar al op 50 meter gefixeerd op Bas. Loeren en sluipen.
Als ik een grote hond op 50 meter afstand zie fixeren dan keer ik direct om, op deze manier voorkom je een hoop stress voor je hond en jezelf ;)
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Hier zo'n eigenaar van zo'n hond die soms op anderen honden afstormd en nog niet altijd even betrouwbaar luistert. Soms ziet hij andere honden eerder dan ik en rent er dan naartoe. Zodra ik het door heb, roep ik hem, draai ik om en loop ik de andere kant op. Dat is de snelste manier om hem mee te krijgen, maar soms is hij dan al bij de andere hond. En ja, hij is dan best onstuimig. Hem dan gaan halen schiet niet op, hij blijft dan vaak net buiten mijn bereik drentelen en op roepen komt hij dan niet. Hij heeft dan volledig de kolder in de kop.

We oefenen er flink op, ik probeer goed alert te blijven en Duke op tijd bij me te roepen en aan te lijnen. Komt hij niet, draai ik om en loop de andere kant op, of sla ik een zijpad in, voor 95% van de gevallen komt hij dan mee, met name als het hondje nog wat verder is. Maar ja, helemaal voorkomen lukt nog niet, soms schiet hij er toch naartoe, zeker als ik de hond laat opmerk (als je net de hoek om slaat bijvoorbeeld). Ik hoop er dan maar op dat in een losloop gebied honden eigenaren begrijpen dat jonge honden het nog niet altijd perfect doen en schaam me ondertussen mijn oren uit mijn kop.

Ik ben dus wel zo'n eigenaar die blijft roepen, en die dus niet komt, ik heb gemerkt dat júist niet komen het beste werkt en ik hem het snelste weer bij die andere hond weg heb.

Ik zou je hondje ook optillen om hem te beschermen. Sommige honden eigenaren hebben overal schijt aan, maar ook bij de welwillende gaat het wel eens mis. Ik vind het trouwens prima als een ander Duke op zijn flikker geeft of wegstuurt, dat motiveert alleen maar om sneller met mij mee te komen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Lizzie. schreef:
laeken schreef:
Gister wel een hele vervelende situatie gehad. Gezin met grote hond. Soort Turkse zwerfhond. Mooi beest maar al op 50 meter gefixeerd op Bas. Loeren en sluipen.
Als ik een grote hond op 50 meter afstand zie fixeren dan keer ik direct om, op deze manier voorkom je een hoop stress voor je hond en jezelf ;)
We waren met z'n tweeën en omdat ik in de polder liep betekent omdraaien 2 of 3 kilometer langer lopen. Bas zelf heeft er niet veel stress van. Die vertrouwd op ons en loopt gewoon snel door zonder een kick te geven. :schrik:
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Eigenlijk heb ik altijd bewondering voor de mensen met extreem kleine honden die daarmee in een losloopgebied gaan wandelen. Ik durf het namelijk echt niet, ze zijn mij te klein en kwetsbaar. Ik zou het alleen doen als ik een grote hond erbij heb. Zelf heb ik op 2 dwergkezen gepast maar vond het echt heel kwetsbaar. Gelukkig had ik daar wel Noah bij lopen, dan vind ik het net even minder eng.
Aan mij heb je dus niks, ik zou nooit in mijn eentje met zo een hond in een losloopgebied lopen. Er hoeft maar 1 hond te denken dat het een konijn is en je hond is stuk.
Perry en Noah

Afbeelding
laeken
Zeer actief

Denk dat je daar gelijk in hebt maar ik zelf ben gewoon voorzichtig. Merk ook dat omdat Bas een teefje is en ze zelf geen reacties heeft op andere honden het meestal prima gaat. Plus dus dat ik heel goed oplet. Bas is altijd dicht in de buurt en ik loop alleen daar waar ik honden van ver af aan zie komen. Mocht een hond met foute bedoeling op haar af stormen dan spring ik er meteen tussen. Merk ook dat hier in Duitsland mensen alleen lieve honden echt los laten lopen en de moeilijke types zitten permanent aan de lijn.
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Nanna schreef:
duitse herder schreef:Eigenlijk heb ik altijd bewondering voor de mensen met extreem kleine honden die daarmee in een losloopgebied gaan wandelen. Ik durf het namelijk echt niet, ze zijn mij te klein en kwetsbaar. Ik zou het alleen doen als ik een grote hond erbij heb. Zelf heb ik op 2 dwergkezen gepast maar vond het echt heel kwetsbaar. Gelukkig had ik daar wel Noah bij lopen, dan vind ik het net even minder eng.
Aan mij heb je dus niks, ik zou nooit in mijn eentje met zo een hond in een losloopgebied lopen. Er hoeft maar 1 hond te denken dat het een konijn is en je hond is stuk.
Welnee. Dan zouden er hier te lande aan de lopende band kleine hond opgevreten worden. En dat is gewoon niet zo.
Ik denk dat 99.99% van de honden uitstekend het verschil ziet (en ruikt!) tussen een hond en een konijn.
Een chi is gewoon snel stuk, 1 verkeerde poot en je hebt pech. Ze zijn erg kwetsbaar.
Perry en Noah

Afbeelding
Daantje_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond

Ongelezen bericht door Daantje_ »

Ik heb geen kleine hond, maar mijn hond wordt wel bang/angstig bij opdringerige honden waardoor ze ook weer negatief gaat reageren op honden die het beste met haar voor hebben. Daarom kom ik niet meer in drukke gebieden... Anders blijf je ze tegenkomen en het wandelen moet wel leuk blijven.
Afbeelding
Romy&Gijs
Actief

laeken schreef:Ze was wel bang. Nu dus niet meer. Nu is ze neutraal. Ze maakt wel kennis, doet gelukkig niks en is een teefje. Dus in principe gaat het gewoon goed.

Wat ik erg lastig vind is dat mijn hondje grenzen aangeeft die vervolgens genegeerd worden door andere honden.
Is die angst uit zichzelf weggegaan? Of heb je hier wat mee gedaan?
Dat herken ik ook, Gijs wordt ook bijna nooit serieus genomen door grote honden merk ik. Hij kan ook flink snauwen als het hem niet aanstaat, maar de honden blijven gewoon door willen spelen.

Vandaag met de wandeling heb ik hem dus preventief opgetild als ik de situatie niet goed kon inschatten, en dat werkte wel. Het voelde voor mij in ieder geval goed en veilig. En Gijs leek het ook prettig te vinden, hij begon het na een keer of 2 door te krijgen en stond dan al helemaal klaar om opgetild te worden haha.

Ik kan me voorstellen dat sommige van jullie het te kwetsbaar vinden om mee te lopen in een losloopgebied. Maar ik heb wel bewust gekozen voor een klein hondje, maar ik wil er ook geen handtasje van maken, dat heb ik vanaf het begin af aan gezegd (vaak krijg je zulke reacties als je zegt dat je een chihuahua hebt, zo van 'oooooohh zo'n mormel, doe je hem ook in een tasje enzo', heeeel irritant). Dus ook mijn hond vindt het leuk om lekker los te struinen in de bossen en op de velden, ik zie hem daar zo van genieten. Ik vertik het echt om de losloopgebieden te moeten vermijden alleen omdat andere mensen hun honden niet onder controle hebben. En natuurlijk, bij iemand met de beste bedoelingen kan het nog wel eens gebeuren, maar het lijkt hier in de buurt wel dood normaal te zijn dat je je hond gewoon overal op af laat stormen en zelf mag bepalen wanneer hij weer terugkomt naar de baas.

Gisteren ook, op de parkeerplaats voor het bos, ik was klaar met mijn rondje, komt er ineens een hond al het bos ingestormd op Gijs af waarvan de eigenaar nog in de auto bezig was en totaaaal niet aan het opletten was, die komen aan, parkeren de auto, doen de achterklep open, en vanaf daar bekijke de honden het lekker zelf. Gelukkig was ik er toen al mooi klaar mee na dat rondje dus had ik Gijs snel in m'n armen genomen en ben ik zo naar de auto gelopen.

Rustigere velden moet ik hier dan nog een beetje voor gaan zoeken, de plekken die ik ken moet ik wel een stukje voor rijden en daar heb ik helaas ook niet elke dag tijd voor.
Afbeelding
Daantje_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond

Ongelezen bericht door Daantje_ »

Ik ben er wel creatief in geworden, vinden van rustige plekken waar geen hond komt. Ik verken de buurt samen met mijn hond en dan kom je best wat tegen :) of ik struin google maps af, dan vind ik ook vaak weer nieuwe plekken.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

Romy&Gijs schreef:
laeken schreef:Ze was wel bang. Nu dus niet meer. Nu is ze neutraal. Ze maakt wel kennis, doet gelukkig niks en is een teefje. Dus in principe gaat het gewoon goed.

Wat ik erg lastig vind is dat mijn hondje grenzen aangeeft die vervolgens genegeerd worden door andere honden.
Dat herken ik ook, Gijs wordt ook bijna nooit serieus genomen door grote honden merk ik. Hij kan ook flink snauwen als het hem niet aanstaat, maar de honden blijven gewoon door willen spelen.

Vandaag met de wandeling heb ik hem dus preventief opgetild als ik de situatie niet goed kon inschatten, en dat werkte wel. Het voelde voor mij in ieder geval goed en veilig. En Gijs leek het ook prettig te vinden, hij begon het na een keer of 2 door te krijgen en stond dan al helemaal klaar om opgetild te worden haha.

Ik kan me voorstellen dat sommige van jullie het te kwetsbaar vinden om mee te lopen in een losloopgebied. Maar ik heb wel bewust gekozen voor een klein hondje, maar ik wil er ook geen handtasje van maken, dat heb ik vanaf het begin af aan gezegd (vaak krijg je zulke reacties als je zegt dat je een chihuahua hebt, zo van 'oooooohh zo'n mormel, doe je hem ook in een tasje enzo', heeeel irritant). Dus ook mijn hond vindt het leuk om lekker los te struinen in de bossen en op de velden, ik zie hem daar zo van genieten. Ik vertik het echt om de losloopgebieden te moeten vermijden alleen omdat andere mensen hun honden niet onder controle hebben. En natuurlijk, bij iemand met de beste bedoelingen kan het nog wel eens gebeuren, maar het lijkt hier in de buurt wel dood normaal te zijn dat je je hond gewoon overal op af laat stormen en zelf mag bepalen wanneer hij weer terugkomt naar de baas.

Gisteren ook, op de parkeerplaats voor het bos, ik was klaar met mijn rondje, komt er ineens een hond al het bos ingestormd op Gijs af waarvan de eigenaar nog in de auto bezig was en totaaaal niet aan het opletten was, die komen aan, parkeren de auto, doen de achterklep open, en vanaf daar bekijke de honden het lekker zelf. Gelukkig was ik er toen al mooi klaar mee na dat rondje dus had ik Gijs snel in m'n armen genomen en ben ik zo naar de auto gelopen.

Rustigere velden moet ik hier dan nog een beetje voor gaan zoeken, de plekken die ik ken moet ik wel een stukje voor rijden en daar heb ik helaas ook niet elke dag tijd voor.
Ik heb grote honden maar dat soort dingen vind ik ook niet leuk hoor, dat is gewoon onverantwoord. Maar ja, doe er maar eens wat aan. Ik vermijd losloopgebieden in het weekend. Ik loop dan liever de aangelijnde route waarbij honden wel loslopen maar waar eigenaren ze eigenlijk altijd aanlijnen bij het passeren. En ik kom zeker niet in de buurt van de parkeerplaats. Veel mensen gooien zomaar de autodeur open terwijl de honden al opgewonden zijn dat ze er eens uitkomen en vervolgens stormen ze dan af op het eerste het beste wat ze zien :piew:
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Ik til Flupke dus op. Ik wil niet hebben dat ze een slechte, angstige ervaring erbij krijgt.
Zelf is ze dan erg rustig op mijn arm en als ik haar na passeren weer neerzet loopt ze ook vrolijk verder.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Romy&Gijs schreef:

Mijn hondje doet het goed op steun, sturen en beschermen. Ik neem het gewoon over als het haar teveel wordt en daar ís ze heel veel door gegroeid. Ze maakt kennis en als ik merk dat ze teveel in de verdrukking raakt help ik haar. Eerder liet ik het gaan en werd mijn hondje letterlijk verdrukt en opgejaagd. Dat accepteert ik gewoon niet meer. Klaar. En dat weet ze nu. Ze geeft niks om andere honden.

Maar ik weet dat ze diep in haar hart nog bang is. Als ik met een andere hond loopt krijgt ze wel een grote bek tegen andere honden. Dan rent ze er zelf op af en gromt of keft. Alleen is ze poeslief :engel:
Afbeelding
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Ik wandel met Balou op momenten dat het rustig is, als er een hond aan komt til ik hem op. Ik heb een keer Balou in mijn handen omhoog moeten houden terwijl er een loslopende bd-dog om mij heen sprong. De eigenaar riep zijn hond die niet luisterde maar hij kwam hem niet halen, uiteindelijk ging de hond toch achter zijn baas aan. Of optillen nu wel of niet goed is, het is meestal wel veiliger voor een kleintje.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”