Gijs kan prima loslopen, hij komt bij me als ik roep, en negeert andere honden als we voorbij lopen. Nu wordt dit op het moment een beetje verpest door andere honden. Ik ben me ervan bewust dat mijn hondje maar 3 kilo weegt, en ben dus zeer op mijn hoede als er (grote) honden aankomen. Zeker als ik merk of zie dat de hond ook niet echt luistert naar de eigenaar. Ik kan als ik met mijn Cane Corso loop soms wel lachen om mensen waarvan hun hond inmiddels 100 meter verderop mij zien lopen en die dan vervolgens Oost Indisch doof op mij afstuiven, en de eigenaar maar 'HIER BLIJVEN', 'KOM EENS GAUW HIER', 'NEE, HIEEEERRRRR' en dingen in die trant blijft roepen. Maar dat is omdat Donna prima van zich af kan bijten, en het dan ook prima indruk maakt, waarna die hond het ook wel begrijpt. Maar nu ik dit soort scenario's met Gijs meemaak wordt ik er een beetje gek van. Gevolg is dat ik hem dus nu als ik een hond aan zie komen, aanlijn en nu dat is nog tot daaraan toe, ik heb gekozen voor een kwetsbaar ras en daar hoor ik ook naar te handelen. Maar als er dan vervolgens een grote hond aan komt gestormd omdat deze met Gijs wil spelen, en de eigenaar hem of haar niet meer terugkrijgt, en maar blijft opdringen bij Gijs waardoor we in de knoop komen met de riem, Gijs compleet overlopen wordt en in paniek raakt, raak ik toch wel een beetje gefrustreerd.. Vandaag hebben we dit dus 3x meegemaakt in een uurtje wandelen, het gevolg is dat dat mijn hond nu als de dood is voor andere honden. Echt geïnteresseerd was hij nooit, vond ik ook wel prettig met zijn formaat, hij negeert alles liever, maar nu zie je heel z'n lichaamshouding veranderen als hij een hond aan ziet komen in de verte. Ik vind het echt jammer want voor mij (en Gijs) is de lol van het wandelen er op deze manier echt een stuk minder.
Wat vinden jullie, of aan de bezitters van kleine hondjes, wat doén jullie? Ik probeer al zoveel mogelijk de zij weggetjes te nemen als ik in de verte zie dat er een grote hond aankomt, maar soms is het gewoon niet anders en moet je elkaar wel passeren. En dat gaat de laatste tijd meer fout dan dat het goed gaat.

Wie is er hier fout?