Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

weg lopen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Domie
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

weg lopen

Ongelezen bericht door Domie »

Zoals de meesten van jullie weten heb ik Joep vanaf dat hij 9 maanden was. Hij is inmiddels een jaar. Toen ik Joep net had heb ik een gesprekje gehad met een assistente van de dierenarts over Joep en honden in het algemeen. Ze zei dat Joep een weglopertje zal zijn Hij heeft 9 maanden z'n gangetje kunnen gaan omdat hij niet werd opgevoed en hij zal dit dus willen blijven doen. De eerste maanden had ik hier weinig last van. Bleef hij behoorlijk bij me in de buurt en kon al stukken met me mee lopen, los. Ik wil met Joep gaan doggydancen en daar moet hij onderandere voor kunnen volgen. Aan de lijn gaat dit al redelijk goed

Even wat info terzijde: Ik kan door mijn slechte gezondheid en mijn beperkte mobiliteit (nog) niet naar een hondenschool.

Inmiddels heb ik Joep 3 van de 4 wandelingen op de dag al niet meer los lopen. Reden 1 is omdat hij dan erg traag wordt ;) en zijn neus alleen maar gericht is op eten van de straat. Ik woon in een wijk waar vuilnisbakken niet gebruikt worden en werkelijk alles over de balkonnetjes heen wordt gegooid.
Toch vind ik dat Joep 1 keer op de dag gelegenheid moet krijgen om los te kunnen ravotten met zijn vriendjes. Naast het uitlaat veld waar we heen gaan is een boerderijschool met allerhande dieren. Jullie raden het al.... Daar ligt dus ook heel wat te vreten qua brood en andere lekkernij
Joep presteert het steeds vaker om zo ineens zijn vriendjes in de steek te laten en een run te nemen naar de boerderij. Omdat er op het uitlaatveld meerdere mensen staan, sta je automatisch te kletsen. Meerdere mensen heeft als voordeel dat ook meerdere mensen Joep in de gaten kunnen houden maar ook de andere kant. We staan dan te kletsen en ineens is het....waar is Joep???? Weg dus!

Roepen helpt niet want dan komt ie niet. Soms helpt roepen als jij je in't zicht heeft. Een preek geven terwijl hij staat te eten maakt maar 3 seconden indruk. Ik moet hem dan aanlijnen anders krijg ik hem niet mee. Vandaag maakte de preek na 3 keer vriendelijk terug roepen zo weinig indruk dat hij nog geen 5 minuten later op een ongezien moment weer vertrokken was, weer naar die boerderij. De moed zakte me in de schoenen en heb hem de rest van de tijd maar aangelijnd gehouden op het veld. Alleen vond ik dit zelf echt niet leuk.

Ik kan met Joep wel het uitlaat veld vermijden en zo de boodplek vermijden maar dat betekent dat Joep helemaal niet los kan, en geen vriendjes zal ontmoeten. DAt gun je hem toch ook niet.

Mijn vraag is, hoe kan ik Joep het beste corrigeren zodat ik toch naar het uitlaatveld kan blijven gaan. Moet ik hem daar dan toch ook maar aan de lijn houden? Hoe leer ik het Joep af om steeds naar die boerderij te vliegen om daar te gaan lopen schooien? Misschien wel, hoe leer ik Joep af te vreten van de staat?
Groetjes Domie en een lebberkus van Paco

Joepie 27-12-2002 - 03-08-2015
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

ach maak je niet druk :mrgreen: ik heb gomez van af 7 maanden hij is nu 6 jaar en loopt ook nog steeds weg aard van het beessie

mol 8)
Domie
Zeer actief
Contacteer:

en wat doe je er aan??? Hoe reageer je erop???

Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

gewoon aan de riem houden.(desnoods een van 5 meter) Doe ik ook doe geen een van mijn honden los. Kan gewoon niet hoe hard ik ook train tibetanen kunnen gewoon niet los lopen.

Maria
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Domie schreef:en wat doe je er aan??? Hoe reageer je erop???
niks, ik bedoel hij komt nooit los ja in de tuin.

mol 8)
Domie
Zeer actief
Contacteer:

Ze zeggen dat maltezers verliefd zijn op de baas en de baas over al volgen. Joep moet zo nodig weer eens een uitzondering zijn :?

sjaantje
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjaantje »

Ik heb ook een wegloopster.
Heb er na 7 jaar mee leren leven.
Ze gaat alleen los in een gebied waar ik bekend ben.
En ik hou ze dan goed in het oog,en blijf oefenen met worst en andere lekkernijen dat ze terugkomt.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

:roll: Ik weet niet wat jullie onder een wegloper verstaan, maar een hond, die even verderop brood gaat schooien is gewoon handig en geen wegloper.
Als ik jou was zou ik eens kijken of je elders een loslaatplaats kan vinden waar je hond wel los kan, omdat er geen eten in de buurt ligt. ;)
Het is moeilijk als ze eenmaal weten dat er ergens lekkers te halen is dat af te leren.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Scarlett
Actief

Ongelezen bericht door Scarlett »

Ik vind ook een groot verschil;
een NIET-komer (omdat het daar leuker is als bij jou) of een echte wegloper (van jou weglopen).
Ik heb een NIET-komer als er andere honden om mee te spelen in de buurt zijn. Als die honden er niet zijn, komt ze prima. Ze houdt me overigens wel altijd in de gaten en raakt in paniek als ze me niet ziet.
Als je hond denkt dat jij de belangrijkste persoon ter wereld bent, hoef je geen andere opinie meer te raadplegen.
- - - - - - - - - - - -
Het leven is een feest, alleen moet je wel zelf de slingers ophangen.
Domie
Zeer actief
Contacteer:

okee, ik snap inderdaad het verschil. Joep is in dat geval beide.... In situaties van staatvreten of andere aflieding die hij belangrijker vind is het inderdaad een niet komer maar hij heeft het ook al een aantal keren gepreseerd om (terwijl hij achter me aan liep) ineens hard rennend naar links te gaan terwijl ik rechtdoor liep. Ik kwam erachter toen hij al zeker 50 meter verder op was. Naar mijn idee was er niets waarvan hij schrok en toch nam hij de benen. Maar de situatie van mijn topic was inderdaad een niet komen situatie.

Domie
Zeer actief
Contacteer:

Scarlett schreef:Ze houdt me overigens wel altijd in de gaten en raakt in paniek als ze me niet ziet.
Dit laatste heeft Joep dus helaas niet. Hij raakt niet in paniek en gaat er volgens mij vol vertrouwen van uit dat ik hem wel ga zoeken in plaats van anders om :twisted:

Rossi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rossi »

En goed oefenen met "hier" komen, lukt dat? Gewoon in de huiskamer, lekkers erbij. Kom dan, goed zo braaf, brokje erin. En wie weet met wat extra training?
Wij hebben zo'n hond die altijd ons in de gaten houdt, maar of dat altijd zo'n voordeel is????
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
Domie
Zeer actief
Contacteer:

Binnenshuis is het bijna een superhond :-D ;) Kan bijna niet gehoorzamer. Maar ja buiten......... Ik heb wel altijd frollicjes mee buiten en ik heb al de bijnaam hondensuikertante want zo'n beetje alle honden op het uitlaatveld weten dat :mrgreen: Als hun eigen bazin roept dat ze moeten komen rennen ze eerst naar mij toe want ze weten dat ik van de koekjes ben. Alleen Joep vind de frollicjes dus blijkbaar niet meer "goed" genoeg.

Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Domie schreef:Binnenshuis is het bijna een superhond :-D ;) Kan bijna niet gehoorzamer. Maar ja buiten......... Ik heb wel altijd frollicjes mee buiten en ik heb al de bijnaam hondensuikertante want zo'n beetje alle honden op het uitlaatveld weten dat :mrgreen: Als hun eigen bazin roept dat ze moeten komen rennen ze eerst naar mij toe want ze weten dat ik van de koekjes ben. Alleen Joep vind de frollicjes dus blijkbaar niet meer "goed" genoeg.
Je kan het eens proberen met wat echt lekkers...stukjes rodiworst of kaas. Dat wissel je af met frolic, want het moet wel enigszins een verrassing blijven of en wat hij krijgt. In eerste instantie doe je dan dus wel weer even een stap terug in je training. Lange lijn en oefenen op dat veld met hier komen. Komt hij betrouwbaar laat je hem los met lijn en al. Blijft ook dat goed gaan doe je de lijn eraf.
De grap om inetressant te blijven voor je hond zit hem mede in het feit dat je onvoorspelbaar blijft. Steeds een flauw frolicje in de waffel..ach, dat grapje ken je wel na 10 keer. Hou het afwisselend en bijzonder.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
webjoosting
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door webjoosting »

Domie schreef:
Scarlett schreef:Ze houdt me overigens wel altijd in de gaten en raakt in paniek als ze me niet ziet.
Dit laatste heeft Joep dus helaas niet. Hij raakt niet in paniek en gaat er volgens mij vol vertrouwen van uit dat ik hem wel ga zoeken in plaats van anders om :twisted:
Volgens mij gaat hij daar ook van uit ... baasje komt toch wel. Misschien iets minder beppen en meer je hond in de gaten houden ;) Misschien gewoon wat meer ´zomaar´bij je roepen en dan wat lekkers geven omdat tíe dan wel komt.
Afbeelding
"Eén ding zal de computer nooit kunnen: van de apen afstammen"

<b>Groetjes,
Joost, Bob & Goofy</b>
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

webjoosting schreef:
Domie schreef:
Volgens mij gaat hij daar ook van uit ... baasje komt toch wel.
En ik heb de indruk dat baasje inderdaad ook gewoon komt! ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Domie schreef:Ze zeggen dat maltezers verliefd zijn op de baas en de baas over al volgen. Joep moet zo nodig weer eens een uitzondering zijn :?
Hahaha, moet je hier eens langskomen. Moos kan gelukkig prima los, zal nooit weglopen, maar als er een leuke mevrouw met een nog leukere hond langskomt zie je hem denken: "Nou, baas, was leuk bij jou, maar ik ga nu met deze mensen mee"
Dan moet ik hem bijna altijd ophalen, want hij is me dan gewoon straal vergeten (of doet iig alsof).
Tja, ik dacht ook dat Maltezers altijd de baas achterna liepen, maar Moosie heeft er ook een handje van om me straal te negeren hoor :mrgreen:

Maar ik moet toegeven dat hij, als er geen andere honden in de buurt zijn die hij leuk vindt, me wel altijd in de gaten houdt en nooit verder dan 20 m. bij me vandaan blijft. Wat helpt om hem bij mij in de buurt te houden is dan eigelijk zeer regelmatig tegen hem praten: "Wat een mooie tak heb je daar" "Loop je weer lekker mee" "Goed zo, brave knul" en meer van dat soort onzin :mrgreen:
Af en toe een snoepje als hij braaf meekomt, en hij blijft toch wel bij me lopen (tenzij er dus andere honden zijn :cry: )
Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

als je idd het idee hebt dat je hond denkt baasje komt toch wel, en jij gaat ook altijd naar je hond toe en jij let altijd op hem ipv andersom, dan moet je dat gaan veranderen.
als hij losloopt, verstop je overal achter waar je je maar kan verstoppen.
hij moet op jouw gaan letten en jouw in de gaten houden.

toen qyan nog pup was had ik dat ook heel erg, ik lette op hem ipv andersom.
dat resulteerde erin dat ik konstant achter hem ana lip en eigenlijk deed wat hij wilde!
ben me toen achter bomen gaan verstoppen.
duurde even voordat hij het de eerste keer door had, maar later zag je hem echt schrikken.
nu lijkt hij echter naar de eerste de beste boom toe te rennen waar ik achter sta, maar hij let in ieder geval op.
ook lip qyan altijd vooruit. als hij dat ene pad inging in het bos, dan ging ik dara ook naartoe, liep dus achter hem aan.
nu volg ik niet meer het pad waar hij ingaat, maar loop de andere kant op.
nu dat hij hefet geleerd op mij te letten, merkt ie het snel genoeg en ja hoor, daar komt ie.
qyan is overigens al 3 maanden niet los geweest, en maandag weer voor het eerst los geweest.
na 3 maanden gaat dat ongeveer nt zoals bij jouw en dat moet volgens mij ook weer opnieuw getraind worden.

maar de hond moet dus op jouw gaan letten en jij niet meer op je hond!

succes
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

en wie zegt dat maltezers niet weglopen
die van mij gaat ook overal op af als ze los loopt en vind iedereen aardig en intresant zodat ze mijn gewoon vergeet
en daar bij is ze ook nog oostindies doof dus blijft ze altijd aan een lange lijn en dat vind ze niet erg en rennen dat ze kan het is soms net een paard zodra ze op het weiland kom moed ik eff stil staan zodat ze keihard rondjes om me heen kan rennen waarom is vast voor sommige mensen nou een probleem
groetsels twink
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

twinkeltje schreef: waarom is vast voor sommige mensen nou een probleem
groetsels twink
Nou, omdat ze vast toch minder hard en ver kunnen rennen dan los ;)
Moos kan ook rennen als een paard, je hoort hem helemaal denderen over de grond. Aan de lange lijn gaat dat erg moeilijk, want dan wordt ie net als hij eens even lekker een sprint inzet gekeelt door de riem.

Hij is altijd los waar het mag en rent zich dan een ongeluk, liefst nog met de oren naar achteren en zachtjes grommend :mrgreen:
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

minder ver lopen klopt maar minder hard klopt niet hoor zeker niet als ze rondjes rend dan gaat ze steeds harder
maar jou hondje kan het toch hij heeft alleen soms trek lol
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”