Even wat info terzijde: Ik kan door mijn slechte gezondheid en mijn beperkte mobiliteit (nog) niet naar een hondenschool.
Inmiddels heb ik Joep 3 van de 4 wandelingen op de dag al niet meer los lopen. Reden 1 is omdat hij dan erg traag wordt

Toch vind ik dat Joep 1 keer op de dag gelegenheid moet krijgen om los te kunnen ravotten met zijn vriendjes. Naast het uitlaat veld waar we heen gaan is een boerderijschool met allerhande dieren. Jullie raden het al.... Daar ligt dus ook heel wat te vreten qua brood en andere lekkernij
Joep presteert het steeds vaker om zo ineens zijn vriendjes in de steek te laten en een run te nemen naar de boerderij. Omdat er op het uitlaatveld meerdere mensen staan, sta je automatisch te kletsen. Meerdere mensen heeft als voordeel dat ook meerdere mensen Joep in de gaten kunnen houden maar ook de andere kant. We staan dan te kletsen en ineens is het....waar is Joep???? Weg dus!
Roepen helpt niet want dan komt ie niet. Soms helpt roepen als jij je in't zicht heeft. Een preek geven terwijl hij staat te eten maakt maar 3 seconden indruk. Ik moet hem dan aanlijnen anders krijg ik hem niet mee. Vandaag maakte de preek na 3 keer vriendelijk terug roepen zo weinig indruk dat hij nog geen 5 minuten later op een ongezien moment weer vertrokken was, weer naar die boerderij. De moed zakte me in de schoenen en heb hem de rest van de tijd maar aangelijnd gehouden op het veld. Alleen vond ik dit zelf echt niet leuk.
Ik kan met Joep wel het uitlaat veld vermijden en zo de boodplek vermijden maar dat betekent dat Joep helemaal niet los kan, en geen vriendjes zal ontmoeten. DAt gun je hem toch ook niet.
Mijn vraag is, hoe kan ik Joep het beste corrigeren zodat ik toch naar het uitlaatveld kan blijven gaan. Moet ik hem daar dan toch ook maar aan de lijn houden? Hoe leer ik het Joep af om steeds naar die boerderij te vliegen om daar te gaan lopen schooien? Misschien wel, hoe leer ik Joep af te vreten van de staat?