Ik zou zelf nooit voor een tuig kiezen met een horizontale borstband. Een tuig met een Y-borst is zo gevormd dat het de beweging vanuit de schouders niet belemmerd en daar ook niet op drukt of schuurt. Daarom zijn alle tuigen voor honden met mogen trekken ook met een Y borst

.
Let erop dat er voldoende ruimte zit tussen de voorpoot en de buikband(dus bij de oksel). Daar moet wat ruimte tussen zitten voor als de voorpoot naar achteren gaat, deze niet tegen de buikband komt. Het punt op de borst moet op het borstbeen vallen en niet erboven, anders drukt het op luchtpijp en aderen. Een tuig met een ring aan de voorzijde is daarom af te raden, ik ken meerdere honden die zijn flauwgevallen doordat met trekken die ring het e.e.a. afknelde.
Ik heb deze tuigen voor mijn honden:
Hippo heeft een tuig van Kiwaq en Oscar een tuig van ZERO DC- short. Dat tuig van Oscar vind ik perfect als hij (licht-hard) trekt, maar als hij er gewoon los mee loopt dan zit het net wat minder. Het is echt ontworpen om te trekken. Het Kiwaq tuig van Hippo zit perfect om te trekken én als hij er los mee loopt. Als je vermoedt dat je hond graag zal zwemmen, dan zou ik een neopreen voering kiezen ipv fleece. Beide tuigen worden regelmatig op 40gr gewassen in de wasmachine.
Ik ken een aantal mensen die bij Mystaff een tuig hebben laten maken, die zijn erg tevreden. Zij maken tuigen in elke maat/breedte en van verschillende materialen.