Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Goed zittend tuig

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Goed zittend tuig

Ongelezen bericht door Jackira »

Voor als Laila vanuit Spanje naar Nederland komt wil ik een goed zittend tuig voor haar kopen. Ik ben zelf meer van de halsbanden, vind een tuig altijd zo'n gevaarte en veel tuigen vind ik schuiven of onder de oksels knellen. Maar om het wegloopgevaar te elimineren in het begin wil ik nu een tuig in combinatie met halsband in het begin. Dat had ik bij Desi vroeger ook.

Ik zoek dus een stevig tuig maar wel van licht en goed aansluitend materiaal voor een herderachtige hond van nu 18,5 kilo maar daar moeten nog een paar kilo's bij.

Ik heb al wel bij webshops gekeken maar zie nog niet echt iets en ik hoop op een gouden tip :D ben er ook niet in thuis, dus weet niks van goede merken.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Re: Goed zittend tuig

Ongelezen bericht door Valerie »

Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik ben dol op perfect fit tuigen. Ook fijn met een nog aankomende of groeiende hond, dan hoef je maar één deel van het tuig te vervangen.
Afbeelding
Shari
Zeer actief
Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Shari »

Wij hebben hier een perfect fit tuig prima tuig maar blijft door het fleece lang nat.
Ook een ruffwear front range voor beide honden super tevreden.
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Ja, het blijft inderdaad lang nat. Beau heeft als hij losloopt altijd zijn tuig af, dus dan wordt het nooit nat. Maar als het regent is het wel vervelend, al is een oppervlakkig buitje niet genoeg om het tuig lang nat te laten zijn.
Afbeelding
Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Crista »

Ik ben fan van het furka tuig.. wordt op maat gemaakt en is verstelbaar. Is het enige tuig wat bij mijn 9 jarige ridgeback perfect blijft zitten!
Mitch & Kiyo
Afbeelding
Sientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising uit Griekenland
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sientje »

Ezydog, http://ezydog.animalfactory.nl/tuigen/ , heeft ook hele mooie tuigen! Oa zulke als Amy draagt op de foto in mijn onderschrift en ook met borststuk. Die zat ook erg mooi bij Amy en die lijkt me minder snel af gaan.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik ben sinds kort helemaal fan van deze handgemaakte tuigjes. http://www.blaire.de/geschirre.php

Er zijn verschillende modellen zijn mogelijk, dus bijvoorbeeld het 'hurtta' model maar bijvoorbeeld ook eentje met een dubbele buikband tegen ontsnappen. En op maat gemaakt en je kan zelf de kleurtjes, de dikte van de band, etc. uitzoeken. Ik heb er zelf eentje van hetzelfde materiaal als hurtta gebruikt, Neopreen.
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door annemick »

Ik heb voor mijn herplaatser Jane een tre ponti tuigje, de forza, die zit niet in de oksels en deze uitvoering gaat iets strakker om de borstkas zitten als er wordt getrokken.
Beweegelijke Jane heeft zich er nog niet uit kunnen wurmen zoals met een gewone halsband wel al is gebeurd.
Afbeelding
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik zou zelf nooit voor een tuig kiezen met een horizontale borstband. Een tuig met een Y-borst is zo gevormd dat het de beweging vanuit de schouders niet belemmerd en daar ook niet op drukt of schuurt. Daarom zijn alle tuigen voor honden met mogen trekken ook met een Y borst :-).

Let erop dat er voldoende ruimte zit tussen de voorpoot en de buikband(dus bij de oksel). Daar moet wat ruimte tussen zitten voor als de voorpoot naar achteren gaat, deze niet tegen de buikband komt. Het punt op de borst moet op het borstbeen vallen en niet erboven, anders drukt het op luchtpijp en aderen. Een tuig met een ring aan de voorzijde is daarom af te raden, ik ken meerdere honden die zijn flauwgevallen doordat met trekken die ring het e.e.a. afknelde.

Ik heb deze tuigen voor mijn honden:
Afbeelding

Hippo heeft een tuig van Kiwaq en Oscar een tuig van ZERO DC- short. Dat tuig van Oscar vind ik perfect als hij (licht-hard) trekt, maar als hij er gewoon los mee loopt dan zit het net wat minder. Het is echt ontworpen om te trekken. Het Kiwaq tuig van Hippo zit perfect om te trekken én als hij er los mee loopt. Als je vermoedt dat je hond graag zal zwemmen, dan zou ik een neopreen voering kiezen ipv fleece. Beide tuigen worden regelmatig op 40gr gewassen in de wasmachine.

Ik ken een aantal mensen die bij Mystaff een tuig hebben laten maken, die zijn erg tevreden. Zij maken tuigen in elke maat/breedte en van verschillende materialen.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik heb een tre ponti primo voor rita en daar ben ik heel tevreden over.
het is stevig, licht, schuift nauwelijk, is snel droog en knelt niet onder de oksels.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hippo schreef:Ik zou zelf nooit voor een tuig kiezen met een horizontale borstband. Een tuig met een Y-borst is zo gevormd dat het de beweging vanuit de schouders niet belemmerd en daar ook niet op drukt of schuurt. Daarom zijn alle tuigen voor honden met mogen trekken ook met een Y borst :-).

Let erop dat er voldoende ruimte zit tussen de voorpoot en de buikband(dus bij de oksel). Daar moet wat ruimte tussen zitten voor als de voorpoot naar achteren gaat, deze niet tegen de buikband komt. Het punt op de borst moet op het borstbeen vallen en niet erboven, anders drukt het op luchtpijp en aderen. Een tuig met een ring aan de voorzijde is daarom af te raden, ik ken meerdere honden die zijn flauwgevallen doordat met trekken die ring het e.e.a. afknelde.

Ik heb deze tuigen voor mijn honden:
Afbeelding

Hippo heeft een tuig van Kiwaq en Oscar een tuig van ZERO DC- short. Dat tuig van Oscar vind ik perfect als hij (licht-hard) trekt, maar als hij er gewoon los mee loopt dan zit het net wat minder. Het is echt ontworpen om te trekken. Het Kiwaq tuig van Hippo zit perfect om te trekken én als hij er los mee loopt. Als je vermoedt dat je hond graag zal zwemmen, dan zou ik een neopreen voering kiezen ipv fleece. Beide tuigen worden regelmatig op 40gr gewassen in de wasmachine.

Ik ken een aantal mensen die bij Mystaff een tuig hebben laten maken, die zijn erg tevreden. Zij maken tuigen in elke maat/breedte en van verschillende materialen.
Afbeelding
Wie is wie op de foto? :)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Wie is wie op de foto? :)
Het staat erbij in mijn onderschrift, vandaar dat ik het niet had genoemd :wink: . Hippo(= nijlpaard, zie ook gelijkenis :F: ) is de grijze en Oscar is de mechel.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik zie geen onderschriften in Tapatalk :mrgreen: dank je!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Bedankt voor de tips, ik ga vanavond op mn gemak alles bekijken :D
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Shari schreef:Ook een ruffwear front range voor beide honden super tevreden.
Deze heb ik ook voor Frank en hij hoest nu niet meer bij het trekken (dat deed hij met een Kiwaq tuig wel).
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

De Frontrange kon ik niets mee. Heb hem weer doorverkocht. Ik vond het in alle opzichte een onlogisch ding, had echt beter verwacht van ruffwear.
Ik vind het in deze situatie ook niet een goed tuig om aan te raden, want de frontrange is niet heel ruim verstelbaar en is moeilijk aan te schaffen als je de maten niet weet.

Ik zou voorlopig voor een simpel tuig gaan, ruim verstelbaar, goedkoop en veilig. Als je de hond eenmaal hebt, kun je een duurder tuig kopen en het bij de hond goed passen.
http://www.zooplus.nl/shop/honden/halsb ... ter/284827
Afbeelding
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

ik heb normaal een gewoon borsttuig.
maar nu een wolters tuig aangeschaft.
zodat ik weet dat hij er echt niet uitkan als hij bang is...
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”