Bedankt voor de reacties!!
Zondag vond ik het ook erg fijn dat de anderen rustig bleven en niet boos werden.
Ik ben me ervan bewust dat mijn eigen gedrag alleen maar averechts werkt, maar het is lastig om dit te veranderen. Ik probeer rustig te blijven, maar ik raak een beetje in paniek als Wilma zich misdraagt. Zondag was het nog erger dan andere keren omdat ze ook haar tanden liet zien en ging happen. Ze heeft nog nooit een hond gebeten, maar ik word toch bang dat ze de andere hond gaat verwonden als ik die grote tanden zie.
Ik blijf dan maar roepen terwijl ik weet dat ze toch niet komt. Dat doe ik omdat ik dan tenminste nog iets doe, maar misschien ook wel een beetje zodat anderen zien dat ik niet zomaar mijn hond haar gang laat gaan en wel door heb dat ze zich misdraagt. Ik vind het zelf ook niet leuk als Wilma wordt lastiggevallen door een andere hond en de baas heeft niks door omdat hij bijvoorbeeld met zijn telefoon bezig is.
Eigenlijk zou Wilma een stabiele assertieve baas moeten hebben en dat ben ik niet bepaald. Maar ik kan niet meer zonder haar en volgens mij is ze wel gelukkig bij ons. Ze is enorm opgebloeid sinds ze bij ons woont.
Ik weet niet of Wilma contact met andere honden nou leuk vindt of niet. Als ze andere honden gewoon niet zo leuk vindt dan ga ik niet meer mee met groepswandelingen en dan probeer ik andere honden te vermijden. Maar als ze andere honden eigenlijk wel leuk vindt maar er door haar onzekerheid niet zo goed mee om kan gaan, dan wil ik juist wel vaker met andere honden wandeleIn. Ik weet niet zo veel van haar verleden. Wat ik begrepen heb zat ze als klein puppy 9 jaar geleden in het asiel in Spanje. Ik weet niet of dit met moeder en/of broertjes/zusjes was. Daarna is ze geadopteerd en heeft voor zover ik weet 7 jaar bij dezelfde baas gewoond. Ik denk als enige hond. Die hebben haar teruggebracht naar het asiel omdat ze een kind kregen. Volgens de stichting was ze erg ongelukkig in het asiel en bang voor de andere honden.
Ze heeft nu weinig in contact met andere honden. We komen wel elke dag honden tegen tijdens het uitlaten en elke zondag bij de hondenschool, maar ze heeft eigenlijk nooit de kans om echt contact te maken met een hond. Op straat blaft ze vaak naar andere honden. Op de hondenschool blaft ze alleen naar andere honden die ze niet kent. Tegen honden uit haar eigen groep blaft ze niet.
Bij ons in de buurt woont een Ierse Setter die een verschrikkelijke hekel heeft aan Wilma en die vaak los loopt. Hij valt haar regelmatig aan en Wilma doet dan niks terug. Dat is ook niet goed voor haar zelfvertrouwen natuurlijk

. Wij hebben de bazen al verschillende keren gevraagd om die hond aan te lijnen, maar ze doen alsof het Wilma haar schuld is. Terwijl hun hond los loopt en Wilma aanvalt terwijl ze aangelijnd is. Hun hond kan met alle andere honden en ze lieten hem altijd al los lopen. Als ze ons zien lijnen ze hun hond nu wel aan, maar vaak ziet hun hond Wilma eerder en valt hij haar weer aan. De hond wordt ook vaak uitgelaten door de kinderen die hem niet kunnen houden. Het lijkt wel vooral uiterlijk vertoon te zijn van de Ierse Setter. Hij gaat enorm tekeer en het lijkt of hij Wilma bijt, maar ze heeft nog nooit een verwonding gehad. Ik had wel een snijwond aan mijn vinger omdat Wilma in paniek weg wilde rennen en op een of andere manier de flexriem in mijn vinger sneed.
Een lange lijn is voor de volgende groepswandeling is op zich een goede oplossing denk ik, maar dan kan ze niet rennen met de andere honden en raakt ze gefrustreerd. Ik heb nu een flexlijn van 8 meter. Kan ik beter een andere lijn kopen?
Ik denk er ook over om een trilhalsband te kopen en deze op de laagste stand te gebruiken, alleen als ze een andere hond lastig valt.
Oefenen met terugkomen doe ik al heel veel en dit gaat goed. Bij de hondenschool doen we elke week deze oefening en in het begin deed ze vaak nog even een rondje om het veld. Nu komt ze al weken gelijk naar mij terug. Bij het loslopen komt ze ook bijna altijd gelijk terug... Behalve als ze een andere hond ziet of iets eetbaars. Het maakt niet uit wat voor lekkere dingen ik bij me heb, die andere hond is dan toch interessanter.
Sorry het is een lang en onsamenhangend verhaal geworden