Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Discussie perfectionistisch of juist niet?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Discussie perfectionistisch of juist niet?

Ongelezen bericht door renee-uk »

pioenroos schreef:
renee-uk schreef:
Habibi schreef:Ik zie geloof ik als enige nog steeds echt een groot verschil tussen consequent en perfectionistisch.

De meeste antwoorden in dit topic vallen voor mij onder consequent/niet consequent. Maar hebben voor mij niet per se met perfectionistisch te maken.
nee hoor ik zie het precies zo.
Ik ook hoor.
Ik ben rete-consequent. Áls ik een commando geef moet dat uitgevoerd worden en zelf uit een commando komen mag ook niet. Zit is dus blijven zitten totdat ik 'toe maar' zeg. En wat vandaag niet mag, mag onder dezelfde omstandigheden ook morgen en volgend jaar niet.

Maar, ik ben niet zo perfectionistisch geloof ik. Ik geef ook verzoeken inderdaad. Truukjes en spelletjes vallen daar vaak onder. Dat is voor de lol samenwerken en daar mogen ze een puinzooi van maken :wink: Wél moeten ze bv 'los' of 'hier' altijd opvolgen, ook in het heetst van de strijd.
Misschien is dat het verschil met sommige rassen/karakters/leeftijden? Dat het (minder) mogelijk is om buitenom commando's (die dan wel of niet altijd opgevolgd moeten worden) veel eigen inbreng/ruimte aan een hond te geven?

Ik ben dus wél consequent maar niet perfectionistisch/veel bepalend :wink:
ik weet niet of dat iets met perfectionisme te maken heeft.

ik wil dat een gekend commando meteen en goed opgevolgd wordt, daar is tussen mijn hond en mij geen discussie over mogelijk.
met spelen of iets anders voor de lol geef ik geen commando's, dus hoeft er ook niks opgevolgd te worden en is mijn hond helemaal vrij hoe ze dat spelen in wil vullen.

ik denk nog steeds dat heel veel mensen denken dat je voortdurend als een drillsergeant al bevelen schreeuwend in het rond loopt als je wel consequent bent en je niet toestaat dat commando's niet opgevolgd worden en het is blijkbaar moeilijk te bedenken dat dat niet zo is en dat ook consequente mensen heel veel lol met hun honden hebben waaraan geen bevel te pas komt.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

renee-uk schreef:ik denk nog steeds dat heel veel mensen denken dat je voortdurend als een drillsergeant al bevelen schreeuwend in het rond loopt als je wel consequent bent en je niet toestaat dat commando's niet opgevolgd worden en het is blijkbaar moeilijk te bedenken dat dat niet zo is en dat ook consequente mensen heel veel lol met hun honden hebben waaraan geen bevel te pas komt.
HearHear!
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Inderdaad Renee, hier in huis geef ik weinig commando's, net als met wandelen. Ik zoek rustige plekken op, zodat ze ook vrij kunnen zijn ipv continu onder appel te staan.
TessaThomas
Zeer actief

Ja, maar ik roep ze ook hier en laat ze ook volgen als ik iemand tegen kom. Maar daarna gaan ze hun gang weer. Ik heb liever niet dat ze naar andere mensen en honden toegaan en die mensen willen dat waarschijnlijk ook niet. Ben je dan meteen een drilsergeant?
Laatst gewijzigd door TessaThomas op 31 okt 2015 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
renee-uk
Zeer actief

TessaThomas schreef:Ja, maar ik roep ze ook hier en laat ze ook volgen als ik iemand tegen kom. Maar daarna gaan ze hun gaan weer. Ik heb liever niet dat ze naar andere mensen en honden toegaan en die mensen willen dat waarschijnlijk ook niet. Ben je dan meteen een drilsergeant?
nee hoor, maar ach je moet wat te zeuren hebben natuurlijk ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

renee-uk schreef:ik denk nog steeds dat heel veel mensen denken dat je voortdurend als een drillsergeant al bevelen schreeuwend in het rond loopt als je wel consequent bent en je niet toestaat dat commando's niet opgevolgd worden en het is blijkbaar moeilijk te bedenken dat dat niet zo is en dat ook consequente mensen heel veel lol met hun honden hebben waaraan geen bevel te pas komt.
Ik ben niet heel veel mensen maar ik denk niet zo :wink:. Van nature ben ik niet zo consequent en daar probeer ik rekening mee te houden als ik een hond uitzoek. Bij mijn vorige hond moest het gewoon omdat die anders buitengewoon vervelend gedrag begon te vertonen. Bij Izzie hoeft het veel minder (ik mag meer steken laten vallen zonder grote gevolgen) en dat past beter bij me.
Ik heb hier ook eerder geschreven dat ik denk dat een werkhond hier veel meer kans loopt om te ontsporen dan bij een baas als jij bijvoorbeeld. Daar blijf ik dus vanaf. Maar ik vind iemand die consequent is absoluut geen drilsergeant of erger, dat die niet zou genieten van een hond. Sterker, ik ben wel eens jaloers op super consequente bazen. Want uiteindelijk lijkt me dat eigenlijk prettiger en duidelijker voor de hond. Dus ik ploeter voort :mrgreen:
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Ik kwam een interessante benadering van (niet) trainen tegen die wel in dit topic past denk ik: Trainingsvrij opvoeden. Ik had er nooit eerder van gehoord. Zie hier meer info (even naar beneden scrollen)

http://www.hondenschoolpetradriesen.nl/ ... uws&#item5

Nu zou ik zelf een eigen combinatie maken voor de specifieke hond en hier wat uit mee pikken, dus zo trainingsvrij zou ik het niet doen denk ik, maar ik vind het wel leuk om over zo'n insteek te lezen.
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Ik had een filmpje op fb gezet waar Dol en ik met de bal spelen. Ik kreeg daar een reactie op dat Dol een luie hond was..ze moest die bal in mijn hand geven en vervolgens netjes voor mij gaan zitten werd er gezegd. Voor mij hoeft dat dus niet..dat vind ik dan totaal niet belangrijk :pffff:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Pepie schreef:Ik had een filmpje op fb gezet waar Dol en ik met de bal spelen. Ik kreeg daar een reactie op dat Dol een luie hond was..ze moest die bal in mijn hand geven en vervolgens netjes voor mij gaan zitten werd er gezegd. Voor mij hoeft dat dus niet..dat vind ik dan totaal niet belangrijk :pffff:
dat is dan de mening van een ander geprojecteerd op jouw hond en dan denk ik waar bemoeien ze zich mee ;)
Afbeelding

80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Heavy schreef:@Marion dat geloof ik ook wel hoor maar je schrijft er ook bij dat je ze wel dingen geleerd hebt toen ze jong waren :wink:
Ja klopt. Ook Goldens worden niet gehoorzaam geboren :wink:

En wij hadden natuurlijk enorm geluk met Saar. Wij zijn zelf ontzettend laks, en eigenlijk heeft Saar gewoon Miep opgevoed. En bij ons ras is een beetje opvoeden al genoeg. Dan komt de rest vanzelf.
renee-uk
Zeer actief

Izzie_Anneke schreef:
Ik ben niet heel veel mensen maar ik denk niet zo :wink:. Van nature ben ik niet zo consequent en daar probeer ik rekening mee te houden als ik een hond uitzoek. Bij mijn vorige hond moest het gewoon omdat die anders buitengewoon vervelend gedrag begon te vertonen. Bij Izzie hoeft het veel minder (ik mag meer steken laten vallen zonder grote gevolgen) en dat past beter bij me.
Ik heb hier ook eerder geschreven dat ik denk dat een werkhond hier veel meer kans loopt om te ontsporen dan bij een baas als jij bijvoorbeeld. Daar blijf ik dus vanaf. Maar ik vind iemand die consequent is absoluut geen drilsergeant of erger, dat die niet zou genieten van een hond. Sterker, ik ben wel eens jaloers op super consequente bazen. Want uiteindelijk lijkt me dat eigenlijk prettiger en duidelijker voor de hond. Dus ik ploeter voort :mrgreen:
ik heb nog eens zitten denken, maar in huis krijgt riet maar bij twee dingen een bevel en dat is meekomen als er aangeklopt wordt en stoppen met hysterisch blaffen als er wat in de brievenbus gegooid wordt.
aangezien ik niet wil dat er mensen opgegeten worden als ze aan de deur komen moet ze mee naar de keuken waarvan ik de deur dicht kan doen (ik heb geen gang of hal en je valt hier letterlijk met de deur in (de) huis(kamer) ) en als ik haar niet opdraag te stoppen met dat idiote geblaf blaft ze een half uur op volle sterkte door en daar heb ik niet echt behoefte aan.

ik heb haar wel één en ander geleerd natuurlijk, maar aangezien zowel zij en ik nogal van de vaste gewoontes zijn, gaat dat inmiddels allemaal automatisch.
dat hoef ik niet eens meer te benoemen, laat staan te bevelen, en doet ze vanuit zichzelf.
verder krijgt ze een boel aandacht, een hoop knuffels en ook met grote regelmaat een koekje en als ik naar haar kijk kan ik niet anders zien dan een heel tevreden hondje en daar word ik dan weer blij van ;)
Afbeelding

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

renee-uk schreef:
pioenroos schreef:
renee-uk schreef:
Habibi schreef:Ik zie geloof ik als enige nog steeds echt een groot verschil tussen consequent en perfectionistisch.

De meeste antwoorden in dit topic vallen voor mij onder consequent/niet consequent. Maar hebben voor mij niet per se met perfectionistisch te maken.
nee hoor ik zie het precies zo.
Ik ook hoor.
Ik ben rete-consequent. Áls ik een commando geef moet dat uitgevoerd worden en zelf uit een commando komen mag ook niet. Zit is dus blijven zitten totdat ik 'toe maar' zeg. En wat vandaag niet mag, mag onder dezelfde omstandigheden ook morgen en volgend jaar niet.

Maar, ik ben niet zo perfectionistisch geloof ik. Ik geef ook verzoeken inderdaad. Truukjes en spelletjes vallen daar vaak onder. Dat is voor de lol samenwerken en daar mogen ze een puinzooi van maken :wink: Wél moeten ze bv 'los' of 'hier' altijd opvolgen, ook in het heetst van de strijd.
Misschien is dat het verschil met sommige rassen/karakters/leeftijden? Dat het (minder) mogelijk is om buitenom commando's (die dan wel of niet altijd opgevolgd moeten worden) veel eigen inbreng/ruimte aan een hond te geven?

Ik ben dus wél consequent maar niet perfectionistisch/veel bepalend :wink:
ik weet niet of dat iets met perfectionisme te maken heeft.

ik wil dat een gekend commando meteen en goed opgevolgd wordt, daar is tussen mijn hond en mij geen discussie over mogelijk.
met spelen of iets anders voor de lol geef ik geen commando's, dus hoeft er ook niks opgevolgd te worden en is mijn hond helemaal vrij hoe ze dat spelen in wil vullen.

ik denk nog steeds dat heel veel mensen denken dat je voortdurend als een drillsergeant al bevelen schreeuwend in het rond loopt als je wel consequent bent en je niet toestaat dat commando's niet opgevolgd worden en het is blijkbaar moeilijk te bedenken dat dat niet zo is en dat ook consequente mensen heel veel lol met hun honden hebben waaraan geen bevel te pas komt.
Precies!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Heavy schreef:Ik vind het geen kwestie van perfectionistisch of makkelijk zijn maar duidelijk of onduidelijk zijn.
En je kiest wat het beste past bij je hond maar ook wat het beste past bij jezelf.Maar dat maakt verder helemaal geen verschil in hoe relaxt je wandelt en hoeveel je van je hond houd en of je ze voor de lol hebt of niet.
Dat denk ik niet. Ik ben erg duidelijk, maar ook best makkelijk (met Amoz en Amy tenminste, met Mila ben ik minder makkelijk). Ik geloof niet dat dat per se met elkaar te maken heeft.
Ik noem mezelf makkelijk omdat ik geen kadaverdiscipline of perfectie eis, vrij pragmatisch ben en snel tevreden. Dat neemt niet weg dat mijn honden heel goed weten wat ze wel en niet mogen en ze houden zich daar ook aan. Dat heeft bij mij niet zo veel met commando's te maken, maar dat zijn gewoon huisregels. In huis hoeven Amy en Amoz nooit commando's op te volgen en Mila ook maar zelden.
DeDiana
Zeer actief

Heavy schreef:Wat jij schreef over de keuken uitsturen omdat ze te druk zijn en dat ze dan 5 minuten later de keuken weer inkomen begrijp ik wel. Ik stuur ze gewoon langer de keuken uit omdat ik ze er niet bij wil hebben als ik kook. Maar dat is allebei duidelijk inderdaad. Maar ik zie voor me bij het niet perfect opvolgen van een commando dat je een hond bij je roept en zegt dat hij moet gaan zitten en dat hij dan gaat liggen bijvoorbeeld en dat je dan denkt : ook goed, laat maar.
Ehh, ik schreef dat niet over de keuken uitsturen. :denken: Dat doe ik ook nooit. Alleen Amoz komt wel eens in de keuken bij me liggen en loopt dan niet voor mijn voeten. Als ik ergens bij moet zijn, staat hij op en gaat ergens anders liggen. Daar heb ik dus helemaal geen last van en ook geen commando's bij nodig.
En wat betreft het niet perfect uitvoeren van een commando: dat heb ik eerder omschreven als bijvoorbeeld niet direct een commando uitvoeren. Of bijvoorbeeld bij een 'kom voor' scheef voor me gaan zitten. Vind ik prima, voor mij hoeft dat niet perfect.
DeDiana
Zeer actief

Heavy schreef:
DeDiana schreef:
Heavy schreef:Wat jij schreef over de keuken uitsturen omdat ze te druk zijn en dat ze dan 5 minuten later de keuken weer inkomen begrijp ik wel. Ik stuur ze gewoon langer de keuken uit omdat ik ze er niet bij wil hebben als ik kook. Maar dat is allebei duidelijk inderdaad. Maar ik zie voor me bij het niet perfect opvolgen van een commando dat je een hond bij je roept en zegt dat hij moet gaan zitten en dat hij dan gaat liggen bijvoorbeeld en dat je dan denkt : ook goed, laat maar.
Ehh, ik schreef dat niet over de keuken uitsturen. :denken: Dat doe ik ook nooit. Alleen Amoz komt wel eens in de keuken bij me liggen en loopt dan niet voor mijn voeten. Als ik ergens bij moet zijn, staat hij op en gaat ergens anders liggen. Daar heb ik dus helemaal geen last van en ook geen commando's bij nodig.
En wat betreft het niet perfect uitvoeren van een commando: dat heb ik eerder omschreven als bijvoorbeeld niet direct een commando uitvoeren. Of bijvoorbeeld bij een 'kom voor' scheef voor me gaan zitten. Vind ik prima, voor mij hoeft dat niet perfect.
Oh nee dat was Hanneke2 :wink:
Maar wat jij nu schrijft valt voor mij ook niet onder onduidelijk . Ik moet Jip ook wel eens twee keer roepen en als ik hem voet laat doen zit hij altijd scheef want hij wil niet strak naast me zitten want dan kan hij zijn koekje niet zien :D hoor ik dan toch in 2 :denken:
Nou ja, vandaar dat ik antwoordde dat ik volgens mij niet onduidelijk ben, maar wel redelijk gemakkelijk. De vraag was of je perfectionistisch bent qua het opvolgen van commando's en dat ben ik niet echt, vandaar dat ik mezelf 'makkelijk' noem. En ook omdat ze veel mogen en niet veel hoeven. Wat bij mij niet wil zeggen dat ik onduidelijk of inconsequent ben, maar dat commando's van mij niet direct perfect uitgevoerd hoeven te worden.
Ik heb er de afgelopen dagen nog eens op gelet en ik gebruik in huis zelden commando's - ik heb welgeteld in de afgelopen dagen twee keer Mila een commando gegeven: dat ze van de bank af moest en dat ze moest gaan liggen om geborsteld te worden. O, en ik heb ontdekt dat Amoz nog een commando kent: 'pootjes' betekent dat hij zijn pootjes in de bench moet doen, zodat ik het deurtje dicht kan doen. :mrgreen: Dingen als wachten voordat we de deur uitgaan, de auto uitgaan of de straat oversteken, daar gebruik ik helemaal geen commando's voor.
Ook buiten gebruik ik in het dagelijks leven niet veel commando's: ik roep ze af en toe bij me, Amy en Mila moeten soms zitten en ik gebruik het commando 'los' als ze iets van straat willen gaan eten. Ik gebruik dus eigenlijk vooral commando's als ik train of met de honden oefeningetjes of trucjes doe, en dan betekent een foutieve uitvoering gewoon geen click + koekje (of bij Mila: geen bal). Maar als Amy gaat zitten met haar billen 5 cm boven het gras omdat ze dat te nat en koud vindt, krijgt ze gewoon een click + koekje hoor. ;-)
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Marion. schreef: En bij ons ras is een beetje opvoeden al genoeg. Dan komt de rest vanzelf.
Nooouuu, Ayleen moet ik toch echt wel dingen aan het verstand brengen hoor. Wel leren ze erg snel en willen ze het graag goed doen, dus het was vast niet erg ingewikkeld. Maar 'de rest komt vanzelf', nee. :tongue:
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

_Leonie schreef:
Marion. schreef: En bij ons ras is een beetje opvoeden al genoeg. Dan komt de rest vanzelf.
Nooouuu, Ayleen moet ik toch echt wel dingen aan het verstand brengen hoor. Wel leren ze erg snel en willen ze het graag goed doen, dus het was vast niet erg ingewikkeld. Maar 'de rest komt vanzelf', nee. :tongue:
Bij geen enkel ras komt het vanzelf.

Ik ben totaal niet perfectionistisch. Maar ik kijk wel per hond naar de eisen die ik van ze stel.
Van de twee oudjes verwacht en eis ik veel minder dan van de jongste. Die kent ook de meeste commando's maar neemt ook een loopje met je als je daar niet duidelijk/consequent bij bent.

Als de oudjes niet willen zitten, ook niet voor een koekje, vind ik het best. 9 van de 10 keer doen ze het wel, die ene keer zie ik door de vingers :pffff:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

renee-uk schreef:dat is dan de mening van een ander geprojecteerd op jouw hond en dan denk ik waar bemoeien ze zich mee ;)
Dat denk ik wel vaker ;)

Mensen vertellen me best vaak hoe ik mijn honden moet opvoeden, gewoon omdat mensen dat nou eenmaal geneigd zijn te doen.
Ik heb er een keer een flinke discussie over gehad. Wetters zijn nogal zelfstandig en luisteren op zich heel goed maar als ze iets niet heel belangrijk vinden trekken ze soms hun eigen plan. En als ik dan dat écht niet wil luisteren ze gewoon.
Maar met Chaconne bv deden we breitensport en dat vond ze twee rondes leuk, daarna was het saai want al gedaan.
Dan ging ze naar de kraaien zitten kijken. Nou, mag best. En als ze dan nog een oefening deed bleef ze met een half oog naar die kraaien koekeloeren.
Van mij mocht dat want ze let nog steeds óók op mij, zo zijn wetters nou eenmaal. Ik heb op die manier G&G-2 gelopen met als enige aftrek dat de hond de helft van de tijd niet de blik aan mij vastgeklonken had. Van mij mag dat dus.
Maar van de instructeur niet en ik hing veel te veel aan het ras op.
Oh.

Dat geprojecteer is bepaald niet zeldzaam.
Met breitensport zijn we met haar dan ook gestopt.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Nee maar ik bedoel dan geen commando's. Dat kent ze allemaal makkelijk en ik ben ook niet zo van het zitten voor een koekje. :tongue:
Ik dacht meer aan hoe een hond zich gedraagt rondom mensen/dieren/huis. Niet graven in de tuin etc. En ik vond dat geen 'beetje opvoeden', heb daar best werk aan (gehad).

Ene ras zal je vast meer op moeten voeden dan de ander, maar zo makkelijk als Marion het lijkt te schetsen geldt voor veel Goldens niet, zitten genoeg energieke en levendige exemplaren bij. :wink:
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Pepie schreef:Ik had een filmpje op fb gezet waar Dol en ik met de bal spelen. Ik kreeg daar een reactie op dat Dol een luie hond was..ze moest die bal in mijn hand geven en vervolgens netjes voor mij gaan zitten werd er gezegd. Voor mij hoeft dat dus niet..dat vind ik dan totaal niet belangrijk :pffff:
Wat een onzin zeg! Hier moeten ze dat met dummy of wild wel, dat is werk en dat weten ze. Balletje is fun en die kwakken ze dan ook gewoon voor m'n voeten neer"nog een keer" :cheer: helemaal goed, wat een ander er ook van mag vinden :pffff:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Groep 1. Groep 2 zou met die ouwe van mij niet kunnen, die zou te veel gekke dingen gaan ondernemen. Als ik iets vraag, wil ik gewoon dat hij het doet, anders zou ik het niet vragen. Als hij niet doet wat ik vraag, ga ik dus bij mezelf na waarom niet en afhankelijk daarvan reageer ik verder.
Afbeelding
80564M

_Leonie schreef:Nee maar ik bedoel dan geen commando's. Dat kent ze allemaal makkelijk en ik ben ook niet zo van het zitten voor een koekje. :tongue:
Ik dacht meer aan hoe een hond zich gedraagt rondom mensen/dieren/huis. Niet graven in de tuin etc. En ik vond dat geen 'beetje opvoeden', heb daar best werk aan (gehad).

Ene ras zal je vast meer op moeten voeden dan de ander, maar zo makkelijk als Marion het lijkt te schetsen geldt voor veel Goldens niet, zitten genoeg energieke en levendige exemplaren bij. :wink:
Nounou. Als er iemand levendig en energiek was was het Saar wel hoor. Alleen die was totaal niet stout, dat niet. Maar bv het Af en Blijf op de cursus, hebben wij als enige "andersom" moeten aanleren. Ik er steeds 1 stapje vandaan, en na 2 minuten ik weer terug naar Saar. Pas bij de allerlaatste les was het zover dat zij na 2 minuten blijven naar mij toe mocht komen. En toen deed ze dat zo 100% betrouwbaar, dat zij op het examen dat kunsje wel twee keer moest doen. De tweede keer namelijk als stabiel voorbeeld voor de honden die de kuierlaten namen de eerste keer.

Miep was heel anders hoor. Ook gewoon stout. Maar daar had ik dan weer totaal geen kind aan omdat Saar haar opvoedde. Behalve dan een paar opgevroten schoenen en briefjes van 50 ofzo. Kleinigheid :pffff:
Het gedrag rondom mensen/dieren heb ik niets aan bij hoeven sturen, en graven in de tuin is geen probleem hier.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Marion. schreef:
_Leonie schreef:Nee maar ik bedoel dan geen commando's. Dat kent ze allemaal makkelijk en ik ben ook niet zo van het zitten voor een koekje. :tongue:

Nounou. Als er iemand levendig en energiek was was het Saar wel hoor. Alleen die was totaal niet stout, dat niet. Maar bv het Af en Blijf op de cursus, hebben wij als enige "andersom" moeten aanleren. Ik er steeds 1 stapje vandaan, en na 2 minuten ik weer terug naar Saar. Pas bij de allerlaatste les was het zover dat zij na 2 minuten blijven naar mij toe mocht komen. En toen deed ze dat zo 100% betrouwbaar, dat zij op het examen dat kunsje wel twee keer moest doen. De tweede keer namelijk als stabiel voorbeeld voor de honden die de kuierlaten namen de eerste keer.

Miep was heel anders hoor. Ook gewoon stout. Maar daar had ik dan weer totaal geen kind aan omdat Saar haar opvoedde. Behalve dan een paar opgevroten schoenen en briefjes van 50 ofzo. Kleinigheid :pffff:
Het gedrag rondom mensen/dieren heb ik niets aan bij hoeven sturen, en graven in de tuin is geen probleem hier.
Zo leer ik het elke hond :wink:
Dat is naar mijn idee de beste manier om een hond steady te krijgen, rust te leren.

Wat was bij jou op die school dan de gewone methode als dit "andersom" was?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
80564M

ranetje schreef:Zo leer ik het elke hond :wink:
Dat is naar mijn idee de beste manier om een hond steady te krijgen, rust te leren.

Waren cursussen via de GRCN (dus vnl met Goldens, trainers zelf zaten ook vaak in de Goldens). En met andersom bedoel ik, dat vanaf het begin de honden voor moesten komen. Saar wilde te graag naar me toe, dus ik moest steeds "voorkomen" bij Saar :mrgreen:
(natuurlijk deden de anderen het ook met kleine stapjes en niet gelijk 25 meter verderop staan, maar ik bedoel het gedeelte dat ik terug naar Saar moest komen)
ranetje
Zeer actief

Marion. schreef:

Waren cursussen via de GRCN (dus vnl met Goldens, trainers zelf zaten ook vaak in de Goldens). En met andersom bedoel ik, dat vanaf het begin de honden voor moesten komen. Saar wilde te graag naar me toe, dus ik moest steeds "voorkomen" bij Saar :mrgreen:
(natuurlijk deden de anderen het ook met kleine stapjes en niet gelijk 25 meter verderop staan, maar ik bedoel het gedeelte dat ik terug naar Saar moest komen)
Dank voor je beschrijving :D
Dan bedoelen we het zelfde :ok:

Ik haal het niet in mijn hoofd om een jonge hond een blijf te leren en dan als ie blijft liggen of zitten voor te roepen.
Blijf is blijf, dus de baas gaat terug naar de hond.
Voorroepen komt pas veel later in combinatie met eerst op een plek blijven.
Dan gebruik ik het commando blijf ook liever niet.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
80564M

ranetje schreef:
Marion. schreef:

Dank voor je beschrijving :D
Dan bedoelen we het zelfde :ok:

Ik haal het niet in mijn hoofd om een jonge hond een blijf te leren en dan als ie blijft liggen of zitten voor te roepen.
Blijf is blijf, dus de baas gaat terug naar de hond.
Voorroepen komt pas veel later in combinatie met eerst op een plek blijven.
Dan gebruik ik het commando blijf ook liever niet.
Moest er net toen ik buiten lekker zat te haken ook nog even over nadenken :mrgreen:

Volgens mij is het echt zoals ik het schreef. Ik weet dat ik het anders aan moest pakken dan de rest, en dat was inderdaad teruglopen naar Saar. En volgens mij was het inderdaad "Af en Blijf", dan weglopen, hond 2 minuten blijven liggen, en dan voorroepen. Maar het was geen puppencursus hoor, het was gewoon gehoorzaamheid 1 (of hoe andere scholen dat dan ook noemen). Sowieso duurde die cursus bij Saar heel erg lang, omdat de MKZ en vogelgriep de boel steeds weer verstoorden (we begonnen op de Rozendaalse hei, tussendoor naar het parkeerterrein van de Makro, en later weer terug de hei op).
Maar dat blijf was het steeds wel volgens mij. Wat voor commando gebruik jij daarvoor dan? In het dagelijks leven is dat bij mij denk ik de "wacht!" Dat betekent gewoon wat ik al eerder zei, stop en sta stil en wacht tot ik bij je ben...
TessaThomas
Zeer actief

Als ik hem daarna voor moet roepen is het gewoon alleen af. Dat betekent dat hij moet blijven liggen tot ik een ander commando geef, dan kan zijn volg na het terug lopen of hier om hem voor te roepen. Ook met zit en sta. Eigenlijk alle commando's?
80564M

TessaThomas schreef:Als ik hem daarna voor moet roepen is het gewoon alleen af. Dat betekent dat hij moet blijven liggen tot ik een ander commando geef, dan kan zijn volg na het terug lopen of hier om hem voor te roepen. Ook met zit en sta. Eigenlijk alle commando's?
Ehmmm, ja, dat was het geloof ik. Alleen af. Nou ja, weet ik ook niet meer. Het is ook al 15 jaar geleden. Hoe dan ook, Saar begreep altijd prima wat ik wilde (Miep ook wel, maar die veegt er ook net zo makkelijk haar reet mee af)
TessaThomas
Zeer actief

:D Logisch dat je het niet meer weet. ;) Ik moet ook altijd teruglopen, als ik 2 keer roep vanuit de af, komt hij uit zichzelf.
ranetje
Zeer actief

TessaThomas schreef:Als ik hem daarna voor moet roepen is het gewoon alleen af. Dat betekent dat hij moet blijven liggen tot ik een ander commando geef, dan kan zijn volg na het terug lopen of hier om hem voor te roepen. Ook met zit en sta. Eigenlijk alle commando's?
Zo is het hier ook :ok:

Maar zoals geschreven.
Ik ga een jonge hond niet voor roepen vanuit een positie waarop hij moet blijven.
Eerst de steadyness en daarna af en toen vanuit die positie voor roepen.

In de periode dat een hond nog niet goed blijft houd ik het hondje vast als de baas wegloopt.
Pas als de baas roept laat ik los.
Zo heb ik het ook gevraagd om te doen aan de trainer toen ik zelf met mijn hond trainde.

Volgens mij werkt het beter.
En goed beschouwd heeft Saar ook laten zien hoe steady je op die manier wordt als hond :D
Laatst gewijzigd door ranetje op 01 nov 2015 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”