Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rijden op één bepaalde teef

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Rijden op één bepaalde teef

Ongelezen bericht door wolvster »

Hier in de buurt lopen een aantal hondenbezitters rond 4 uur 's middags een gezellig losloop rondje door het parkje.
Sinds ik hier woon (en Murdock heb) heb ik me daarbij aangesloten.

In die hondengroep/ gelegenheidsroedel zit een gesteriliseerd RR teefje. Vanaf het moment dat we die tegenkwamen vond Murdock haar al interessant. Ook buiten de groep om speelt hij heel leuk met haar, maar gaat ook op haar rijden. Dit teefje snauwt nauwelijks van zich af als Murdock haar bestijgt, dus corrigeren we hem al vanaf het begin zelf. Hij heeft daar echter geen boodschap aan en gaat rustig (lustig ;) ) door.

De eigenaren van dit teefje vonden het het eerste jaar wel prima dat Murdock dat deed. Ze is tenslotte gesteriliseerd. Nu is er blijkbaar de 'magische grens' van een jaar geweest en nu vinden ze het mega vervelend. Zo vervelend dat andere hondeneigenaren zich er ook tegen aan bemoeien en - mij negerend- Murdock ook gaan zitten corrigeren (wat al helemaal geen effect heeft).
Dat ik Murdock maar moet castreren, of een teletac halsband moet omdoen :piew: "Hij is dominant hoor, dat moet je inperken!"
Nou sorry hoor, maar omdat hij 1 (gesteriliseerde) teef berijdt (die ook door een andere teef wordt bereden- maar dat is niet erg, want dat is een teef :piew: ) ga ik mijn hond toch zeker niet castreren?!
Buiten deze gelegenheidsroedel heeft hij het één keer ook gedaan bij een gecastreerde reu overigens.

Hoe zorg ik er voor dat Murdock met dit gedrag stopt, zodat ik weer relaxed met de groep mee kan lopen zonder gezeik van andere eigenaren?

Voorlopig loop ik wel op een andere tijd, maar het is zo zonde, want het is een leuke groep honden.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Rijden op één bepaalde teef

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Het is een beetje de leeftijd van je reu icm de teef die niet snauwt.
Of je moet er zelf dusdanig 'bovenop zitten' dat je hem iedere keer er vanaf kan sturen, of toch even niet meer meelopen zolang de teef in de groep loopt.
Een lange lijn is misschien wel handig kies je voor het eerste.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Nouja, het eerst een jaar toelaten en nu ineens niet meer, is wel een beetje verwarrend voor hem. Wat je kunt doen is het gedrag gaan zien aankomen, hem dan bij je roepen voor hij haar bestijgt en hem daarvoor iets heel lekkers geven. Maar dan zal je er wel bovenop moeten zitten.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik zou er voor zorgen dat de opwinding laag genoeg blijft dus af en toe even bij je roepen bijvoorbeeld om zo het gedrag voor te blijven.

Vanuit mijn eigen ervaring gesproken. Onze oudste teef, Jura, snauwt dusdanig van zich af dat zelfs de meest notoire 'rijders' het na 1x niet meer doen bij haar. Onze jongste doet dat niet en dus los ik het voor haar op mits de andere baas dat niet doet. Maar ik vraag ook elke keer weer hoor, of het eigen baasje dat wil oplossen, desnoods door de hond aan te lijnen. Als dat dus niet gebeurt dan haal ik dus telkens weer de hond van mijn hond af. Dus ja ik vind het ook vervelend gedrag en zou dus ook zelf ingrijpen als de andere baas dat niet (genoeg) doet. Net als dat ik mijn hond ook aanlijn als ik merk dat een andere persoon of hond haar spelen bijvoorbeeld te wild vindt of wat dan ook.
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Ik snap het wel hoor, dat het vervelend is, maar deze mensen zijn als een blad aan een boom omgedraaid. Ik deed wat ik kon om hem eraf te krijgen, begrijp me niet verkeerd, maar het was nooit eerder zo'n issue bij hen.
Alsof mijn hond door heeft dat hij nu 1 jaar oud is en het niet meer mag.

Maar ik ga er zeker aan werken! Ik zie wel in dat het mijn hond is die aangepakt moet worden, niet die van hun.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Hilde schreef:Nouja, het eerst een jaar toelaten en nu ineens niet meer, is wel een beetje verwarrend voor hem.
Dan is het maar even verwarrend. :mrgreen: Je komt er ook niet mee weg om er niets aan te doen er vervolgens is de eigenaar van de teef aan het corrigeren. En de eigenaar van de teef heeft, vind ik, het volle recht om er wat van te vinden.
Ik zou het gewoon corrigeren als je hond een beetje eraan gewend is dat jij de dienst uitmaakt, is dit natuurlijk zo opgelost. Maar als je hond lak aan je hebt zolang je niet in de buurt bent, is het natuurlijk hartstikke lastig.

Ik heb hetzelfde dingetje met Mayke en de reu van mijn moeder. Dat is ook 1 feest en als Mayke er een probleem mee heeft, moet ze er zelf wat aan doen. Ik corrigeer er niet op.
Maar laatst hadden we een familie weekend met kleine kinderen, en de moeder van die kinderen had er moeite mee dat dr kroost die allemaal mee moest maken. Toen hebben we er wat aan gedaan. Eerst met stem corrigeren, en als hij er niet op reageerde hebben we een pantoffel die kant op geslingerd (die Mayke dan apporteerde, makkelijk!)
Nou, t was zó klaar hoor.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Nouja, ik had mijn hond vanaf moment één gewoon aangepakt. Ik snap wel dat dit geval niet zo is gelopen, maar het is vervelend gedrag en vaak een teken van spanning. Kent hij eigenlijk meer ridgebacks?
Afbeelding
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

toevallig heeft mijn teef Bente er sinds een paar weken ook last van. Bij haar begon het na haar eerste loopsheid. Andere honden nemen genoegen met 1 grauw maar 1 reu niet. Deze blijft maar doorgaan. Erg jammer want inderdaad wij lopen ook met een gezellig groepje mensen en honden. Corrigeren is lastig. De reu loopt steeds weg en lijkt wel gefixeerd op Bente. Bente reageert ook niet echt assertief en zoekt na enige tijd steun bij mij. durft niet meer te spelen. De reu loopt nu niet meer mee als ik met Bente meeloop en dat vind ik sneu. De eigenaar heeft een rustige manier van reageren en zal volgens mij nooit iets naar haar hond gooien of stem verheffen. Nu gaat zij contact opnemen met een hondengedragskundige. Mocht hier wat uitkomen dal ik het laten weten.
Marloes1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herplaatsers

Ongelezen bericht door Marloes1 »

Nee, dat moet Murdock niet doen, tips heb je al gekregen.

Maar dat al die andere eigenaren dan ineens de Cesar Milan gaan uithangen zou mij ook verkeerd schieten. Het lijken wel van die schoolpleinmoeders. Eéntje gaat nog wel, maar in kuddes, brrrr...
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Diesel heeft in zijn verleden het ook ooit bij een bepaalde hond gehad. En ik gooide ook een lijn oid naar zijn hoofd. Niet om raak te gooien maar puur om te laten schrikken. Want het is een soort "trance" waar ze in zitten. Je kan roepen tot je een ons weegt, maar het helpt niet.

En bij Dana was het in het begin ook dat ze bereden werd en niets deed, als de eigenaar dan niets deed pakte ik ook de hond bij de halsband en haalde hem er vanaf.

En heel eerlijk, als Dux het zelfde had gedaan en ik zou in het avondgroepje bij ons zijn, ik zou het juist fijn vinden als iemand die veel meer in de buurt staat hem er aftrekt. Je moet het zien te voorkomen of gelijk stoppen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Marloes1 schreef:Nee, dat moet Murdock niet doen, tips heb je al gekregen.

Maar dat al die andere eigenaren dan ineens de Cesar Milan gaan uithangen zou mij ook verkeerd schieten. Het lijken wel van die schoolpleinmoeders. Eéntje gaat nog wel, maar in kuddes, brrrr...
Bij mij ook :lol1:

Ik heb ooit een leeg frisdrankblikje gevuld met wat kiezelsteentjes er in naar een verliefde reu gegooid.
Dat blikje viel in de buurt van die reu op de grond.
Was ook behoorlijk effectief :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

wolvster schreef:Hier in de buurt lopen een aantal hondenbezitters rond 4 uur 's middags een gezellig losloop rondje door het parkje.

In die hondengroep/ gelegenheidsroedel zit een gesteriliseerd RR teefje. Vanaf het moment dat we die tegenkwamen vond Murdock haar al interessant. Ook buiten de groep om speelt hij heel leuk met haar, maar gaat ook op haar rijden. Dit teefje snauwt nauwelijks van zich af als Murdock haar bestijgt, dus corrigeren we hem al vanaf het begin zelf. Hij heeft daar echter geen boodschap aan en gaat rustig (lustig ;) ) door.

De eigenaren van dit teefje vonden het het eerste jaar wel prima dat Murdock dat deed. Ze is tenslotte gesteriliseerd. Nu is er blijkbaar de 'magische grens' van een jaar geweest en nu vinden ze het mega vervelend. Zo vervelend dat andere hondeneigenaren zich er ook tegen aan bemoeien en - mij negerend- Murdock ook gaan zitten corrigeren (wat al helemaal geen effect heeft).
Dat ik Murdock maar moet castreren, of een teletac halsband moet omdoen :piew: "Hij is dominant hoor, dat moet je inperken!"
Nou sorry hoor, maar omdat hij 1 (gesteriliseerde) teef berijdt (die ook door een andere teef wordt bereden- maar dat is niet erg, want dat is een teef :piew: ) ga ik mijn hond toch zeker niet castreren?!
Buiten deze gelegenheidsroedel heeft hij het één keer ook gedaan bij een gecastreerde reu overigens.

Hoe zorg ik er voor dat Murdock met dit gedrag stopt, zodat ik weer relaxed met de groep mee kan lopen zonder gezeik van andere eigenaren?

Voorlopig loop ik wel op een andere tijd, maar het is zo zonde, want het is een leuke groep honden.
zoek je nou een manier dat hij het niet meer doet, of moet je je ei kwijt dat je kritiek kreeg over het rij gedrag van murdock.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik snap eerlijk gezegd niet dat jij en ook die andere mensen, het al die tijd hebben toegelaten, alsof hij nu dan jneens snapt dat hij 1 is en het niet meer mag :19:

Soms moet je gewoon even door pakken in dit soort situaties, Doran was 6 maanden toen hij eens bedacht wel op Max te kunnen rijden, ik heb hem toen even bij z'n wangen gepakt en hem duidelijk verteld dat ik dat niet wilde, hij heeft nooit meer op Max of welke hond dan ook gereden, de boodschap was duidelijk :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Hilde
Zeer actief

Hilde schreef:Kent hij eigenlijk meer ridgebacks?
Afbeelding
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Hilde schreef:
Oh sorry, gemist.
Nee hij kent niet meer Ridgebacks. Denk je dat dat uitmaakt?
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:

Ik heb ooit een leeg frisdrankblikje gevuld met wat kiezelsteentjes er in naar een verliefde reu gegooid.
Maar schrikt de teef zich dan ook niet de tyfus? Dat zou ik wel sneu vinden namelijk :)
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Marco88 schreef:
wolvster schreef:Hier in de buurt lopen een aantal hondenbezitters rond 4 uur 's middags een gezellig losloop rondje door het parkje.

zoek je nou een manier dat hij het niet meer doet, of moet je je ei kwijt dat je kritiek kreeg over het rij gedrag van murdock.
Eh ik vraag toch hoe ik Murdock zijn gedrag kan stoppen?
Ja, ik vond het niet leuk dat mijn hond opeens het onopgevoede, dominante monster van de buurt is, dat klopt. Maar ik snap ook wel dat de oplossing daarin bij mij ligt.
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Dit dus precies. IK moet het oplossen met Murdock, dat snap ik en daar ga ik (BEN ik) aan werken. Ik heb inderdaad een hoop tips gehad die ik uit ga proberen. Bedankt iedereen daarvoor!

Dat pietje en jantje die er in feite niets mee te maken hebben (niet hun honden) zich er tegenaan gaan bemoeien is gewoon irritant, dat klopt.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

wolvster schreef:
ranetje schreef:

Maar schrikt de teef zich dan ook niet de tyfus? Dat zou ik wel sneu vinden namelijk :)
In mijn geval kon het prima. De reu is gevoeliger en Mayke is nergens van onder de indruk. Die weet wel tegen wie ik het heb.
Maar ook als in dit geval de teef ervan schrikt, lijkt het me geen probleem. Dat de teef het rijden accepteert, is onderdeel van het probleem. Laat haar er ook maar wat aan doen :)
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

wolvster schreef:
Hilde schreef:
Oh sorry, gemist.
Ja. Ridgebacks hebben die ridge op de rug en het is niet heel gek als een andere hond dat aanziet alsof die Ridgeback continu borstelt. Als de rest van haar lichaamstaal gewoon vriendelijk is, kan jouw hond dat misschien wel heel tegenstrijdig vinden. En uit spanning (er komt testosteron vrij bij stress) dus gaan rijden. Dat hoeft nu niet meer het geval te zijn, misschien is het inmiddels gewoonte geworden. Maar daarmee kan het best ontstaan zijn :)
Afbeelding
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Hilde schreef:
wolvster schreef:
Hilde schreef:
Oh sorry, gemist.
Ja. Ridgebacks hebben die ridge op de rug en het is niet heel gek als een andere hond dat aanziet alsof die Ridgeback continu borstelt. Als de rest van haar lichaamstaal gewoon vriendelijk is, kan jouw hond dat misschien wel heel tegenstrijdig vinden. En uit spanning (er komt testosteron vrij bij stress) dus gaan rijden. Dat hoeft nu niet meer het geval te zijn, misschien is het inmiddels gewoonte geworden. Maar daarmee kan het best ontstaan zijn :)
Ah interessant! Daar had ik niet aan gedacht.
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Ik geloof er niet zo in dat honden op die ridge reageren hoor. Die haren liggen op zijn rug en staan niet overeind. Als Enzi borstelt ziet je dat heel duidelijk. Ik heb ook nog nooit gemerkt dat honden anders op hem reageren omdat hij een ridge heeft. Het is een mooi excuus, dat wel.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

wolvster schreef:
ranetje schreef:

Goeie vraag :ok:
Dat zou kunnen, dus dat zou je eventueel van tevoren even moeten overleggen met de betreffende baas.

Mijn Rana trok zich weinig aan van zo'n blikje, Ita schrikt zich inderdaad een rolberoerte als er zo'n blikje rammelt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Stapper
Zeer actief

Heavy schreef:
Stapper schreef:toevallig heeft mijn teef Bente er sinds een paar weken ook last van. Bij haar begon het na haar eerste loopsheid. Andere honden nemen genoegen met 1 grauw maar 1 reu niet. Deze blijft maar doorgaan. Erg jammer want inderdaad wij lopen ook met een gezellig groepje mensen en honden. Corrigeren is lastig. De reu loopt steeds weg en lijkt wel gefixeerd op Bente. Bente reageert ook niet echt assertief en zoekt na enige tijd steun bij mij. durft niet meer te spelen. De reu loopt nu niet meer mee als ik met Bente meeloop en dat vind ik sneu. De eigenaar heeft een rustige manier van reageren en zal volgens mij nooit iets naar haar hond gooien of stem verheffen. Nu gaat zij contact opnemen met een hondengedragskundige. Mocht hier wat uitkomen dal ik het laten weten.
Ok gooien hoeft niet maar hoe kan je een hond iets duidelijk maken als je niet eens je stem verheft?
Hoe reageert de eigenaar van die reu nu dan?
Eraf trekken en aanlijnen?
zegt zijn naam en probeert hem te verleiden om naar haar toe te komen. Zij loopt de andere kant op maar meestal werkt het niet. Eraf trekken is lastig dus de eerste die hem heeft houdt hem vast en de eigenaar lijnt de hond aan en loopt de andere kant op. Meelopen is dan geen optie meer want de reu trekt haar bijna het pad af wat op een dijkje ligt en dat is wat gevaarlijk. De hond raakt zo opgewonden en is anders de hele dag van slag. Op deze wijze leer je het niet af en de volgende keer begint het weer van voren af aan. bijzondere is wel dat de reu niet direct begint maar pas later tijdens de wandeling.
Stapper
Zeer actief

het advies is dat ik met mijn teef en de eigenaar van de reu met zijn tweeen gaan wandelen. De reu aan de lange lijn en onmiddellijk nee roepen als hij op haar wil. zo voelt de teef zich gesteund. geen ruis van andere honden. Niet lijfelijk straffen. dit gaan we dus regelmatig doen.
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Macho heeft dat gedrag ook bij 1 andere teef (forumhond ook nog :engel: )
Dat komt bij hem echt niet uit spanning en hij is ook snel tot de rede te roepen.
Dus met stemverheffing gaat hij er wel af, maar ook binnen een halve minuut zit hij er weer bovenop :F:

Wanneer ik er geen zin meer heb om het in de gaten te houden, dan lijn ik Macho aan, eigen schuld dikke bult.
Meestal loopt de teef toch achter en probeer ik Macho gewoon voor te laten lopen, dan zijn ze makkelijk uit elkaar te houden.

Ik zou in eerste instantie Murdock aan een lange lijn meenemen de komende keren, zodat je hem meteen met een rukje kunt corrigeren wanneer hij wil gaan opstijgen. Later wanneer het al wat beter gaat, kun je de lange lijn er achteraan laten slepen, maar heb je nog wel een handvat om in te kunnen grijpen, Murdock kan dan wel lekker los lopen.

Wanneer (en daar kunnen gerust een aantal weken overheen gaan) het gedrag zo goed als uitgedoofd is, kun je hem weer eens los meenemen (lange lijn mee :ok: ) en dan goed in de gaten houden hoe het gaat.
Het zal even doorpakken zijn, maar dat zal nu eenmaal moeten gebeuren wil je dit zelfbelonende gedrag laten uitdoven.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”