Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe meer inteelt, hoe eerder dood

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Hoe meer inteelt, hoe eerder dood

Ongelezen bericht door crutz »

Die "spiraaltjes" hebben misschien wel een normaal aantal wervels maar zijn verre van normale staarten en eerder knikstaarten te noemen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

crutz schreef:Die "spiraaltjes" hebben misschien wel een normaal aantal wervels maar zijn verre van normale staarten en eerder knikstaarten te noemen.
Maar dat is een andere discussie ;)

Grappig genoeg hebben wetterhounen vrij lange staarten, al zitten die in een spitaal opgerold, en dat zijn vierkante honden, vrij kort. De staart komt altijd tot de hak en vaak er wat overheen. Maar de beenlengte is normaal.
Ik houd het toch vooral op een link met de pijpbeenderen. Die stafjes zijn lager op de benen, relatief, en hebben ook kortere staarten in verhouding. Halverwege de dij vaak.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Marjoleine schreef:Kortbenigheid is achondroplasie. Je weet wel, wat bij mensen lilliputters zijn (sorry, fout woord, maar voor de duidelijkheid).
Daarbij verkort de beenlengte significant en dus fok je een deel van het bot weg. Het heeft op de rest van het skelet ook invloed overigens. Ernstige invloed zelfs.
DIT is in dat licht bezien ook wel een aardige om te lezen.
Ja, hoewel er nog andere varianten lijken te zijn van kortbenigheid. Die dus ook anders kortbenig zijn.
Maar op zich is dit niet opzienbarend, selectie is wat er altijd is gedaan natuurlijk.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Mickie schreef:Ik zie veel variatie in die Wetterstaarten. De een is lang en echt dubbelgekruld en vergroeid; niet meer recht te krijgen zonder te breken (ook al op jongere leeftijd), de ander kan zelfs op later leeftijd nog als een vaatdoekje zo slap hangen en komt daarbij nauwelijks tot aan de hak.
Ook een andere discussie, denk ik ;)
Of die staart niet recht te krijgen is heeft niets met de lengte te maken natuurlijk ;)
Mijn punt was dat echt boven de hak uitermate zeldzaam is. Over de hak heen zie je met regelmaat.

Afbeelding

dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Marjoleine schreef:
crutz schreef:Die "spiraaltjes" hebben misschien wel een normaal aantal wervels maar zijn verre van normale staarten en eerder knikstaarten te noemen.
Maar dat is een andere discussie ;)

Grappig genoeg hebben wetterhounen vrij lange staarten, al zitten die in een spitaal opgerold, en dat zijn vierkante honden, vrij kort. De staart komt altijd tot de hak en vaak er wat overheen. Maar de beenlengte is normaal.
Ik houd het toch vooral op een link met de pijpbeenderen. Die stafjes zijn lager op de benen, relatief, en hebben ook kortere staarten in verhouding. Halverwege de dij vaak.

Ik vraag me steeds vaker af of er bij Charlie niet gewoon zo'n oostblokpitje in zit.
Haar staart komt net over haar hak.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:Ik vraag me steeds vaker af of er bij Charlie niet gewoon zo'n oostblokpitje in zit.
Haar staart komt net over haar hak.
Ik ben niet thuis in die types, maar die zijn toch hoger op de benen?

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”