Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hondenschool

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Aantal honden: 1
Contacteer:

hondenschool

Ongelezen bericht door Jacky »

Tja, we zitten op hondenschool, prima, want na 14 jaar vergeet je de trucjes ook wel wat.
Maar hij is zo wild :schrik: ik schaam me gewoon, hij sleurt aan de riem, blaft naar alles en iedereen. Dit is toch al mijn vijfde hond, maar ik heb er nog nooit zo'n dobber aan gehad als met Joris. De instructeur probeerde hem af te leggen op de grond, hij vocht en vocht en wilde zich maar niet overgeven. Ivan was ook lastig om op te voeden, maar Jorisss :80: . Op les hebben ze nu voor de volgende les al hulpstukken aangeschaft (snuitje en nog wat) , maar daarvoor ben ik wat te trots, ik moet dit toch zelf oplossen. Trainen, trainen en nog eens trainen. Zweet op de rug en doorgaan.
Lang leven een pup :O: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer:
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
S@ndr@
Zeer actief

Re: hondenschool

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

je krijgt niet de hond die je wilt, maar de hond die je nodig hebt :LOL: succes, ik had ook nogal een terror pup aan mijn Cane wattes, en het is een top hond geworden, dus ik voorzie een prachtige toekomst voor jullie :J: vooral doorgaan
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Klinkt vrij normaal, voor een Golden (toch?) van een maand of zes. Juist op cursus gaan ze los, dat vinden ze geweldig!
Voor de les laten raggen met een vriendje en Rodi-worst, of rookworst, of gekookte kip meenemen. Dan zijn ze vaak een stuk beter aanspreekbaar.

Hou vol, het komt echt goed!
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

In één van mijn puppygroepen zit nu een allerschattigst labradorpupje, zwart. Die meneer is al wat ouder en zijn vorige labrador was dertien geworden, dus hij vindt de pup maar wat druk. Hij vindt het zó erg dat zijn pupje nog niet luistert! Ik zeg tegen hem altijd dat het vanzelf over gaat als hij vol blijft houden op een leuke manier :wink: En volgens mij is bijna elke labrador als pup een iedereen-vindt-mij-leuk-springding :D
Afbeelding
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

De instructeur probeerde hem af te leggen en hij vocht en hij vocht......
Dat lees ik in jouw stukje. Maar waarom kozen jullie voor deze methode?
Hilde
Zeer actief

*Esther schreef:De instructeur probeerde hem af te leggen en hij vocht en hij vocht......
Dat viel me sowieso ook op. Ik ken geen pup die vecht als je hem op een leuke manier 'af' probeert te leggen :) Ik zou trouwens inderdaad niet met snuitjes en zo gaan werken. Symptoombestrijding heeft een probleem zelden opgelost, zeker niet voor de hond zelf :)
Afbeelding
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Vond het al apart dat jij daar niets van zei idd :-)
Met een koekje sturen valt er niet veel te vechten.
Zorg voor een grote motivatie, maak eens een lijstje van dingen die hij superlekker vindt? En van speeltjes waar hij waus van wordt? Dat lijstje kan er binnenshuis anders uitzien dan buitenshuis.
Maar het is goed om te weten wat je hond nu echt motiveert.
Zoek het alsjeblieft in die hoek, dan ga je samenwerken met je hond.
Hilde
Zeer actief

En misschien als je alleen maar (voornamelijk tenminste) op een leuke manier werkt, dat pup helemaal niet zo'n draak is als hij nu lijkt!
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Jacky schreef:Tja, we zitten op hondenschool, prima, want na 14 jaar vergeet je de trucjes ook wel wat.
Maar hij is zo wild :schrik: ik schaam me gewoon, hij sleurt aan de riem, blaft naar alles en iedereen. Dit is toch al mijn vijfde hond, maar ik heb er nog nooit zo'n dobber aan gehad als met Joris. De instructeur probeerde hem af te leggen op de grond, hij vocht en vocht en wilde zich maar niet overgeven. Ivan was ook lastig om op te voeden, maar Jorisss :80: . Op les hebben ze nu voor de volgende les al hulpstukken aangeschaft (snuitje en nog wat) , maar daarvoor ben ik wat te trots, ik moet dit toch zelf oplossen. Trainen, trainen en nog eens trainen. Zweet op de rug en doorgaan.
Lang leven een pup :O: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer:
Ik snap er ook helemaal niks van...? Hoezo 'vocht hij' en waar moest hij zich aan 'overgeven'? En waarom zouden ze bij zo'n jonge hond een snuitje en hulpstukken gaan gebruiken? Zitten jullie al lang op deze cursus/hondenschool of zijn jullie pas net begonnen?
Veel honden zijn rond die leeftijd nog wild, ongecontroleerd en kunnen zich nog niet beheersen. Je bent op cursus om te leren natuurlijk, dus ik neem aan dat ze je ook handvatten geven om met zijn nog ongecontroleerde energie om te gaan en de focus meer op jou te krijgen.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

DeDiana schreef: Ik snap er ook helemaal niks van...? Hoezo 'vocht hij' en waar moest hij zich aan 'overgeven'? En waarom zouden ze bij zo'n jonge hond een snuitje en hulpstukken gaan gebruiken?
Dit viel me ook op :schrik: Waarom zo het 'gevecht' aangaan met een pup? Lijkt me dat dat later in je gezicht gaat opblazen. De hond raakt gefrustreerd, jij raakt gefrustreerd, de hond raakt nóg gefrustreerder enz...moet je niet willen. Ik ben bang dat ik een instructeur die een snuitje 'en andere hulpstukken' voor m'n pup wil gebruiken, vierkant in z'n gezicht uitlach. En dan niet meer terugga. Als je een pup niet aankan, ben je op z'n hoogst een zeer middelmatige instructeur.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Bijzondere methode voor een pup maar goed, als jij je er goed bij voelt dan is het prima.
Heel veel succes maar vooral plezier, ze zijn groot voor je het weet
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Hilde schreef:In één van mijn puppygroepen zit nu een allerschattigst labradorpupje, zwart. Die meneer is al wat ouder en zijn vorige labrador was dertien geworden, dus hij vindt de pup maar wat druk. Hij vindt het zó erg dat zijn pupje nog niet luistert! Ik zeg tegen hem altijd dat het vanzelf over gaat als hij vol blijft houden op een leuke manier :wink: En volgens mij is bijna elke labrador als pup een iedereen-vindt-mij-leuk-springding :D
Heb je 1 van mijn cursisten :80:
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Heel herkenbaar! Murdock was een razende wervelwind bij cursus (en thuis). We doen nu de basiscursus gehoorzaamheid nog een keer en nu beginnen er kwartjes te vallen. Hij is 14 maanden oud en hij is nu een stuk rustiger, maar nog steeds makkelijk afleidbaar. Ik ben er echter van overtuigd dat het goedkomt als ik zie hoeveel vooruitgang hij al heeft geboekt. Dat zal bij jou ongetwijfeld ook zo gaan!
Succes!
Lynnepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Lynnepien »

Hahaha, wel herkenbaar, die puppycursus. Stonden alle cursisten daar met van die doodbrave pups die op hun gat zaten en rustig zaten rond te kijken, stond ik daar met een soort gillende vliegteckel aan een touwtje :oeps: "MENSEN! HONDEN! GRAS! EEN BLAADJE!" :schrik:
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik zou daar hard weglopen bij een school die vindt dat mijn hond zich moet 'overgeven' voor het op de grond gaan liggen. Ik ben met Lotje bij een school gezien, waarbij en 'trainer' in de eerste les niet zag dat Lotje totaal in paniek was en ik volgens hem er maar snoepjes in moest blijven stoppen zodat ze ging zitten, terwijl ze helemaal niets meer aannam. Was dus de eerste en laatste keer dat ik daar ben geweest. Het moet wel leuk blijven. Dan gaat hij pas over een half jaar op commando liggen, so what?
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Klinkt niet als een hele goede hondenschool inderdaad..
Ik heb met Apple alleen puppycursus gedaan. Ze was daar altijd veel stouter dan thuis. Nul concentratie en de simpelste dingen lukte niet. En thuis? Niks aan de hand. Ging alles hartstikke goed.
Ben dus ook maar verder niks anders gaan doen na de puppycursus. Ze is gewoon sneller overprikkeld van zo'n omgeving met allemaal mensen en honden.
Ik zou dus vooral ook kijken naar hoe de dingen thuis gaan.
Een cursus kan wel helpen hoor, maar als het zo moet zou ik er al snel klaar mee zijn.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Als hij het nog te moeilijk vindt zich te concentreren op het veld kan je proberen meer afstand te houden tussen hem en de groep. Als je ziet dat het écht niet lukt zou ik gewoon even niet gaan trainen. Werken moet voor beide partijen leuk blijven vind ik.
Die gehoorzaamheid komt echt wel.
Jacky
Zeer actief
Contacteer:

DeDiana schreef:
Jacky schreef:Tja, we zitten op hondenschool, prima, want na 14 jaar vergeet je de trucjes ook wel wat.
Ik snap er ook helemaal niks van...? Hoezo 'vocht hij' en waar moest hij zich aan 'overgeven'? En waarom zouden ze bij zo'n jonge hond een snuitje en hulpstukken gaan gebruiken? Zitten jullie al lang op deze cursus/hondenschool of zijn jullie pas net begonnen?
Veel honden zijn rond die leeftijd nog wild, ongecontroleerd en kunnen zich nog niet beheersen. Je bent op cursus om te leren natuurlijk, dus ik neem aan dat ze je ook handvatten geven om met zijn nog ongecontroleerde energie om te gaan en de focus meer op jou te krijgen.
Het was de tweede les op deze school, we hebben daar ook de puppencursus gevolgd. Ik ga ook niet aan het snuitje, als ik thuis met hem train, doet hij het veel beter. Hij is gewoon afgeleid door alles en iedereen. En die overgave, hij vocht omdat hij wil spelen, hij wil niet af, hij wil staan, spelen en gek doen
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Benthe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Jack Russel

Ongelezen bericht door Benthe »

De mijne is nu 3,5 jr en eindelijk uitgepuberd en begint nu te luisteren, ze stuitert nog wel eens hoor maar op de Hondenschool doen ze daar niet zo moeilijk over, zowel hond als baas moeten plezier hebben in het volgen van een cursus. Daar waar ik heen ga is een correctie niet echt gewenst. Je haalt hem even uit het moment met een speeltje en probeert het dan weer. De kunst is je eigen lichaamstaal en houding. Ooit in een ver verleden met ouwe sokkie naar een school geweest, nooit weer. Leek wel een militaire academie zo strikt en bazig.
Benthe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Jack Russel

Ongelezen bericht door Benthe »

De mijne is nu 3,5 jr en eindelijk uitgepuberd en begint nu te luisteren, ze stuitert nog wel eens hoor maar op de Hondenschool doen ze daar niet zo moeilijk over, zowel hond als baas moeten plezier hebben in het volgen van een cursus. Daar waar ik heen ga is een correctie niet echt gewenst. Je haalt hem even uit het moment met een speeltje en probeert het dan weer. De kunst is je eigen lichaamstaal en houding. Ooit in een ver verleden met ouwe sokkie naar een school geweest, nooit weer. Leek wel een militaire academie zo strikt en bazig.
DeDiana
Zeer actief

Jacky schreef:
DeDiana schreef:
Het was de tweede les op deze school, we hebben daar ook de puppencursus gevolgd. Ik ga ook niet aan het snuitje, als ik thuis met hem train, doet hij het veel beter. Hij is gewoon afgeleid door alles en iedereen. En die overgave, hij vocht omdat hij wil spelen, hij wil niet af, hij wil staan, spelen en gek doen
Oké, dan snap ik nog steeds niet waarom hij lichamelijk gedwongen werd? Lijkt me ook allesbehalve zinvol bij een hyperende hond. Je bent toch juist op cursus om te leren hoe je contact kunt krijgen en houden met je hond in zulke omstandigheden en hoe je hem kunt motiveren om dingen te leren en commando's op te volgen?
Mila was ook zo op die leeftijd, die stond ook de hele les te stuiteren, te blaffen en kreeg per les wel vijf keer de dolle vijf minuten, ook af en toe tot wanhoop van mij. Maar dat is door gewoon rustig blijven oefenen op een leuke manier, zonder dwang en met respect, ook helemaal goed gekomen ;-) Veel tussendoor spelen als uitlaatklep, veel belonen voor aandacht of maar een seconde rust, afstand nemen als dat nodig is, en je gaat in sprongen vooruit.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

*Esther schreef:De instructeur probeerde hem af te leggen en hij vocht en hij vocht......
Dit vind ik zelfs niks... gewoon met een voertje en veel geduld
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Komop zeg. Vechten met een pup/jonge hond voor afliggen. Spreken over werken met een snuitje en andere hulpmiddelen (vast niet bedoeld voer ;) )

Ben redelijk vd harde / duidelijke hand in m'n training. Alleen wel pas als het begrepen wordt. Eerder sturen en begeleiden naar gewenst resultaat zonder gevecht want dan leren ze niks.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Dat hyper gedrag zie je bij veel goldens die overprikkeld zijn. En dan kom je er niet doorheen met doorpakken. Daar worden ze alleen nog maar meer van overprikkeld. En ze worden er erg onzeker van en dat resulteert ook weer vaak in heel druk doen.

Ik zou een andere aanpak gaan hanteren. Goldens zijn echt slimme honden en met de juiste benadering doen ze alles voor je. Met dwang kom je niet ver en dan lijkt het of ze erg dwars zijn.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Neem wat meer tijd en gebruik je eigen geduld.
De instructeur hoeft hem niet af te leggen en zeker niet de strijd met hem aan te gaan. :?
Je beschrijving zou zo één op één over Rana kunnen gaan.

Ik ben het eerste jaar regelmatig omgetrokken en ik had een constant springende hond aan het touwtje.
Om stapelgek van te worden :schrik:

Ik heb iets meer afstand genomen van de groep als ik een oefening deed en thuis (waar ze het prima kon) de prikkels heel langzaam opgevoerd.
Uiteindelijk was ze steady.
Maar dan niet dankzij ingrijpende trainers.
Mijn trainster gaf suggesties, maar bleef van de hond af.

Oefenen jullie met iets lekkers?
Of moet de hond het doen omdat jij het zegt .. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Sita schreef:Dat hyper gedrag zie je bij veel goldens die overprikkeld zijn. En dan kom je er niet doorheen met doorpakken. Daar worden ze alleen nog maar meer van overprikkeld. En ze worden er erg onzeker van en dat resulteert ook weer vaak in heel druk doen.

Ik zou een andere aanpak gaan hanteren. Goldens zijn echt slimme honden en met de juiste benadering doen ze alles voor je. Met dwang kom je niet ver en dan lijkt het of ze erg dwars zijn.
:ok: precies dit!
Een instructeur die dat niet ziet en dan als oplossing met een snuitje komt vind ik niet zo'n goeie eigenlijk
lets have fun

Hoe leren jullie de honden af, ts? Door ze gewoon in de goede houding te 'duwen', of met voertjes in de goede houding lokken? De eerste manier roept makkelijk verzet op en de tweede werkt veel prettiger.
Jacky
Zeer actief
Contacteer:

Er wordt strikt getraind met lekkere brokjes hoor, en nee, voor de duidelijkheid, het snuitje komt er ook niet aan te pas. Als de training mij niet aanstaat stop ik ook. Af train ik door zelf te hurken en met een brokje onder de knie door van mij. Werkt goed. Ik heb nog echt wel een goed gevoel bij deze hondenschool hoor, beslist. We werken ook met de clicker daar. Ik laat jullie horen hoe het maandagavond is gegaan
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
DeDiana
Zeer actief

Jacky schreef:Er wordt strikt getraind met lekkere brokjes hoor, en nee, voor de duidelijkheid, het snuitje komt er ook niet aan te pas. Als de training mij niet aanstaat stop ik ook. Af train ik door zelf te hurken en met een brokje onder de knie door van mij. Werkt goed. Ik heb nog echt wel een goed gevoel bij deze hondenschool hoor, beslist. We werken ook met de clicker daar. Ik laat jullie horen hoe het maandagavond is gegaan
Nu snap ik er alleen nog maar minder van waarom hij dan moest vechten met de instructeur en zich moest overgeven? Wat ging eraan vooraf en heeft de instructeur ook uitgelegd waarom hij deed wat hij deed?
Ik zou er sowieso totaal niet van gediend zijn als een instructeur aan mijn hond zou gaan zitten, en al helemaal niet op zo'n manier.
lets have fun

Ik snap er ook helemaal niks meer van. Je schrijft zelf:

De instructeur probeerde hem af te leggen op de grond, hij vocht en vocht en wilde zich maar niet overgeven.

Hoe moeten we dit dan lezen? Ging dat met koekjes?
De strijd aan gaan met een hyperende ooverprikkelde hond leert de hond niks van. Hij kán niet eens meer iets opnemen want hij is aan het hyperen. Het enige wat je hem leert is dat het niet leuk is en hij er niks van begrijpt.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”